Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia Tomasza z Akwinu

RfWbrdcIi5uHJ1
1223 - 1225 Tomasz urodził się pomiędzy rokiem 1223 a 1225 w Roccasecca, w Królestwie Neapolu, w bogatej rodzinie hrabiowskiej. 1239 Do roku 1239 uczył się pod okiem swego stryja, który był przełożonym zakonu benedyktynów znajdującego się na wzgórzu Monte Cassino. Tomasz nie chciał zostać w klasztorze, wolał przenieść się do dominikanów, podjął też studia w Neapolu. 1244 W 1244 roku jego rodzina nakazuje mu wrócić do zakonu benedyktynów na Monte Cassino, by zastąpić stryja. Rok później Tomasz ostatecznie porzuca zakon benedyktynów i wyrusza na studia w Paryżu. 1248 W 1248 roku rozpoczął studia w Kolonii pod okiem samego Alberta Wielkiego. Uzyskał tam stopień bakałarza (dzisiejszy licencjat) i napisał pierwsze dzieła (komentarze do Biblii). 1252 Od 1252 roku wykładał na Uniwersytecie Paryskim, gdzie powstały jego dzieła: Komentarz do sentencji, O bycie i istocie, O zasadach natury. 1256 W 1256 roku uzyskał tytuł magistra teologii. 1261 - 1266 W latach 1261–1266 napisał Summę przeciw poganom, która do dziś nazywana jest Summą filozoficzną (w odróżnieniu od napisanej później Summy teologicznej). 1261 - 1265 W latach 1261–1265 przebywał w Orvieto, gdzie nauczał w szkole dominikańskiej. W tym czasie napisał kolejne komentarze do Biblii i pism teologicznych. 1263 - 1268 W latach 1263-1268, na specjalne życzenie papieża, zestawił tzw. Złoty łańcuch, a więc ogół najważniejszych pism teologicznych, łącznie z komentarzami do czterech ewangelii. 1265 W 1265 roku udał się do Rzymu, gdzie nauczał w szkole dominikanów i rozpoczął pracę nad Sumą teologiczną. Pisze również kolejne ważne prace, m.in.: Streszczenie teologii, O władzy, komentarze do prac Arystotelesa. 1268 W 1268 roku wrócił do Paryża, gdzie napisał kolejne komentarze do dzieł Arystotelesa i do Nowego Testamentu. 1272 W 1272 roku wyjechał do Neapolu w celu założenia nowej szkoły dominikańskiej. 1274 W 1274 roku, zgodnie z życzeniem papieża, wyruszył na sobór w Lyonie. Schorowany Tomasz nigdy na niego nie dojechał. Umarł w drodze na sobór 7 marca tegoż roku

Do najsłynniejszych jego dzieł należą wielkie summy: Summa theologicaSumma contra gentiles, ponadto cały zbiór komentarzy do Arystotelesa, Boecjusza i Pseudo‑Dionizego Areopagity. Pozostawił po sobie również różnego rodzaju Quaestiones: Quaestiones quodlibetales, Quaestiones disputatae oraz dzieła filozoficzne Opuscula.

Tło historyczne

R1IqLz0A0920N1
Filip IV Piękny
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Wiek XIII przynosi zmianę spojrzenia na problematykę społeczną w stosunku do czasów wcześniejszych. W wieku XII dominował teokratyczny ideał państwa chrześcijańskiego, polegający na pełnej jedności społeczeństwa z Kościołem. Tendencje te, chociaż reprezentowane także w XIII wieku, zaczynały jednak wypierać nowe zjawiska polityczne.
Przede wszystkim pojawiły się silne monarchie o charakterze narodowym, występujące w obronie własnej niezawisłości przeciwko supremacji papiestwa i Kościoła nad państwem. Stan ten doprowadził pod koniec XIII w. do ostrego konfliktu króla Francji Filipa Pięknego z papieżem Bonifacym VIII, zakończonego porażką papieża (papiestwo, cesarstwo) i tzw. „niewolą awiniońską”. Jednocześnie spór ten znakomicie odbijał wszystkie ówczesne problemy społeczne pojawiające się na styku władzy świeckiej i duchownej.
Ogromne znaczenie miało tutaj – związane z recepcją Arystotelesa – odkrycie nieznanego wcześniej tekstu Polityki Stagiryty. Po raz pierwszy bowiem uczeni dostali do ręki głęboką i wyczerpującą analizę władzy i państwa, wynikającą z przesłanek czysto rozumowych, bez odwoływania się do objawienia, Boga i tradycji Kościoła. Równocześnie umacnia się tendencja przeciwna, związana z supremacją wiary i Kościoła, próbująca na nowo zreorganizować podupadły już ideał pełnej władzy papieskiej. Na styku tych dwóch nurtów, starego i nowego, wyłania się potrzeba znalezienia kompromisu, w oczywisty sposób liczącego się z nowymi realiami historycznymi.

