Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat św. Augustyna, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Biografia

Św. Augustyn do dzisiaj pozostaje jedną z najciekawszych postaci, jakie zrodziła kultura europejska. Niezwykłość ta nie wynika tylko z poglądów filozoficznych, ale także - a może przede wszystkim - z jego biografii.

Burzliwe było także życie intelektualne Augustyna. Stał się najpierw wyznawcą manicheizmumanicheizmmanicheizmu, sekty założonej w III w. n.e., rywalizującej z chrześcijaństwem, która propagowała radykalny dualizm, zakładający istnienie w świecie dwóch nawzajem się zwalczających sił: światła i ciemności, dobra i zła, ducha i materii, co w samym człowieku odpowiadało walce duszy z ciałem.

Augustyn powrócił do Tagasty i został nauczycielem retorykiretorykaretoryki, jednakże po śmierci bliskiego przyjaciela, wydarzeniu, które bardzo przeżył, ponownie udał się do Kartaginy i tam założył szkołę retoryki. Następnie przybył do Rzymu, stamtąd zaś udał się do Mediolanu. Tu odwiedził, cieszącego się wielkim autorytetem, katolickiego biskupa Ambrożego, cenionego z racji jego kazań, traktatów teologicznych i hymnów kościelnych. Do Mediolanu przybyła także jego matka Monika. Augustyn oddał się dociekaniom filozoficznym, wyzwalając się tym samym od manicheizmu, do którego się zraził. Najpierw skłaniał się ku sceptycyzmowisceptycyzmsceptycyzmowi, a potem neoplatonizmowineoplatonizmneoplatonizmowi.

Rd60pCULLwPSQ1
Pablo Vergós, Święty Augustyn w sporze z heretykami, II poł. XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wszystkie przygody intelektualne: lektura tekstów filozoficznych i Biblii, wpływ biskupa Ambrożego, rozmowy z wyznawcami chrześcijaństwa doprowadziły Augustyna do momentu zwrotnego w jego życiu. Zmienił swoje życiowe plany: rozstał się z nielegalną żoną, zrezygnował z zawodu nauczyciela retoryki i zamieszkał wraz z przyjaciółmi, matką i synem w wspólnocie religijnej w niewielkiej miejscowości Cassiciacum.

W 387 r. przyjął razem ze swoim synem chrzest z rąk biskupa Ambrożego. W tym samym roku umarła jego matka. Augustyn powrócił do Tagasty, gdzie założył z przyjaciółmi wspólnotę dla świeckich. Następnie udał się do miejscowości Hippo Regius (Hippony), gdzie najpierw miejscowy lud obwołał go kapłanem, a następnie z rąk biskupa Waleriusza otrzymał święcenia kapłańskie. Po śmierci Waleriusza Augustyn został biskupem Hippony. Wygłaszał w tym czasie kazania, odbywał podróże, prowadził dysputy z heretyckimi wobec katolicyzmu sektami: manichejczykami, pelagianamipelagianizmpelagianami, donatystamidonatyścidonatystami, i zwalczał je swoimi pismami.

Dożywszy 76 lat, umarł w 430 r. w Hipponie obleganej przez barbarzyński lud WandalówWandalowieWandalów. Jego ciało najpierw zostało pochowane w Hipponie i szybko przeniesione najpierw do Sardynii, a około 725 r. do Pawii, gdzie grobowiec Augustyna znajduje się do dzisiaj w bazylice św. Piotra.

Najważniejsze dzieła

Pisma św. Augustyna są bardzo liczne, można je pogrupować w kilka kręgów tematycznych:

RYIZqI8DYyRNW1
Prezentacja.

Słownik

donatyści
donatyści

północnoafrykański ruch w chrześcijaństwie, zainicjowany przez schizmatycznego biskupa, Donata z Kartaginy, rozpowszechniony IV–VII w.; głosił rygoryzm moralny (m.in. przeciwstawiał się ponownemu przyjmowaniu do Kościoła tych, którzy odeszli od niego w czasie prześladowań), ideał entuzjastycznego męczeństwa, oraz uznawał, że chrzest i święcenia kapłańskie udzielone przez heretyków muszą być powtórzone

manicheizm
manicheizm

system religijny stworzony w III wieku przez Babilończyka Maniego; był syntezą wielu religii: zoroastryzmu, buddyzmu i chrześcijaństwa; podstawą manicheizmu była wiara w dwoistą naturę bytu, zgodnie z którą świat był areną walki światła (Boga) i ciemności (szatana) – dualizm etyczny oraz dualizm antropologiczny, zgodnie z którym człowiek miał posiadać dwie dusze: dobrą, duchową i złą – materialną

neoplatonizm
neoplatonizm

filozofia powstała w II wieku n.e. w Aleksandrii pod wpływem myśli Platona i pogańskiej myśli religijnej;  stworzył etykę, która zakładała, że dusza ludzka zmuszona jest do wcielenia, poprzez zejście do najniższego świata, popadając w grzech, by przebyć drogę powrotną w kierunku absolutu

pelagianizm
pelagianizm

pogląd teologiczny głoszący, że łaska Boża nie jest konieczna do zbawienia, które można osiągnąć bez jej pomocy, dzięki własnemu wysiłkowi kierowanemu przez wolę

retoryka
retoryka

(gr. rethor – mówca) sztuka przemawiania i budowania artystycznej, perswazyjnej wypowiedzi ustnej lub pisemnej, nauka o niej, refleksja teoretyczna, jak również wiedza o komunikacji słownej, obrazowej i zachowawczej pomiędzy autorem wypowiedzi a jej odbiorcami

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos; łac. sceptici – wątpiący, rozważający) zanegowanie możliwości pozyskania wiedzy pewnej i niepodważalnej; krytycyzm wobec twierdzeń naukowych; postulat powstrzymywania się od sądów, aby w ten sposób osiągnąć wewnętrzny spokój i szczęście

Wandalowie
Wergiliusz
Owidiusz
Terencjusz
Cyceron