Substancja i jej przyczyny

Podstawowym terminem w filozofii Arystotelesa, bez którego nie byłaby możliwa jego metafizyka, czyli „filozofia pierwsza”, jest pojęcie substancji. To, co Stagiryta określał greckim pojęciem ousia (omicronsigmaίalfa), utrwaliło się pod łacińskim określeniem substantia. Za jego pośrednictwem filozof określał realnie istniejący, samoistny byt, a więc każdą konkretną, jednostkową rzecz. Dotąd bowiem termin „byt” miewał różne zastosowania – określał pojedynczy przedmiot, ogół takich samych przedmiotów albo nawet całą istniejącą rzeczywistość. Ponadto często mianem bytu określano nie tylko istniejące przedmioty, lecz także ich właściwości czy relacje pomiędzy nimi. Wprowadzenie pojęcia substancji było nie tylko wyrazem skrupulatności i zamiłowania do pojęć jasno zdefiniowanych, lecz przede wszystkim wynikało z chęci precyzyjnego badania tego, co można określić mianem bytu jednostkowego i samoistnego, a więc każdego realnie istniejącego przedmiotu.

RqWKTdnFKX8Zp1
Dziś mówimy, że pojęcie substancji jest podstawowym terminem arystotelesowskiej metafizyki, jednak sam Arystoteles zapewne posłużyłby się inną terminologią i stwierdził, że ousia jest podstawowym terminem „filozofii pierwszej”, czyli ousiologii (od οὐσία, ousia, czyli substancja, i λόγος, logos, czyli nauka). Jest tak, gdyż przyjęło się używać nieco późniejszych pojęć: substancji, która ma rodowód łaciński, i metafizyki, która wywodzi się od tytułu, jaki Andronikos z Rodos (dziesiąty lub jedenasty następca Arystotelesa w Likejonie) nadał jego notatkom do wykładów z filozofii pierwszej, wydając je pod tytułem Metafizyka (gr. τα μετα τα φυσικά, ta meta ta physika, czyli nauka o tym, co przekracza zagadnienia fizyczne i opisuje sposób funkcjonowania całej rzeczywistości).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W dalszym toku rozważań Arystoteles rozróżnił akcydentalne (przypadkowe i zmienne) cechy przedmiotów, które nie mają nic wspólnego ze swoistością danej substancji, oraz ich główne właściwości, dzięki którym konkretna substancja jest uważana właśnie za taką, a nie inną substancję. Dla przykładu: istnieją pewne właściwości, dla których krzesło nazywamy krzesłem, ale każde krzesło ma też swoje własne cechy, jak kolor, liczbę nóg i wysokość, które nie mają żadnego wpływu na to, że krzesło nazywamy krzesłem.

Wspomniane „główne właściwości” nazwał Arystoteles czterema „powodami” danej substancji, a więc tym, co decyduje, że dana substancja jest uważana za akurat taką substancję, a nie inną. Wymieńmy je po kolei: przyczyna sprawcza, przyczyna celowa, przyczyna materialna i przyczyna formalna.

Przyczyna sprawcza

Jest nią autor, twórca czy sprawca danej substancji. W przypadku posągu jest nią rzeźbiarz, w przypadku zwierzęcia zaś – jego rodzice, którzy go spłodzili. Co należy pamiętać, Grecy utożsamiali istnienie, a więc wszelkie zmiany zachodzące w danej substancji (rzeczy) z ruchem. Twórca czy autor ujmowany jest więc także jako osoba, która daną rzecz „wprawiła w ruch”, a zatem nie tylko dała jej początek, ale także zapoczątkowała wszystkie naturalne dla niej przemiany.

