Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia, które pozwolą nam opanować tworzenie i użytkowanie formularzy, przeprowadzimy na przykładzie bazy danych zawierającej informacje na temat domowych wizyt lekarskich.

Baza danych pochodzi z zadania maturalnego z informatyki na poziomie rozszerzonym. Zadanie zostało opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2009 r. (poziom rozszerzony, część II). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.

Przed przystąpieniem do pracy nad zadaniem, pobierz plik Lekarze.accdb lub Lekarze.odb, zależnie od wybranego systemu DBMSDBMSDBMS – odpowiednio MS Access lub LibreOffice Base. Obydwa pliki można pobrać poniżej:

RDGRFXQY5k8qp

Plik ZIP zawierający przykładową bazę danych.

Baza danych Lekarze.zip
Plik ZIP o rozmiarze 62.88 KB w języku polskim

W bazie danych znajdują się zaimportowane tabele:

  • Lekarze – tabela ta zawiera następujące atrybuty: numer identyfikacyjny lekarza, jego nazwisko, imię, specjalność, datę urodzenia, numer NIP i numer PESEL;

  • Pacjenci – tabela ta zawiera następujące dane pacjentów: numer identyfikacyjny pacjenta, jego nazwisko, imię, numer PESEL i datę urodzenia;

  • Wizyty – tabela ta zawiera informacje na temat domowych wizyt lekarskich przeprowadzonych u pacjentów: numer identyfikacyjny wizyty, numer identyfikacyjny lekarza, numer identyfikacyjny pacjenta oraz datę wizyty lekarskiej przeprowadzonej przez lekarza u pacjenta.

Oprócz przedstawionych tabel baza danych zawiera zdefiniowane powiązania logiczne (relacje) występujące pomiędzy tabelami:

RUUYPW0vZDE6u
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dlaczego używamy formularzy?

W kontekście tematu tego e‑materiału nasuwają się dwa pytania:

  • W jakim celu używać formularzy?

  • Jakie korzyści wynikają z ich zastosowania?

Zarówno pakiet MS Access, jak i LibreOffice Base pozwalają użytkownikowi  przetwarzać informacje zgromadzone w tabelach. Jakie dodatkowe funkcje w systemie DBMSDBMSDBMS spełniają formularze?

Oto kilka głównych korzyści wynikających z dodania formularzy do bazy danych:

  • użytkownicy systemu nie muszą znać struktury bazy danych, wiedzieć, jakie dane gdzie się znajdują itp.;

  • użytkownicy systemu łatwiej poradzą sobie z dodawaniem lub edycją informacji zgromadzonych w bazie danych za pośrednictwem wygodnego, przejrzystego interfejsu, który zaprojektowano specjalnie dla wybranego modelu danych;

  • użycie formularzy zabezpiecza mniej doświadczonego użytkownika przed niebezpieczeństwem dokonania przypadkowych zmian w strukturze, np. tabel bazy;

  • zamiast z wierszy i kolumn tabeli, użytkownik korzysta z klasycznych kontrolek formularzy (pola tekstowe, przyciski, etykiety itd.), które znane są z systemów operacyjnych oraz stron internetowych;

  • dodawanie lub edycja danych może się odbywać w trybie „rekord po rekordzie” zamiast w widoku kilkudziesięciu wierszy w tabeli – w ten sposób zminimalizowane jest ryzyko dokonania omyłkowej edycji w przypadkowym atrybucie któregoś z rekordów;

  • formularz umożliwia zbiorcze dodawanie lub edycję informacji powiązanych logicznie w kilku tabelach, bez potrzeby otwierania widoku każdej tabeli z osobna.

Skoro wiemy już, jakie korzyści płyną z zastosowania formularzy, poznajmy definicję takiego obiektu.

Formularz
Definicja: Formularz

Jeden z obiektów tworzących interfejs użytkownika w systemie bazodanowym, za pomocą którego użytkownicy mogą dodawać, edytować lub wyświetlać dane przechowywane w bazie.

Podsumowanie: formularze poprawiają wygodę, szybkość oraz dokładność pracy z bazą danych. W praktyce są to dobrze zaprojektowane obiekty, które stanowią swoistą „nakładkę” na informacje, zamontowaną w warstwie prezentacji danych, która pośredniczy między systemem bazodanowym a użytkownikiem.

Formularze służą przede wszystkim do wyświetlania (a także modyfikowania) danych przechowywanych w bazie danych. Umożliwiają prezentowanie danych w najwygodniejszy dla użytkownika sposób.

Formularze znamy z internetu – używamy ich m.in. zakładając konto w internetowym serwisie aukcyjnym, edytując swoje dane profilowe czy pisząc wiadomość na forum dyskusyjnym.

W takich sytuacjach właściciel witryny nie oferuje użytkownikowi dostępu do swojego zaplecza bazodanowego, lecz udostępnia jedynie specjalnie przygotowany, wygodny interfejs zbudowany z klasycznych kontrolek formularzy.

To jest właśnie główne przeznaczenie formularzy – pośredniczenie w bezpieczny sposób pomiędzy warstwą danych a użytkownikiem.

W ramach dwóch e‑materiałów poświęconych tej tematyce zajmiemy się jedynie formularzami w MS Access oraz LibreOffice Base, natomiast jeśli chcesz nauczyć się tworzenia formularzy webowych współpracujących z DBMSDBMSDBMS o nazwie MariaDB, zajrzyj do następującej serii e‑materiałów:

Tworzenie podstawowych formularzy

Po omówieniu zalet stosowania formularzy pora utworzyć pierwszy formularz  w konkretnym modelu danych:

R1S6bePAiilQ1
Film nawiązujący do treści materiału

Formularz wykorzystujący podformularze

Ponieważ tworzenie prostych formularzy w  MS Access oraz LibreOffice Base nie stanowi już dla nas problemu, zajmiemy się tymi bardziej skomplikowanymi.

R1lfeljv6oEZT
Film nawiązujący do treści materiału

Wybór pól formularza

Aby formularz mógł zapewnić użytkownikowi możliwość dodawania nowych rekordów do tabel, czyli prawidłowo pośredniczyć w pracy z informacjami zgromadzonymi w systemie, konieczne jest uwzględnienie w formularzu pól kluczowych oraz indeksowanych:

RKmEXxQDu69AJ
Film nawiązujący do treści materiału: Wybór atrybutów interfejsu.

Słownik

DBMS
DBMS

(ang. Database Management System) lub w wersji polskiej: SZBD (System Zarządzania Bazą Danych) - oprogramowanie, które obsługuje wszystkie działania administracyjne związane z bazami danych i odpowiada za realizację podstawowych funkcji: zarządzanie użytkownikami, ochronę integralności danych, zapewnienie możliwości wykonywania na zgromadzonych informacjach kwerend, dbanie o bezpieczeństwo zbioru informacji; przykładowe systemy DBMS: MySQL, MariaDB, FireBird, PostgreSQL, Microsoft SQL Server, SQLite, Oracle Database, Microsoft Access, LibreOffice Base