Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Sokratesa, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Poglądy SokratesaPoglądy Sokratesa
Sokrates jako mędrzecSokrates jako mędrzec
Metody SokratesaMetody Sokratesa
Nauczanie SokratesaNauczanie Sokratesa
Biografia
Sokrates (469‑399 p.n.e.) był synem kamieniarza Sofroniska i położnej Fainarety. Urodził się w Atenach, gdzie spędził niemal całe życie. Początkowo interesował się filozofią przyrody, lecz porzucił ją na rzecz problematyki humanistycznej. Wszystkie relacje o nim ukazują go jako nauczyciela cnoty‑dzielności (arete). W przeciwieństwie do sofistów nauczał za darmo na ulicach i rynku ateńskim. W cztery lata po upadku rządu Trzydziestu Tyranówrządu Trzydziestu Tyranów, na czele którego stał jego były uczeń Kritiasz, Sokrates został postawiony przed sądem. Prawdopodobnie był to proces o podtekście politycznym, jednak oficjalne Sokrates został oskarżony o odtrącenie bogów uznawanych przez państwo, wprowadzanie kultu nowych bogów, psucie młodzieży. Sąd skazał go na śmierć przez wypicie cykuty. Ostatnie chwile z życia Sokratesa zostały uwiecznione w dialogu Platona Fedon.
Tło historyczne
Przez całe życie Sokrates trzymał się z daleka od wielkich wydarzeń historycznych i politycznych z wyjątkiem tych sytuacji, w których był do tego zmuszony (udział w kampaniach wojennych). Jednakże jego codzienna postawa i nauki spowodowały, że nie uniknął wmieszania się w wielką politykę. Ogromna popularność, jaką cieszył się w Atenach (choć nie zawsze była to popularność w pozytywnym znaczeniu tego słowa), sprawiła, że wielu młodych spośród elit ateńskich stało się jego uczniami. Znaleźli się wśród nich również Kritiasz i Alkibiades, późniejsi przywódcy stronnictwa antydemokratycznego. Sokrates, choć nie był zwolennikiem rządów oligarchicznych, niejednokrotnie wypowiadał się negatywnie o życiu politycznym Aten, co mogło być przez wielu rozumiane jako krytyka demokracji i sprzyjanie tendencjom oligarchicznym. Gdy w Atenach zapanowały rządy Trzydziestu Tyranów, rozpoczęły się okrutne prześladowania zwolenników demokracji. Choć rządy te trwały stosunkowo krótko (404–403 p.n.e.), rozbudziły nienawistne nastroje wobec stronnictwa oligarchicznego. Ponadto sytuacja Aten po wojnie peloponeskiej i spadek ich znaczenia zewnętrznego spowodowały narastającą frustrację społeczną. Sokrates, mówiący zawsze, choćby niemiłą dla słuchacza prawdę, często szydzący z głupoty i głupców, a na dodatek nauczyciel tyranów, stał się prawdopodobnie kozłem ofiarnym, na którym Ateny niejako odreagowały swe klęski i cierpienia.
Poglądy
Przedmiot filozoficznych dociekań Sokratesa
Ponieważ Sokrates nie zostawił po sobie żadnych dzieł pisanych, identyfikacja jego nauki jest sprawą trudną i dyskusyjną. Nie ulega wszak wątpliwości, że najbardziej charakterystyczną cechą jego filozofii był zwrot w kierunku problematyki humanistycznej. Jak zaświadcza Ksenofont, Sokrates nie rozprawiał nigdy o naturze wszechrzeczy, kosmosie, praprzyczynach wszelkich zjawisk. Uważał, że poznanie tych rzeczy przekracza możliwości ludzkiego rozumu. Sam zajmował się wyłącznie problematyką dotyczącą człowieka. Starał się zrozumieć, czym są sprawiedliwość, piękno, dobro, męstwo, rozsądek, państwo.
