Przeczytaj
Biografia Tomasza z Akwinu
Do najsłynniejszych jego dzieł należą wielkie summy: Summa theologica i Summa contra gentiles, ponadto cały zbiór komentarzy do Arystotelesa, Boecjusza i Pseudo‑Dionizego Areopagity. Pozostawił po sobie również różnego rodzaju Quaestiones: Quaestiones quodlibetales, Quaestiones disputatae oraz dzieła filozoficzne Opuscula.
Tło historyczne
Wiek XIII przynosi zmianę spojrzenia na problematykę społeczną w stosunku do czasów wcześniejszych. W wieku XII dominował teokratyczny ideał państwa chrześcijańskiego, polegający na pełnej jedności społeczeństwa z Kościołem. Tendencje te, chociaż reprezentowane także w XIII wieku, zaczynały jednak wypierać nowe zjawiska polityczne.
Przede wszystkim pojawiły się silne monarchie o charakterze narodowym, występujące w obronie własnej niezawisłości przeciwko supremacji papiestwa i Kościoła nad państwem. Stan ten doprowadził pod koniec XIII w. do ostrego konfliktu króla Francji Filipa Pięknego z papieżem Bonifacym VIII, zakończonego porażką papieża (papiestwo, cesarstwo) i tzw. „niewolą awiniońską”. Jednocześnie spór ten znakomicie odbijał wszystkie ówczesne problemy społeczne pojawiające się na styku władzy świeckiej i duchownej.
Ogromne znaczenie miało tutaj – związane z recepcją Arystotelesa – odkrycie nieznanego wcześniej tekstu Polityki Stagiryty. Po raz pierwszy bowiem uczeni dostali do ręki głęboką i wyczerpującą analizę władzy i państwa, wynikającą z przesłanek czysto rozumowych, bez odwoływania się do objawienia, Boga i tradycji Kościoła. Równocześnie umacnia się tendencja przeciwna, związana z supremacją wiary i Kościoła, próbująca na nowo zreorganizować podupadły już ideał pełnej władzy papieskiej. Na styku tych dwóch nurtów, starego i nowego, wyłania się potrzeba znalezienia kompromisu, w oczywisty sposób liczącego się z nowymi realiami historycznymi.
Poglądy
Tomasz z Akwinu jest myślicielem nowego typu: odnosząc się do filozofii Arystotelesa, tworzy nową, chrześcijańską wersję arystotelesowskiego realizmu, przejawiającą się prymatem istnienia nad istotą.
Nawiązania
Tomizm stanowił wielkie wyzwanie dla współczesnych. Stosunkowo szybko nauka Tomasza uzyskała wielkie znaczenie i stała się oficjalną nauką zakonu dominikańskiego. Powstała szkoła tomistyczna z takimi myślicielami jak: Idzi Rzymianin, Tomasz Sutton, Haervelus Natalis. Stopniowo doktryna Akwinaty opanowała nauczanie uniwersyteckie i stała się symbolem scholastyki (Tomasza czyta się wraz z obszernymi komentarzami Kajetana – Tomasza Vio). Przełom w badaniach nad tomizmem związany jest z encykliką Aeterni Patris papieża Leona XIII. Była ona inspirowana przez późniejszego kardynała Merciera. Wraz z nią rodzi się recepcja myśli Tomasza, ugruntowanej metafizycznie przez J. Maritaina, E. Gilsona i M. Grabmanna jako podstawa Katolickiej Nauki Społecznej.
Oponenci
Poglądy społeczno‑polityczne Tomasza z Akwinu i podstawy jego koncepcji filozofii spotkały się z ostrą polemiką z jednej strony wśród zwolenników rodzącego się koncyliaryzmu, przede wszystkim Marsyliusza z Padwy, z drugiej strony wśród twórców via moderna, czyli Wilhelma Ockhama i całej plejady jego uczniów, z najwybitniejszym Janem Burydanem na czele. Opozycja wobec Tomasza związana była także z innym wielkim myślicielem końca scholastyki Janem Dunsem Szkotem. Miała ona podłoże przede wszystkim filozoficzne i obejmowała odrębną, wyrosłą na gruncie szkoły franciszkańskiej, wizję ujęcia rzeczywistości. Dla takich myślicieli jak Ockham większe znaczenie zaczynała nabierać tendencja ekonomii myślenia, atomizacji rzeczywistości, oddzielenia filozofii od teologii oraz woluntaryzm w etyce i życiu społecznym.
Możesz poszerzyć swoją wiedzę, czytając także inne materiały o Tomaszu z Akwinu oraz o koncyliaryzmie.
KoncyliaryzmKoncyliaryzm
Św. Tomasz z Akwinu. Część pierwsza: poglądyŚw. Tomasz z Akwinu. Część pierwsza: poglądy
Św. Tomasz z Akwinu. Część druga: wpływ i recepcjaŚw. Tomasz z Akwinu. Część druga: wpływ i recepcja
Pięć dróg Tomasza. O istnieniu przyczynyPięć dróg Tomasza. O istnieniu przyczyny
Filozofia św. Tomasza. Czy można udowodnić istnienie Boga?Filozofia św. Tomasza. Czy można udowodnić istnienie Boga?
Struktura logiczna argumentów św. TomaszaStruktura logiczna argumentów św. Tomasza
Za pomocą mapy myśli stwórz notatkę na temat filozofii Tomasza z Akwinu. Poniższe pytania potraktuj jako pomocnicze.
Stwórz notatkę na temat filozofii Tomasza z Akwinu. Poniższe pytania potraktuj jako pomocnicze.
Jakie były założenia filozofii Tomasza z Akwinu?
Do jakiej tradycji się odwoływał?
Słownik
porządek świata oparty na hierarchii: to, co niższe musi podlegać temu, co wyższe
porządek boski, oparty na łasce; nadrzędny w stosunku do porządku naturalnego
najwysza mądrość boża, wedle której Bóg rządzi światem; jest wszechobecne
prawo wieczne odbite w naturze ludzkiej w postaci reguł i zasad; jest wyrazem współudziału człowieka w mądrości bożej
szczegółowe określenie nakazów rozumu naturalnego dostosowane do konkretnych sytuacji
wynika ze społecznej natury człowieka.; jako wspólnota społeczności dostarcza ludziom wszystko, co potrzebne w życiu doczesnym
najwyższy cel społeczności ludzkiej sięgający sfery nadprzyrodzonej
najwyższy reprezentant prawa boskiego
(gr. monarchía – jedynowładztwo) w najwyższym stopniu gwarantuje jedność państwa, pokój i powszechne dobro; oparta na silnej władzy królewskiej
(gr. tyrannos – tyran) model struktury społecznej, w której władca (król) używa władzy dla własnego pożytku, a nie dla dobra ogółu