Przeczytaj
Okrągły Stół. Bezkrwawe zwycięstwo czy kapitulacja?Okrągły Stół doprowadził do wyborów kontraktowych 4 czerwca 1989 r. Jednak spór o jego rolę trwa do dzisiaj. Która strona ma rację? Czy można to jednoznacznie rozstrzygnąć?
Rządy Michaiła Gorbaczowa w ZSRS
W II połowie lat 80. doszło do poważnych wydarzeń w całym bloku sowieckim – dawał o sobie znać kryzys gospodarczy wywołany nieracjonalnymi zasadami gospodarowania oraz spotęgowany przegrywanym przez Sowietów wyścigiem zbrojeń. Próbę ratowania systemu komunistycznego podjął mianowany w 1985 r. sekretarz generalny KC KPZS – Michaił Gorbaczow. Wprowadził program pierestrojkipierestrojki (przebudowy), głasnosti (jawności) i uskorienia (przyśpieszenia), który zakładał nieznaczną liberalizację systemu i samoograniczenie władzy komunistycznej. Próby jego realizacji pogłębiły chaos wewnętrzny i przyczyniły się do znacznej utraty kontroli partii nad życiem państwa. Mimo to Związek Sowiecki ciągle był pierwszym mocarstwem militarnym świata. Miał prawie dwukrotną przewagę nad państwami NATO w broni konwencjonalnej. Arsenał atomowy ZSRS (zwłaszcza broń balistyczna dalekiego zasięgu) był o 1/3 większy niż ten, którym dysponował Pakt Północnoatlantycki. Jednocześnie coraz bardziej rozluźniały się więzi między sojusznikami Układu Warszawskiego. Pierestrojka ograniczała skuteczną kontrolę nad państwami satelickimi ZSRS. Kierownictwo sowieckie zdawało się odchodzić od doktryny Breżniewa zakładającej całkowite podporządkowanie polityczne ZSRS i ograniczenie suwerenności krajów „demokracji ludowej”. Mogła o tym świadczyć wizyta Gorbaczowa w Polsce w lipcu 1988 r., kiedy to podczas spotkania z polskimi intelektualistami (w Zamku Królewskim) uchylił się on od odpowiedzi na pytanie, czy doktryna Breżniewa ciągle obowiązuje. (Jeden z przedstawicieli Kremla oświadczył wówczas pół żartem, pół serio, że odtąd obowiązuje „doktryna Sinatry”, który w swoim przeboju May Way, śpiewał, że wszystko robił po swojemu). Wydawało się, że Kreml wyraża niemą zgodę na istnienie opozycji politycznej w krajach socjalistycznych.
Kryzys gospodarczy w bloku wschodnim i strajki w 1987 i 1988 r.
W latach 80. pogłębiał się kryzys gospodarczy w państwach Układu Warszawskiego. Załamała się produkcja i nastąpił spadek dochodów realnych. Zmniejszeniu uległa wymiana gospodarcza w RWPGRWPG.
W Polsce, podobnie jak na Węgrzech i w Czechosłowacji, nasilała się działalność opozycji. Miejscowe partie komunistyczne niekiedy podejmowały z nią nieoficjalne rozmowy. Mimo to rządy państw socjalistycznych zdawały się czekać na przyzwolenie Moskwy. Sytuacja w Polsce dojrzała do zmian w 1988 r. Wiosną nastąpił wzrost aktywności SolidarnościSolidarności i innych organizacji opozycyjnych (Solidarność Walcząca, Konfederacja Polski Niepodległej). W kwietniu i maju wybuchły strajki w Nowej Hucie, Bydgoszczy i Gdańsku. 1 maja 1988 r. doszło do demonstracji na niespotykaną od czasów stanu wojennego skalę. Solidarność odzyskiwała pozycję i siły. Względna łagodność reakcji władz nie uszła uwagi opozycji. Fala strajków powtórzyła się latem. W lipcu i sierpniu strajkowała większość zakładów na Wybrzeżu i Śląsku. W tej sytuacji w lutym 1989 r. rozpoczęły się w Polsce rozmowy Okrągłego Stołu, a na wiosnę 1989 r. podobne negocjacje podjęto na Węgrzech.
Rozmowy w Magdalence
Od sierpnia władze rozpoczęły wstępnie sondować gotowość opozycji do rozmów. Odbyło się kilka spotkań gen. Czesława Kiszczaka (drugiej po gen. Jaruzelskim osoby w państwie) z przewodniczącym formalnie nieistniejącego związku – Lechem Wałęsą. Konsultacje trwały do stycznia 1989 r. Strona rządowa musiała przekonać bądź zmusić konserwatywnych członków kierownictwa partii do zaakceptowania rozmów z opozycją, natomiast kierownictwo związku – dokonać wewnętrznej konsolidacji i udokumentować swój autorytet w społeczeństwie.
