Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadziwszy pojęcie „duchaduchducha narodu” (Volksgeist), Georg Wilhelm Friedrich Hegel wyjaśnia, że AbsolutabsolutAbsolut jako Duch Świata (Weltgeist) wciela się kolejno w duchy niektórych narodów (uwzględniając ich szczególne cechy i predyspozycje), aby je popchnąć do doniosłych historycznie czynów i przybliżyć w ten sposób realizację idei wolności w świecie.

RduAAIVdbR0ed1
Wiosna ludów (1848–1849) – bunt ludu, który pochłonął niemalże całą Europę. Zrywy rewolucyjne i narodowe miały kontekst społeczny, ustrojowy i narodowy.
Historyczny obraz rewolucji marcowej w 1848 r.; wiwatowanie rewolucjonistów po walkach na barykadach w marcu 1848 r. w Berlinie. Monarchistyczni rewolucjoniści walczyli o jedność Niemiec z monarchą na czele. Natomiast republikańscy rewolucjoniści chcieli ustanowić republikę na wzór francuski.
Źródło: autor nieznany, 1848–1850, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Takie w pewnym sensie wybrane narody to przede wszystkim starożytni Grecy i Rzymianie, Francuzi oraz Niemcy. Dzieje są zatem rodzajem sztafety, w której owe narody „przekazują sobie pałeczkę” w pochodzie ku wolności. Reszta narodów pełni funkcję statystów, tła. Funkcja statystów przypada też tym narodom, które już raz „niosły pałeczkę”: spełniwszy swe zadanie, odchodzą na margines historii. Warto tu przy okazji zwrócić uwagę, że naród bez państwa praktycznie dla Hegla nie istniał − wyjaśnia to jego całkowicie obojętny stosunek do wszelkich współczesnych mu ruchów niepodległościowych (w tym polskiego).

Hegel, interpretując historycznie zasady dialektykidialektykadialektyki (teza, antyteza, synteza), twierdził, że konflikty, wojny i rewolucje są w dziejach ludzkości nieuchronne. Jak to dobitnie, wręcz obcesowo ujął:

Georg Hegel Wykłady z filozofii dziejów

Dzieje powszechne nie są krainą szczęścia. Okresy szczęścia w dziejach to puste karty historii, ponieważ są to okresy zgody, okresy wolne od przeciwieństw.

321 Źródło: Georg Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. J. Grabowski, A. Landman.

Okresy pokoju i względnego szczęścia narodów są jałowe z punktu widzenia postępu Ducha Świata. Teza, tj. jedna racja stanu, musi zetrzeć się z antytezą, tj. inną racją stanu, żeby na skutek tego starcia osiągnąć syntezę w postaci nowego systemu rządów o wyższym poziomie wolności.

R1e5MjBdijElV
Kiedy Napoleon wjeżdżał do Berlina, Hegel miał powiedzieć: "Oto Rozum na koniu".
Źródło: domena publiczna.
R1SRNepStlHOq1
W przypadku Napoleona wola ta realizowała się za pośrednictwem „Kodeksu Napoleońskiego”, który zwycięski wódz narzucał podbitym krajom.
Źródło: domena publiczna.

W procesie tym dużą rolę odgrywają „jednostki powszechnodziejowe”, czyli – jak twierdził Hegel – osoby, które dzięki sprzyjającym okolicznościom historycznym oraz swym szczególnym predyspozycjom przyczyniają się do postępu dziejowego. Takimi jednostkami byli m.in. Aleksander Wielki, Juliusz Cezar i Napoleon Bonaparte. W Napoleonie i pozostałych jednostkach powszechnodziejowych widział bowiem filozof ucieleśnienie woli Absolutu. Jednostki powszechodziejowe nie wiedzą jednak, że są wybrane i popychane do działania przez Absolut – im samym się wydaje, że działają wyłącznie z osobistych pobudek i własnej woli. Na tym polega właśnie „chytrość rozumuchytrość rozumuchytrość rozumu dziejowego”: wykorzystując namiętności i aspiracje szczególnie uzdolnionych jednostek, Absolut przyczynia się do postępu dziejowego, a więc do wzrostu własnej samowiedzy. Cezar przekroczył Rubikon, by zdobyć władzę, tymczasem za sprawą Absolutu zmienił bieg historii. Zmiana ta była nieuchronna, musiała się w ten czy inny sposób dokonać − nawet gdyby Cezarowi nie udało się zrealizować swego postanowienia, Absolut i tak, choć w inny sposób, dopiąłby swego.
Wielkość jednostek powszechnodziejowych tkwi w ich czynach umożliwiających rozwój Absolutu. Historyków, którzy zamiast koncentrować się na ich dokonaniach, wytykają im jakieś słabostki, Hegel oskarżał o to, że uprawiają historię z punktu widzenia kamerdynera − kamerdyner nie widzi wielkości swojego pana, lecz jego dziurawe kalesony.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus – bezwzględny, całkowity) byt istniejący samoistnie, bez przyczyny, utożsamiany najczęściej z Bogiem; człowiek w myśl koncepcji Hegla uczestniczy w Absolucie, ale w toku codziennego życia nie ogarnia go w pełni

byt w sobie, byt dla siebie
byt w sobie, byt dla siebie

w systemie Hegla „byt w sobie” (an sich) to taki byt, który nie rozpoznał w pełni swej istoty, nie okazał się bowiem „bytem dla kogoś”; „byt dla siebie” natomiast to taki, który uzyskał świadomość własnej wolności, nadawania sensu własnej egzystencji

chytrość rozumu
chytrość rozumu

według Hegla rozum pozwala przedmiotom oddziaływać na siebie według ich natury; nie wnikając do tego procesu bezpośrednio, doprowadza jednak do tego, by w procesie tym realizował się założony cel; tak samo rozwija się rzeczywistość historyczna: Bóg pozwala realizować własne namiętności ludziom, którzy nieświadomie urzeczywistniają Boży plan

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ, od diá – roz-, przez + lego – mówię, zbieram) w tradycji sztuka dyskutowania, sposób dochodzenia do prawdy drogą dialogu, dyskusji, ścierania się racji; dla Hegla dialektyka oznaczała ruch myśli, która przechodząc drogę od tezy przez antytezę do syntezy, ujawnia zarazem samą istotę pojmowania rzeczy

duch
duch

w tradycji filozoficznej pojęcie ducha przeciwstawiano materii; Hegel uczynił ducha centralnym pojęciem swego systemu, ujmując dzieje kultury jako proces samopoznawania się ducha, który ostatecznie staje się bytem w sobie i dla siebie, tj. absolutem; pojęcie to u Hegla otrzymało zatem społeczny i historyczny sens

spekulatywny
spekulatywny

(łac. speculativus – badawczy) oparty na myśleniu abstrakcyjnym, oderwany od rzeczywistości