Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

RwLHqLFVhW4Hq1
Witold Gombrowicz, zdjęcie paszportowe, 1939
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Witold Gombrowicz (1904–1969) – powieściopisarz, dramaturg i eseista. W swojej twórczości podejmował przede wszystkim temat formy i niedojrzałości. Człowiek w jego ujęciu nie jest nigdy sobą: poddany spojrzeniu innych – ulega obyczajowym, intelektualnym i społecznym formom, konwencjom, schematom, jakie wytwarzają się między ludźmi. Znakiem rozpoznawczym twórczości Gombrowicza są parodiaparodiaparodia i doprowadzony do mistrzostwa groteskowygroteskagroteskowy humor.

Wśród tematów podejmowanych przez pisarza ważne miejsce zajmuje okres dojrzewania i wtłaczania (się) ludzi w zastane, narzucone formy. Narzędziem tej społecznej opresji są szkoła i system edukacji, które Gombrowicz opisuje w powieści Ferdydurke.

O własnych doświadczeniach z czytaniem szkolnych lektur Gombrowicz pisał tak:

Witold Gombrowicz Wspomnienia polskie: wędrówki po Argentynie

Pewnego razu nasz profesor, Ciepliński, zadał nam wypracowanie klasowe o Słowackim. Znudzony wiecznym kadzeniem wieszczowi, postanowiłem dla odmiany dać mu bobu. Początek, o ile pamiętam, brzmiał jak następuje: „Juliusz Słowacki, ten złodziej, który okradał Byrona i Szekspira i nic własnego
nie potrafił wymyślić”. Dalszy ciąg nie ustępował początkowi. Profesor Ciepliński postawił pałkę i zagroził, że prześle wypracowanie do ministerstwa, na co ja zapytałem, dlaczego zmusza uczniów do hipokryzji.

wdniu Źródło: Witold Gombrowicz, Wspomnienia polskie: wędrówki po Argentynie, Warszawa 2017, s. 37.
R13wgKDTstYZD
Michael Sowa, School of Fish, XX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Witold Gombrowicz Wspomnienia polskie: wędrówki po Argentynie

W dniu, w którym ujawni się cała prawda o tym nauczaniu szkolnym – dzień ten jeszcze bardzo odległy – ludzkość znajdzie się w obliczu gigantycznej mistyfikacji i monstrualnego oszustwa. Wyjdzie na jaw wtedy, że nauczyciel ględzi, uczeń nie słucha; że nikt nic nie robi; że uczeń oszukuje, nauczyciel się daje oszukiwać; że gdyby ścisnąć, trzydzieści godzin intensywnej nauki starczyłyby za trzy kwartały obecnej szkoły. […] To nauczanie rozwleczone, rozględzone, biurokratyczne, apatyczne, jest przeciwieństwem prawdziwej nauki, tej zwięzłej, natężonej i elektryzującej.

wdniu Źródło: Witold Gombrowicz, Wspomnienia polskie: wędrówki po Argentynie, Warszawa 2017, s. 37.

Gombrowiczowska wizja szkoły

We Wspomnieniach polskich Witold Gombrowicz utyskiwał na system szkolnictwa. Szkołę postrzegał jako instytucję skostniałą, opresyjną, odbierającą młodym ludziom zdolność samodzielnego myślenia na rzecz nieustannego reprodukowania usankcjonowanych przez system edukacji schematów myślowych. Uczniowie nie mają w takim układzie nawet najmniejszej szansy na zachowanie autentyczności, zostają także pozbawieni możliwości namysłu nad sobą oraz swoim miejscem w świecie. Szkolna pedagogika to w opinii Gombrowicza instytucjonalny i środowiskowy proces obróbki osobowości zasadzający się na tzw. upupianiu - wtłaczaniu w formę poznawczego i społecznego konformizmukonformizmkonformizmu. Nie ma tu miejsca na młodzieńczy bunt i kontestacjękontestacjakontestację. Wszystko podlega dyscyplinie, która, jak pisał francuski filozof Michael Foucault:

konformizm
kontestacja
Michael Foucault Nadzorować i karać. Narodziny więzienia

[...] jest techniką władzy, która czyni z jednostek zarazem przedmioty i narzędzia swego działania. Wszyscy są wciągnięci w społeczną tresurę.

jest Źródło: Michael Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 2009, s. 166.
R11SmYuRhWiLG
Huśtawka‑pomnik upamiętniająca Witolda Gombrowicza („Gombrowiczowi Rodacy”) w Krakowie przy ul. Józefińskiej
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wielu krytyków literackich dostrzegało w obrazie szkoły utrwalonym w Ferdydurke przede wszystkim atak na zasady pedagogiczne dwudziestolecia międzywojennego. Krytyk literacki Jan Kott pisał, że ta powieść to pyszny pamflet na epokę sanacyjnąpamfletpyszny pamflet na epokę sanacyjną, z kolei dziennikarz i eseista Zygmunt Kałużyński uważał, że Gombrowicz drwi w Ferdydurke ze

pamflet
eklektyczny
Zygmunt Kałużyński Literatura buntu, ,,Twórczość”

[...] zrutynizowanego, eklektycznegoeklektycznyeklektycznego wychowania humanistycznego zamkniętego w sztampachsztampasztampach tak dalece wypadających poza życie, że ani uczniom, ani profesorowi
nie mogą przejść przez usta, mimo męczeńskiej gorliwości.

zru Źródło: Zygmunt Kałużyński, Literatura buntu, ,,Twórczość”, t. 6, 1949, s. 11.
sztampa
R76yhp3h16WEy
Rene Magritte, Nauczyciel, 1954
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

parodia
parodia

(gr. parōidía od pará – poza, obok, mimo i ōidḗ – pieśń) – świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), polegające na celowym wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej, prowadzi do efektów zabawnych, satyrycznych lub skłaniających do refleksji czy dyskusji; nieudolne naśladownictwo lub zdeformowana, wypaczona postać czegoś

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos — wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej