Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odruchy warunkowe to nabyte reakcje organizmu. Są one osobnicze, co oznacza, że konkretne doświadczenie danego osobnika wpływa na jego proces uczenia się. Ponadto są zmienne, czyli mogą zostać zapomniane. Nabywanie odruchów warunkowych nazywane jest warunkowaniemwarunkowaniewarunkowaniem. Proces ten zachodzi przez tworzenie nowych lub reorganizację istniejących połączeń synaptycznych między odległymi obszarami kory mózgowej. Analogicznie w procesie zapominania odruchów warunkowych połączenia te będą wygaszane.

Warunkowanie należy do asocjacyjnego typu uczenia się, ponieważ polega na tworzeniu związku (asocjacjiasocjacjaasocjacji) między dwoma różnymi bodźcami lub bodźcem a reakcją ruchową. Wyróżnia się warunkowanie klasycznewarunkowanie klasyczne (warunkowanie Pawłowa)warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalnewarunkowanie instrumentalnewarunkowanie instrumentalne.

Więcej na temat poszczególnych typów warunkowania przeczytasz w e‑materiałach: „Odruchy warunkowe i bezwarunkowe” oraz „Warunkowanie instrumentalne i jego rodzaje”.

bg‑cyan

Proces uczenia się

W przeciwieństwie do instynktów i odruchów, które są wrodzonymi, automatycznymi i niewyuczonymi reakcjami, zachowania wyuczone wiążą się ze złożoną interakcją procesów świadomych i nieświadomych: uczenie się, będące względnie trwałą zmianą zachowania lub wiedzy, wymaga aktywnego działania – zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenie.

Umysł z dużą łatwością łączy zdarzenia występujące blisko siebie lub kolejno po sobie. Na tej podstawie powstała jedna z najpowszechniejszych teorii uczenia się – uczenie się skojarzeniowe, inaczej: asocjacyjne (ang. associative learning). Przejawia się ono tworzeniem powiązań między bodźcami lub zdarzeniami, które współwystępują w danym środowisku. Mechanizm ten jest fundamentem dla trzech podstawowych rodzajów uczenia się:

  • warunkowania klasycznego;

  • warunkowania instrumentalnego (sprawczego);

  • uczenia się przez obserwację.

W przypadku warunkowania klasycznego i instrumentalnego uczenie się zachodzi przez bezpośrednie, osobiste doświadczanie. Natomiast uczenie się przez obserwację polega na naśladowaniu działań innych – jest więc ono silnie osadzone w realiach społecznych oraz kulturowych.

bg‑cyan

Skuteczne przeprowadzanie warunkowania

Aby proces warunkowania był skuteczny, czyli zakończył się szybkim i względnie trwałym efektem w postaci nowej reakcji warunkowej, należy zwrócić uwagę na kilka czynników.

  • Każdy proces uczenia przebiega szybciej i skuteczniej przy braku niepotrzebnych bodźców odwracających uwagę (dystraktorów).

  • Ważnym aspektem jest również motywacja, która w przypadku psów Pawłowa lub szczurów Skinnera była obecna dzięki zastosowaniu deprywacji pokarmowejdeprywacja pokarmowadeprywacji pokarmowej.

  • Warunkowanie jest procesem, który wymaga powtórzeń. Ich liczba jest zależna od wielu czynników.

  • Ważne jest, by warunki, w których dokonywane są kolejne powtórzenia, były takie same lub zbliżone do siebie.

  • Nagroda musi być atrakcyjna, aby mogła pełnić funkcję wzmocnienia. Podobnie, kara musi być dotkliwa, aby zwierzę czuło potrzebę jej unikania.

  • Podanie bodźców apetytywnychbodziec apetytywnybodźców apetytywnych lub awersyjnychbodziec awersyjnyawersyjnych musi być nieuniknione i muszą one wystąpić z niedużym opóźnieniem po danej reakcji. Zbyt długie odroczenie wzmocnienia powoduje, że proces warunkowania nie zachodzi w ogóle, gdyż nie następuje asocjacja wykonanego działania z podanym bodźcem.

bg‑cyan

Znaczenie warunkowania w procesie uczenia się

R1RMGysTXIAs5
Dla kierowcy znak „Uwaga, niebezpieczny zakręt” stanowi bodziec warunkowy zapowiadający bodziec bezwarunkowy (zakręt), który wywołuje reakcję bezwarunkową (hamowanie).
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Uczenie się przez nabywanie odruchów warunkowych (klasycznych i instrumentalnych) jest relatywnie prostym mechanizmem, stosowanym w tresurze zwierząt lub wychowywaniu małych dzieci, ponieważ nie potrafią się one uczyć  z wykorzystaniem innych mechanizmów. Zwierzęta domowe dzięki warunkowaniu uczą się reagować na komendy, np. „siad” lub „podaj łapę”. Natomiast małe dziecko nie zrozumie jeszcze, dlaczego nie należy dotykać rozgrzanego żelazka – stwierdzenie, że się oparzy, będzie dla niego niejasne. Z tego powodu w wychowaniu dzieci stosuje się pozytywne wzmocnienie, gdy poprawnie wykonają one daną czynność ruchową, albo karę, gdy wykonają czynność groźną dla życia. Od pewnego wieku ludzie nie muszą otrzymywać nagrody po każdej poprawnie wykonanej czynności ruchowej, aby się jej nauczyć, jednak stosowanie wzmocnień sprawia, że uczenie się następuje dużo szybciej, a jego efekty są trwalsze.

Ciekawostka
Ri8gZqWH6jruC
Podstawą wystąpienia uzależnień od hazardu lub substancji psychoaktywnych jest proces warunkowania.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Za sprawą warunkowania powstają również uzależnienia. Chwilowe pozytywne odczucie (przyjemność, satysfakcja) wzmacnia chęć powtarzania czynności, np. uprawiania hazardu czy zażywania narkotyków, nawet jeśli długoterminowe skutki mogą być zgubne lub śmiertelne.

Słownik

asocjacja
asocjacja

proces polegający na kojarzeniu co najmniej dwóch bodźców (zjawisk psychologicznych), w taki sposób, aby pojawienie się jednego z nich warunkowało powstawanie drugiego

bodziec apetytywny
bodziec apetytywny

bodziec korzystny dla organizmu lub wywołujący pozytywne odczucia psychiczne po jego zdobyciu

bodziec awersyjny
bodziec awersyjny

bodziec, który wywołuje stan fizycznego bólu lub negatywnych odczuć psychicznych

deprywacja pokarmowa
deprywacja pokarmowa

brak dostępu do pokarmu lub jego celowe pozbawienie w celu wywołania napędu głodu

warunkowanie
warunkowanie

proces nabywania (uczenia się) nowych odruchów warunkowych

warunkowanie instrumentalne
warunkowanie instrumentalne

proces nabywania nowych reakcji warunkowych oparty na skojarzeniu bodźca i reakcji ruchowej; wymaga aktywnego uczestnictwa uczącego się

warunkowanie klasyczne (warunkowanie Pawłowa)
warunkowanie klasyczne (warunkowanie Pawłowa)

proces nabywania nowych reakcji warunkowych dzięki obecności dwóch powtarzających się bodźców, które nie były wcześniej ze sobą skojarzone