Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 4: Witold Gombrowicz i Stanisław Ignacy Witkiewicz
Witkiewicz według Gombrowicza: portret w krzywym zwierciadleJan Błoński dowiódł (jak już w dwudziestoleciu zdawano sobie sprawę silnie, ale niezbyt wyraziście), że Witkacego i Gombrowicza łączyły różne pokrewieństwa. Po wojnie niewiele się zmieniło, tym bardziej, że sprawę gmatwał sam Gombrowicz swoimi zdecydowanymi oświadczeniami. Związki tych dwóch polskich myślicieli były tak zawikłane — dotyczyły ich filozofii, historiozofii, estetyki, inwencji językowej — że trudno było wydać jednoznaczny werdykt o wzajemnych wpływach. Dopiero od lat 60. zaczęto głębiej badać zbieżności w ich twórczości: doszukano się ich w historiozofiihistoriozofii, w teorii języka literackiego, w koncepcji Formy i w wizji zagłady indywiduum.
Źródło: Giovanna Tomassucci, Witkiewicz według Gombrowicza: portret w krzywym zwierciadle, „Postscriptum</span.” 2007, nr 1 (53), s. 33–34.
Utrwalisz wiadomości związane z twórczością Witolda Gombrowicza i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Wyjaśnisz, w jaki sposób Gombrowicz i Witkacy używali kategorii groteski.
Porównasz twórczość obu pisarzy.