Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mozaika polityczna

Polska scena polityczna w dwudziestoleciu międzywojennym charakteryzowała się dużym zróżnicowaniem partii i stronnictw. Do sejmu w wyborach parlamentarnych z lat 1919‑1928 dostawało się kilkanaście komitetów wyborczych. Skutkowało to dużym rozdrobnieniem sceny politycznej, a to z kolei utrudniało tworzenie koalicji. Jeśli już do nich dochodziło, to były one bardzo niestabilne. Dodatkowo wrażenie chaosu pogłębiały ciągłe rozłamy i fuzje dokonujące się w partiach politycznych. W wyniku wyborów z 1922 r. w sejmie znalazło się 10 klubów parlamentarnych, a pod koniec tej kadencji było ich już 17. We wspomnianym okresie wiele partii przeszło też ewolucję, czego wyrazem było łączenie się stronnictw tej samej formacji. Proces ten nasilił się w latach 30., co było związane z koniecznością konsolidacji sił wobec narastającego konfliktu politycznego z sanacjąsanacjasanacją.

Partie polityczne funkcjonujące w dwudziestoleciu międzywojennym reprezentowały ruch narodowy, ludowy, socjalistyczny i komunistyczny; po zamachu majowym doszło jeszcze ugrupowanie wysuwające ideę współpracy z rządem. Ugrupowania, które rozpoczynały swoją działalność po odzyskaniu niepodległości, przetrwały w różnej formie do wybuchu II wojny światowej.

Bóg i naród

Największą popularnością w pierwszych latach niepodległości cieszyła się Narodowa DemokracjaNarodowa Demokracja (ND)Narodowa Demokracja, zwana w skrócie endecją. Głównymi jej przywódcami byli Roman Dmowski oraz bracia Władysław i Stanisław Grabscy.

RdYeC0reC9Iqe
Pomnik Romana Dmowskiego w Warszawie.
Przypomnij sobie, jaką rolę Roman Dmowski odgrywał w okresie przed powstaniem niepodległego państwa polskiego, i wskaż dwa argumenty, które przemawiają za tym, że zasługuje on na pamięć potomnych.
Źródło: masti, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Partia ta swoimi korzeniami sięgała XIX w. W 1919 r. ugrupowanie zmieniło nazwę na Związek Ludowo‑Narodowy. Najważniejszym hasłem, wokół którego skupiał się program ideologiczny partii, był nacjonalizmnacjonalizmnacjonalizm. Endecja postulowała utworzenie państwa narodowego z ograniczonymi prawami innych mniejszości, zwłaszcza Żydów i Niemców, propagowała konserwatywny model Polaka katolika oraz opowiadała się za ideą solidaryzmu społecznegosolidarym społecznysolidaryzmu społecznego. W pierwszym okresie funkcjonowania demokracji parlamentarnej (do 1926 r.) endecja wchodziła w koalicje rządowe z innymi ugrupowaniami prawicowymi lub centroprawicowymi: chadecją oraz PSL‑Piast.

Zamach majowy oznaczał dla Roman Dmowskiego i polityków związanych z reprezentowaną przez niego opcją polityczną spektakularną klęskę i odsunięcie od władzy. Zmusił partię do przewartościowania swojego programu i zmiany taktyki walki partyjnej. W grudniu 1926 r. powstał Obóz Wielkiej PolskiObóz Wielkiej PolskiObóz Wielkiej Polski – organizacja polityczna o charakterze ponadpartyjnym, która miała skupiać wszystkich polityków o nastawieniu prawicowym. Struktura tego ugrupowania była zbliżona do organizacji partii faszystowskich, a w programie akcent położono na kwestie narodowe z wyłączeniem praw innych narodów. Ugrupowanie to było najliczniejsze w Polsce przełomu lat 20. i 30. (liczyło od 200 do 300 tys. członków), ale nie doprowadziło do zjednoczenia całej prawicy. W ten sposób Dmowski wyjaśniał powody założenia organizacji:

Tworząc Obóz mieliśmy przed oczami faszyzmfaszyzmfaszyzm. Rozwój wypadków zepchnął na plan drugi sprawy natury politycznej, a wydźwignął momenty gospodarcze i socjalne. Dziś można powiedzieć, że system rządów wzorowanych na faszyzmie jest dobry na czas krótki, by od niego przejść do innego, bo sam jest za kosztowny. Jest on bowiem systemem rządów absolutnych, a ten rząd właśnie potrzebuje największej machiny państwowej, by infiltrować wszędzie swoje wpływy […].