Przyczyna celowa

Może być rozumiana jako przeciwieństwo przyczyny sprawczej, które ją niejako dopełnia, gdyż dotyczy kwestii tego, w jakim celu dana rzecz (substancja) powstała. W przypadku pomnika, jest to oddanie czci i zachowanie pamięci o kimś. W przypadku człowieka – osiągnięcie eudajmoniieudajmoniaeudajmonii, a więc życia spokojnego i szczęśliwego. Pamiętajmy też, że wszystkie koncepcje fizyczne, o których wspominał Arystoteles, były oparte na prawach teleologiiteleologiateleologii, w myśl której ogólnym dążeniem każdej substancji było osiągnięcie doskonałości, a więc pełni idei dobra.

Przyczyna materialna

Jest nią materia, z jakiej składa się dana substancja (przedmiot). W przypadku fletu jest nim drewno, z którego został wydrążony. W przypadku rzeźby jest nią kamień, w jakim została wykuta. W przypadku złotej bransolety jest nią złoto. W przypadku zwierzęcia są nią mięśnie, krew i kości.

Przyczyna formalna

Jest nią forma czy też istota danej substancji (rzeczy). Określa ona warunki, jakie muszą być spełnione, aby dana substancja mogła być nazwana tak, a nie inaczej. Formą okręgu jest zbiór punktów oddalonych od środka na taką samą odległość. Formą posągu jest podobizna osoby, którą ma przedstawiać. Formą jabłka jest jego kolor, kształt i smak, itp.

Forma i materia

O swoistości konkretnej substancji świadczą więc cztery jej przyczyny: materialna i formalna oraz sprawcza i celowa. Dwie ostanie można wyrazić za pomocą pytania: „Dlaczego dana substancja zaistniała i w jakim celu zaistniała?”. Dwie pierwsze zaś dotyczą samego jej istnienia, a więc konkretnej materii, z jakiej jest stworzona, oraz abstrakcyjnie rozumianej istoty danej substancji, która przesądza o jej niepowtarzalności, unikatowości, swoistości. Już dzięki tym dwóm przyczynom dostrzegamy, że Arystoteles tworzy koncepcję pojednawczą wobec panujących sporów filozoficznych. Bowiem rozróżnienie sfery materialnej i formalnej sprzyja przezwyciężeniu napięcia, jakie zaistniało między filozoficznym materializmemmaterializm (filozoficzny)filozoficznym materializmem (naturalizmem) i idealizmemidealizm (filozoficzny)idealizmem (antynaturalizmem).

RO883No7UAiEW1
Za przedstawicieli materializmu filozoficznego można uważać Empedoklesa z Agrygentu, Anaksagorasa z Kladzomen, a nawet jońskich filozofów przyrody, jednak Demokryt z Abdery jako pierwszy zaprezentował koncepcję pozbawioną jakichkolwiek elementów irracjonalnych czy idealnych, przez co nazywany jest „ojcem materializmu filozoficznego”. Do dziś trudno ustalić, czy większy wkład w jej powstanie miał jego mistrz Leucyp, czy on sam, jednak to właśnie jemu przypadła rola wyłożenia wykończonej i spójnej koncepcji atomu.
Popiersie przedstawia Demokryta
Źródło: dostępny w internecie: Flickr, domena publiczna.

Nauczyciel Arystotelesa, którym był Platon Ateńczyk, stworzył pierwszy system filozoficzny określany mianem idealizmu. W myśl jego założeń rzeczywistość rozpada się na dwa światy: świat niematerialnych, wiecznych i niezmiennych idei, które stanowią wzór dla materialnego i zmiennego świata złożonego ze zniszczalnych przedmiotów. Każda rzecz, z jaką mamy kontakt w otaczającym nas świecie materialnym, jest odbiciem wiecznych idei konkretnych rzeczy i idei – ich właściwości oraz relacji. Oznacza to, że Platon przyjmuje antynaturalistyczną wizję świata. Wszystkie przemiany i wydarzenia, jakie zachodzą w rzeczywistości, nie dają się redukować do fizycznych praw świata materialnego i powinny być rozważane z perspektywy wiecznego świata niematerialnych idei.

