Przeczytaj
Pisarze i ich dzieła: Witold Gombrowicz i Witkacy
Witold Gombrowicz (1904–1969)
Powieściopisarz, dramaturg i eseista, pochodził z rodziny szlacheckiej, ziemiańskiej, ale jego rodzice przenieśli się do Warszawy, kiedy chłopiec miał siedem lat. W stolicy zatem uczęszczał do gimnazjum i studiował prawo, a później w Paryżu filozofię i ekonomię. Niedługo uprawiał wyuczony zawód, bo szybko zdecydował się poświęcić całkowicie literaturze. Debiutował w latach 30. opowiadaniami, ale rozgłos przyniosła mu dopiero pierwsza powieść – Ferdydurke (1937). W dwudziestoleciu międzywojennym zdążył jeszcze napisać sztukę Iwona, księżniczka Burgunda i nieskończoną powieść sensacyjną Opętani. W sierpniu 1939 r. wypłynął do Argentyny i tam zastał go wybuch wojny. Po wojnie pracował w banku w Buenos Aires i pisał, nie znajdując jednak na ogół zrozumienia. Dopiero lata 60. przyniosły Gombrowiczowi popularność na Zachodzie Europy, co pozwoliło mu wyjechać najpierw na stypendium do Niemiec Zachodnich, a później przenieść się do Francji, gdzie mieszkał do końca życia. W okresie argentyńskim powstał dramat Ślub (rodzaj parodii tragedii szekspirowskiej; skupia się na relacjach między ludźmi, a także problematyce ojczystej tradycji) oraz powieści Trans‑Atlantyk i Pornografia. W 1965 r., już w czasie, gdy pisarz mieszkał pod Paryżem, ukazała się kolejna powieść Kosmos. Kilka lat wcześniej Gombrowicz zaczął wydawać osobisty i filozoficzny Dziennik, do którego dołączył dramat groteskowodramat groteskowo-historiozoficzny Operetka.
Gombrowicz jest niewątpliwie jednym z nielicznych polskich pisarzy o światowej sławie. Tematy, które podejmował, nie ograniczają się do kwestii wyłącznie polskich. Najczęstsze motywy jego twórczości to niedojrzałość i forma (maska, konwenans, schemat), wolność i źródło form. Człowiek, aby być wolnym, musi walczyć z formą, stale się zmieniając, nie przystając ani na chwilę w zmienianiu kolejnych wcieleń. Autor Ferdydurke był mistrzem parodiiparodii i groteskigroteski, jego postawę natomiast można określić jako bliski egzystencjalizmowiegzystencjalizmowi sceptycyzm.
Ferdydurke
Powieść, uważana dziś za jedną z najwybitniejszych powieści dwudziestolecia (wydana w 1937), opowiada o losach 30‑letniego pisarza Józia Kowalskiego – zarazem bohatera i narratora (jego dzieło to Pamiętnik z okresu dojrzewania; notabene książkę pod takim tytułem wydał sam Gombrowicz w 1933, rok przed własnymi trzydziestymi urodzinami), który zamieniony przez belfra Pimkę w gimnazjalistę, przeżywa okres dojrzewania, zostaje poddany tradycyjnej nauce i wychowaniu. Zamieszkuje na stancji w domu postępowych państwa Młodziaków i ich córki, „nowoczesnej pensjonarki” Zuty. Wyrusza na wieś do ziemiańskiego dworu Hurleckich, gdzie jego kolega Miętus postanawia „bratać się” z ludem, co powoduje fantastyczną rewolucję.
Fabuła, która nie ma wiele wspólnego z powieścią realistyczną, jest pretekstem do drwiny z ówczesnej kultury i obyczajowości, zarówno tradycyjnej, jak i liberalno‑postępowej. Jest też prezentacją koncepcji całkowitej zależności jednostki od opinii innych (czyli od „gęby”; na tej zasadzie Pimko, traktujący 30‑letniego mężczyznę jak ucznia, sprawia, że w istocie staje się on uczniem) oraz od „formy” (konwencji społecznej, stereotypu). Człowiek istnieje tylko w relacji z innymi („jest najgłębiej uzależniony od swego odbicia w duszy drugiego człowieka”), a rozwijać się może jedynie poprzez stałą ucieczkę przed „gębą” i formą, przez istnienie w wiecznej niedojrzałości, młodości (wyraźna fascynacja tym okresem buntu, rozkwitu sił witalnych i niepohamowanej energii).
