Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R14OYRzoXbujY
Zdjęcie przedstawia rzeźbę głowy kobiety. Rzeźbę otacza krzak. Po prawej stronie jest różowy kwiat.

Sensualizm i solipsyzm

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Skąd czerpiemy wiedzę o świecie? Czy jeśli wiedza pochodzi ze zmysłów, mogą istnieć pojęcia ogólne? A świat – czy jeśli jedynym, co poznajemy, są wrażenia zmysłowe, istnieje poza nimi coś, co możemy nazwać „światem”? Odpowiadając na te pytania, prześledzimy drogę, która doprowadziła Georga Berkeleya od sensualizmu do solipsyzmu – czyli poglądu, że istnieć to być postrzeganym.

Twoje cele
  • Przedstawisz sensualizm jako radykalną odmianę empiryzmu.

  • Wymienisz główne idee empiryzmu genetycznego Johna Locke’a.

  • Porównasz empiryzm genetyczny Locke’a z  sensualizmem Berkeleya.

  • Wykażesz, że solipsyzm jest konsekwencją sensualizmu.

  • Wskażesz główne aporie solipsyzmu.