Idealizm tego rodzaju – o czym Arystoteles doskonale wiedział – bywa zestawiany z materialistyczną (naturalistyczną) wizją świata, której najwyraźniejszym przykładem była koncepcja filozoficzna, jaką stworzyli Leucyp z Abdery i jego uczeń Demokryt. Zgodnie z jej założeniem rzeczywistość składa się z niepodzielnych drobinek zwanych atomami. Wielość i różnorodność istniejących przedmiotów, ich cech i właściwości, wynika jedynie stąd, że wspomniane atomy tworzą złożone i skomplikowane struktury. Poza materialnymi atomami nie istnieje nic, zaś wszelkie wydarzenia i przemiany, jakie zachodzą w świecie, należy tłumaczyć za pomocą praw fizycznych, które odkrywamy poprzez badanie zachowań, relacji i reakcji, jakie zachodzą pomiędzy tymi niepodzielnymi drobinkami i tworami, które z nich się składają.

R7r7HuPrjtD641
Zgodnie z teorią idealizmu platońskiego ideą, która tworzy konkretnego człowieka przenikając jego materię, jest dusza. Dusza jest bowiem we wszystkim podobna do idei (jest wieczna, niezniszczalna, niematerialna). Można tę teorię traktować jako polemikę z Demokrytem, który zakładał, że dusza także składa się z lekkich i rozproszonych po ciele atomów, które ulatują z człowieka i rozwiewają się wraz z ostatnim tchnieniem (śmiercią).
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Pojednawcze stanowisko Arystotelesa polegało na tym, że równocześnie odmówił realnego istnienia niematerialnym i wiecznym ideom, ale nie przyznał go jedynie materii. Wbrew swemu mistrzowi uważał, że niematerialne, wieczne i niezmienne idee nie mogłyby przejawiać się w zmiennej, chaotycznej i bezkształtnej materii. Są to bowiem dwie sprzeczne natury, których nie można łączyć w jakikolwiek sposób. Założył więc, że o swoistości i niepowtarzalności tego, co sam nazwał substancją, nie przesądzają żadne wieczne idee, lecz abstrakcyjnie rozumiana forma, zaś jej łącznikiem z materią, jest tak zwany synolonsynolonsynolon. Takie podejście pozwoliło ponadto zarzucić teorię dualizmudualizmdualizmu świata, a więc przekonanie, że „ponad” czy „poza” światem materialnym znajduje się jakiś wieczny świat idei. W ujęciu Arystotelesa rzeczywistość, w której o swoistości danej substancji decyduje abstrakcyjnie rozumiana forma i namacalna materia, stała się na powrót jednym światem. Świata tego nie można zaś redukować do samej materii i tłumaczyć jedynie za pomocą praw fizycznych, jak chciał Demokryt.

Akt i potencja

R15IkMOIVdYgV1
Wariabilizm Heraklita da się wyłożyć za pomocą prostych cytatów i parafraz, jakie się mu przypisuje, jednak należy je poprawnie rozumieć. Stwierdzenie panta rhei (παντα ρει) zasadniczo powinniśmy tłumaczyć jako Wszystko jest w przepływie, a więc – zmienia się nieustannie. Stwierdzenie, iż Nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki oznacza, że za każdym razem jest to już inna rzeka, gdyż inne płyną w niej wody.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dzięki opisanej wcześniej teorii Arystoteles podjął udaną próbę przezwyciężenia innej opozycji filozoficznej. Mowa o sporze pomiędzy wariabilizmem a statyzmem, a więc poglądem, że świat jest dynamicznym i stale zmieniającym się tworem, a przekonaniem, że to, co istnieje prawdziwie, jest wieczne i niezmienne, zaś zmienny świat, jaki nas otacza, jest jedynie złudzeniem. Jak pamiętamy, zwolennikiem pierwszego z tych podejść, był Heraklit z Efezu, któremu przypisuje się autorstwo słynnego stwierdzenia „wszystko płynie” (gr. panta rhei). Zakładał więc, że jedyną stałą cechą bytu jest jego zmienność. Stąd wniosek, że tak naprawdę rzeczywistość nie tyle istnieje, co „wciąż się staje”. Filozofem, który przyjął drugi z przedstawionych tu punktów widzenia, był oczywiście Parmenides z Elei, który miał powtarzać słynne stwierdzenie: byt jest, niebytu nie ma. Miało to oznaczać, iż to, co prawdziwie istnieje, nie może się zmieniać (czyli być takie, jakie jest i nie być takie, jakie jest, gdyż jest to paradoksem), a poza naszym światem, który jest mamiącą nas ułudą, istnieje jeden, wieczny i niezmienny byt, do którego dotrzeć można jedynie za pomocą intelektu, gdy przestaje się myśleć o złudzeniach, jakimi mamią nas zmysły.