Poglądy

Tomasz z Akwinu jest myślicielem nowego typu: odnosząc się do filozofii Arystotelesa, tworzy nową, chrześcijańską wersję arystotelesowskiego realizmu, przejawiającą się prymatem istnienia nad istotą.

Porządek naturalny i porządek nadnaturalny

Równocześnie problematykę społeczno‑polityczną ujmuje Tomasz z perspektywy oddzielenia porządku naturalnego od nadnaturalnego oraz subordynacji porządku naturalnego wobec boskiego. Podstawą analizy społeczeństwa jest dla Tomasza koncepcja Arystotelesa, zawarta w dziele Polityka. Daje ono w pełni racjonalny obraz życia społecznego, który Tomasz skorygował w kilku istotnych punktach o wymogi wiary. Porządek naturalnyporządek naturalnyPorządek naturalny (przyrodzony), opisywany w kategoriach arystotelesowskich, zostaje w tym kontekście radykalnie oddzielony od porządku nadnaturalnego, duchowego, opartego na objawieniu. Jednocześnie, zdaniem Tomasza, mimo ostrej periodyzacji oba porządki pozostają komplementarne, tzn. nie wykluczają się, lecz przeciwnie, uzupełniają się wzajemnie.

Prawo naturalne i prawo ludzkie

Tomasz akceptuje tutaj arystotelesowski model państwa, związany z rozumieniem człowieka jako istoty społecznej. Człowiek bowiem z natury żyje i żyć musi we wspólnocie. PaństwopaństwoPaństwo staje się więc konieczne i pożyteczne, umożliwia bowiem zaspokajanie wszelkich potrzeb, stwarzając zarazem ramy dla działalności i rozwoju człowieka. W swej strukturze musi być ono oparte na racjonalnych przesłankach, a te wskazują na konieczność istnienia w państwie prawa i władzy.

Władza państwowa wypływa z prawa i opiera się na naturalnym zhierarchizowaniu społeczeństwa. W tym aspekcie, według Tomasza, porządek państwa jest porządkiem świeckim, możliwym do wykrycia poprzez analizy rozumowe i opartym na racjonalnych przesłankach. Na czele społeczeństwa, przekształconego w państwo, stoi suweren świecki, książę lub król, który kierując się prawami państwa dzierży w swoim ręku pełnię władzy. Legitymacją jego władzy będzie zatem prawo ludzkieprawo ludzkieprawo ludzkie, to zaś jest w pełni podporządkowane prawu naturalnemu. Dlatego też dla wszelkiej władzy świeckiej, opartej na prawie ludzkim podporządkowanym prawu naturalnemu, najważniejszym staje się realizacja postulatu zapewnienia powszechnego dobra.

Owe dobro powszechnedobro powszechnedobro powszechne nie może być jednak realizowane tylko w odniesieniu do prawa naturyprawo naturyprawa natury. Rozum bowiem podporządkowany jest wierze, która wynika z objawienia, a prawa natury odkrywane przez rozum podporządkowane są prawu boskiemu. W ten sposób, według Tomasza, porządek naturalny jest podrzędny w stosunku do porządku nadnaturalnego. Dzieje się tak dlatego, że świat został stworzony przez Boga i to Bóg pozostaje ostatecznym jego prawodawcą. Subordynacja praw przenosi się zarazem na społeczeństwo. Gdy bowiem odnosimy społeczeństwo do relacji świeckich, rządzi w nim prawo ludzkie, podporządkowane naturze.

