Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Alberta Camusa, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Biografia

R1M5pzFPqcQSL1
Albert Camus (1913‑1960)
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Albert Camus urodził się 7 listopada 1913 r. we wsi Mendovi w Algierze. W okresie młodzieńczym do lektur Camusa należały dzieła Schopenhauera, Nietzschego; czytał też Dostojewskiego, Biblię i Ulissesa Joyce’a. W 1932 r. ułożył cykl wierszy i zaczął prowadzić notatki z lektur. Właśnie w tych notatkach pojawia się Prometeusz w okowach Ajschylosa, Lew Szestow, Grenier, Gide i wymieniony już Dostojewski. Jesienią 1933 r. Camus rozpoczyna studia na uniwersytecie, zakończone pracą filozoficzną na temat Plotyna i św. Augustyna (choroba płuc nie pozwala mu rozwinąć kariery naukowej). Artysta czuł potrzebę zaangażowania się w życie intelektualne i polityczne. Mimo że zapowiadał, że nigdy nie pozwoli wstawić Kapitału Marksa między życiem i człowiekiem, wstępuje do partii komunistycznej (1935), by od wewnątrz śledzić jej ewolucję ideologiczną (1937 – wydalony z partii; artysta broni ludzkiej niezależności, jest przeciwnikiem kary śmierci). Od 1935 r. angażuje się Camus w działalność teatralną, która ma wymiar nie tylko artystyczny, ale i społeczny (pierwszą sztukę, którą przygotował w Théâtre du Travial, to Czasy pogardy). Od
1938 r. prowadzi teatr L’Equipe – w założeniach teatr idei. Pracuje także jako dziennikarz. Drugą wojnę światową spędza we Francji, głównie w Paryżu, ale także w Oranie – bierze czynny udział we francuskim Ruchu Oporu (jest współwydawcą pisma Combat). Pisze sztuki i powieści, jest aktorem, prowadzi notatnik, uczestniczy w życiu społecznym (wydaje petycje, jest prelegentem). W 1957 r. otrzymuje literacką Nagrodę Nobla. Ginie w wypadku samochodowym 4 stycznia 1960 r. – miał 46 lat.

Najważniejsze dzieła

RHzLMqtyCOv021
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Najważniejsze dziełaElementy należące do kategorii Najważniejsze dziełaNazwa kategorii: Najważniejsze dzieła filozoficzneElementy należące do kategorii Najważniejsze dzieła filozoficzneNazwa kategorii: [italic]L’envers et l’endroit[br](Dwie strony tego samego)[/][br](1937, uzup. 1958)Nazwa kategorii: [italic]Le mythe de Sisyphe.[br](Mit Syzyfa)[/][br](1943, wyd. uzup. 1948)Nazwa kategorii: [italic]Lettres à un ami allemand[br](Listy do[br]przyjaciela Niemca)[/][br](1945)Nazwa kategorii: [italic]L’Hommé revolté[br](Człowiek zbuntowany)[/][br](1951)Nazwa kategorii: [italic]Réflexion sur[br]la guillotine[br](Refleksje o gilotynie)[/]Nazwa kategorii: esej[br][italic]L’Artiste et son temps[br](Artysta i jego epoka)[/][br](1958)Nazwa kategorii: [italic]Notatniki[/] 1935‑1959Koniec elementów należących do kategorii Najważniejsze dzieła filozoficzneNazwa kategorii: Najważniejsze dzieła literackieElementy należące do kategorii Najważniejsze dzieła literackieNazwa kategorii: [italic]Śmierć szczęśliwa[/][br](1936‑1938, wyd. franc. 1971)Nazwa kategorii: [italic]Obcy[/] (1942)Nazwa kategorii: [italic]Cudzoziemiec[/] (1942)Nazwa kategorii: [italic]Dżuma[/] (1947)Nazwa kategorii: [italic]Upadek[/] (1956)Nazwa kategorii: [italic]Wygnanie[br]i królestwo[/] (1957)Nazwa kategorii: DramatyElementy należące do kategorii DramatyNazwa kategorii: [italic]Nieporozumienie[/]Nazwa kategorii: [italic]Kaligula[/]Nazwa kategorii: [italic]Stan oblężenia[/]Nazwa kategorii: [italic]Sprawiedliwi[/]Koniec elementów należących do kategorii DramatyKoniec elementów należących do kategorii Najważniejsze dzieła literackieKoniec elementów należących do kategorii Najważniejsze dzieła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poglądy

W świecie absurdu

Dlaczego absurd jest doświadczeniem fundamentalnym? Jaki jest związek między absurdem, umysłem i śmiercią?

