O autorze

R1NGndt9xtQmQ1
Jerzy Pilch
Źródło: domena publiczna.

Jerzy Pilch urodził się w 1952 roku w Wiśle. W latach 70. ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, następnie do 1985 roku pracował na tej samej uczelni jako wykładowca. Od 1978 roku był członkiem redakcji czasopisma „Student”. W latach 80. zaangażował się w tworzenie i organizowanie niezależnego pisma literackiego „NaGłos”, które, zgodnie ze swoim tytułem, początkowo funkcjonowało tylko w wersji mówionej. Przez lata pisał felietonyfelietonfelietony do „Tygodnika Powszechnego, by pod koniec lat 90. przenieść je do „Polityki”, a w 2006 roku do „Dziennika”.

Jako pisarz debiutował w 1988 roku zbiorem opowiadań Wyznania twórcy pokątnej literatury erotycznej, za który otrzymał prestiżową Nagrodę Fundacji im. Kościelskich. Popularność przyniosła mu powieść z 1993 roku Spis cudzołożnic, na podstawie której powstał film Jerzego Stuhra pod tym samym tytułem. Jerzy Pilch jest również laureatem nagrody Paszport „Polityki”. Jego „powieść o piciu”, Pod Mocnym Aniołem, otrzymała nagrodę Nike w 2001 roku. Książka jest obrazem wewnętrznego zamętu, opowieścią o zmaganiu się z samym sobą i przede wszystkim z własną słabością. Pilch napisał ją z właściwym sobie ironicznymironiaironicznym humorem i drwiną, a historia Jurusia została opowiedziana w godnym uwagi barokowym stylu, jak gdyby wyzwolonym pod wpływem alkoholu.

Jerzy Pilch zmarł w 2020 roku w Kielcach.

Twórczość z doświadczeń

Twórczość Pilcha wypływa z autobiograficznych doświadczeń, przetwarzanych w trakcie pisania w rodzaj anegdotycznych wspomnień, które najczęściej zyskują wymiar groteskowygroteskagroteskowy. Bohaterowie opowieści odczuwają ból istnienia, wciąż zmagają się z poczuciem deprywacjideprywacjadeprywacji i ulegają nostalgii. Daremnie szukają utraconych lat młodości, wspominając dawne kochanki, nieobecnych już przyjaciół, chwile dzieciństwa i beztroskie lata studiów. Często są obdarzeni niezwykłymi zdolnościami, np. Patryk Wojewoda, główna postać powieści Miasto utrapienia, potrafi rozszyfrowywać kody PIN kart bankomatowych i kredytowych na podstawie dźwięku cyfr wstukiwanych na klawiaturze bankomatów. Patryk próbuje robić użytek ze swej umiejętności: traktuje ją jako sposób na poderwanie dziewczyny albo niczym Robin Hood wymierza sprawiedliwość, karząc grzywną bogaczy.

Jerzy Pilch był jednym z czołowych polskich felietonistówfelietonfelietonistów. Jego zgryźliwe, pełne przekory i bezkompromisowe teksty mają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i zdecydowanych przeciwników. Zbiory felietonów Pilcha zostały kilkakrotnie wydane w formie książkowej, m.in. Rozpacz z powodu utraty furmankiBezpowrotnie utracona leworęczność.

W przypadku twórczości Pilcha można mówić o tak zwanej literaturze dokumentu osobistego (pojęcie to stworzył Roman Zimand), czyli twórczości autobiograficznej, do której zalicza się między innymi dzienniki czy pamiętniki. Obcując z literaturą Pilcha, czytelnik ma do czynienia z wielkim projektem autobiograficznym, ponieważ pisarz w swojej twórczości – zarówno prozatorskiej, jak i publicystycznej – wielokrotnie przetwarza stałe wątki, których źródłem jest jego biografia. Chociaż Pilch zaprzeczał, że jego bohaterowie to jego alter ego, można w nich rozpoznać pewne cechy pisarza, jak chociażby w przypadku głównego bohatera powieści Pod mocnym aniołem. Głównym bohaterem jest Jureczek, który zmaga się, podobnie jak sam Pilch, z problemem alkoholowym. Powieść ta nosi silne cechy autobiografizmu i jest doskonałym przykładem, w jaki sposób Pilch wykorzystuje własne doświadczenia, by pisać.

Jerzy Pilch Pod mocnym aniołem

– Jak można długo i szczęśliwie żyć bez picia? – Wypowiadałem to pełne kontuarowego polotu zdanie, twarz moja nabierała figlarnego wyrazu i natychmiast pragnąłem plunąć w sam środek swej znieprawionej przez gorzałkę duszy. Rzecz jasna, dobrze wiedziałem, że można, można, tak jest, można długo i szczęśliwie żyć bez picia.

1 Źródło: Jerzy Pilch, Pod mocnym aniołem, Kraków 2000, s. 18.