Indeks dolny Polecenie
Określ, jakie motywy założenia Obozu Wielkiej Polski podaje Roman Dmowski. Indeks dolny koniec

A Źródło: tekst dostępny online: pl.wikipedia.org.

W łonie Obozu z czasem zaczął się wyodrębniać silnie radykalny nurt, którego rdzeniem byli młodzi działacze. Z ich inicjatywy w 1934 r. powstał Obóz Narodowo- Radykalny (później rozbił się na dwa ugrupowania: ONR‑Falanga i ABC).

RRhYDKB49La9x1
Na zdjęciu znajduje się strona trzecia gazety ABC, numer 102. Tytuł artykułu to Deklaracja programowa Obozu Narodowo - Radykalnego. W prawym górnym rogu znajduje się grafika przedstawiająca dwóch mężczyzn, a pod nimi reklama pasty do zębów Odol. Fragment deklaracji brzmi następująco: „W poczuciu odpowiedzialności dziejowej wobec Narodu, przedstawiciele młodego pokolenia polskiego stwierdzają:  – że wielkie przemiany społeczne, wstrząsające podstawami całego dzisiejszego świata, wymagają nowych metod, nowych haseł i nowych ludzi; – że szerzący się kryzys, oraz pogłębiająca się stale nędza ludności polskiej, domagają się stanowczego zerwania z obecnym ustrojem i zdecydowanie narodowej polityki gospodarczej; – że istniejące dotychczas ugrupowania polityczne zbyt wrosły w dzisiejsze stosunki, aby mogły się im przeciwstawić, a będąc rozdarte sporami o przeszłość, nie są zdolne skupić wszystkich zdrowych sił Narodu do walki o przyszłość Polski; – że wreszcie ruch, zmierzający do uzdrowienia stosunków moralnych, politycznych i gospodarczych w Polsce, nie może obejść się bez skrystalizowanego wyrazu i bez organizacyjnej odrębności; nawiązując do dawnych wielkich ideałów ruchu wszechpolskiego – powołują do życia „Obóz Narodowo‑Radykalny”. Obóz Narodowo‑Radykalny, wychodząc z pokolenia, które na polach bitew walczyło o istnienie i granice Polski, – i w zrozumieniu wartości tej ofiary, – chyli czoła przed krwią przelaną dla Polski, bez względu na to, kiedy i w jakich formacjach została przelana, a piętnuje tych, którzy na ofiarach krwi budują własne korzyści. Obóz Narodowo‑Radykalny jest dalszym ciągiem Ruchu Młodych, obejmującym pokolenia wychowane bądź w czasie wojny bądź już w niepodległej Ojczyźnie. Ruch ten potrafił kiedyś na łamach akademickich oczyścić życie młodzieży z wpływów żydowskich, a jako Obóz Wielkiej Polski – objąć szerokie masy chłopów, robotników, mieszczan i inteligentów, zatrzeć różnice klasowe i dzielnicowe i sprawić, że młode pokolenie jest najbardziej polskie z krwi i ducha. Obóz Narodowo‑Radykalny stoi na gruncie zasad Katolickich, w szczególności zaś dążyć będzie do tego, by prawodawstwo zapewniało wychowanie chrześcijańskie młodych pokoleń, wzięło pod opiekę zadania rodziny i umożliwiło oparcie życia politycznego i gospodarczego na podstawach moralności katolickiej. Obóz Narodowo‑Radykalny wychodzi z założenia, że w Państwie Polskim gospodarzem winien być Naród Polski, zorganizowany jako jedna niepodzielna całość. Na powyższej zasadzie opiera następujące wytyczne, które staną się podstawą programu uchwalonego na pierwszym zjeździe wszechpolskim Obozu Narodowo‑Radykalnego. Państwo Polskie winno objąć swym zasięgiem kulturalnym i politycznym i swymi granicami wszystkie ziemie zamieszkałe zwartą masą przez Polaków, oraz pozostające pod wpływem polskiej cywilizacji. Państwo Polskie powinno być organizacją zbrojną narodu, w której duch żołnierski przenika Naród, a duch narodowy armię, służba zaś wojskowa stanowi zaszczytny obowiązek każdego Polaka i najważniejszy etap wychowania narodowego. W Państwie Polskim prawa publiczne posiadać mogą tylko ci, którzy są dziedzicami cywilizacji polskiej, lub godni są stać się jej współtwórcami. Ludność ruska i białoruska winna posiadać pełne prawa obywatelskie. Żyd nie może być obywatelem Państwa Polskiego i – póki jeszcze ziemie polskie zamieszkuje – powinien być traktowany jedynie jako przynależny do państwa. Dzisiejszy ustrój gospodarczy, opierający się na niesprawiedliwości społecznej, będący źródłem wpływów żydowskich, oraz nędzy i wyzysku polskich mas pracujących, musi być obalony, .jako niemoralny i szkodliwy dla Narodu. Narodowy