Notatniku z 20 marca 1943 r. zapisał: AbsurdabsurdAbsurd: początek mądrości, która niczego nie neguje. Penetrując podstawy myślenia, dochodzi do wniosku, że tylko dotykając źródłowych sprzeczności świata, można cokolwiek sensownie o nim orzec. Krótko mówiąc, Camus twierdzi, że człowiek doświadczając świata, doświadcza absurdu.

RdVw3B0IMJdCB1
Camus czytając Pascala, zafascynował się opisem antynomii w życiu człowieka; polega ona na sprzeczności ludzkiego myślenia i bytu.
Źródło: Portret Pascala autorstwa anonimowego malarza., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Autor Dżumy sugeruje, że jedyny poważny problem filozoficzny to samobójstwo. Człowiek, doświadczając absurdu świata, musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy życie jest warte przeżycia. W tak postawionym problemie filozoficznym, zakłada się, że człowiek szuka sensu w świecie, w codziennym życiu i historii. Osoba ludzka pragnie zapewnienia, że życie ma jakiś cel, że trwanie jest procesem sensownym – teleologicznym. Można np. sensu szukać poprzez religię, ale Camus odrzucał uzasadnienia religijne. Twierdził, że świat nie jest rozumny, stąd powstaje owe  poczucie absurdu.

Gdzie się rodzi absurd? Autor Obcego uważał, że absurd rodzi się z konfrontacji „ludzkiego wołania i milczenia świata”. Absurd może wyłaniać się nagle, niespodziewanie, np. na środku ulicy, gdy usłyszymy śmiech bez określonego źródła, tj. śmiech, który poddaje w wątpliwość sensowność naszego bycia na środku ulicy – uderza nas bezsensowność codziennego życia.

Camus nie zaleca samobójstwa, bo to jest według niego kapitulacją. Człowiek nie powinien więc kapitulować przed niezrozumiałym, lecz żyć. Nie mamy się ani poddawać, ani uciekać przed absurdem, godność człowieka wymaga, by żyć w świadomości absurdalnej i jednocześnie żyć życiem jak najpiękniejszym. Trzeba pamiętać, że dla francuskiego pisarza i filozofa ani człowiek, ani świat sam w sobie nie są bytami absurdalnymi. Absurd zawsze pojawia się pomiędzy nimi, gdy rodzi się rozdźwięk, gdy pragnienia konfrontowane są z rzeczywistością. Można mówić o „świadomości absurdalnej” jako o świadomości metafizycznej, absurd bowiem istnieje na poziomie bycia‑w-świecie.

Kluczowym tekstem, który pokazuje nam świat absurdu jest eseistyczna książka Mit Syzyfa, w nim to pojawia się istotne stwierdzenie: Sądzę (...), że sens życia jest najpilniejszym z pytań.

Postacie absurdu

RlNcH0kcuZKWd1
Ilustracja interaktywna przedstawia kolaż ze zdjęć młodego mężczyzny w garniturze i siedzącego za jego plecami sępa. Jest także popiersie mężczyzny w garniturze unoszące się nad ziemią oraz postać skulonego, nagiego mężczyzny w niszy budynku. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Obraz przedstawia leśną polanę otoczoną drzewami. Znajdują się na niej grupki ludzi w eleganckich i prostych strojach. Po lewej stronie ukazana jest siedząca kobieta w otoczeniu innych kobiet. Stoi przed nią młody mężczyzna w dworskim stroju, Kłania się. Obok niego znajduje się duży chart.Hendrik Carré, Historia Konstancji i Don Juana, 1710
licencja: domena publiczna

Jedną z postaci człowieka absurdalnego (l’homme absurde) jest Don Juan. Czego pragnie Don Juan – on pragnie miłości. Jakiej miłości? – absolutnej i wiecznej. On woła o miłość absolutną i wieczną, ale wie, że jest to żądanie absurdalne. Im bardziej kocha, tym bardziej umacnia się absurd – pisze Camus. W pewnym sensie Don Juan jest geniuszem, bowiem zna swoje ograniczenia, obdarzony inteligencją, która zna swoje granice., 2. Obraz przedstawia muskularnego mężczyznę. Mężczyzna trzyma na prawym ramieniu wielki głaz. Próbuje iść pod górę.Tycjan, Syzyf, 1548-1549
licencja: domena publiczna


