Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

George Berkeley – przedstawiciel empiryzmu

R1cGXsVzP9YWr1
George Berkeley (1685–1753) był brytyjskim filozofem i duchownym anglikańskim, przedstawicielem empiryzmu i spirytualizmu.
Obraz autorstwa Johna Smiberta.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Empiryzm może kojarzyć ci się z naukowym obrazem rzeczywistości – i słusznie. Niejednokrotnie łączył się on w historii filozofii z naturalizmem, czyli poglądem, że wszystko, co istnieje można wyjaśnić przez odwołanie do naturalnych przyczyn.

Berkeley był naukowcem (zajmował się przede wszystkim optyką), a zarazem duchownym – biskupem Kościoła anglikańskiego. Jego myśl opiera się na rozróżnieniu dwóch porządków rzeczywistości – cielesnego i duchowego. Ciała poznajemy tylko i wyłącznie za pomocą zmysłów (sensualizm), zaś przedmioty duchowe – za pomocą rozumu. Rozróżnienie to ma jednak charakter czysto epistemologiczny. Na gruncie metafizyki Berkeley głosił, że materia nie istnieje realnie (pogląd taki nazywa się immaterializmem), zaś rzeczywistość ma charakter duchowy (spirytualizmspirytualizmspirytualizm). Zastanowimy się teraz, dlaczego empiryzm Berkeleya przybrał postać sensualizmu oraz w jaki sposób doprowadził on go do tezy, że rzeczywistość materialna nie istnieje realnie.

Sensualizm Berkeleya jako radykalna postać empiryzmu

Empiryzm genetyczny jest stanowiskiem w sporze o źródła poznania. Wbrew natywizmowinatywizmnatywizmowi twierdzi on, że w umyśle nie ma żadnych idei wrodzonych, lecz jest on niezapisaną tablicą (łac. tabula rasa). Wszystkie treści poznawcze, które pojawiają się w umyśle, pochodzą ze zmysłów. Czołowym przedstawicielem rozumianego w ten sposób empiryzmu był w filozofii nowożytnej John Locke.

RpkUJqU9RIXi0
John Locke (1632–1704) powtarzał wywodzącą się od pierwszego empirysty genetycznego, Arystotelesa, zasadę, zgodnie z którą „nie ma nic w umyśle, czego nie było wcześniej w zmyśle”.
Portret autorstwa Godfrey'a Knellera.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1bcvnwSN6cVu
1. Umysł jest niezapisaną tablicą., 2. Poznanie nie dotyczy rzeczy, lecz idei., 3. Idee powstają w umyśle za sprawą doświadczenia., 4. Umysł posiada wrodzone własności, za pomocą których przekształca bezpośrednio pochodzące z doświadczenia idee proste w idee złożone (np. w ideę substancji)., 5. Idee odpowiadają własnościom rzeczy. Część własności istnieje obiektywnie (własności pierwotnie), część pochodzi od poznającego podmiotu (własności wtórne).
R16aM3xY1j8Hq1
Barwy przedmiotów są według Locke’a subiektywne. Z kolei kształt, jaki przyjmują w przestrzeni, stanowi jedną z ich obiektywnych własności.
Źródło: AngMoKio, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Zauważ, że u Locke’a proces poznania ma swój aspekt zmysłowy (powstanie idei pierwotnych) oraz umysłowy (tworzenie idei złożonych). Abstrakcyjne idee złożone mają jednak swoje źródło w zmysłach.

Berkeley odrzuca ten pogląd i radykalizuje znaczenie empiryzmu. Umysł w ogóle nie uczestniczy w poznaniu tego, co materialne – jedynym źródłem wiedzy o ciałach są zmysły (sensualizm).

W konsekwencji Berkeley neguje istnienie wiedzy ogólnej – pojęć i twierdzeń powstających w umyśle na podstawie danych zmysłowych. Jedynym, co istnieje w umyśle, są według niego konkretne wyobrażenia.

RnObxDkGgY3Dl1
Według Locke’a na podstawie danych zmysłowych o różnych psach umysł tworzy ogólne pojęcie psa. Według Berkeleya dysponujemy tylko wyobrażeniami konkretnych psów, które postrzegamy.
Źródło: Publicdomainpictures, domena publiczna.

Solipsyzm – konsekwencja sensualizmu

Sensualizm ma nie tylko konsekwencje teoriopoznawcze, ale również metafizyczne. Od pytania, jak poznajemy, Berkeley przechodzi bowiem do pytania o naturę przedmiotu – czym jest to, co poznajemy.

Locke’a obiektywnieobiektywizmobiektywnie istniejące rzeczy, choć są niedostępne poznaniu, stanowią jego realnie istniejący fundament ontologiczny. Berkeley odrzuca to twierdzenie jako bezpodstawne. Na gruncie sensualizmu można utrzymywać, że istnieją pewne jakości, które ujmujemy w postrzeżeniu zmysłowym, lecz nic nie upoważnia nas do stwierdzenia, że związane są one z jakimkolwiek trwałym przedmiotem. W ten sposób Berkeley zaprzecza istnieniu rzeczywistości materialnej (immaterializm).