ustrój gospodarczy winien być oparty na nowym człowieku, wychowanym w zasadach chrześcijańskich i świadomym swych obowiązków wobec Narodu. Własność prywatna. będąc funkcją społeczną powinna być chroniona przez prawo jako podstawa bytu rodziny, nie zaś jako źródło wyzysku i nadużyć. Naród Polski winien być właścicielem bogactw naturalnych kraju i jedynym ich gospodarzem. Naczelnym celem gospodarki narodowej jest zapewnienie bytu każdemu Polakowi, a całemu narodowi niezależności gospodarczej, niezbędnej do posiadania niepodległości politycznej. Wytwórczość polska, uniezależniona od koniunktury światowej, zaspokoić powinna wszystkiej istotne potrzeby gospodarstwa narodowego. Prawo do posiadania ziemi polskiej ma przede wszystkim chłop polski. Państwo powinno dążyć do wytworzenia największej ilości drobnych i średnich gospodarstw przez parcelację wielkich. obszarów rolnych (latyfundiów). Żydowskie pośrednictwo w handlu produktami rolnymi będące źródłem nędzy. wsi polskiej musi być usunięte. Ciągłe zmniejszanie majątku narodowego przez kapitał międzynarodowy winno być przerwane przez wywłaszczenie: i unarodowienie zakładów użyteczności publicznej, oraz wielkich przedsiębiorstw górniczych, hutniczych i elektrowni, opartych na kapitale obcym. Każdy Polak ma prawo do pracy w Polsce. Państwo Polskie winno stworzyć warunki umożliwiające powstawanie małych zakładów rzemieślniczych i przemysłowych. Bezrobotni Polacy ze wsi i miast winni znaleźć zajęcie w handlu, przemyśle i rzemiośle. Emigrować z Polski powinni Żydzi, nie zaś zmuszani do tego nędzą chłop i robotnik polski. Odżydzenie miast i miasteczek polskich jest niezbędnym warunkiem zdrowego rozwoju gospodarstwa narodowego. Ustrój narodowy Państwa oparty być musi na hierarchii ofiarności, hierarchii wynikających ze stopnia związania losów każdego Polaka z losami Narodu jako całości, nie zaś na hierarchii pieniądza i materialistycznym stosunku do państwa, na czem oparte są dzisiejsze nastroje, zarówno parlamentarne jak i policyjne. Władzę w Państwie winna sprawować hierarchiczna organizacja narodu, w której każdy Polak na właściwym terenie współdziała w rządach narodowych. Ustrój narodowy przywrócić musi powagę i rządy prawa, odrodzenie godności osobistej Polaka i zastąpić rządy mechanicznej siły rządami autorytetu państwa. Zajmowanie wyższego stanowiska w organizacji politycznej Narodu nakładać będzie na każdego większe obowiązki i większą odpowiedzialność, nie zaś stawać się źródłem przywilejów i korzyści. Obóz Narodowo‑Radykalny opierając się na tych zasadach, zwalczać będzie zdecydowanie wszystko, co godzi w całość Narodu Polskiego, a przede wszystkim międzynarodowe organizacje komunistyczne, masońskie i kapitalistyczne. Obóz Narodowo‑Radykalny przystępuje do pracy z głęboką wiarą, że program jego skupi pod sztandarami narodowo‑radykalnymi całe młode pokolenie polskie, a jego praca i walka doprowadzi do wywołania wielkiego ruchu i urzeczywistnienia idei. Wielkiej Polski. Tymczasowa siedziba sekretariatu Obozu Narodowo‑Radykalnego mieści się w Warszawie, przy ul. Świętojańskiej 17 m. 3. Godziny urzędowania sekretariatu – codziennie 11‑13. Komitet organizacyjny Obozu Narodowo‑Radykalnego: (-) Władysław Dowbor, (-) Tadeusz Gluziński, (-) Jan Jodzewicz, (-) Jan Mosdorf, (-) Mieczysław Prószyński, (-) Tadeusz Todtleben, (-) Wojciech Zaleski, (-) Jerzy Czerwiński.  Niech Żyje Wielka Polska! Warszawa 14 kwietnia 1934 roku.” W dalszej części strony widoczne są nagłówki kolejnych artykułów.
Deklaracja programowa Obozu Narodowo‑Radykalnego z 1934 r.
Wypisz dwa postulaty znajdujące się w deklaracji programowej ONR‑u, które świadczą o jego skrajnie prawicowym charakterze.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niezależnie funkcjonowało Stronnictwo Narodowe (przemianowane ze Związku Ludowo‑Narodowego w 1928 r.) ze swoim umiarkowanym programem polskiej prawicy, opartym na służbie narodowi, solidaryzmie i religii katolickiej. Partia ta traciła jednak wpływy i znaczenie na rzecz ugrupowań bardziej radykalnych i związanych ze środowiskiem Obozu.

