Przeczytaj
Gospodarka oparta na wiedzy
Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) jest to rodzaj gospodarki, który skupia się na produkcji, dystrybucji i praktycznym wykorzystaniu wiedzy i informacji. W gospodarce opartej na wiedzy wyróżnia się zatem trzy główne obszary dotyczące informacji i wiedzy:
produkcję,
dystrybucję,
wdrożenie.
Dostęp do wiedzy determinuje rozwój gospodarczy. W wyniku rozwoju GOW powstają nowe dziedziny usług. Dobrym przykładem może być rachunkowość, do której dołączyły poddziedziny: rachunkowość aktywów kompetencyjnych i kapitału intelektualnego.
Kapitał ludzki w gospodarce
Kapitałem ludzkimKapitałem ludzkim określa się całość doświadczeń, umiejętności, wiedzy fachowej, postaw, motywacji oraz zdrowia człowieka i społeczeństwa, które wyznaczają ich zdolność do pracy, adaptacji do zmian w otoczeniu, a także możliwości wprowadzania i realizacji nowych rozwiązań. Kapitał ludzki to najcenniejszy z zasobów przedsiębiorstwa. Duży kapitał ludzki prowadzi do zwiększenia dochodów organizacji, stanowi część kapitału intelektualnego, będąc często jego najbardziej istotnym elementem.
Czynniki wpływające na innowacyjność i rozwój
Na innowacyjność i rozwój pozytywny wpływ mają:
wysoko wykwalifikowana kadra niezbędna zarówno na etapie produkcji, jak i sprzedaży oraz obsługi klienta,
sąsiedztwo uczelni i instytutów naukowo‑badawczych, które pracują nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi i kształcą nowe kadry,
wysoki poziom rozwoju infrastruktury transportowej (zwłaszcza lotniska i drogi) i związana z nim dostępność komunikacyjna,
wysoki stopień czystości środowiska naturalnego (czysta woda i powietrze wymagane są w produkcji czystego krzemu czy półprzewodników, sprzyjają produktywności pracowników),
duże zasoby finansowe na badania innowacyjne, wdrażanie etapu produkcji, modernizację procesu produkcji, reklamę oraz uwzględnienie tzw. kapitału ryzyka,
atrakcyjny krajobraz zachęcający pracowników do spędzania wielu godzin w pracy i wpływający na efektywność pracy umysłowej.
Społeczeństwo informacyjne
Społeczeństwo informacyjne to społeczeństwo, które wytwarza informacje, gromadzi je i przekazuje, a następnie wykorzystuje. Wyewoluowało ono ze społeczeństwa przemysłowego. Społeczeństwo nazywamy informacyjnym, kiedy więcej niż 50% osób czynnych zawodowo zajmuje się przetwarzaniem informacji. Informacja stanowi bowiem towar, który można sprzedać, a następnie wykorzystać jako siłę napędową cywilizacji. Jako produkt wyróżnia się powszechnością i niską ceną. Społeczeństwo informacyjne cechuje się:
sektorem usług rozwiniętym na wysokim poziomie (zwłaszcza: finanse, bankowość, informatyka, telekomunikacja, zarządzanie, badania oraz rozwój),
wysokim wskaźnikiem skolaryzacji społeczeństwa,
gospodarką opartą na wiedzy,
wzrostem decentralizacji społeczeństwa,
kreowaniem społeczeństwa otwartego, w którym polityka rządu podlega ocenie społecznej, bardzo duże znaczenie mają prawa jednostki oraz wolność zrzeszania się, droga do awansu społecznego jest otwarta,
urozmaiceniem życia społecznego dzięki łatwiejszej komunikacjikomunikacji międzyludzkiej oraz łatwemu dostępowi do rozrywki,
powszechnym dostępem do wiedzy i umiejętności informatycznych,
powszechnym dostępem do internetu,
powszechnym używaniem komputerów i urządzeń służących do wytwarzania, gromadzenia i przetwarzania informacji,
otwartością, kreatywnością, urozmaiceniem życia społecznego,
wysokim poziomem alfabetyzmu funkcjonalnego.
Poziom wiedzy technicznej i poziom rozwoju cywilizacyjnego kształtują sposób funkcjonowania każdego społeczeństwa. Nawet na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwujemy zmianę funkcjonowania społeczeństw, co przejawia się między innymi coraz większym wykorzystywaniem technologii i urządzeń informatycznych w codziennym życiu. Dawniej, kiedy głównym filarem gospodarki było rolnictwo, mówiliśmy o społeczeństwach pierwotnych (agrarnych). Dalszy rozwój, w tym odkrycia technologiczne i naukowe, doprowadziły do ukształtowania się społeczeństwa przemysłowego (industrialnego). Dzisiaj przemysł tradycyjny odgrywa inną rolę i ustępuje miejsca albo przemysłowi wysokich technologii, albo usługom, w tym usługom zaawansowanym, kreatywnym, również wykorzystującym zaawansowane technologie.