Fabuła przerywana jest powiastkami alegorycznymi, poprzedzanymi przedmowami, w których autor wyjaśnia swoje założenia filozoficzne i światopoglądowe. Los człowieka według Ferdydurke (schemat powtórzony trzykrotnie: w szkole, na stancji i w dworze) można w skrócie opisać następująco: proces „upupiania”, „ugębiania” – ucieczka przed „pupą”, „gębą” – doprowadzenie do rozpadu „formy” – chaos, „kupa” (rezultat rozbicia „formy” i ucieczki przed „gębą”). „Gęba” (maska) to jedyna dostępna forma istnienia człowieka, przed którą niepodobna uciec inaczej niż w inną „gębę”. Gombrowicz żongluje słowami, oznaczającym części ludzkiego ciała, nadając im własne znaczenia i bawiąc się ich znaczeniami potocznymi.
Środowiska, w których Józio poddawany jest „ugębianiu” i „upupianiu”:
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy, 1885–1939)
Syn Stanisława Witkiewicza, krytyka, malarza i pisarza Młodej Polski, który na rodziców chrzestnych syna wybrał aktorkę Helenę Modrzejewską i góralskiego gawędziarza i przewodnika Sabałę. Sławny ojciec kierował także w domu nauką chłopca, który jedynie na egzaminy dojeżdżał do Lwowa. Jeszcze przed maturą Stanisław Ignacy zaczął malować pejzaże, a po egzaminie dojrzałości (1903) wyjechał do Włoch i Monachium. W Krakowie zaczął studiować malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych, szybko jednak zrezygnował i podjął naukę u Władysława Ślewińskiego, który pokazał młodemu artyście nowoczesne obrazy, m.in. Paula Gauguina. W 1908 r., po pobycie w Paryżu, znów studiował w Krakowie, udzielając się towarzysko i formułując podstawy koncepcji Czystej Formy.
Rok później Witkacy napisał pod wpływem romansu z Ireną Solską swoją pierwszą powieść – 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta. Po roku podróży zamieszkał w Zakopanem, gdzie zaręczył się z Jadwigą Janczewską. Przeżył załamanie, kiedy narzeczona popełniła samobójstwo (1914). Przyjaciel, Bronisław Malinowski, zaproponował Witkacemu udział w wyprawie naukowej na Nową Gwineę w charakterze rysownika i fotografa. Artysta przyjął propozycję, ale na wieść o wybuchu wojny wrócił do kraju i wstąpił do szkoły wojskowej. W Petersburgu, gdzie odwieziono rannego na froncie, przeżył rewolucję październikową. Było to dla niego niezwykle ważne doświadczenie.
W 1918 r. wrócił do Polski, pisał dramaty i prace estetyczne (Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia). Do 1924 r. powstało około 30 sztuk teatralnych i pierwsze z nich miały swoje realizacje sceniczne. Witkacy ożenił się z Jadwigą Unrug. Napisał kolejną powieść, Pożegnanie jesieni. Koniec lat 20. to pogłębienie się zainteresowań filozoficznych artysty, który chętnie przebywał w kręgu filozofów, spotykając się m.in. z Władysławem Tatarkiewiczem i Stefanem Szumanem. Lata 30. przyniosły książki formułujące koncepcje filozoficzne Witkacego i opisujące doświadczenia z narkotykami. Powstają Szewcy, uznani za podsumowanie i szczytowe osiągnięcie w dramaturgii autora. 5 września 1939 r. Witkacy opuścił Warszawę, kierując się na wschód. Na Polesiu, na wieść o wkroczeniu do Polski wojsk radzieckich, popełnił samobójstwo (18 września 1939).
Słownik
odmiana współczesnego dramatu, opozycyjna wobec dramatu realistycznego. Cechy charakterystyczne: zdeformowany, dziwny i absurdalny świat przedstawiony, budzący śmiech, ale i grozę; zamiast akcji – długie dialogi schematycznych bohaterów w absurdalnej sytuacji; odejście od zasady prawdopodobieństwa (życiowego i psychologicznego); kojarzenie sprzecznych elementów, rodzajów i gatunków literackich, stylów; częsty chwyt teatru w teatrze, burzenie iluzji scenicznej przez np. pojawienie się autora. Twórcy dramatu groteskowego to m.in. Witkacy, Gombrowicz, Mrożek, Różewicz
(łac. existentia – istnienie, byt) – współczesny kierunek filozoficzny występujący również w literaturze pięknej podejmujący tematykę indywidualnego istnienia człowieka w świecie, jego wolności wyborów, samotności, alienacji, świadomości śmierci
(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych
(gr. parōidía od pará – poza, obok, mimo i ōidḗ – pieśń) – świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), polegające na celowym wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej, prowadzi do efektów zabawnych, satyrycznych lub skłaniających do refleksji czy dyskusji; nieudolne naśladownictwo lub zdeformowana, wypaczona postać czegoś