Jeśli nie realnie, to w jaki sposób istnieje rzeczywistość, którą poznajemy? Berkeley odpowiada w duchu idealizmuidealizmidealizmu subiektywnegosubiektywizmsubiektywnego – sprowadza się ona do wrażeń poznającego podmiotu.

A zatem przedmiotom nie przysługuje żadne realne, czyli niezależne od podmiotu istnienie. Aktywność podmiotu polega zaś na poznawaniu – odbieraniu wrażeń zmysłowych. Na tej podstawie Berkeley formułuje słynną tezę solipsyzmu, dotyczącą sposobu istnienia przedmiotów poznania – istnieć to być postrzeganym (łac. esse = percipi). To radykalna postać idealizmu subiektywnego – przedmioty nie tylko zostają w ten sposób sprowadzone do wrażeń poznającego podmiotu; ich istnienie ogranicza się do postrzeżenia.

RYn3bTYKeg0iK1
Solipsyzm jest konsekwencją sensualizmu i podstawą spirytualizmu Berkeleya. Istnieje tylko duchowy byt, poznający podmiot, umysł (łac. solus ipse – ja sam, sam jeden). Istniejąca wokół mnie rzeczywistość sprowadza się do moich postrzeżeń.
Źródło: Roman Bonnefoy, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aporie solipsyzmu

Solipsyzm prowadzi do aporii (gr. aporia – bezdroże, trudność, bezradność), czyli do nieprzezwyciężalnych problemów w rozumowaniu. Zwróćmy uwagę na dwa główne typy tych trudności.

RXFK95sED7CZL
Trudność pierwsza. Jedność rzeczy
  • Jeżeli sposobem istnienia przedmiotu sprowadza się postrzeżenia zmysłowego, to przelatujący przede mną komar jest dwoma przedmiotami – istnieje bowiem zarówno w postrzeżeniu wzorkowym, jak i słuchowym.
  • Ten sam przedmiot oglądany z daleka i z bliska to dwa różne przedmioty – istnieje w dwu postrzeżeniach zmysłowych.
  • Ten sam przedmiot oglądany przez trzy osoby to trzy różne przedmioty.
  • , Trudność druga. Trwałość rzeczy Jeśli patrząc na pewien przedmiot wielokrotnie zamykam i otwieram oczy, to według solipsyzmu za każdym razem postrzegam inny przedmiot
RuY4Zw5gtL5uQ1
To koronawirusy pod mikroskopem. Jeśli istnieć to być postrzeganym, to jak długo nie obserwujemy wirusów, nie powinniśmy się nimi zarażać.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kluczowy problem, przed jakim stoi solipsyzm, dotyczy autonomii przedmiotu. Rzeczywistość jest przynajmniej w pewnej mierze niezależna od tego, czy ją postrzegamy. Zarażamy się nieznanymi nam wirusami i bakteriami, a reakcje termojądrowe zachodzą na Słońcu nawet, kiedy śpimy (i zachodziły na długo przed pojawieniem się ludzkości). Berkeley stara się rozwiązać wszystkie te trudności za pomocą spirytualizmu. Mówi mianowicie, że w każdej chwili Bóg postrzega wszystko, co istnieje. Czy przekonuje cię taka odpowiedź?

Słownik

idealizm
idealizm

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) pojęcie określające wszystkie kierunki filozoficzne, które zakładają, że świadomość, myśl są pierwotne wobec zewnętrznych w stosunku do świadomości bytów, rzeczy, zjawisk; idealizm metafizyczny (ontologiczny) dotyczy problemu istnienia obiektywnej rzeczywistości. Idealizm subiektywny to jedna z odmian idealizmu metafizycznego; sprowadza rzeczywistość do przeżyć psychicznych, wrażeń lub myśli podmiotu

natywizm
natywizm

(łac. nativus – wrodzony) nazywany również racjonalizmem genetycznym; stanowisko w sporze o źródła poznania, które przyjmuje istnienie wiedzy wrodzonej

obiektywizm
obiektywizm

(łac. obiectivus – odnoszący się do przedmiotu) jako stanowisko ontologiczne głosi, że przedmiot poznania istnieje poza podmiotem poznania i niezależnie od niego

spirytualizm
spirytualizm

(łac. spiritualis – duchowy) stanowisko ontologiczne, które głosi, że cała rzeczywistość jest natury duchowej, materia zaś jest jedynie przejawem działania ducha (Absolutu, Boga itp.)

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subiectivus – podmiotowy) jako stanowisko ontologiczne głosi, że przedmiot poznania nie istnieje niezależnie od podmiotu, lecz sprowadza się do jego wrażeń, wyobrażeń czy przeżyć