bg‑azure

Some people stay in the collective memory due to their Herculean efforts and achievements that were once deemed impossible. One such figure is Helen Keller, an American disability rights advocate who lost her sight and hearing at a young age and despite that learned to write, speak, and became the first deafblind person to earn a Bachelor of Arts degree. Her life is a lesson in humility, perseverance, and selfless service. To learn more about her journey as well as her achievements, read the text in this section.

Niektórzy ludzie pozostają w pamięci zbiorowej dzięki swoim herkulesowym wysiłkom i osiągnięciom, które kiedyś uważano za niemożliwe. Jedną z takich postaci jest Hellen Keller – amerykańska rzeczniczka praw osób z niepełnosprawnościami. Kobieta w młodym wieku straciła wzrok i słuch, a mimo to nauczyła się pisać i mówić. Została pierwszą osobą niewidomą i niesłyszącą, która uzyskała tytuł Bachelor of Arts. Jej życie jest lekcją pokory, wytrwałości i bezinteresownej służby. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o jej podróży i osiągnięciach, przeczytaj tekst w tej sekcji.

R17mOIjotNX84
Helen Keller has achieved a lot throughout her life
Helen Keller osiągnęła w życiu wiele
Źródło: dostępny w internecie: www.flickr.com [dostęp 14.09.2022], domena publiczna.
Exercise 1
RiVsQdortUyjQ
Match the words connected with Helen Keller’s life with their definitions. conceptualise Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something spread awareness of Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something gruelling Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something unruly Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something testimony Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something consist of Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something persevere Możliwe odpowiedzi: 1. make others aware of, 2. to be formed or made up of, 3. extremely tiring and demanding, 4. continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success, 5. a recounting of experience, 6. disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control, 7. form a concept or idea of something
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text below and do the exercises.

The Life of Hellen Keller
Zuzanna Kościuk The Life of Hellen Keller

In the late 19Indeks górny th century, at the age of barely 19 months, Helen Keller fell victim tofell victim to [fall victim to sth]fell victim to an unspecified illness (today believed to be meningitismeningitismeningitis which left her deaf and blind. The new life of silence and darkness proved to be difficultproved to be difficult [prove to be difficult]proved to be difficult for young Helen who, according to testimoniestestimonies [testimony]testimonies of her family members, became an unrulyunrulyunruly if not downright aggressivedownright aggressivedownright aggressive child. Some of the family friends suggested she become institutionalisedbecome institutionalisedbecome institutionalised but Keller’s mother refused and instead, decided to aid her daughter on the journey of becoming a fully‑functioning member of societyfully‑functioning member of the societyfully‑functioning member of society.

During one of the visits to an eye doctor in Baltimore, the Kellers were instructed to contact Alexander Graham Bell, a famous American inventor whose mother and wife were deaf, which prompted him to devote his lifeprompted him to devote his life [prompt one to do sth]prompted him to devote his life to helping those struggling with deafness. Bell, in turn, suggested the Kellers contact the Perkins Institute for the Blind which the family did. That marked the breakthroughmarked the breakthrough [mark the breakthrough]marked the breakthrough in Helen’s life.

Soon, the family welcomed Anne Sullivan – a teacher proficient inproficient inproficient in braille and manual alphabetmanual alphabetmanual alphabet (a system of hand signs used by the deaf). At first, the teacher and student didn’t get on well due to Helen’s behavioural issues but Anne perseveredpersevered [persevere]persevered. She and her young student lived together on the Keller’s estate (though not in the family house), and young Helen soon becamebecame cooperative [become cooperative]became cooperativebecame cooperative [become cooperative]cooperative which made her more perceptive toperceptive toperceptive to study.

The study consisted ofconsisted of [consist of]consisted of Anne teaching Hellen the names of objects by spelling the words into the young girl’s hand. Once Helen conceptualisedconceptualised [conceptualise]conceptualised language, she became devoted to learning it and persistent inpersistent inpersistent in her attempts at obtaining higher education. The process was gruellinggruellinggruelling since at the time, few textbooks were available in braille and the issue becamebecome pronouncedbecame even more pronouncedbecome pronouncedpronounced once Helen started attending lectures. Anne had to translate all information using the manual alphabet which put a strain on her health.