Na prawej stronie sceny politycznej, obok endecji, znalazła się również chadecja, czyli Chrześcijańska Demokracja. Podstawę programu tej partii stanowiła społeczna nauka Kościoła katolickiego (w szczególności encyklika papieża Leona XIII Rerum novarum z 1891 r.). Chadecy podzielali w dużym stopniu poglądy endecji: postulowali solidaryzm społeczny i oparcie się na religii. Jednocześnie partia ta występowała przeciwko socjalizmowi i komunizmowi, stając na straży własności prywatnej. Po zamachu majowym chadecy przeszli do opozycji i współdziałali w ramach CentrolewuCentrolewCentrolewu, a od 1937 r. w ramach nowo utworzonego ugrupowania zwanego Stronnictwem PracyStronnictwo PracyStronnictwem Pracy.

RwLCfzrrikNc3
Wojciech Korfanty, jeden z głównych działaczy Chrześcijańskiej Demokracji i pierwszy prezes Stronnictwa Pracy, uznany za jednego z ojców niepodległości.
Przypomnij sobie pierwszy okres kształtowania się niepodległego państwa polskiego i odpowiedz, dlaczego pomnik Korfantemu wystawiono w Katowicach.
Źródło: Lestat (Jan Mehlich), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Chłop potęgą jest i basta

W pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości, obok ugrupowań związanych z ruchem narodowym, ważną rolę na polskiej scenie politycznej odgrywały stronnictwa chłopskie. Z powodu różnic ideowych nie udało się doprowadzić do zjednoczenia ruchu ludowego. Największym spośród ugrupowań ludowych było Polskie Stronnictwo LudowePolskie Stronnictwo LudowePolskie Stronnictwo Ludowe-Piast (PSL‑Piast), reprezentujące interesy bogatych chłopów. Jego działacze opowiadali się za reformą rolną polegającą na przekazaniu ziemi małorolnym i bezrolnym chłopom, ale z pełnym odszkodowaniem dla właścicieli. Postulowali też tworzenie dużych gospodarstw rolnych. PSL‑Piast wyznawał światopogląd chrześcijański. Głównym działaczem i niekwestionowanym liderem tej partii był Wincenty Witos, przed zamachem majowym pełniący kilkukrotnie funkcję premiera.

