Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1d3t6AvovqbT
Zdjęcie przedstawia dwie leżące na sobie księgi.

Tomasz z Akwinu: prawo naturalne i prawo ludzkie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy relacja władzy świeckiej i kościelnej to problem filozoficzny?

Powstające w XIII wieku monarchie narodowe coraz silniej występowały przeciwko supremacji władzy Kościoła nad władzą świecką. Problem polityczny domagał się rozwiązania także na gruncie filozoficznym. Tomasz z Akwinu, wybitny teolog i filozof scholastyczny, wyraźnie odróżniał porządek naturalny od porządku nadnaturalnego, duchowego, opartego na objawieniu, choć uważał, ze wiara i rozum uzupełniają się. Jego doktryna opierała się na myśli Arystotelesa, rozwiniętej w duchu chrześcijańskim. Podobnie jak Arystoteles, św. Tomasz uważał, że człowiek jest istotą społeczną i państwo jest mu potrzebne. Zaznaczał jednak, że prawo ludzkie regulujące życie w państwie wywodzi się z prawa natury, które podporządkowane jest prawu boskiemu.

Twoje cele
  • Poznasz podstawowe założenia filozofii Tomasza z Akwinu.

  • Opiszesz wpływ filozofii Arystotelesa na myśl Tomasza z Akwinu.

  • Przeanalizujesz opisaną przez św. Tomasza relację władzy świeckiej i duchownej oraz rolę, jaką spełnia państwo.