W takiej strukturze najwyższa władza przynależy świeckiemu władcy. Jeśli jednak społeczeństwo odniesiemy do relacji nadprzyrodzonej, wówczas społeczeństwo rządzone prawem świeckim podporządkowuje się społeczeństwu chrześcijańskiemu na czele z Kościołem, rządzonemu przez prawa boskie.

Władza świecka i władza duchowna
R8UXD7ToCZObT1
Bartolomé Esteban Murillo, Święty Tomasz z Akwinu, 1650
Źródło: Amuley, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przekraczając zatem prawo naturalne, społeczeństwo chrześcijańskie wyzwala się spod władzy świeckiej. Jest to ważne miejsce doktryny Tomasza, ponieważ z jednej strony przyjmuje on autonomię władzy świeckiej wobec władzy duchowej, autonomię opartą o porządek i prawo. Z drugiej wszakże strony władza świecka ograniczona zostaje przez najwyższy cel ludzkiej społeczności (dobro powszechne), którym sięga sfery nadprzyrodzonej. W tej sferze rządzi prawo boskie, a społeczeństwo nie jest już świeckim, lecz przekształca się we wspólnotę wiernych, czyli Kościół. Kościół wyrasta więc na reprezentanta najwyższego prawa boskiego, któremu podporządkowane winno być wszystko inne. W tym znaczeniu władza świecka podporządkowana jest władzy Kościoła. Stojący na jego czele papież przekształca się zatem w zwierzchnika wszelkiej władzy, czy to duchownej, czy doczesnej, a książęta i królowie stają się jego poddanymi. Zakres władzy papieskiej jest absolutny, choć Tomasz wyraźnie podkreśla, że podlegli mu władcy posiadają pełnię władzy w sprawach dotyczących doczesności. Papież pozostaje najwyższym autorytetem. Autorytet jego oparty jest nie na prawie ludzkim, lecz nadnaturalnym, boskim. Legitymacją autorytetu papieskiego będzie z kolei realizacja najwyższego celu społeczeństwa, który w istocie swojej wkracza w sferę nadprzyrodzoną.

Szkoła tomistyczna

Przedstawiona koncepcja subordynacji dwóch porządków i w konsekwencji podporządkowanie władzy świeckiej władzy duchownej, reprezentowanej przez papieża, nie została przez Tomasza z Akwinu przedstawiona w sposób wyczerpujący. Ważnym problemem okazało się bowiem wykazanie, gdzie kończy się zakres władzy świeckiego monarchy, a zaczyna już władza papieża. Inaczej mówiąc, nie bardzo wiadomo było jak dokładnie oddzielić to, co tylko doczesne, od tego, co duchowe. Dało to początek różnym interpretacjom doktryny tomistycznej, rozwijanej przez jego uczniów. W nawale polemik i kontrowersji politycznych wykazywano, że z jednej strony wszelka interwencja papieża odnosi się tylko do spraw dotyczących zbawienia – jest więc na gruncie tomizmu uprawniona, z drugiej strony może sięgać znacznie dalej, także do spraw świeckich, które i tak podporządkowane winny być duchowym. Najgorętszym zwolennikiem takiej koncepcji był jeden z pierwszych uczniów Tomasza Idzi Rzymianin, zwolennik papalizmu, wykazujący w swoich dziełach nadrzędność władzy papieża, jako władzy o najwyższym stopniu powszechności. Poglądy te spotkały się z ostrą polemiką ze strony zwolenników rodzącego się koncyliaryzmu, przede wszystkim Wilhelma Ockhama i Marsyliusza z Padwy (koncyliaryzm).

