Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Alberta Camusa, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Absurd życia w ujęciu Alberta CamusaAbsurd życia w ujęciu Alberta Camusa
Bunt w filozofii Alberta CamusaBunt w filozofii Alberta Camusa
Mit Syzyfa Alberta Camusa – pytanie o sens i cel życia w świecieMit Syzyfa Alberta Camusa – pytanie o sens i cel życia w świecie
Biografia
Albert Camus urodził się 7 listopada 1913 r. we wsi Mendovi w Algierze. W okresie młodzieńczym do lektur Camusa należały dzieła Schopenhauera, Nietzschego; czytał też Dostojewskiego, Biblię i Ulissesa Joyce’a. W 1932 r. ułożył cykl wierszy i zaczął prowadzić notatki z lektur. Właśnie w tych notatkach pojawia się Prometeusz w okowach Ajschylosa, Lew Szestow, Grenier, Gide i wymieniony już Dostojewski. Jesienią 1933 r. Camus rozpoczyna studia na uniwersytecie, zakończone pracą filozoficzną na temat Plotyna i św. Augustyna (choroba płuc nie pozwala mu rozwinąć kariery naukowej). Artysta czuł potrzebę zaangażowania się w życie intelektualne i polityczne. Mimo że zapowiadał, że nigdy nie pozwoli wstawić Kapitału Marksa między życiem i człowiekiem, wstępuje do partii komunistycznej (1935), by od wewnątrz śledzić jej ewolucję ideologiczną (1937 – wydalony z partii; artysta broni ludzkiej niezależności, jest przeciwnikiem kary śmierci). Od 1935 r. angażuje się Camus w działalność teatralną, która ma wymiar nie tylko artystyczny, ale i społeczny (pierwszą sztukę, którą przygotował w Théâtre du Travial, to Czasy pogardy). Od
1938 r. prowadzi teatr L’Equipe – w założeniach teatr idei. Pracuje także jako dziennikarz. Drugą wojnę światową spędza we Francji, głównie w Paryżu, ale także w Oranie – bierze czynny udział we francuskim Ruchu Oporu (jest współwydawcą pisma Combat). Pisze sztuki i powieści, jest aktorem, prowadzi notatnik, uczestniczy w życiu społecznym (wydaje petycje, jest prelegentem). W 1957 r. otrzymuje literacką Nagrodę Nobla. Ginie w wypadku samochodowym 4 stycznia 1960 r. – miał 46 lat.
Najważniejsze dzieła
Poglądy
W świecie absurdu
Dlaczego absurd jest doświadczeniem fundamentalnym? Jaki jest związek między absurdem, umysłem i śmiercią?
W Notatniku z 20 marca 1943 r. zapisał: AbsurdAbsurd: początek mądrości, która niczego nie neguje. Penetrując podstawy myślenia, dochodzi do wniosku, że tylko dotykając źródłowych sprzeczności świata, można cokolwiek sensownie o nim orzec. Krótko mówiąc, Camus twierdzi, że człowiek doświadczając świata, doświadcza absurdu.
Autor Dżumy sugeruje, że jedyny poważny problem filozoficzny to samobójstwo. Człowiek, doświadczając absurdu świata, musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy życie jest warte przeżycia. W tak postawionym problemie filozoficznym, zakłada się, że człowiek szuka sensu w świecie, w codziennym życiu i historii. Osoba ludzka pragnie zapewnienia, że życie ma jakiś cel, że trwanie jest procesem sensownym – teleologicznym. Można np. sensu szukać poprzez religię, ale Camus odrzucał uzasadnienia religijne. Twierdził, że świat nie jest rozumny, stąd powstaje owe poczucie absurdu.
Gdzie się rodzi absurd? Autor Obcego uważał, że absurd rodzi się z konfrontacji „ludzkiego wołania i milczenia świata”. Absurd może wyłaniać się nagle, niespodziewanie, np. na środku ulicy, gdy usłyszymy śmiech bez określonego źródła, tj. śmiech, który poddaje w wątpliwość sensowność naszego bycia na środku ulicy – uderza nas bezsensowność codziennego życia.
