Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Andrzej Munk (1920 lub 1921–1961) – reżyser filmowy, przedstawiciel polskiej szkoły filmowej. Debiutował jako autor propagandowych filmów dokumentalnych. W twórczości fabularnej analizował mit wojennego bohaterstwa i jego wpływ na życie żołnierzy i cywilów w czasie II wojny światowej (Człowiek na torze z 1956 roku i Eroica. Symfonia bohaterska w dwóch częściach z 1958 roku). Podejmował też problem konformizmu, dostosowywania się człowieka do realiów ideologicznych połowy XX wieku (Zezowate szczęście z 1960 roku). Największe uznanie, w tym nagrodę krytyków i wyróżnienie honorowe jury festiwalu w Cannes w 1964 roku, zdobył ostatni film Munka – Pasażerka. Pracę nad nim przerwała śmierć reżysera w wypadku samochodowym.

Ra8y2rRNs1fSZ1
Zofia Posmysz‑Piasecka
Źródło: Pawelsawicki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zofia Posmysz‑Piasecka (ur. 1923) – pisarka, scenarzystka filmowa i radiowa; była więźniarka nazistowskich obozów koncentracyjnych AuschwitzAuschwitz‑BirkenauAuschwitz, Ravensbrück, Neustadt‑Glewe, w których spędziła 3 lata. W swojej twórczości podejmuje przede wszystkim tematykę autobiograficzną – analizuje relacje międzyludzkie w odczłowieczających realiach obozu koncentracyjnego, a także psychikę i motywację katów. Ten ostatni wątek wysuwa się na pierwszy plan w najsłynniejszej powieści Posmysz – Pasażerce, wydanej w 1963 roku, stworzonej na podstawie słuchowiska radiowego Pasażerka z kabiny 45 z 1959 roku. Książki Zofii Posmysz zostały przetłumaczone na kilkanaście języków, a autorkę uhonorowano licznymi wyróżnieniami państwowymi (m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”).

Odsłony Pasażerki

RjxG0AFkka7iQ1
Rudolf Hoess, komendant obozu Auschwitz‑Birkenau w latach 1940–1943, skazany na śmierć za zbrodnie wojenne i stracony na terenie obozu w 1947 roku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Film noszący tytuł Pasażerka jest palimpsestem – dziełem ułożonym w całość z fragmentów i starszych wersji innych dzieł. O jego niedokończonym, nieostatecznym charakterze przesądziła tragiczna śmierć Andrzeja Munka w trakcie zdjęć. Ówczesne władze naciskały na producentów, by film dokończyć, jednak asystenci Munka i inni reżyserzy odmawiali podjęcia zadania, przede wszystkim z szacunku dla wizji artystycznej zmarłego twórcyIndeks górny 111 Indeks górny koniec. Pasażerkę przygotował ostatecznie jego przyjaciel z lat studenckich Witold Lesiewicz, który wspólnie z producentami zdecydował o przedstawieniu publiczności tylko scen nakręconych przez samego Munka, fotografii z wykonywanych przez niego ujęć próbnych na statku MS „Batory” oraz nagrań słuchowiska radiowego Pasażerka do tekstu Zofii Posmysz z 1959 roku. Jedynym elementem filmu dodanym do materiałów autorstwa Munka był komentarz narratora, napisany przez Wiktora Woroszylskiego i ostro krytykowany za obcą stylowi reżysera dosłowność i nachalne moralizowanieIndeks górny 222 Indeks górny koniec.