Nawiązania

Tomizm stanowił wielkie wyzwanie dla współczesnych. Stosunkowo szybko nauka Tomasza uzyskała wielkie znaczenie i stała się oficjalną nauką zakonu dominikańskiego. Powstała szkoła tomistyczna z takimi myślicielami jak: Idzi Rzymianin, Tomasz Sutton, Haervelus Natalis. Stopniowo doktryna Akwinaty opanowała nauczanie uniwersyteckie i stała się symbolem scholastyki (Tomasza czyta się wraz z obszernymi komentarzami Kajetana – Tomasza Vio). Przełom w badaniach nad tomizmem związany jest z encykliką Aeterni Patris papieża Leona XIII. Była ona inspirowana przez późniejszego kardynała Merciera. Wraz z nią rodzi się recepcja myśli Tomasza, ugruntowanej metafizycznie przez J. Maritaina, E. Gilsona i M. Grabmanna jako podstawa Katolickiej Nauki Społecznej.

R11V48MCbfhS61
Jacques Maritain, Étienne Gilson, Martin Grabmann
Źródło: licencje: 1. Domena publiczna, 2. CC BY-SA 4.0 (Autor: GeorgeDR, commons.wikimedia.org), 3. Domena publiczna.

Oponenci

Poglądy społeczno‑polityczne Tomasza z Akwinu i podstawy jego koncepcji filozofii spotkały się z ostrą polemiką z jednej strony wśród zwolenników rodzącego się koncyliaryzmu, przede wszystkim Marsyliusza z Padwy, z drugiej strony wśród twórców via moderna, czyli Wilhelma Ockhama i całej plejady jego uczniów, z najwybitniejszym Janem Burydanem na czele.  Opozycja wobec Tomasza związana była także z innym wielkim myślicielem końca scholastyki Janem Dunsem Szkotem. Miała ona podłoże przede wszystkim filozoficzne i obejmowała odrębną, wyrosłą na gruncie szkoły franciszkańskiej, wizję ujęcia rzeczywistości. Dla takich myślicieli jak Ockham większe znaczenie zaczynała nabierać tendencja ekonomii myślenia, atomizacji rzeczywistości, oddzielenia filozofii od teologii oraz woluntaryzm w etyce i życiu społecznym.

Dla zainteresowanych

Możesz poszerzyć swoją wiedzę, czytając także inne materiały o Tomaszu z Akwinu oraz o koncyliaryzmie.

Polecenie 1

Za pomocą mapy myśli stwórz notatkę na temat filozofii Tomasza z Akwinu. Poniższe pytania potraktuj jako pomocnicze.

Stwórz notatkę na temat filozofii Tomasza z Akwinu. Poniższe pytania potraktuj jako pomocnicze.

  • Jakie były założenia filozofii Tomasza z Akwinu?

  • Do jakiej tradycji się odwoływał?

1
R1Beo2rGlfOUd1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Filozfia Tomasza z Akwinu
    • Elementy należące do kategorii Filozfia Tomasza z Akwinu
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Filozfia Tomasza z Akwinu
R1dbcXwXBbZOt
(Uzupełnij).

Słownik

porządek naturalny
porządek naturalny

porządek świata oparty na hierarchii: to, co niższe musi podlegać temu, co wyższe

porządek nadprzyrodzony
porządek nadprzyrodzony

porządek boski, oparty na łasce; nadrzędny w stosunku do porządku naturalnego

prawo wieczne
prawo wieczne

najwysza mądrość boża, wedle której Bóg rządzi światem; jest wszechobecne

prawo natury
prawo natury

prawo wieczne odbite w naturze ludzkiej w postaci reguł i zasad; jest wyrazem współudziału człowieka w mądrości bożej

prawo ludzkie
prawo ludzkie

szczegółowe określenie nakazów rozumu naturalnego dostosowane do konkretnych sytuacji

państwo
państwo

wynika ze społecznej natury człowieka.; jako wspólnota społeczności dostarcza ludziom wszystko, co potrzebne w życiu doczesnym

dobro powszechne
dobro powszechne

najwyższy cel społeczności ludzkiej sięgający sfery nadprzyrodzonej

Kościół
Kościół

najwyższy reprezentant prawa boskiego

monarchia
monarchia

(gr. monarchía – jedynowładztwo) w najwyższym stopniu gwarantuje jedność państwa, pokój i powszechne dobro; oparta na silnej władzy królewskiej

tyrania
tyrania

(gr. tyrannos – tyran) model struktury społecznej, w której władca (król) używa władzy dla własnego pożytku, a nie dla dobra ogółu