R1cpZmTAa0ztP
Parmenides był założycielem ruchu, zwanego „szkołą elejską”, której członkowie kontynuowali rozważania mistrza. Zenon z Elei zajmował się m.in. racjonalnym udowodnieniem, że otaczający nas świat jest ułudą. Aby tego dokonać, wystarczyło wykazać, że zmienność świata jest tylko pozorem. Jako że jego zmienność polega na wiecznym ruchu przedmiotów, należało wykazać, że sam ruch jest czymś pozornym. Powyżej przedstawiono graficznie jeden z takich argumentów, nazywany „paradoksem Achillesa”, albo „paradoksem żółwia”. Zgodnie z jego założeniem, najszybszy biegacz nigdy nie dogoni najwolniejszego, jeśli ten wystartuje przed nim. Achilles nie prześcignie żółwia, gdyż najpierw będzie musiał dobiec do miejsca, w którym znajduje się żółw, zaś ten w tym czasie znów się oddali. I tak w nieskończoność.
Źródło: Martin Grandjean, Paradoks Zeno Achillesa, 19.03.2014 r., dostępny w internecie: Wikipedia, licencja: CC BY 4.0.

Stanowisko pojednawcze, jakie względem wariabilizmu i statyzmu wyartykułował Arystoteles, znów wiąże się z pojęciem formy i materii. Zwróćmy bowiem uwagę, że forma realnie wpływa na kształt materii i zachodzące w niej zmiany. Możemy więc powiedzieć, że forma jest pewną „energią” (gr. nuέrhogammaepsiloniotaalfa, energeia), która dokonuje aktu (łac. actus) zmian w materii. W takim ujęciu materia wykazuje się pewną dynamiką (gr. deltaύnualfamuiotaς, dynamis), a więc potencją ([łac.] potentia, zdolność) do konkretnych zmian, jakie w niej zachodzą. Materia okazuje się możnością otrzymywania nowych form, zaś forma – dynamiką zmian materii. A zatem to, co w przypadku przyczyn substancji nazywamy jej formą i materią, w przypadku zmian, jakie można w niej rozpatrywać, nazywamy odpowiednio energią i dynamiką, czy też – aktem i potencją. Forma jest więc aktem, zaś materia jest potencją. W ten sposób Arystoteles godzi wariabilizm i statyzm. To, co istnieje, wyraża się w posiadającej pewną formę materii i równocześnie jest konkretnym, jednostkowym bytem, czyli substancją. Rozwija się zaś w coś innego dzięki swej formie, która równocześnie jest źródłem wszelkich materialnych zmian danej substancji. Nie mamy więc do wyboru dwóch koncepcji: wiecznego stawania się (Heraklit) lub wiecznego, niezmiennego, bycia (Parmenides), lecz realne istnienie substancji, która stale się aktualizuje.