Nevertheless, Helen obtained her Bachelor’s degreeobtained her Bachelor’s degree [obtain one’s Bachelor’s degree]obtained her Bachelor’s degree and devoted herself to writing as well as spreading awareness ofspreading awareness [spread awareness]spreading awareness of her condition and life with Anne during a series of toursseries of toursseries of tours. This could be achieved thanks to Keller’s never‑ending attempts at mastering speech. Despite the limitations in her verbal communication, she was always eager to go out in the open and talk about her experiences.

This effort paid off later in life when Helen was approached by the American Foundation for the Blind to become their spokespersonspokespersonspokesperson. Due to her inspirational journey as well as the skills she had developed, she attracted audiences who financially supported the Foundation and even allowed Keller to petition Congresspetition Congresspetition Congress for more funding for books printed in braille.

Throughout her life, Keller wrote many books which illustratedillustrated [illustrate]illustrated different steps of her journey and became prominent enough for her life to be turned into an award‑winning 1962 movie The Miracle Worker.

1 Źródło: Zuzanna Kościuk, dostępny w internecie: Helen Keller, The Story of My Life, https://www.gutenberg.org/ebooks/2397 [dostęp 31.08.2022], John Donovan, Deaf, Blind and Determined: How Helen Keller Learned to Communicate, https://people.howstuffworks.com/helen-keller.htm [dostęp 31.08.2022], Patricia E. Daniels, Biography of Helen Keller, Deaf and Blind Spokesperson and Activist, https://www.thoughtco.com/helen-keller-1779811 [dostęp 31.08.2022], Teaching Helen Keller How to Speak, https://www.afb.org/about-afb/history/online-museums/anne-sullivan-miracle-worker/anne-teacher/teaching-helen-speak [dostęp 31.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2
RizhcPITPGpO6
Read the text and choose the correct answer. 1. For some time after falling ill, Helen’s childhood was
a) the way it had been before becoming deafblind.
b) rocky due to deafblindness and the resulting behavioural issues.
c) difficult since she became institutionalised.
d) full of small and big breakthroughs relating to her situation.

2. Anne Sullivan became Helen’s teacher right after
a) the Kellers consulted an eye doctor in Baltimore.
b) Helen’s family got acquainted with Alexander Graham Bell.
c) the girl’s family had reached out to the Perkins Institute for the Blind.
d) Keller lost her sight and hearing as a baby.

3. When Anne met Helen, it was clear that the girl was
a) not well-adjusted and required work to become a good student.
b) cooperative, all things considered, and willing to work.
c) extremely perceptive to study and excited to learn.
d) virtually hopeless and making Anne think again about her position.

4. Helen was trying to get higher education despite the difficulties such as
a) Anne’s inability to aid the woman.
b) her lack of willingness to work.
c) being unable to conceptualise a language.
d) the lack of proper educational materials.

5. Helen learned to speak because
a) her tours with Anne required long-winded speeches.
b) she desired to share her experiences in other ways than writing.
c) that’s what was required of her when obtaining her bachelor’s degree.
d) she could not achieve her political goals without it.

6. Thanks to her work for the American Foundation for the Blind, Helen
a) could devote more time to writing and delivering speeches.
b) raised a sizable amount of money for her personal needs.
c) could focus on developing textbooks in braille.
d) had enough standing to lobby the American government.

7. Helen’s life as presented through her books
a) led to changes within Congress.
b) prompted people to raise money for the deafblind.
c) inspired an acclaimed motion picture.
d) encouraged a foundation to print more braille textbooks.