Kilka innych motywów stale powraca w prozie Jerzego Pilcha. Tematem kontrowersyjnym, zwłaszcza z punktu widzenia kobiet, są kobiety oraz miłość bohaterów do nich.

Jerzy Pilch Miasto utrapienia

Nie miałem zielonego pojęcia, na karb czego kłaść to dziwactwo. Przecież, na miłość boską, nie na karb wieku. Konstancja Wybryk, zwana też przez studentów Konstancją Pierwsze Trzy Sekundy, była rocznik 1968. Parę lat ode mnie starsza. Za mało na staropanieńskie narowynarowynarowy.
– Słuchaj, może po prostu wpadnij do mnie.
– Nie, spotkajmy się wpierw na mieście.
Za każdym razem z całych sił powstrzymywałem się, by nie powiedzieć: Właściwie po co? Po co wpierw na mieście? Przecież szkoda czasu. Nie rozumiałem, ale jakimś cudem czułem, że moja nieodparta racja zabrzmiałaby niezręcznie. W bezwiedny sposób stawałem się dżentelmenem. Bez zbędnych pytań, w dojrzałym milczeniu znosiłem kobiece fanaberie. W duchu dalej próbowałem to rozkodować. W końcu doszedłem do wniosku, że Konstancja w fazie przed‑przed‑przedwstępnej potrzebuje publiczności. Ma taki odchył, że na godzinę przed pójściem z facetem do łóżka musi się z tym facetem pokazać na mieście. Ostrożnie wypytywałem ją o procedury poprzednich randek. Nie wszystko pasowało do moich koncepcji. Prawdę powiedziawszy, wychodziło na to, że w stu procentach moja koncepcja pasuje wyłącznie do mnie. Proszę bardzo.

2 Źródło: Jerzy Pilch, Miasto utrapienia, Warszawa 2004, s. 112–116.
narowy
R1JsNJbk4vW5F
Beskid Śląski, widok z Baraniej Góry. W prozie Jerzego Pilcha Beskidy, w których leży Wisła, występują jako Granatowe Góry
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przede wszystkim jednak charakterystyczne dla pisarza będzie poruszanie tematów takich jak: literatura, jego własne małe ojczyzny (a więc pisanie o miastach, kolejno: o Wiśle, Krakowie, Warszawie) oraz religia. Najważniejszą cechą twórczości Pilcha jest jednak kreacja świata oparta na faktycznych zdarzeniach biograficznych, budowanie postaci „podobnych” do znajomych, rodziny, współpracowników. Twórczość Pilcha jest pod tym względem wielką zagadką – to autobiografia kreowana, pisarz podsuwa czytelnikom pewne tropy, jednak w żaden sposób nie potwierdza tożsamości kolejnych postaci z rzeczywistymi osobami. Inną kluczową cechą twórczości pisarza, dotyczącą zarówno prozy, jak i publicystyki, jest charyzmatyczny, wyjątkowy styl, którym Pilch się posługuje, nazywany „Pilchową frazą”, złożoną z typowych dla twórcy wyrażeń: „w sensie ścisłym”, „powiedzieć, że (…), to nic nie powiedzieć”, „ja, prosty synek z Wisły”. Stylizacja językowa, której Pilch dokonuje, często polega na przerysowaniu języka mówionego, aby nabierał cech czysto literackiej mowy potocznej.

Jerzy Pilch Prawdziwa węgierska futbolówka

Byłem człowiekiem w okularach, a zatem byłem po stronie starości, nie zaś młodości czy dzieciństwa. Byłem po stronie kontemplacji i refleksji, a nie gier czy zabaw na świeżym powietrzu. Byłem po stronie literatury, nie życia.

3 Źródło: Jerzy Pilch, Prawdziwa węgierska futbolówka, [w:] tegoż, Tezy o głupocie, piciu i umieraniu, Kraków 2003, s. 5.

Słownik

deprywacja
deprywacja

(łac. deprivare – pozbawiać) – pozbawienie (brak) możliwości zaspokojenia jakiejś potrzeby bądź popędu

felieton
felieton

(fr. feuilleton < feuillet – kartka) – krótki utwór publicystyczno‑dziennikarski na tematy polityczne, społeczne, obyczajowe i kulturalne, posługujący się środkami prozy fabularnej, napisany w sposób lekki i efektowny, utrzymany w osobistym tonie

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

polemika
polemika

(gr. polemikós – wojowniczy) – publiczna dyskusja, spór na ważne tematy, np. polityczne, literackie

sarkazm
sarkazm

(gr. sarkasmós) – złośliwa ironia, zjadliwa drwina, gorzkie szyderstwo; wyrażanie negatywnego nastawienia do kogoś lub czegoś poprzez komunikowanie czegoś odwrotnego na temat tej osoby lub rzeczy, niezgodnego z sytuacją, odbiorca na podstawie doboru słów lub barwy głosu ma wywnioskować, co w rzeczywistości myśli nadawca