Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R13WgquF34dza
Zdjęcie przedstawia plac między zbudowanymi z czerwonej cegły, piętrowymi budynkami.

Pasażerka – relacja kata i ofiary w filmie Andrzeja Munka

Obóz Auschwitz‑Birkenau, zdjęcie współczesne
Źródło: Paweł Sawicki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Zofia Posmysz Królestwo za mgłą. Z autorką Pasażerki rozmawia Michał Wójcik

Jej chodziło o mnie. Żywą. Raz mi nawet powiedziała, że coś – już dziś nie pamiętam co – będzie mi potrzebne po wojnie. Czyli użyła czasu przyszłego. A w Birkenau nie używaliśmy czasu przyszłego. Nie było jutra. […] Ona ewidentnie widziała mnie wolną.

1 Źródło: Zofia Posmysz, Królestwo za mgłą. Z autorką Pasażerki rozmawia Michał Wójcik, Kraków 2017, s. 186.

Słowa Zofii Posmysz charakteryzujące jej nadzorczynię w obozie koncentracyjnym nie pasują do utrwalonego w kulturze wizerunku hitlerowców jako bestii w ludzkiej skórze. Film Andrzeja Munka Pasażerka, oparty na doświadczeniach Posmysz, przypomina o oczywistej prawdzie: sprawcami zbrodni byli ludzie. A skoro tak – to co sprawia, że ludzie stają się zdolni do bestialstwa?

Twoje cele
  • Przeanalizujesz zależności łączące kata i jego ofiarę.

  • Zbadasz motywy kierujące katem i ofiarą w obozie koncentracyjnym.

  • Osądzisz postępowanie bohaterek filmu – Marty i Lizy.