RHmvgiKkPYWEV
Działacze PSL‑Piast w 1927 r. Pośrodku siedzi Wincenty Witos. Wskaż element, który potwierdza, że zdjęcie przedstawia członków stronnictwa ludowego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Drugim ugrupowaniem chłopskim, o bardziej radykalnym programie, był PSL‑Wyzwolenie. Elektorat tej partii stanowili głównie ubodzy chłopi oraz pracownicy rolni oczekujący na przeprowadzenie reformy rolnej. Program partii z 1921 r. głosił m.in.:

Lud polski, w warstwie chłopskiej skupiający się, jest nie tylko olbrzymią większością narodu; jest on nadto praźródłem jego myśli i charakteru, skarbnicą jego najistotniejszych wartości duchowych i moralnych. Z niego rozrasta się całokształt życia narodowego i państwowego.

B Cytat za: Jerzy Mazurek, Kraj a emigracja. Ruch ludowy wobec wychodźstwa chłopskiego do krajów Ameryki Łacińskiej (do 1939 roku), Biblioteka Iberyjska, Warszawa 2006, s. 335.

Celem ugrupowania było zabezpieczenie interesu warstwy chłopskiej. Działacze PSL‑Wyzwolenie postulowali radykalną reformę rolną bez odszkodowania. Uważali, że podstawą gospodarki jest rolnictwo, i głosili konieczność uspołecznienia najważniejszych gałęzi przemysłu. Początkowo PSL‑Wyzwolenie poparło zamach majowy Józefa Piłsudskiego, ale później znalazło się wśród ugrupowań tworzących Centrolew; w ramach sojuszu związani z tą partią politycy działali na rzecz obalenia systemu rządów sanacyjnych.

W dwudziestoleciu międzywojennym ruch ludowy ulegał licznym przekształceniom. W 1931 r. wszystkie jego odłamy połączyły się i utworzyły Stronnictwo Ludowe, którego program został zradykalizowany, a głównym hasłem stały się reforma rolna bez odszkodowania oraz agraryzmagraryzmagraryzm.

Za wolność, równość i sprawiedliwość społeczną

Najważniejszą partią polskiej lewicy była Polska Partia SocjalistycznaPolska Partia Socjalistyczna (PPS)Polska Partia Socjalistyczna – ugrupowanie o bogatym doświadczeniu i tradycji. Z nim związany był Józef Piłsudski, ale po zakończeniu wojny zdecydował się na wystąpienie. Początkowo wydawało się, że partia ta będzie dominować na polskiej scenie politycznej, wyniki wyborów parlamentarnych przekreśliły jednak te nadzieje.