8. Overall, Helen can be described as
a) devoted and determined.
b) indifferent and determined.
c) careless and devoted.
d) sly and decisive.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3
R136fkqLzfghk
Match the words and phrases from the text with their translations. spokesperson Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję petition Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję deafblind person Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję devote one’s life to Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję proficient in Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję manual alphabet Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję become cooperative Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję perceptive to Możliwe odpowiedzi: 1. osoba niesłysząca i niewidząca, 2. alfabet głuchoniemych, 3. stać się skłonnym/skłonną do współpracy, 4. biegły/biegła w, 5. poświęcić czemuś życie, 6. rzecznik/rzeczniczka, 7. wrażliwy/wrażliwa na, 8. składać petycję
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4
RMqvjdFFxJDL3
Fill in the gaps with the correct forms of the words and phrases which appeared in the previous exercise. Full grammar and spelling correctness is required. 1. Alexander Graham Bell was the right person for the Kellers to turn to because he Tu uzupełnij to helping the deaf. 2. Thanks to her achievements, Helen Keller became the perfect Tu uzupełnij for the American Foundation for the Blind. 3. While at first Helen was uncooperative, she quickly became Tu uzupełnij study thanks to the work of Anne Sullivan. 4. Anne Sullivan was not only a brilliant teacher due to being Tu uzupełnij both Tu uzupełnij and braille but also a fantastic companion. 5. Amongst many of Helen’s achievements is Tu uzupełnij Congress to introduce more braille textbooks. 6. Helen is a definite proof that a Tu uzupełnij can achieve anything he or she sets out his or her mind to. 7. It could be argued that if not for Tu uzupełnij thanks to Anne Sullivan’s effort, Helen wouldn’t have been where she was when speech development is concerned.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

In your opinion, what makes Helen Keller inspirational? Write 5‑6 sentences in which you explain your reasoning i

R1DlkxGMPueoj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

became cooperative [become cooperative]
became cooperative [become cooperative]

/ bɪˈkeɪm kəʊˈɒpərətɪv / / bɪˈkʌm kəʊˈɒpərətɪv /

RFqHbT2mMySLw1
Nagranie dźwiękowe

stał się skłonny/stała się skłonna do współpracy [stać się skłonnym do współpracy] (willing to work with someone)

R16vY6AUtXRKN1
Nagranie dźwiękowe
become institutionalised
become institutionalised

/ bɪˈkʌm ˌɪnstɪˈtjuːʃənəlaɪzd /

RMTBlzLBDiIBP1
Nagranie dźwiękowe

zostać umieszczonym/umieszczoną w zakładzie, np. szpitalu psychiatrycznym (to send someone, especially someone who is not able to live independently, to live in an institution e. g. a psychiatric hospital)

REfNOtep4uKGZ1
Nagranie dźwiękowe
become pronounced
become pronounced

/ bɪˈkʌm prəˈnaʊnst /

Rr0TCIcQBle7y1
Nagranie dźwiękowe

stać się wyraźnym/wyraźną (become very noticeable)

RTfZlOl01zKZg1
Nagranie dźwiękowe
conceptualised [conceptualise]
conceptualised [conceptualise]

/ kənˈseptʃuəlaɪzt / / kənˈseptʃuəlaɪz /

R1LzbASCSgAGT1
Nagranie dźwiękowe

zrozumiał/zrozumiała koncept czegoś [zrozumieć koncept czegoś] (form a concept or idea of sth)

RbUQlsbjpbMGP1
Nagranie dźwiękowe
consisted of [consist of]
consisted of [consist of]

/ kənˈsɪstɪd ɒv / / kənˈsɪst ɒv /

RuJMg5IxNZDOB1
Nagranie dźwiękowe

składał się/składała się z [składać się z] (to be formed or made up of)

R1MhPEN5R5TWA1
Nagranie dźwiękowe
deafblind person
deafblind person

/ ˈdefblaɪnd ˈpɜːsn̩ /

RPUtlO4xWTnA91
Nagranie dźwiękowe

osoba niesłysząca i niewidząca (having a severe impairment of both hearing and vision)