RvsM8zrQUPGmp1
Zdjęcie przedstawia kiełkujące nasiono.
Przykład formy i materii jako aktu i potencji. Materią ziarna jest jego skorupka i zawarty w niej miąższ, zaś formą – obły kształt. Jednak jako że forma jest zarówno energią (aktem), wraz z upływem czasu materia ziarna zamieni się w roślinę.
Źródło: U.S. Department of Agriculture, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, Seedling, licencja: CC BY 2.0.

Słownik

arystotelizm
arystotelizm

ogólna nazwa poglądów filozoficznych Arystotelesa, określająca całą jego myśl filozoficzną, ale także wpływ, jaki wywarł na następców w swej szkole i późniejsze ruchy filozoficzne; w średniowieczu arystotelizm (zwłaszcza metafizyka i fizyka) posłużyły teologom i filozofom do tworzenia teologii chrześcijańskiej; w ten sposób arystotelizm ugruntował w myśli chrześcijańskiej tomizm i scholastykę

eudajmonia
eudajmonia

(gr. eudaimonía – szczęście) jedno z kluczowych pojęć greckiej etyki, służące do opisu życia szczęśliwego i dobrego; synonimicznie eudajmonię można nazywać „szczęśliwością”, gdyż jej celem jest ukazanie ideału życia, do którego dąży człowiek racjonalny i rozsądny

idealizm (filozoficzny)
idealizm (filozoficzny)

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) stanowisko filozoficzne wyrażające przekonanie o rzeczywistym istnieniu niematerialnych, abstrakcyjnych, inteligibilnych idei; może występować w różnych formach i być różnicowany w na rozmaite sposoby; możemy na przykład rozróżnić idealizm umiarkowany, który zakłada, że poza ideami istnieje lub może istnieć materia, oraz idealizm radykalny, w myśl którego żadna materia nie istnieje; czasem idealizm bywa przeciwstawiany materializmowi, a więc przekonaniu, że istnieje tylko materia i nie ma żadnych bytów abstrakcyjnych

Likejon
Likejon

(gr. Lýkeion – liceum ) szkoła filozoficzna założona przez Arystotelesa ze Stagiry; historycznie druga, zaraz po Akademii platońskiej; nazwa wywiedziona od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni; nazywana też Gimnazjonem lub Gimnazjum (od gr. gymnasion, gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne), lub Perypatem (od gr. peripatos – przechadzka, gdyż Arystoteles lubił wykładać, przechadzając się wraz z uczniami)

materializm (filozoficzny)
materializm (filozoficzny)

(łac. materialis – dotyczący materii) stanowisko filozoficzne wyrażające się w przekonaniu, że cała rzeczywistość składa się wyłącznie z materii, zaś wszystkie dotyczące jej mechanizmy i przejawiające się w niej zjawiska da się wytłumaczyć za pomocą oddziaływań fizycznych, w oparciu o badania empiryczne i racjonalne; materializm wyklucza z rozważań filozoficznych wszelkie wątki irracjonalistyczne, idealne i duchowe

teleologia
teleologia

(gr. téleos – osiągający cel + lógos – nauka) metoda celowego wyjaśniania zjawisk zachodzących w rzeczywistości; w ujęciu teleologicznym tłumaczymy zjawiska nie w sposób przyczynowy czy przyczynowo‑skutkowy, lecz celowy; oznacza to, że każde zjawisko analizujemy nie z perspektywy przyczyn jego zaistnienia, lecz skutku, jaki wywołało, jej inicjatorem był Arystoteles, który za jej pomocą tłumaczył zjawiska fizyczne

dualizm
dualizm

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny) pogląd oparty na przyjęciu istnienia dwóch niesprowadzalnych do siebie czynników, zakładający, że istnieją tylko dwa wyjściowe tworzywa bytowe – duch i materia, a ich przejawami są wszystkie rzeczy

synolon
synolon

(gr. sigmaύnuomicronlambdaomicronnu) nazwa nadana przez Arystotelesa; substancja; złączenie formy i materii w konkretnym jednostkowym bycie