Innym przykładem bohatera absurdalnego jest Syzyf. W Syzyfie zawierają się pytania: „Czy warto żyć w obliczu milczenia świata?”, „Kiedy życie ma wartość?”. Camus wskazywał na wagę jasności widzenia. Z jasnością widzenia twórca może z łatwością kroczyć naprzód. Los Syzyfa jest znany, dla Camusa los tego mitycznego bohatera jest losem człowieka. Z wyroku bogów Syzyf toczy kamień pod górę, który, gdy dosięga szczytu, natychmiast spada – taki jest absurdalny los człowieka. Autor Dżumy pisał jednak, że należy sobie wyobrazić Syzyfa szczęśliwego. Bo czym można wypełnić ludzkie serce – wystarczy walka prowadząca ku szczytom., 3. Obraz przedstawia dwóch młodych mężczyzn w płaszczach, na cmentarzu. Stoją przed siedzącymi na ziemi mężczyznami. Jeden z siedzących wyciąga do stojących mężczyzn rękę z czaszką ludzką.Eugène Delacroix, Hamlet i Horacy na cmentarzu, 1839.
licencja: domena publiczna


W poszukiwaniu typów człowieka absurdalnego Camus ukazał również los aktora i zdobywcy. Ten pierwszy oddaje życie, by być oczyma bohatera, którego gra. Aktor ma kilka godzin, by tworzyć swoich bohaterów, jego realizacja polega na byciu tym, kogo gra. W te kilka godzin „musi doświadczyć niezwykłego losu i wyrazić go”. Mówiąc słowami Camusa: Trzeba się zatracić, żeby się odnaleźć. Co wie zdobywca? – Wie, że warto zdobyć nieskończoność, wieczność, ale to nie jest możliwe. Zdobywca wybiera historię, która przemija. Odrzucając jednak idealistyczne marzenia, identyfikuje się ze światem - „istota ludzka jest moją ojczyzną”, to jego życiowa teza. Świadomość absurdalna zmusza go do ciągłego nadawania sensu poszczególnym czynom, nie mają one bowiem sensu ostatecznego, który przekazują religie., 4. Obraz przedstawia prawy profil mężczyzny. Jego twarz zrobiona jest z warzyw i owoców.Giuseppe Arcimboldo, Jesień, 1573
licencja: domena publiczna


Podsumowując, można powiedzieć za autorem Upadku: Kochanek, aktor, awanturnik wcielają absurd. „Czy tylko te postacie wcielają absurd?” – bynajmniej, to tylko typy. Człowiekiem absurdalnym może być kominiarz i architekt, człowiek cnotliwy czy polityk. Dla Camusa istotna jest przenikliwość widzenia, która jest zaletą mędrców. Człowiek absurdalny w pewien sposób jest mędrcem.
Źródło: Eduardo Pola, 2007, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W świecie buntu

RurajgCGxuXzp1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rewolucja

R1d16LWB7ht271
Prawdziwy bunt broni człowieka przed wciągnięciem w świat radykalnej rewolucji, gdzie nie ma już miejsca na wolność, lecz pojawia się przestrzeń absolutnej niesprawiedliwości.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Przykładem rewolucjonisty metafizycznego dla Camusa jest Iwan, bohater powieści Dostojewskiego Bracia Karamazow. Iwan, według autora Człowieka zbuntowanegoczłowiek zbuntowanyCzłowieka zbuntowanego, występuje przeciwko Bogu, bo uważa go za Boga‑zabójcę, Boga odpowiedzialnego za cierpienia na świecie. Jednak jego buntbuntbunt metafizyczny wprowadza rozumowanie, którego wnioskiem jest prawo do zabójstwa przez nową władzę – władzę buntującego się. Co to znaczy być człowiekiem‑Bogiem? To znaczy odrzucić wszelkie prawo, oprócz własnego. Tak więc konsekwencją buntu metafizycznego będzie dla Camusa totalna rewolucja. Rewolucja jednak, co zauważył francuski filozof, jest maszyną zbrodni politycznej. Bunt, który wychodzi z serca, przejawia się w historii jako czyn, ale jest to czyn krwawy. Bunt, który afirmuje wartości, wcielany jednak w życie jako tworzenie „nowego, sprawiedliwego królestwa” przekształca się w systemową zbrodnię. Autor Upadku wyraźnie sprzeciwia się zabijaniu i uciskowi w imię tworzenia raju na Ziemi. Jeśli nihiliści twierdzili, że wszystko można, to także w imię „racjonalizmu historii”, który zastępuje Boga, takie uzasadnienia można wcielać w życie – Camus widział w takiej postawie zagładę człowieczeństwa.
Tak więc rewolucje odrzucają racje buntu, racje granicy (limite) i miary (mesure).