RhN4G6qErQcNH1
Nagranie dźwiękowe
downright aggressive
downright aggressive

/ ˈdaʊnraɪt əˈɡresɪv /

RX4XcpVUaVDpm1
Nagranie dźwiękowe

wręcz agresywny/agresywna (truly aggressive)

RTBpmZNA5gJSY1
Nagranie dźwiękowe
fell victim to [fall victim to sth]
fell victim to [fall victim to sth]

/ fel ˈvɪktɪm tuː / / fɔːl ˈvɪktɪm tu ˈsʌmthetaɪŋ /

R1G8hwziW8XSh1
Nagranie dźwiękowe

stał się/stała się ofiarą [stać się ofiarą czegoś] (become a victim of)

R1ew3gbrgbX4u1
Nagranie dźwiękowe
fully‑functioning member of the society
fully‑functioning member of the society

/ ˌfʊli ˈfʌŋkʃn̩ɪŋ ˈmembər əv ðə səˈsaɪəti /

RYbvPG4QTAFaY1
Nagranie dźwiękowe

wysokofunkcjonujący członek społeczeństwa (a person who does not cause any trouble and does not behave poorly)

R1QdQw0udKMz71
Nagranie dźwiękowe
gruelling
gruelling

/ ˈɡruːəlɪŋ /

R1FfqMomRkPD11
Nagranie dźwiękowe

wyczerpujący/wyczerpująca, wymagający/wymagająca wysiłku (extremely tiring and demanding)

R1NzdlomkMJRm1
Nagranie dźwiękowe
illustrated [illustrate]
illustrated [illustrate]

/ ˈɪləstreɪtɪd / / ˈɪləstreɪtɪd /

RP9341WYyzwBy1
Nagranie dźwiękowe

tu: wyjaśnił/wyjaśniła [wyjaśniać] (serve as an example of)

RBiY3fD4L84mj1
Nagranie dźwiękowe
legacy of
legacy of

/ ˈleɡəsi ɒv /

RLFdBDx9CKvu01
Nagranie dźwiękowe

spuścizna, dziedzictwo (a situation that has developed as a result of past actions and decisions)

R1O26C6egMpJC1
Nagranie dźwiękowe
manual alphabet
manual alphabet

/ ˈmænjʊəl ˈælfəbet /

R7muW3a6PRSbJ1
Nagranie dźwiękowe

alfabet głuchoniemych (a special alphabet used by deaf people)

RCfm7GRuhBINZ1
Nagranie dźwiękowe
marked the breakthrough [mark the breakthrough]
marked the breakthrough [mark the breakthrough]

/ mɑːkt ðə ˈbreɪkthetaruː / / ˈmɑ:k ðə ˈbreɪkthetaruː /

R1PKeLG5og6qk1
Nagranie dźwiękowe

upamiętniło przełom [upamiętniać przełom] (to represent a breakthrough that has happened in the past)

R1cD6xRLY8QbR1
Nagranie dźwiękowe
meningitis
meningitis

/ ˌmenɪnˈdʒaɪtɪs /

RQMoUjhQjmkgk1
Nagranie dźwiękowe

zapalenie opon mózgowych (an infection of the protective membranes that surround the brain and spinal cord)

R10LjIyFvFcZh1
Nagranie dźwiękowe
obtained her Bachelor’s degree [obtain one’s Bachelor’s degree]
obtained her Bachelor’s degree [obtain one’s Bachelor’s degree]

/ əbˈteɪnd hə ˈbætʃələz dɪˌgri: / / əbˈteɪn wʌnz ˈbætʃələz dɪˌgri: /

R1MJgYFCzBzrX1
Nagranie dźwiękowe

uzyskał/uzyskała tytuł licencjata [uzyskać tytuł licencjata] (get one’s bachelor’s degree)

R2hHfYrXi3Uat1
Nagranie dźwiękowe
perceptive to
perceptive to

/ pəˈseptɪv tuː /

R1VsRoJ8tYB9Q1
Nagranie dźwiękowe

wrażliwy/wrażliwa na, wnikliwy/wnikliwa (noticing or understanding things quickly and easily)

