Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Obrona Sokratesa”

Treść Platońskiego dialogu Obrona SokratesaObrona SokratesaObrona Sokratesa stanowią mowy, które Sokrates wygłosił w trakcie procesu. Filozof nie jest zaskoczony oskarżeniem.

Platon Obrona Sokratesa

Bo na mnie wielu skarżyło przed wami od dawna i już od lat całych, a prawdy nic nie mówili.

1 Źródło: Platon, Obrona Sokratesa, [w:] tegoż, Dialogi, t. I, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005.

Sokrates zdawał sobie sprawę, że nie u wszystkich cieszy się dobrą opinią. Wspomina też w tym kontekście Arystofanesa jako źródło oskarżeń.

Platon Obrona Sokratesa

Boście przecież i sami coś takiego widzieli w komedii Arystofanesa, jak się tam taki Sokrates huśta, a mówi, że chodzi po powietrzu i mnóstwo innych głupstw wygaduje.

1 Źródło: Platon, Obrona Sokratesa, [w:] tegoż, Dialogi, t. I, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005.
R1eCGACUYbzv2
Co takiego czynił Sokrates, co powodowało niechęć obywateli Aten? Cóż niebezpiecznego mogło być w chodzeniu po rynku ateńskim i wciąganiu ludzi w prywatne rozmowy lub w dysputach w trakcie całonocnych sympozjonów?
Źródło: Leo von Klenze, Akropolis, 1846, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niczego ja nie czyniłem, twierdził Sokrates, tylko szukałem mądrości u ludzi:

Platon Obrona Sokratesa

Ja jeszcze i dziś chodzę i szukam tego, i myszkuję, jak bóg nakazuje, i między mieszczanami naszymi, i między obcymi, jeżeli mi się który mądry wydaje, a jak mi się który mądry wydaje, to zaraz bogu pomagam i dowodzę takiemu, że nie jest mądry (…). A oprócz tego chodzą za mną młodzi ludzie, którzy najwięcej mają wolnego czasu, synowie co najbogatszych obywateli; nikt im chodzić nie każe, ale oni lubią słuchać, jak się to ludzi bada, a nieraz mnie naśladują na własną rękę i próbują takich badań na innych.

przecz1 Źródło: Platon, Obrona Sokratesa, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Gdańsk 2000, s. 112.

Sokrates zdaje sobie jednak sprawę z tego, że zachowuje się odmiennie, niż to powszechnie przyjęte:

Platon Obrona Sokratesa

Więc może mi ktoś z was wpadnie w słowo i zapyta: „Sokratesie, a twoja robota jaka właściwie? Skądże się wzięły te potwarze na ciebie? Już też z pewnością, gdybyś się nie był, niby to, bawił w żadne nadzwyczajności, a żył jak każdy inny, nie byliby cię ludzie tak osławili ani obgadali, skoro twoje zajęcia niczym nie odbijały od wszystkich innych ludzi.

przecz2 Źródło: Platon, Obrona Sokratesa, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Gdańsk 2000, s. 111.

Być może owa odmienność przyniosła Sokratesowi niechęć wielu obywateli Aten i w końcu śmierć? Przyjrzyjmy się jej w aspekcie etycznym i politycznym.

RnYfa8UYPJRRp1
Sokrates wyliczający argumenty, fragment Szkoły Ateńskiej Rafaela, 1509‑1510.
Wspomniana odmienność Sokratesa polegała na tym, że stawiał on pytanie i prowokował do myślenia tam, gdzie inni widzieli jedynie odpowiedź w oczywisty sposób uzasadnioną obyczajem, myślowym nawykiem bądź interesem. Właśnie to rodziło konflikt między Sokratesem a  niektórymi obywatelami Aten.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Aspekt etyczny sokratyzmu to troska o duszę prowadząca do uzyskania moralnej podmiotowości, czyli zdolności do kierowania się racjami autonomicznego rozumu. Takich racji nie można nauczyć, dlatego Sokrates nie był nauczycielem w sensie sofistycznymsofiścisofistycznym, nie przekazywał wiedzy. Uczył myślenia jako sztuki dochodzenia do przekonań, ale nie obiecywał niczego oprócz uświadomienia niewiedzy i trwania w myśleniu. Myślenie ma jednak to do siebie, że może być destrukcyjne dla przekonań i ocen, do posiadania których jesteśmy przyzwyczajeni.

Aspekt polityczny ujawnił się, gdy obywatele, którym odmienność Sokratesa nie przypadła do gustu, okazali się mieć władzę sądzenia i karania w imieniu polis i jej założeń ustrojowych (ówczesny ateński sąd składał się z losowo wybieranych obywateli). Sokratejskie mowy pokazują napięcie między postawą filozofa, który broni autonomii myślenia i niezależności prawdy, a interesami klasy politycznej broniącej podstaw politycznego ładu. Aktywność Sokratesa nie miała oczywiście bezpośrednio politycznego charakteru. Nabierała sensu politycznego dlatego, że sygnalizowała obecność w społeczności polis kogoś, dla kogo nie istniały przekonania wyjęte spod władzy krytycznego namysłu. Na przykład te, które głosiły, że poglądy większości są ex definitioneex definitioneex definitione prawdziwe, lub że obywatel powinien bezwarunkowo akceptować zasady obowiązujące w polis. W przekonaniu części ateńczyków mogło to sprzyjać podważaniu spoistości ówczesnej demokracji ateńskiej. Faktycznie więc w zarzutach bezbożności lub demoralizowania młodzieży nie chodziło o kształt prywatnego życia Sokratesa, tylko o wpływ, jaki jego postawa mogła mieć na innych obywateli i całość polis.

Nie oznacza to, że Sokrates był zwolennikiem poprzedniego ustroju ateńskiego, oligarchii, lub jakiegokolwiek innego. Z punktu widzenia Sokratesa posiadanie władzy nie miało nic wspólnego z posiadaniem prawdy, zaś filozofowanie było potwierdzaniem wolności człowieka wobec jakichkolwiek autorytetów, także politycznych. Nie wykluczało to pozytywnego znaczenia, jakie miała aktywność Sokratesa także dla tych, którzy chcieli zajmować się polityką. Etyczny i polityczny aspekt działalności Sokratesa zbiegają się w tym, że szukanie mądrości sprzyja tak dobru poszczególnych obywateli, jak i dobru państwa:

Platon Obrona Sokratesa

A mnie się zdaje, że wy w ogóle nie macie w państwie nic cenniejszego niż ta moja służba boża. Bo przecież ja nic innego nie robię, tylko chodzę i namawiam młodych spośród was i starych, żeby się ani o ciało, ani o pieniądze nie troszczył jeden z drugim przede wszystkim, ani tak bardzo jak o duszę aby była jak najlepsza: i mówię im, że nie z pieniędzy dzielność rośnie, ale z dzielności pieniądze i wszelkie inne dobra ludzkie i prywatne, i publiczne.

przecz3 Źródło: Platon, Obrona Sokratesa, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Gdańsk 2000, s. 117.

Dlatego też Platon napisał, mając na uwadze Sokratesa, że prawdziwy polityk powinien dbać o dusze.

Słownik

ex definitione
ex definitione

(łac.) na mocy definicji, z założenia

Obrona Sokratesa
sofiści
sofiści

w Grecji V i IV wieku p. n. e. nauczyciele i wychowawcy, którzy nauczali i przygotowywali adeptów do życia publicznego, często pobierając wynagrodzenie; od sofisty oczekiwano nauczenia konkretnej wiedzy oraz umiejętności