Źródła

RW9XE9LJJ4Hpk1
Prezentacja.
Wpływy i recepcja

Twórczość Alberta Camusa jest na tyle bogata, że trudno wybrać typowych spadkobierców jego myśli. Gdy dzisiaj rozważa się problemy związane z nihilizmem, autor Dżumy jest tym, którego często się cytuje i z którym się dyskutuje. Polski filozof Tadeusz Gadacz stawia rozważania Camusa na temat nihilizmu w jednej linii (oczywiście nie utożsamiając ich) z Paulem Ricoeurem czy czeskim filozofem Janem Patoką.

Camus, kwalifikowany jako egzystencjalista (sam by się na to nie zgodził), bywa również źródłem odniesień w analizach o drogach ludzkich w świecie współczesnym. Józef Tischner powołuje się na niego, np. zajmując się procesem wychowania, wskazując powieść Upadek jako ostrzeżenie odnoszące się do XX‑wiecznych propagatorów religijnej nijakości. W takim mniej więcej duchu patrzą na twórczość Camusa inni zajmujący się problematyką duchową. W osobistej książce Wiara wątpiących arcybiskup Józef Życiński stawia francuskiego artystę (ateistę przecież) obok Leszka Kołakowskiego, są to dla niego te postacie w dziejach filozofii, które zarażają „etycznym myśleniem”.

W Stanach Zjednoczonych dzieła Camusa propagował znany mnich‑trapista, Thomas Merton, pisząc o nim znakomite eseje – również on wpisuje autora Człowieka zbuntowanego w poczet „poszukiwaczy prawdy”.

Camus w Polsce
R1ecdnwcZfRaT1
Miłosz przypomina w Diariuszu paryskim związki Simone Weil z Camusem (Simone Weil należy też do podstawowych lektur Miłosza), podkreślając tym samym jego siłę poszukiwania prawdy, która nie boi się (w przeciwieństwie do innych współczesnych autorowi Upadku intelektualistów francuskich) sięgania do tekstów religijnych. Miłosz przypomina również opowiadanie Wzlot Jarosława Iwaszkiewicza, które jest ripostą na Upadek Camusa, odpowiedzią, zaznaczmy, dość mierną.
Źródło: Simone Weil, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Camus w Polsce był znany, czytany i komentowany zarówno przez poetów, teoretyków, historyków, krytyków sztuki, jak i filozofów, czy teoretyków kultury. Czesław Miłosz pisał o życiu i twórczości Alberta Camusa na łamach „Kultury” (nr 31, 1960 – Diariusz paryski) czy „Preuves” (4/1960 – Braterski rozmówca). Pośród wybitnych prozaików wymienić należy Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego, którego opowiadanieDżuma w Neapolu należy uznać za swoisty namysł nad „światem zadżumionych” – jest więc intertekstualnym odwołaniem właśnie m.in. do Dżumy Camusa. Wielu krytyków uważa, że Grudziński jako uważny czytelnik Camusa przemierza także te same rejony czytelnicze – Dostojewski, Kafka. Wspólnotę ducha z autorem Dżumy dostrzec można np. w Dzienniku pisanym nocą (1971‑1972) Grudzińskiego, gdzie czytamy: Camus poświęca Nieczajewowi kilka stroniczek w Człowieku zbuntowanym. Przypomina jego powiedzenie, że odtąd polityka będzie religią, a religia polityką. (...) Ale najcelniejsze u Camusa są dwa spostrzeżenia. Dzięki Nieczajewowi rewolucja po raz pierwszy oddzieli się wyraźnie od miłości i przyjaźni, stanie się sama w sobie ważniejsza od tych, których chce zbawić. Wśród wielu nawiązań do twórczości Camusa w Dziennikach należy także wymienić piękny esej Herlinga‑Grudzińskiego Sąd ostateczny. Camus i Kafka, a także fragment Być człowiekiem, o Dżumie.