RMpVVru1Sw6IH
Ignacy Daszyński na mównicy w sejmie. Był jednym z głównych działaczy PPS‑u, premierem rządu lubelskiego z 1918 r., potem jednym z czołowych polityków lewicy w Polsce międzywojennej; w latach 1928–1930 był marszałkiem sejmu. Prócz niego w skład PPS‑u wchodziło wielu wyróżniających się polityków z doświadczeniem przedwojennym, m.in. Jędrzej Moraczewski, pierwszy premier, Mieczysław Niedziałkowski i Tomasz Arciszewski, ostatni premier rządu polskiego na emigracji podczas II wojny światowej.
Porównaj współczesny wygląd sejmu z tym z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Czy więcej dostrzegasz różnic, czy podobieństw?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Polscy socjaliści głosili hasła odbudowy Polski jako republiki demokratycznej. W sferze gospodarczej i społecznej postulowali program radykalnych reform. Domagali się przekazania na własność społeczeństwa podstawowych gałęzi przemysłu (np. wydobywczego) oraz wprowadzenia praw pracowniczych, m.in. 46‑godzinnego tygodnia pracy, zakazu pracy dla dzieci, prawa do organizowania strajków i uczestnictwa w związkach zawodowych, równej płacy dla obu płci za tę samą pracę. Socjaliści w początkowym okresie funkcjonowania demokracji parlamentarnej stali w opozycji wobec rządów centroprawicowych. W 1926 r. PPS poparła zamach majowyzamach majowyzamach majowy Józefa Piłsudskiego, a zorganizowany przez nią strajk kolejarzy uniemożliwił rządowi przerzucenie sił do stolicy. W późniejszych latach doszło do rozłamu w PPS‑ie. Część działaczy przeszła do opozycji i stanowiła główną siłę Centrolewu – sojuszu partii centrowych i lewicowych zwalczających autorytarne rządy Józefa Piłsudskiego.

Z czerwoną gwiazdą

Na marginesie polskiej sceny politycznej znajdowali się komuniści. Komunistyczna Partia Robotnicza Polski (od 1925 r. Komunistyczna Partia Polski) została utworzona w 1918 r. z połączenia Socjaldemokracji Królestwa Polskiego i Litwy (SDKPiL) oraz PPS‑Frakcji Rewolucyjnej. Celem działaczy tej partii było przeprowadzenie radykalnej rewolucji społecznej, która doprowadziłaby do zniesienia dotychczasowego porządku społecznego oraz nacjonalizacji gospodarki. Komuniści domagali się likwidacji państwa polskiego oraz wcielenia jego ziem do ZSRS.

Od początku swojego istnienia partia komunistyczna działała w Polsce nielegalnie. W okresie największego rozkwitu, czyli w połowie lat 30. XX w., liczyła ok. 10 tys. członków; przeważali w tym składzie Żydzi, Białorusini i Ukraińcy. W 1937 r. Stalin podjął decyzję o delegalizacji Komunistycznej Partii Polski. Jej główni działacze zostali wezwani do Moskwy, gdzie ich zamordowano. Przeżyli wyłącznie ci, którzy w tym czasie przebywali w polskich więzieniach.

R13bwaizgStV2
Plakat wyborczy z lat 20. Wzywa do niegłosowania na listę Jedności Robotniczo‑Chłopskiej oraz na Zjednoczenie Robotnicze – pod tymi szyldami do wyborów przystępowali komuniści. Jako partia nielegalna KPP nie mogła oficjalnie wystartować w wyborach.
W jaki sposób autor plakatu stara się zniechęcić do głosowania na komunistów?
Źródło: Łódź: B. Frejlich, Biblioteka Narodowa/signs.pl, tylko do użytku edukacyjnego.

We współpracy z rządem

Zamach majowy i przejęcie władzy przez obóz sanacji przyniosły duże zmiany na polskiej scenie politycznej. Większość ugrupowań prawicowych i centrolewicowych przeszła do opozycji, zreorganizowała swoją taktykę i metody walki politycznej. Powstały nowe organizacje o bardziej radykalnych programach. Przekształceniom uległy też warunki rywalizacji politycznej. Posłowie opozycyjni byli szykanowani, a wybory fałszowane (np. wybory brzeskie z 1930 r.). Elitę rządzącą reprezentował w sejmie założony w 1927 r. Bezpartyjny Blok Współpracy z RządemBezpartyjny Blok Współpracy z RządemBezpartyjny Blok Współpracy z Rządem z Walerym Sławkiem, bliskim współpracownikiem Piłsudskiego, na czele. W założeniu nie miała to być partia polityczna, lecz organizacja zrzeszająca ludzi o różnych poglądach i interesach, wyznających kult Józefa Piłsudskiego oraz te same wartości. W rzeczywistości BBWR stał się ugrupowaniem dążącym głównie do utrzymania władzy przez ekipę sanacyjną:

Deklaracja przedwyborcza BBWR z 1928 r.
Idziemy do obecnych wyborów pod hasłem, by to przeklęte zło, które trawiło tak jeszcze niedawno nasze państwo, nie mogło nigdy powrócić. […] Młoda, nie dość silna i nie dość zwarta machina państwowa stała się żerowiskiem najrozmaitszych wpływów i protekcji, które decydowały o wykonywaniu ustaw i rozporządzeń, o mianowaniach itp. Sejmy nasze obalały raz po raz z lekkomyślną pochopnością gabinety, nie zdając sobie sprawy, co dalej będzie […]. Nakazem chwili obecnej jest nie dopuścić tych metod rządzenia państwa. Musimy dążyć do tego rozprzęgania państwa. Musimy dążyć do tego, aby przyszły Sejm i Senat wróciły władzę prezydentowi, dokonały mądrego w zasadach i praktyce rozdziału uprawnień władzy wykonawczej i ustawodawczej […]. Polska dzisiejsza wymaga i pragnie silnego rządu, który by podołał ogromnym zadaniom, stojącym przed odbudowanym państwem […]. Dlatego uważamy, że współpraca z rządem marszałka Piłsudskiego jest dziś dla każdego obywatela nakazem obowiązku patriotycznego i mądrości stanu.

Indeks dolny Polecenie
Określ, jakie powody udziału w wyborach podane zostały w deklaracji wyborczej BBWR‑u. Indeks dolny koniec

C Źródło: Deklaracja przedwyborcza Bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem z 21 I 1928 r. w: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998, s. 163–164.

Po śmierci Józefa Piłsudskiego BBWR uległ rozpadowi, Walery Sławek rozwiązał go w 1935 r. Próbą reaktywacji organizacji był Obóz Zjednoczenia NarodowegoObóz Zjednoczenia NarodowegoObóz Zjednoczenia Narodowego utworzony na polecenie marszałka Rydza‑Śmigłego. Ugrupowanie to nie pełniło jednak funkcji platformy jednoczącej wszystkich polityków związanych z obozem rządzącym.

Słownik

agraryzm
agraryzm

(z łac. agrarius – rolny) doktryna społeczna głosząca, że podstawą gospodarki jest rolnictwo oparte na niezależnych gospodarstwach chłopskich

Blok Katolicko‑Narodowy
Blok Katolicko‑Narodowy

koalicja wyborcza utworzona w 1928 r. z połączenia ugrupowań narodowych i katolickich

Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem
Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem

ugrupowanie polityczne powstałe z inicjatywy Walerego Sławka w 1927 r., którego celem była walka parlamentarna i utrzymanie władzy przez ekipę sanacji, istniał do 1935 r.

Centrolew
Centrolew

(właśc. Związek Obrony Prawa i Wolności Ludu) sojusz partii centrowych i lewicowych powstały w 1929 r. w celu zwalczania rządów sanacyjnych

Chrześcijański Związek Jedności Narodowej
Chrześcijański Związek Jedności Narodowej

powstała w 1922 r. koalicja wyborcza ugrupowań narodowych ze Związkiem Ludowo‑Narodowym i chadekami na czele

faszyzm
faszyzm

(wł. fascismo z fascio – wiązka, związek, od łac. fasces – wiązki, rózgi liktorskie) doktryna polityczna powstała w okresie międzywojennym we Włoszech, sprzeciwiająca się demokracji parlamentarnej i kładąca akcent na powstanie silnego państwa z silną władzą jednej osoby

Komunistyczna Partia Robotnicza Polski
Komunistyczna Partia Robotnicza Polski

partia polityczna powstała w 1918 r. z połączenia PPS‑Lewica i Socjaldemokracji Królestwa Polskiego i Litwy, opowiadająca się przeciwko niepodległości państwa polskiego i postulująca program radykalnych reform społecznych i ekonomicznych

Narodowa Demokracja (ND)
Narodowa Demokracja (ND)