1
2
R1JXkyL3zai3u1
Ilustracja interaktywna przedstawia drut kolczasty. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. słuchowisko radiowe Pasażerka z kabiny 45, 1959, tekst Zofia Posmysz, reż. Jerzy Rakowiecki, 2. widowisko telewizyjne Pasażerka, 1960, tekst Zofia Posmysz, reż. Andrzej Munk (niezachowane), 3. scenariusz filmu Pasażerka – Zofia Posmysz, Andrzej Munk, przełom 1960 i 1961 roku, 4. sceny nakręcone przez Andrzeja Munka na terenie obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau i fotografie z planu na statku, 18 sierpnia – 17 września 1961 (3 dni po zakończeniu zdjęć w Oświęcimiu, 20 września, Andrzej Munk zginął w wypadku samochodowym), 5. Od października 1961 nad materiałami pozostawionymi przez Munka pracował Witold Lesiewicz. Finałowy komentarz narratora napisał Wiktor Woroszylski., 6. powieść Zofii Posmysz Pasażerka, 1962, 7. opera Pasażerka, libretto (na podstawie powieści) Jurij Łukin, Aleksander Miedwiediew, muzyka Mieczysław Weinberg, 1962, 8. film Pasażerka, reż. Andrzej Munk, oprac. Witold Lesiewicz, premiera 20 września 1963, 9. Nagroda FIPRESCI i Specjalne Wyróżnienie Honorowe Jury dla filmu Pasażerka na 17. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, 1964
Odsłony Pasażerki
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Roboczy charakter filmu nadał mu nieoczekiwaną dodatkową wartość artystyczną. Brak zakończenia pozostawia widzowi szerokie pole do interpretacji postaw Marty i Lizy, ich motywacji oraz finału ich spotkania (inaczej niż powieść Posmysz, dopowiadająca te kwestie). Pasażerka jest też dziełem autotematycznymautotematyczne dziełodziełem autotematycznym – studium warsztatu reżysera. Ukazuje jego sposób pracy i proces wyłaniania się ostatecznej wersji dzieła.

RgGOVT11A4Uqx
Willa Rudolfa Hoessa w obozie Auschwitz. W tle widoczny komin krematorium.
Źródło: Radka Hlisnikovska, dostępny w internecie: Flickr, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Film autobiograficzny

Pasażerka oparta jest na autentycznej historii relacji Zofii Posmysz, więźniarki nr 7566 obozu Auschwitz‑Birkenau (jedynego, w którym stosowano tatuowanie więźniom numerów), z jej nadzorczynią Anneliese Franz, która wyznaczyła Posmysz na szrajberkęSchreiberinszrajberkę. Bezpieczna jak na warunki obozowe praca (nieobciążająca fizycznie, związana m.in. z lepszym przydziałem żywności i miejscem w murowanym baraku) i protekcja Franz pomogły Posmysz przeżyć pobyt w Auschwitz.

Rm9qBsvlprDkf
Więźniarki z Aufrämungskommando („komanda sprzątającego”) sortujące rzeczy Żydów z Zakarpacia, 27 maja 1944. Autor zdjęcia nieznany.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Praca nad tekstem Pasażerki miała znaczenie autobiograficzne także dla Andrzeja Munka. Jako Żyd przez całą wojnę musiał się wraz z rodziną ukrywać przed szmalcownikamiszmalcownikszmalcownikami. Przygotowując część historyczną filmu, studiował m.in. opowiadania Borowskiego i pamiętniki komendanta Auschwitz Rudolfa Hoessa. W czasie zdjęć w obozie mieszkał w jego willi, usytuowanej zaledwie 150 metrów od ruin krematorium.

Kat i ofiara

Ruz7JnERnRSks1
Zofia Posmysz, więźniarka nr 7566 – fotografia z akt osobowych z obozu Auschwitz‑Birkenau, 1942
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Relację między AufseherinAufseherinAufseherin Lizą i więźniarką Martą śledzimy na dwóch płaszczyznach fabularnych: w czasie II wojny światowej w obozie Birkenau oraz kilkanaście lat po wojnie na statku płynącym do Europy. W obu sytuacjach jest to relacja hierarchiczna. W obozie Liza miała władzę nad życiem Marty, zaś na statku to Marta samą swoją obecnością przejmuje kontrolę nad życiem Lizy. Źródłem obozowej władzy Lizy był zbrodniczy totalitaryzm, natomiast władza Marty zakorzeniona jest w ludzkiej moralności – ofiara wywołuje w kacie poczucie winy, wstyd i strach. Liza pragnęła zdobyć pełnię władzy nad Martą – nie tylko fizycznej, ale też duchowej. Czego pragnie ocalona Marta, stając po latach twarzą w twarz z oprawczynią – tego się z filmu Munka nie dowiadujemy.