Obrady Okrągłego Stołu
6 lutego 1989 r. rozpoczęły się rozmowy Okrągłego Stołu. Przy stole, którego obrady poprzedziło kilka tur negocjacji zespołowych, zasiadło 58 osób – 29 reprezentowało stronę koalicyjno‑rządową (m.in. PZPR, ZSL, SD i OPZZ), 26 – stronę opozycyjno‑solidarnościową oraz, w roli obserwatorów – trzech duchownych (dwóch z Kościoła katolickiego i jeden z Kościoła ewangelicko‑augsburskiego). Współprzewodniczącymi obrad byli: ówczesny minister spraw wewnętrznych gen. Czesław Kiszczak i przewodniczący nielegalnej jeszcze Solidarności – Lech Wałęsa. Obrady zakończyły się oficjalnie drugim plenarnym posiedzeniem Okrągłego Stołu 5 kwietnia 1989 r.
Ustalenia Okrągłego Stołu
Ustalono wtedy między innymi:
relegalizację obu Solidarności, tj. Solidarności i Solidarności Rolników Indywidualnych;
przyjęcie do pracy osób zwolnionych za działalność związkową po 1981 r.;
system indeksacji płac, tj. podwyżek zależnych od stopnia inflacji;
ograniczenie cenzury, odideologizowanie oświaty i zezwolenie na szerszy dostęp opozycji do środków masowego przekazu.
Ponadto sejm miał się przedterminowo rozwiązać i miano rozpisać wybory do nowego, tym razem dwuizbowego parlamentu. Likwidacji ulec miała również Rada PaństwaRada Państwa, a jej miejsce zająć miał wybierany przez parlament prezydent. Ordynacje wyborcze do sejmu i senatu, w kształcie wynegocjowanym przy Okrągłym Stole, zostały uchwalone 7 kwietnia 1989 r.
Wybory '89
Już 13 kwietnia Rada Państwa określiła kalendarz wyborczy, wyznaczając datę pierwszej tury wyborów na 4 czerwca, drugiej zaś na 18 czerwca. Kierownictwu PZPR bardzo zależało na przeprowadzeniu wyborów w jak najkrótszym terminie. Chciano w ten sposób wykorzystać szybko topniejące poparcie części społeczeństwa dla rządu Rakowskiego oraz dać opozycji jak najmniej czasu na zorganizowanie kampanii. Równocześnie z wyznaczeniem daty wyborów Rada Państwa powołała 21‑osobową Państwową Komisję Wyborczą, w skład której weszło sześciu przedstawicieli Komitetu Obywatelskiego – jeden z nich, prawnik Andrzej Zoll, został nawet wiceprzewodniczącym PKW.
Ustalono, że wybory do senatu będą całkowicie wolne. W przypadku sejmu natomiast 65% miejsc miało zostać obsadzonych przez dotychczasowy obóz rządzący (PZPR, ZSL, SD oraz koncesjonowane przez władze komunistyczne organizacje katolickie: PAX, UChS i PZKS). O pozostałe 35% mandatówmandatów mogli się ubiegać kandydaci bezpartyjni.
Łącznie ordynacja zapewniała kandydatom wywodzącym się z obozu rządzącego 299 miejsc w sejmie. Dodatkowo władze mogły wysunąć własnych (bezpartyjnych) kandydatów do walki o pozostałe 161 mandatów, na uzyskanie których szansę – ale nie gwarancję – miała Solidarność. Wyboru stu senatorów miano dokonać w 49 okręgach, których granice pokrywały się z obszarem województw – w 47 z nich można było zdobyć po 2 mandaty, a w dwóch (katowickim i warszawskim) po 3 mandaty. W przypadku wyborów do senatu, które zgodnie z kontraktem zawartym przy Okrągłym Stole miały być wolne, przynależność partyjna kandydata nie miała znaczenia.
Słownik
inaczej mandat poselski lub przedstawicielski; oznacza pełnomocnictwo, jakie otrzymuje reprezentant narodu z chwilą wybrania go do parlamentu (lub innego organu przedstawicielskiego); mandat jest upoważnieniem otrzymywanym od wyborców do sprawowania władzy
ogólnopolski związek zawodowy powstały w 1980 r. dla obrony praw pracowniczych, do 1989 r. również jeden z głównych ośrodków opozycji przeciw rządowi Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) i komunizmowi
określenie obejmujące osoby należące do elit politycznych PRL – działaczy PZPR (i stronnictw sojuszniczych), którzy zajmowali stanowiska kierownicze, zwłaszcza w państwowych przedsiębiorstwach
(z ros. – przebudowa) to ogólna nazwa działań, jakie podjęte zostały w Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich w 1985 r., kiedy do władzy doszedł Michaił Gorbaczow; został on wówczas Sekretarzem Generalnym Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Związku Sowieckiego
organ PRL, wybierany przez sejm, pełniący funkcje kolegialnej głowy państwa oraz sprawujący formalnie najwyższą władzę w państwie między sesjami sejmu
utworzona w 1949 r. przez państwa komunistyczne organizacja współpracy ekonomicznej; rozwiązana w 1991 r.