Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła

Wpływ i recepcja

Długo, ale wytrwale czekał Artur Schopenhauer na uznanie dla swojej myśli. Jego niezłomna wiara i pewność, że system przez niego stworzony zostanie doceniony, ukoronowana została przy końcu życia. W przedmowie do trzeciego wydania Świata jako woliwolawoliprzedstawieniaprzedstawienieprzedstawienia, które ukazało się na rok przed śmiercią, napisał: Wreszcie i ja jestem u celu i mam tę satysfakcję, że u kresu życia widzę początek mego wpływu. Jednocześnie wyrażał nadzieję, że działanie będzie tym dłuższe, im później się zaczęło. Przyczyn takiej obojętności współczesnych Schopenhauerowi wobec jego filozofii niemiecki historyk Kuno Fischer dopatrywał się w rozmijaniu się tej myśli z duchem czasu, poprzez który rozumiał sumę tych pytań i spraw, które w danej chwili panują nad ogółem. Panowała bowiem wówczas niepodzielnie filozofia Hegla i towarzyszące jej systemy FichtegoSchellinga.

Pod koniec wieku XIX, w czasach epidemii pesymizmu, filozofia Schopenhauera zdominowała Europę, nie znalazła ona jednak godnych siebie kontynuatorów. Poza Nietzschem, który po początkowym zauroczeniu przezwyciężył pesymizm, ale wytrwał w woluntaryzmiewoluntaryzmwoluntaryzmie i irracjonalizmie, nie ma w gronie jego wyznawców wybitnych filozofów. Są natomiast artyści, pisarze, którzy podobnie jak Nietzsche, zachwyceni najpierw myślą Schopenhauera, ostatecznie jej się przeciwstawiali. Wymienić tu trzeba Richarda Wagnera, Lwa Tołstoja, Tomasza Manna.

RYdPQwUORmCk21
Richard Wagner (autor obrazu: Caeser Willich), Lew Tołstoj (autor fotografii: Siergiej Prokudin-Gorski), Tomasz Mann (autor fotografii: H.-P. Haack).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ciekawą polemikę z Schopenhauerowską koncepcją współczuciawspółczuciewspółczucia (Mitleid) odnajdujemy w Notatkach z podziemia Dostojewskiego. Człowiek z podziemia zwraca się do prostytutki pragnącej wyrwać się z nierządu z takimi słowami: Przyszłaś dlatego, żeś usłyszała litosne słowo. No i rozrzewniłaś się, i znów ci się zachciało „litosnych słów „. Otóż wiedz, wiedz, że wtedy kpiłem sobie z ciebie. I teraz także kpię. (...) A jakże kpiłem! Mnie wtedy obrazili (...) ale trzeba było przecie na kimś się odegrać za doznaną zniewagę, znaleźć zadośćuczynienie, ty się nawinęłaś, więc na ciebie wylałem swoją złość i zadrwiłem z ciebie. Mnie poniżono, więc i ja chciałem kogoś poniżyć; mnie zgnieciono jak szmatę, no więc i ja chciałem okazać swoją władzę... Jest to więc antyteza litości. W Idiocie jednak Dostojewski każe głównemu bohaterowi powieści, księciu Myszkinowi, powiedzieć, że Współczucie jest najważniejszym, a może nawet jedynym prawem istnienia całej ludzkości.

Schopenhauer w Polsce

Napisana po łacinie i wydana w roku 1865 rozprawa Stefana Pawlickiego De Schopenhaueri doctrina et philosophandi ratione była pierwszą polską (a trzecią w ogóle) pracą poświęconą niemieckiemu filozofowi. Rozpoczęła ona polską schopenhauerologię, która nie odbiegała zasadniczo od tendencji panujących w Europie. Zachwytom (zwłaszcza na przełomie stuleci) towarzyszyły wątpliwości, czy można w ogóle traktować go jako filozofa. Marian Zdziechowski w roku 1915 uznał filozofię Schopenhauera za fakt o zasadniczym znaczeniu dla związków literatury z filozofią w XIX w. W książce Pesymizm, romantyzm a podstawy chrześcijaństwa uzasadniał to tym, iż myśl Schopenhauera stworzyła Europie szansę poznania ducha Azji, który wcześniej był zupełnie nieznany. Oznaczało to zapowiedź syntezy kultury europejsko‑chrześcijańskiej z azjatycko‑buddyjską i umożliwiło podjęcie refleksji nad problemem zła, który wcześniej, jak twierdził Zdziechowski, był starannie ignorowany. Pogodzić istnienie Boga z istnieniem zła, zespolić chrześcijańską radosną wiarę w Boga, który jest Ojcem niebieskim, z posępną buddyjską afirmacją zła, które tkwi w osnowie bytu – oto zasadnicze zadanie dla myśli ludzkiej w wieku XIX.