(od pierwszych liter nazywana endecją) polski ruch polityczny powstały pod koniec XIX w., głoszący hasła nacjonalistyczne, głównym ideologiem był Roman Dmowski; w 1919 r. ND przemianowana została na Związek Ludowo‑Narodowy

nacjonalizm
nacjonalizm

(z łac. natio – naród) ideologia powstała w XIX w., według której naród stanowi najwyższą wartość

Obóz Zjednoczenia Narodowego
Obóz Zjednoczenia Narodowego

organizacja polityczna powstała na polecenie marszałka Edwarda Rydza‑Śmigłego w 1936 r., jej członkowie wywodzili się ze środowiska sanacyjnego

Obóz Wielkiej Polski
Obóz Wielkiej Polski

organizacja polityczna obozu narodowego o radykalnym programie, głosząca hasła skrajnie narodowe, powstała w 1926 r. z inicjatywy Romana Dmowskiego

Polska Partia Socjalistyczna (PPS)
Polska Partia Socjalistyczna (PPS)

partia polityczna o poglądach socjalistycznych, założona w 1892 r., początkowo związany z nią był Józef Piłsudski; w 1906 r. podzieliła się na PPS‑Frakcję Rewolucyjną o nastawieniu niepodległościowym (później funkcjonowała jako PPS) oraz PPS‑Lewicę, która po połączeniu z Socjaldemokracją Królestwa Polski i Litwy utworzyła w 1918 r. Komunistyczną Partię Robotniczą Polski

Polskie Stronnictwo Ludowe
Polskie Stronnictwo Ludowe

ugrupowanie polityczne powstałe w XIX w., kładące nacisk w swoim programie na interesy warstwy chłopskiej, głoszące potrzebę przeprowadzenia reformy rolnej i postulujące agraryzm; w 1913 r. podzieliło się na PSL‑Piast i PSL‑Wyzwolenie; w 1931 r. doszło do zjednoczenia wszystkich ugrupowań ludowych i powstania Stronnictwa Ludowego; głównymi działaczami ruchu ludowego w dwudziestoleciu międzywojennym byli Wincenty Witos i Maciej Rataj

sanacja
sanacja

(z łac. sanatio – odnowienie) system rządów ustanowiony po zamachu majowym z 1926 r., w wyniku którego do władzy doszli ludzie związani z Józefem Piłsudskim; celem tych rządów było uzdrowienie sytuacji w kraju

solidarym społeczny
solidarym społeczny

(z franc. solidaire – solidarny, od łac. solidus trwały, całkowity) kierunek społeczno‑polityczny powstały w XIX w., zakłada naturalną wspólnotę interesów wszystkich warstw społecznych; był jednym z głównych haseł Narodowej Demokracji

Stronnictwo Pracy
Stronnictwo Pracy

partia polityczna powstałą w 1937 r. o charakterze chadeckim

zamach majowy
zamach majowy

nielegalne obalenie rządu przez Józefa Piłsudskiego, dokonane w maju 1926 r.; w wyniku tego wydarzenia doszło w Polsce do powstania autorytarnej formy rządów

Słowa kluczowe

Narodowa Demokracja, Polskie Stronnictwo Ludowe, socjaliści, komuniści, BBWR, II Rzeczpospolita,  dzieje II Rzeczypospolitej

Bibliografia

Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998.

J. Mazurek, Kraj a emigracja. Ruch ludowy wobec wychodźstwa chłopskiego do krajów Ameryki Łacińskiej (do 1939 roku), Warszawa 2006.

W. Witos, Moje wspomnienia, Warszawa 1981.

W. Najdus, Ignacy Daszyński 1866–1936, Warszawa 1988.

A. Paczkowski, Prasa a kultura polityczna w Drugiej Rzeczypospolitej: kampania wyborcza 1922 r., „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 17/4, 1978.

A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 2 (II Rzeczpospolita), Warszawa 1989.

T. Nałęcz, Rządy Sejmu 1921–1926, Warszawa 1991, Dzieje Narodu i Państwa Polskiego.