R1cU5XYKQ5q5N1
Nagranie dźwiękowe
persevered [persevere]
persevered [persevere]

/ ˌpɜːsɪˈvɪəd / / ˌpɜːsɪˈvɪə /

RkUBz7tkS7TlG1
Nagranie dźwiękowe

wytrwały/wytrwała w (continue in a course of action even in the face of difficulty or with little or no indication of success)

R10yFSZxOQ5lV1
Nagranie dźwiękowe
persistent in
persistent in

/ pəˈsɪstənt ɪn /

R1NGf6Q7q0wTb1
Nagranie dźwiękowe

wytrwały/wytrwała w (continuing firmly or obstinately in an opinion or course of action in spite of difficulty or opposition)

Ragtrp7pGAZo41
Nagranie dźwiękowe
petition Congress
petition Congress

/ pɪˈtɪʃn̩ ˈkɒŋɡres /

Ri5ju9zl2q2FW1
Nagranie dźwiękowe

składać petycję do Kongresu (a formal written request to the Congress)

RUbCKhJiQYIfv1
Nagranie dźwiękowe
proficient in
proficient in

/ prəˈfɪʃnt ɪn /

RqikTQVTJIGqQ1
Nagranie dźwiękowe

biegły/biegła w [być biegłym w] (competent or skilled in)

R1BkAXJZJJtjs1
Nagranie dźwiękowe
prompted him to devote his life [prompt one to do sth]
prompted him to devote his life [prompt one to do sth]

/ ˈprɒmptɪd ɪm tu dɪˈvəʊt ɪz laɪf / / ˈprɒmpt wʌn tu du: ˈsʌmthetaɪŋ /

R1FcnAgIbHjiz1
Nagranie dźwiękowe

skłoniło go do poświęcenia swojego życia [skłaniać kogoś, aby coś zrobić] (cause or bring about an action)

RvthGxg724Frm1
Nagranie dźwiękowe
proved to be difficult [prove to be difficult]
proved to be difficult [prove to be difficult]

/ pruːvd tu bi ˈdɪfɪkəlt / / pruːv tu bi ˈdɪfɪkəlt /

RsGuPshzvGo0k1
Nagranie dźwiękowe

okazało się być trudne [okazać się trudnym] (turn out to be difficult)

R1eMw0avJDhEh1
Nagranie dźwiękowe
series of tours
series of tours

/ ˈsɪəriːz əv tʊəz /

R1MpocuJSQ73a1
Nagranie dźwiękowe

seria tournée (a series of journeys made by people of note to e.g. perform)

RXJBVvyy3EckX1
Nagranie dźwiękowe
spokesperson
spokesperson

/ ˈspəʊkspɜːsn̩ /

RAUcQyNjIf6cP1
Nagranie dźwiękowe

rzecznik/rzeczniczka (a person who speaks as the representative of a group or organisation)

RefjNqCd5DjgM1
Nagranie dźwiękowe
spreading awareness [spread awareness]
spreading awareness [spread awareness]

/ ˈspredɪŋ əˈweənəs / / ˈspred əˈweənəs /

R1EZkyxlDs2cy1
Nagranie dźwiękowe

zwiększać świadomość (make others aware of)

R1GsnxjomH8Zx1
Nagranie dźwiękowe
testimonies [testimony]
testimonies [testimony]

/ ˈtestɪmənɪz / / ˈtestɪməni /

R1R6fYWvoHB8s1
Nagranie dźwiękowe

świadectwa [świadectwo] (a recounting of experience)

Rfk8QxWkexF5L1
Nagranie dźwiękowe
unruly
unruly

/ ʌnˈruːli /

R1FRdVNRnP1ac1
Nagranie dźwiękowe

niesforny/niesforna (disorderly and disruptive and not amenable to discipline or control)

RwnYAdJClCY8O1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RtrhHx4FWmNb2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.