„Poznaj samego siebiePoznaj samego siebie”
Najważniejszą radą, jaką Sokrates przekazywał swym uczniom, było gnothi seauton – „poznaj samego siebie”. Oznaczało to dwa aspekty. Pierwszy, bardzo dosłowny – człowiek staje się lepszy, gdy zna wszelkie swoje możliwości i predyspozycje, zajmuje się wówczas wyłącznie tym, w czym jest najlepszy, nie spotkają go rozczarowania, klęski, kompromitacje. Człowiek, który zna siebie samego, będzie z całą pewnością szczęśliwszy. Po drugie, oznacza to, że w każdym człowieku znajduje się, początkowo ukryta, wiedza o prawdzie. Trzeba ją tylko należycie wydobyć. I do tego sprowadzała się, jak sam o tym mówił, jego rola jako nauczyciela. Takie nauczanie‑wydobywanie prawdy z ucznia przebiegać miało w dwóch etapach.
Metoda elenktycznaMetoda elenktyczna
W pierwszym etapie należało pozbyć się wszelkich zgromadzonych mniemań, wszelkiej wiedzy fałszywej. Służyła temu metoda dyskusji, zwana elenktyczną (gr. elenktikos – zbijający). Polegała ona na zbijaniu mniemań przeciwnika w dyskusji poprzez zestawianie jego różnych, wzajemnie sprzecznych wypowiedzi, co w efekcie prowadziło do porzucenia przezeń zajmowanych stanowisk.
Metoda majeutycznaMetoda majeutyczna
Wtedy przychodzi kolej na drugą metodę – majeutyczną (gr. maieutike – położnictwo), czyli „położniczą”. Polegała ona na tym, że Sokrates zadawał naprowadzające pytania, a pytany, odpowiadając na nie, niejako sam z siebie „rodził” prawdę. Sokrates porównywał swą rolę w takiej metodzie dydaktycznej do roli akuszerki w trakcie porodu, która sama nie rodzi, lecz pomaga rodzącym kobietom.
Etyka, człowiek, polityka
W ten oto sposób „poznanie siebie” – prowadzi do wiedzy, do mądrości. Wiedza zaś, w myśl koncepcji sokratejskiej, jest tożsama z cnotą (arete). Jest to tzw. intelektualizm etycznyintelektualizm etyczny. Według Sokratesa wszystkie złe czyny mają to samo podłoże: niewiedzę o tym, co jest dobrem, niewiedzę o tym, co czynić należy. Nie istnieje taka możliwość, aby ktoś, kto faktycznie poznał prawdę, kto naprawdę zrozumiał, czym jest sprawiedliwość, mógł postępować niezgodnie ze swoją wiedzą na ten temat. Czynnikiem poznawczym w człowieku odpowiedzialnym za wiedzę, a więc i za wszelkie ludzkie działania, „człowiekiem samym” jest dusza. Prowadzi to do przewartościowania tradycyjnie greckiej aksjologii, zorientowanej przede wszystkim na dobra cielesne. Teraz prawdziwymi dobrami stają się dobra duchowe. W tym kontekście właśnie należy rozumieć sokratejską koncepcję polityki jako sztuki „dbania o dusze” obywateli. Prawdziwym politykiem jest ten, kto dąży do poznania, czym jest sprawiedliwość, a w konsekwencji do sprawiedliwego działania i skłaniania do tego innych obywateli.
Rola Sokratesa jest w dziejach filozofii nie do przecenienia. Można śmiało powiedzieć, że wszelkie późniejsze szkoły filozoficzne starożytności, zwłaszcza w aspekcie etyczno‑politycznym musiały zawsze odnieść się do koncepcji Sokratesa – pozytywnie (Platon, szkoły sokratyczne mniejsze, stoicy) bądź negatywnie – przede wszystkim Epikur i epikurejczycy. Uzasadniona będzie chyba nawet dalej idąca teza, że wpływ Sokratesa przekroczył zdecydowanie starożytność – stał się on postacią wręcz archetypiczną w kulturze europejskiej.
Nawiązania
Oponenci
Sokratesowi nigdy nie brakowało przeciwników czy wręcz wrogów. Przeciwnikami, z którymi Sokrates niejednokrotnie stawał do dyskusji, byli sofiścisofiści. Najczęstszym zarzutem, jaki wobec niego formułowano, było to, iż zarówno jego sposób życia, jak i jego nauki są nieżyciowe, prowadzą do materialnej nędzy, a nawet do całkowitej wręcz życiowej bezradności. Sofista Kallikles, fikcyjna postać z platońskiego dialogu Gorgiasz, kwestionuje nawet uczciwość intencji Sokratejskiego poszukiwania prawdy, twierdząc, że filozof czyni to głównie dla poklasku mas.