Camus nie zaleca samobójstwa, bo to jest według niego kapitulacją. Człowiek nie powinien więc kapitulować przed niezrozumiałym, lecz żyć. Nie mamy się ani poddawać, ani uciekać przed absurdem, godność człowieka wymaga, by żyć w świadomości absurdalnej i jednocześnie żyć życiem jak najpiękniejszym. Trzeba pamiętać, że dla francuskiego pisarza i filozofa ani człowiek, ani świat sam w sobie nie są bytami absurdalnymi. Absurd zawsze pojawia się pomiędzy nimi, gdy rodzi się rozdźwięk, gdy pragnienia konfrontowane są z rzeczywistością. Można mówić o „świadomości absurdalnej” jako o świadomości metafizycznej, absurd bowiem istnieje na poziomie bycia‑w-świecie.
Kluczowym tekstem, który pokazuje nam świat absurdu jest eseistyczna książka Mit Syzyfa, w nim to pojawia się istotne stwierdzenie: Sądzę (...), że sens życia jest najpilniejszym z pytań.
Postacie absurdu
W świecie buntu
Rewolucja
Przykładem rewolucjonisty metafizycznego dla Camusa jest Iwan, bohater powieści Dostojewskiego Bracia Karamazow. Iwan, według autora Człowieka zbuntowanegoCzłowieka zbuntowanego, występuje przeciwko Bogu, bo uważa go za Boga‑zabójcę, Boga odpowiedzialnego za cierpienia na świecie. Jednak jego buntbunt metafizyczny wprowadza rozumowanie, którego wnioskiem jest prawo do zabójstwa przez nową władzę – władzę buntującego się. Co to znaczy być człowiekiem‑Bogiem? To znaczy odrzucić wszelkie prawo, oprócz własnego. Tak więc konsekwencją buntu metafizycznego będzie dla Camusa totalna rewolucja. Rewolucja jednak, co zauważył francuski filozof, jest maszyną zbrodni politycznej. Bunt, który wychodzi z serca, przejawia się w historii jako czyn, ale jest to czyn krwawy. Bunt, który afirmuje wartości, wcielany jednak w życie jako tworzenie „nowego, sprawiedliwego królestwa” przekształca się w systemową zbrodnię. Autor Upadku wyraźnie sprzeciwia się zabijaniu i uciskowi w imię tworzenia raju na Ziemi. Jeśli nihiliści twierdzili, że wszystko można, to także w imię „racjonalizmu historii”, który zastępuje Boga, takie uzasadnienia można wcielać w życie – Camus widział w takiej postawie zagładę człowieczeństwa.
Tak więc rewolucje odrzucają racje buntu, racje granicy (limite) i miary (mesure).
Źródła
Słownik
(łac. absurdus – niewłaściwy, niestosowny, absurdalny) początek mądrości, która niczego nie neguje; człowiek doświadczając świata doświadcza absurdu; człowiek doświadczając absurdalności świata, musi sobie odpowiedzieć, czy życie jest warte przeżycia; absurd rodzi się z konfrontacji „ludzkiego wołania i milczenia świata”
buntować się to znaczy uznawać jakieś wartości, w imię których się buntujemy; bunt to jednoczesne wypowiedzenie „nie” i „tak”, nie jest on więc czystą kontestacją, jest także afirmacją wartości; bunt afirmuje jednocześnie osobę i wspólnotę
istotną cechą człowieka absurdalnego jest przenikliwość widzenia, a przenikliwość widzenia jest zaletą mędrców; człowiek absurdalny w pewien sposób jest mędrcem, przykładami człowieka absurdalnego są m.in. Don Juan, Syzyf, aktor i zdobywca
człowiek, który mówi „nie”, bo uznaje że są granice, których nie wolno przekraczać, a więc „nie” zakłada istnienie granicy; człowiek zbuntowany żąda uznania integralności osoby ludzkiej, integralności buntującego się, w gruncie rzeczy jest afirmacją godności człowieka, jest solidarnością z uciskanymi; człowiek zbuntowany nie jest nihilistą, on działa w imię wartości