Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQvNRvAyjYEAW1
Bronisław Ferdynand Trentowski
Źródło: Aleksander Tadeusz Regulski, Franciszek Tegazzo, Wikimedia Commons.

Bronisław Trentowski (1808−1869) − polski filozof, pedagog, wolnomularz, autor jednego z nielicznych w historii polskiej filozofii kompletnego systemu spekulatywnegospekulatywnyspekulatywnego. Urodził się na Podlasiu, pochodził z drobnej szlachty. W roku 1829 ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim. Wziął udział w powstaniu listopadowym. Po jego klęsce wyemigrował do Prus i mimo prób, które podejmował w tym kierunku, nigdy już nie udało mu się powrócić do kraju. Osiedlił się we Fryburgu badeńskim, założył tam rodzinę oraz kontynuował edukację filozoficzną. W 1836 r. uzyskał tytuł doktora filozofii na Uniwersytecie Fryburskim, gdzie cztery lata później obronił również habilitację, i choć rozprawa została życzliwie przyjęta przez niemieckie środowisko filozoficzne, jego starania o profesurę we Fryburgu i Bazylei zakończyły się niepowodzeniem. Po roku 1840 wszystkie swoje prace zaczął wydawać w języku polskim. Sporo publikował w poznańskich i warszawskich czasopismach. Publikacje te, w szczególności Chowanna... wydana w 1842 r., przyniosły mu ogromne uznanie w kraju. Historycy nazywają nawet lata czterdzieste XIX w. „epoką Trentowskiego”. Ze swoją działalnością pisarską Trentowski wiązał poważne nadzieje: liczył na odrodzenie ducha w narodzie polskim oraz na zmianę sytuacji politycznej w Europie. Fiasko powstania krakowskiego, problemy z cenzurą, konflikty z różnymi polskimi środowiskami, w końcu wydarzenia Wiosny Ludów doprowadziły Trentowskiego do kilkuletniego kryzysu nerwowego. Po odzyskaniu zdrowia skoncentrował się na pracy nad kolejnymi dziełami, mającymi być syntezą całej ludzkiej wiedzy i dziejów (utwory te ukazały się dopiero po jego śmierci). Ostatnie lata życia filozofa stały pod znakiem poważnych kłopotów finansowych i przygnębienia w związku z sytuacją w kraju po klęsce powstania styczniowego. Najważniejsze dzieła Trentowskiego to: Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej (1842); Stosunek filozofii do cybernetyki, czyli sztuka rządzenia narodem (1843); Myślini, czyli całokształt logiki narodowej (1844); Panteon wiedzy ludzkiej lub pantologia, encyklopedia wszechnauk i umiejętności, propedeutyka powszechna i wielki system filozofii (1873—1881).

Trentowski a Kołłątaj i Mochnacki

Poglądy Kołłątaja, Mochnackiego i Trentowskiego dobrze oddają specyfikę głównych kierunków polskiej filozofii nowożytnej.

RzKJbBUWO69k51
Prezentacja multimedialna.
bg‑azure

Słownik filozoficzny Trentowskiego

Jedną z ambicji Bronisława Trentowskiego było wypracowanie rdzennie polskiego słownictwa filozoficznego, które by zastąpiło terminy obcojęzyczne. Myśliciel wykazał się w tym względzie sporą oryginalnością i kreatywnością. Większość jego pomysłów nie przyjęła się, a część funkcjonuje po dziś dzień, ale w innym znaczeniu, niż nadał im Trentowski. Oto kilka przykładów jego pomysłowości: calec − spoiwo, fundament; czczewo − kanon; jaźń − pierwiastek boski w człowieku, władza poznająca; chowanna − pedagogika; myślini − logika; cybernetyka − nauka o zasadach rządzenia; lice i ręby − antynomie; mysł − najwyższa władza jaźni poznającej; przesłanka − zdanie będące racją uznania innego zdania; tameczność − świat boski, czyli zaświat; umiejętnia − uniwersytet; um − wyobraźnia, fantazja; twierdź − teza; spółtwierdź − synteza.

Przeciwieństwa

Ważnym źródłem inspiracji Trentowskiego był system Heglowski. Podobnie jak Hegel, Trentowski przedstawia dialektycznądialektykadialektyczną wizję rzeczywistości; przy czym metody swej nie nazywa metodą dialektyczną, ale różnojedni. Różnica w nazwie wskazywała na różnicę w koncepcji: podczas gdy u Hegla przeciwieństwa w procesie dziejowym zostają zniesione, u Trentowskiego wprawdzie jednoczą się, lecz zarazem zachowują swą odrębność. Punktem wyjścia rozważań Trentowskiego jest wskazanie zwalczających się w dziejach wszelkiego rodzaju przeciwieństw. Ich źródło tkwi jednak nie w prawdziwej naturze świata, lecz w sposobie, w jaki ludzie postrzegają rzeczywistość, dzieląc ją na materialną i duchową. Wywodzące się stąd dwie przeciwstawne wizje rzeczywistości rozwinęły się pod wpływem dwóch naczelnych władz poznawczych: rozumu, który służy do ujmowania rzeczywistości materialnej, oraz umysłu, który ujmuje rzeczywistość ducha. Podczas gdy w narodach „indoromańskich” przeważa władza rozumu, w narodach „indogermańskich” dominuje umysł. Jest to przyczyną różnic w narodowych światopoglądach.

Podział na ducha i materię prowadzi do różnic w systemach filozoficznych, które są albo realistycznerealizmrealistyczne (koncentrują się na badaniu materialnego aspektu rzeczywistości), albo idealistyczneidealizmidealistyczne (koncentrują się na duchowym aspekcie rzeczywistości). Wszystkie inne podziały, czy to w sferze poglądów politycznych, czy to pedagogicznych, wywodzą się, zdaniem Trentowskiego, z tego podstawowego rozróżnienia.

Słownik

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektike — sztuka dyskutowania) teoria filozoficzna ujmująca rzeczywistość jako proces rozwijający się na zasadzie wyłaniania się i przezwyciężania przeciwieństw; metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach

idealizm
idealizm

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) w ontologii: stanowisko głoszące, że jedynym istniejącym samoistnie bytem jest idea, duch, itd. (byt niematerialny), który istnieje niezależnie od rzeczywistości materialnej. Rzeczywistość idealna może być przyczyną lub – jak u Platona – wzorem rzeczywistości materialnej

propedeutyka
propedeutyka

(gr. propaideuo — nauczam początków wiedzy) wiadomości wprowadzające do jakiejś dziedziny wiedzy

realizm
realizm

(łac. realis — rzeczywisty) wierne, zgodne z obserwacją odtwarzanie rzeczywistości w utworze literackim, w dziele sztuki; też: kierunek w literaturze i w sztuce posługujący się takim opisem

spekulatywny
spekulatywny

(łac. speculativus — badawczy) fil. oparty na myśleniu abstrakcyjnym, oderwany od rzeczywistości