Pisma sokratyczneZawsze myślałem, drogi Sokratesie, że ci, którzy zajmują się filozofią, muszą stawać się bardziej szczęśliwi. Ty natomiast – wydaje mi się – z filozofii zbierasz całkiem odmienne owoce. żyjesz przecież w ten sposób, że nawet niewolnik mając tak nędzne warunki dawno by uciekł od swego pana. Jesz najgorsze potrawy, pijesz najgorsze napoje, płaszcz, który nosisz, nie tylko jest lichy, lecz nadto ten sam zimą i latem. Chodzisz boso i bez koszuli. A mimo wszystko nie bierzesz pieniędzy, które, kiedy je zdobywamy, sprawiają radość, a kiedy je zdobędziemy, pozwalają prowadzić życie i swobodniejsze, i przyjemniejsze. Jeśli więc za przykładem nauczycieli innych umiejętności, którzy stawiają swym uczniom siebie za wzór godny naśladowania, także w podobnym duchu wychowujesz swoich słuchaczy, wiedz, że doprawdy jesteś nauczycielem nędzy.
GorgiaszKallikles: Mój Sokratesie, mnie się zdaje, że ty sobie na figle pozwalasz, jak młodzik; ty, serio, jesteś mówca ludowy. Przecież to teraz to jest dla galerii mówione (...). Ty, istotnie, Sokratesie, lubisz ciągnąć do takich ciężkich i dobrych dla tłumu efektów, mówiąc, że prawdy szukasz, efektów, które z natury nie są piękne, tylko wedle prawa opinii. (...) Przecież dzisiaj, gdyby cię kto wziął, czy innego takiego, i do więzienia kazał zaprowadzić, mówiąc, żeś zbrodnię popełnił, choćbyś był całkiem niewinny – to wiesz, że nie umiałbyś sobie dać rady, tylko by ci się w głowie kręciło i z otwartymi ustami stałbyś, słowa nie umiejąc powiedzieć; a w sądzie się znalazłszy, choćby ci się oskarżyciel trafił lichy i bałwan ostatni, wyrok śmierci byś dostał, gdyby mu się podobało proponować dla ciebie śmierć. I cóż to za mądrość, Sokratesie, jeżeli jakaś sztuka zdolnego człowieka gorszym robi, tak że ani sam sobie pomóc nie potrafi, ani nie wyratuje z największych niebezpieczeństw siebie samego, ani z innych nikogo, a nieprzyjaciele z całego mienia go obedrą i po prostu bez czci w swym państwie będzie żył. Takiego przecież wolno, jeślibym i grubszego słowa użyć miał, bezkarnie w pyski bić!
Słownik
życie moralne jest całkowicie oparte na rozumie i poznaniu, wystarczy zatem poznać dobro, aby je czynić
(gr. elenktikos – zbijający) metoda, która polega na wykazywaniu sprzeczności tez głoszonych przez przeciwnika poprzez ich zbijanie (stąd nazwa)
(gr. maieutike – położnictwo) dosłownie „sztuka położnicza”; końcowa faza metody zdobywania wiedzy, kiedy dusza oczyszczona z mniemań i „brzemienna” w prawdę – może tę wiedzę osiągnąć
(gr. gnōthi seauton) jedna z maksym delfickich, która, według greckiego pisarza Pauzaniasza, znajdowała się na frontonie świątyni Apollina w Delfach, zaś spopularyzowana została przez Sokratesa; sentencja ta wyraża możliwość określenia swoich zdolności (tym samym realizację indywidualnego szczęścia), wskazuje również na zdolność poznania tego, co początkowo ukryte – właściwej prawdy
(gr. sofia — mądrość) grupa filozofów, wędrownych nauczycieli, aktywnych na przełomie V i IV w. p.n.e.; utrzymywali się m.in, z nauczania zasad prowadzenia sporów i przemawiania; przypisuje się im także szereg rewolucyjnych jak na tamte czasy poglądów, np. że wszelka prawda i normy etyczne są względne