Psychologia winy

Tym, co wyróżnia tekst Posmysz i film Munka na tle literatury obozowej – m.in. opowiadań Tadeusza Borowskiego – jest drobiazgowa analiza psychiki kata. Na tle scen obozowego okrucieństwa toczy się psychologiczna gra między pragnącą podporządkować sobie ofiarę Lizą a niepozwalającą aufzejerce na samousprawiedliwienie Martą. Munk ukazuje psychomachiępsychomachiapsychomachię Lizy – jej próby bycia naraz dobrą nazistowską funkcjonariuszką i przyzwoitym człowiekiem. W ten sposób reżyser zabiera głos w żywej po wojnie i do dziś aktualnej dyskusji na temat „zwyczajnych zbrodniarzy” – szeregowych wykonawców rozkazów, obsługujących hitlerowską machinę śmierci, i ich osobistej odpowiedzialności za zbrodnie przeciwko ludzkości. Pytania stawiane w Pasażerce zachowują ważność nie tylko w kontekście historycznym II wojny światowej – dotykają też podstaw ludzkiej moralności. Dlaczego ludzie dopuszczają się zła? Jak to możliwe, że jeden człowiek jest zdolny i do bestialstwa, i do serdeczności? Czy dobrym uczynkiem można odkupić zbrodnię? Widz niedokończonego filmu, nieznający reakcji Marty na spotkanie z Lizą, musi na te pytania odpowiedzieć sam.

Relacje między oprawcą a ofiarą w Pasażerce Andrzeja Munka

RmjZLpA6Zgk2f1
Prezentacja.

Słownik

Aufseherin
Aufseherin

(niem.) – tytuł służbowy nadzorczyń w nazistowskich żeńskich obozach koncentracyjnych; forma spolszczona przez polskie więźniarki: aufzejerka

Auschwitz‑Birkenau
Auschwitz‑Birkenau

(niem., Oświęcim‑Brzezinka) – największy nazistowski obóz koncentracyjny (czyli służący do przetrzymywania więźniów), a zarazem obóz pracy przymusowej i obóz zagłady, założony w 1940 roku, wyzwolony przez Armię Czerwoną 27 stycznia 1945 roku; według współczesnych szacunków pochłonął życie ok. 1,3 miliona ofiar (w tym najwięcej – ok. 1 mln – Żydów) – zagazowanych, rozstrzelanych, zmarłych z wycieńczenia, głodu, chorób i wskutek eksperymentów pseudomedycznych

autotematyczne dzieło
autotematyczne dzieło

dzieło podejmujące temat aktu tworzenia, istoty sztuki, osoby twórcy

komando
komando

(niem. Kommando – oddział) – w nazistowskich obozach koncentracyjnych grupa więźniów skierowanych do wykonywania określonej pracy; na czele komanda stał kapo – więzień nadzorujący pozostałych

palimpsest
palimpsest

(gr. palin – ponownie, psao – ścierać) – w starożytności i średniowieczu tekst zapisany na materiale, z którego usunięto poprzedni tekst; zabieg stosowano dla oszczędności drogich materiałów piśmienniczych (np. papirusu, pergaminu); przenośnie: dzieło noszące ślady poprzednich wersji

psychomachia
psychomachia

(gr. psūkhḗ – dusza + mákhē – walka) – walka cnoty i występku (dobra i zła) o duszę człowieka

Schreiberin
Schreiberin

(niem., sekretarka) – w obozach koncentracyjnych więźniarka wyznaczona do prowadzenia dokumentów i rachunków; spolszczona forma: szrajberka

szmalcownik
szmalcownik

(niem. Schmalz – smalec) – w czasie II wojny światowej osoba szantażująca ukrywającego się Żyda i osoby pomagające mu, wyłudzająca łapówki w zamian za milczenie; gdy ofierze kończyły się pieniądze, szmalcownicy najczęściej wydawali je w ręce hitlerowców, otrzymując za to kolejne pieniądze