Jednym z filozofów, który zajął się twórczością Camusa, był w Polsce Leszek Kołakowski – już w 1959 r. pojawił się jego znakomity szkic Kapłan i błazen opublikowany w „Twórczości” (nr 10). Ciekawe teksty krytyczne pisał również Andrzej Kijowski, np. Pod wielkim słońcem tragedii („Twórczość” 1967, nr 5).
Pod wrażeniem Alberta Camusa byli też malarze – warto tu wymienić Józefa Czapskiego, którego tekst La peste odnaleźć możemy w jego tomie Czytając. Ostatnio jedną z ciekawszych książek na temat Camusa jest praca teoretyka kultury Anny Grzegorczyk. Wpisuje się ona w sferę wpływów, jaką twórczość Alberta Camusa miała i ma w Polsce.

Camus w literaturze i kulturze

Dla Janusza Stanisława Pasierba, historyka sztuki, poety i teoretyka kultury, koncepcja Camusa, którą zawarł w Człowieku zbuntowanym jest tym opisem sytuacji człowieka w świecie, który pozwala rozjaśnić ludzkie bytowanie. Wśród opinii jednego z badaczy spuścizny Zbigniewa Herberta pojawił się głos, że niepokorność Herberta można wpisać w nurt nieortodoksyjnego egzystencjalizmu, nurt, którego oryginalnym współtwórcą był Albert Camus. Bunt jako etyczna droga do wolności, którą pokazał autor Dżumy ma swoje trwałe miejsce w kulturze światowej. Gustaw Herling‑Grudziński przypomina, że esej CamusRefleksje o gilotynie, obok książki Koestlera, był we Francji głosem o tzw. kulturę życia, kulturę bez prawa do zabijania drugiego człowieka.

Camus, jeśli nie wprowadził (za twórcę gatunku uważa się Dostojewskiego), to na pewno upowszechnił w literaturze tzw. monolog wypowiedziany – jego Upadek ukształtował formy opowiadań w literaturze polskiej (i nie tylko) w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Ciekawym przykładem polemiki z Upadkiem, wykorzystującym właśnie formę „monologu wypowiedzianego” był Wzlot Jarosława Iwaszkiewicza, opublikowany w „Twórczości” w 1957 r. Twórcy francuskiego egzystencjalizmu jednak (za Albertem Camusem), inaczej niż w Polsce, posługują się tą formą wypowiedzi często w celach dyskursywnych i filozoficznych. Colin Wilson zalicza bohaterów utworów Alberta Camusa (szczególnie z Obcego) do grona „outsiderów” – postaci ważnych dla zrozumienia kondycji człowieka w XX w., umieszcza ich obok kreacji takich twórców jak np. Hermana Hessego czy Ernesta Hemingwaya.

Słownik

absurd
absurd

(łac. absurdus – niewłaściwy, niestosowny, absurdalny) początek mądrości, która niczego nie neguje; człowiek doświadczając świata doświadcza absurdu; człowiek doświadczając absurdalności świata, musi sobie odpowiedzieć, czy życie jest warte przeżycia; absurd rodzi się z konfrontacji „ludzkiego wołania i milczenia świata”

bunt
bunt

buntować się to znaczy uznawać jakieś wartości, w imię których się buntujemy; bunt to jednoczesne wypowiedzenie „nie” i „tak”, nie jest on więc czystą kontestacją, jest także afirmacją wartości; bunt afirmuje jednocześnie osobę i wspólnotę

człowiek absurdalny
człowiek absurdalny

istotną cechą człowieka absurdalnego jest przenikliwość widzenia, a przenikliwość widzenia jest zaletą mędrców; człowiek absurdalny w pewien sposób jest mędrcem, przykładami człowieka absurdalnego są m.in. Don Juan, Syzyf, aktor i zdobywca

człowiek zbuntowany
człowiek zbuntowany

człowiek, który mówi „nie”, bo uznaje że są granice, których nie wolno przekraczać, a więc „nie” zakłada istnienie granicy; człowiek zbuntowany żąda uznania integralności osoby ludzkiej, integralności buntującego się, w gruncie rzeczy jest afirmacją godności człowieka, jest solidarnością z uciskanymi; człowiek zbuntowany nie jest nihilistą, on działa w imię wartości