Wzrost zamożności społeczeństw pobudza rozwój usług turystycznych, kulturalnych, gastronomicznych oraz handlu hurtowego i detalicznego, który oferuje szeroką gamę towarów. Dużą wagę przywiązuje się do rozwoju szkolnictwa wyższego i placówek naukowo‑badawczych współpracujących z zakładami przemysłu high‑tech. Wzrost znaczenia usług dla firm i biznesu z branży bankowości, finansów, marketingu, reklamy czy usług teleinformatycznych spowodował powstanie czwartego sektora gospodarki. Sektor ten bywa nazywany informacyjnym, gdyż w dużym stopniu związany jest ze zdobywaniem, przetwarzaniem i dostarczaniem informacji. W ten sposób kształtuje się społeczeństwo informacyjne, dla którego najcenniejszym dobrem jest informacja i technologia.
Należy pamiętać, że na rozwój społeczeństwa informacyjnego ma wpływ powszechna globalizacja, która jest procesem polegającym na poszerzaniu współzależności między poszczególnymi państwami i regionami oraz na gospodarczym i kulturalnym ujednolicaniu państw.
Rozwój zrównoważony w społeczeństwie informacyjnym
Rozwój zrównoważony jest koncepcją, zgodnie z którą nadrzędną zasadą obowiązującą przy realizacji różnorodnych potrzeb człowieka powinno być nieumniejszanie szans przyszłych pokoleń na zaspokojenie tych samych potrzeb.
Obecnie w rozwoju zrównoważonym zaznacza się przejście od ekonomii skali do ekonomii jakości, a wartość wiedzy stale zwiększa się. Kapitał ludzki obecnie pełni kluczową funkcję we wprowadzaniu zmian. W społeczeństwie informacyjnym oraz w rozwoju zrównoważonym to człowiek stawiany jest w centrum uwagi. W Strategii Zrównoważonego Rozwoju Polski do 2025 roku w wielu celach uwzględnia się zastosowanie nowych technologii informacyjno‑komunikacyjnych w gospodarce (np. przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu oraz dostęp do edukacji).
Zagrożenia w społeczeństwie informacyjnym
Należy zauważyć, że kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego przynosi także zagrożenia, np. związane z wykluczeniem cyfrowym. Problem braku umiejętności wykorzystania informacji, braku możliwości zastosowania narzędzi informacyjnych oraz braku dostępu do infrastruktury informacyjnej w sferze społecznej może przyczynić się do obniżenia się poczucia bezpieczeństwa, zagubienia, poczucia niższości, wykluczenia wynikającego z braku dostępu do kultury, edukacji oraz usług. Ekonomiczne skutki tych zagrożeń związane są z obniżeniem konkurencyjności na skutek braku dostępu do informacji i braku możliwości szybkiego reagowania na zmiany, a zatem nierównych szans. Niebezpieczeństwa wynikające z wykluczenia cyfrowego można obserwować w skali lokalnej oraz globalnej.
Innym zagrożeniem pozostającym w związku z kształtowaniem się społeczeństwa informacyjnego jest nadużywanie technologii cyfrowych i informacyjno‑komunikacyjnych. Trzeba pamiętać również o niebezpieczeństwach związanych z tworzeniem się baniek informacyjnychbaniek informacyjnych (ang. filter bubble), a także dotyczących wykorzystywania, powielania i rozpowszechniania fałszywych bądź nieprecyzyjnych informacji.
Słownik
ograniczony zbiór informacji i źródeł informacji, dostarczony do użytkownika internetu w wyniku działania algorytmów dopasowujących treści na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika; wynik niepożądanego zjawiska polegającego na kumulowaniu informacji jednego typu i odrzucaniu pozostałych
Indeks dolny Źródło: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego Indeks dolny koniecŹródło: Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego
wyprodukowanie i wprowadzenie na rynek nowego lub udoskonalonego produktu, usługi, wyrobu lub innego pomysłu
zasób wiedzy, umiejętności, zdrowia i energii witalnej zawarty w każdym człowieku i w społeczeństwie jako całości, określający zdolności do pracy, do adaptacji do zmian w otoczeniu oraz możliwości kreacji nowych rozwiązań
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniecŹródło: Encyklopedia PWN
organizacja i środki techniczne przewozu ludzi i ładunków (transport) oraz przekazywania informacji (telekomunikacja)
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniecŹródło: Encyklopedia PWN
pozyskiwanie informacji dotyczących produktu, technologii, procesów, prowadzenie analiz teoretycznych i systematycznych, zdobywanie doświadczeń, wytwarzanie eksperymentalne, testowanie procesów i produktów, pozyskiwanie narzędzi, praw własności intelektualnej; projektowanie, ocena i selekcja potencjalnie najlepszych sposobów wykorzystania pozyskanej informacji i zdobytej wiedzy