Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGrsEsrgFYt1J
Ilustracja przedstawia zielonego ludzika na sygnalizacji świetlnej.

Idealizm niemiecki: część 8. Hegel: jednostki powszechnodziejowe i chytrość rozumu

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Nikt nie jest doskonały… Dla Hegla nawet Bóg był jednocześnie doskonały i niedoskonały, i sam Hegel nie był doskonały (w naszych oczach), bo kiedy pisał o wolności, która jest sensem historii, pomijał zupełnie niepodległościowe dążenia narodów (w tym Polaków), całkowicie koncentrując się na państwach. W jego filozofii dziejów Absolut, jako Duch Świata, wciela się w duchy narodów, popychając je ku realizacji idei wolności, a wybrane narody to Grecy, Rzymianie, Francuzi i Niemcy. W procesie postępu dziejów ważną rolę odgrywają jednostki powszechnodziejowe, jak Aleksander Wielki, Juliusz Cezar i Napoleon — w nich ucieleśnia się wola Absolutu, niejako wbrew ich własnej woli. Na tym też polega chytrość rozumu dziejów: wykorzystuje on aspiracje i motywacje osobiste jednostek, by realizować idee większe od nich samych.

Twoje cele
  • Poznasz rolę jednostek powszechnodziejowych w ujęciu filozofii dziejów Hegla.

  • Wyjaśnisz, na czym polega opisana przez Hegla „chytrość rozumu”.

  • Zastanowisz się, czy można uznać, że Hitler i Stalin to również jednostki powszechnodziejowe.