R1G29u9XhocXe1
W roku 1919, w epoce kształtowania nowych granic i uzasadniania praw narodów do ziem i miast, Antoni Chołoniewski próbował z młodego Schopenhauera uczynić Polaka i przedstawił „wzruszający” obrazek, na którym „mały Arturek, zanim wskutek opuszczenia ojczyzny został Niemcem, kroczył z powagą w kontusiku po wybrzeżu Motławy”.
Źródło: Arturo Espinosa, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Prace Schopenhauera zaczęto tłumaczyć na język polski na początku XX w.: w roku 1901 Zofia Bassakówna przetłumaczyła O podstawie moralności, w roku 1904 Ignacy Chrzanowski przetłumaczył doktorską pracę Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej, natomiast Adam Stögbauer przełożył nagrodzoną pracę konkursową O wolności ludzkiej woli. Największym powodzeniem tłumaczy cieszyły się fragmenty Parerga i Paralipomena; Psychologię miłości oraz O religii przełożył K. Błeszyński, natomiast Sztukę prowadzenia sporów J. Lorentowicz. To ostatnie jako Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów w nowym tłumaczeniu B. i Ł. Konorskich miało trzy wydania: w latach 1973, 1976 i 1998. Jan Garewicz przetłumaczył na język polski najpopularniejszą pracę Aforyzmy o mądrości życia – książka ta miała trzy wydania: w latach 1970, 1974 i 1990. Ten sam badacz i tłumacz dokonał pełnego tłumaczenia fundamentalnego dzieła Schopenhauera Świat jako wola i przedstawienie. Opublikowane ono zostało w języku polskim dopiero w roku 1994, a zatem ponad 170 lat od daty pierwszego wydania. Garewicz wydał też pierwszą monografię filozofa.

RoN1EhcyCq8uJ
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Czy na podstawie przytoczonego cytatu można scharakteryzować poglądy Schopenhauera na życie?

RJwG4n0eLhD4S
(Uzupełnij).

Słownik

natura naturata
natura naturata

(łac. przyroda zrodzona, stworzona) termin wprowadzony po raz pierwszy prawdopodobnie przez Awerroesa dla rozróżnienia bytu stworzonego i stwarzającego (natura naturans)

natura naturans
natura naturans

(łac. przyroda rodząca, tworząca) pojęcie użyte po raz pierwszy prawdopodobnie przez Awerroesa dla rozróżnienia bytu stwarzającego i stworzonego (natura naturata)

kontemplacja sztuki
kontemplacja sztuki

jeden ze sposobów przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu; kontemplacja jest stanem, gdy ów popęd zostaje powstrzymany

przedstawienie
przedstawienie

wszelki akt poznania zmysłowego lub pojęciowego, dzięki któremu jakaś rzecz pojawia się w świadomości podmiotu poznającego; rozróżnia się przedstawienie oglądowe, do którego zalicza się spostrzeżenia i wyobrażenia, oraz przedstawienia nieoglądowe, czyli pojęcia; w metafizyce Schopenhauera przedstawieniem są wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego

wola
wola

podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera; rzecz sama w sobie, istota świata, która urzeczywistnia się w świecie zjawisk

woluntaryzm
woluntaryzm

(łac. voluntas – wola) doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli; zgodnie z nią wola jest najważniejszą siłą, od której zależy przebieg wydarzeń

współczucie
współczucie

drugi ze sposobów (oprócz kontemplacji) przezwyciężania zła w świecie, powstrzymania woli życia jednostki; współczucie dla cierpiącego człowieka jest podstawą etyki Schopenhauera