Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Miasto Słońca zawiera drobiazgowy opis tytułowego miasta, które narrator, genueński sternik, zwiedził podobno w trakcie morskich wędrówek. Opis ten jest oczywiście fikcyjny, Tomasso CampanellaTomasso CampanellaTomasso Campanella za jego pomocą prezentuje swoje poglądy i swoją wizję doskonałej społeczności.

Wiedza i religia

RZhltSFuI2FJL1
Żadnego z pomysłów Campanelli na urządzenie doskonałej społeczności nie sposób pojąć bez uwzględnienia roli, jaką wyznaczył on wiedzy.
Źródło: Francesco Cozza, Tommaso Campanella, XVII wiek, domena publiczna.

W zgodzie z duchem renesansu Campanella zakładał, że zdobywanie wiedzy jest naturalną potrzebą człowieka, i że wiedza jest tym narzędziem, które będzie służyć zreformowaniu świata. Nie każdą jednak wiedzę cenił autor Miasta Słońca tak samo. Bohaterowie jego utopii, Solarianie, twierdzili:

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Za najbardziej wykształconego u was [tzn. poza Miastem Słońca] uchodzi człowiek, który więcej poznał gramatyki lub logiki Arystotelesa czy też innego autora. Wasza wiedza wymaga tylko niewolniczej pamięci i trudu; przez nią człowiek tępieje, ponieważ ogarnia nie rzecz samą, lecz książkowe słowa, i ucząc się martwych znaków rzeczy – spłyca duszę.

przecz1 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 32.

Widać w tym fragmencie krytykę pamięciowej wiedzy scholastycznej, zdaniem Campanelli jałowej poznawczo i praktycznie. Campanella cenił nie tylko wiedzę doświadczalną oraz umiejętności praktyczne, ale również metafizykę i astrologię. Zgłębianie przyrody zaś jego zdaniem ostatecznie prowadzi do Boga:

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Kto ogarnia budowę świata i anatomię człowieka (uczą się jej często na skazańcach), anatomię roślin i zwierząt jak też użyteczność ich części i cząstek, musi na cały głos wielbić mądrość i opatrzność Boga. Człowiek powinien więc całkowicie oddać się religii i zawsze czcić swego Stwórcę.

przecz2 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 88.

Uczony może więc być równocześnie kapłanem. Teistyczna religia Miasta Słońca, choć zawiera wiele wątków chrześcijańskich, nie wspiera się na objawieniu, którego Solarianie nie znają, natomiast jest czymś w rodzaju religii naturalnej, budowanej właśnie na znajomości praw natury. Co szczególnie ważne, religia Miasta Słońca ma charakter państwowy i przenika wszystkie aspekty życia, podobnie jak wiedza naukowa. Spektakularnym tego przykładem jest państwowo‑religijny charakter prokreacji, w czym komentatorzy widzą pokrewieństwo dzieła CampanelliPaństwem Platona. Celem prokreacji jest dobro całości (państwa), z dobrem jednostek zaś jest związane o tyle, o ile jednostki te są częścią całości.

Tommaso Campanella Miasto Słońca

[Solarianie] rozmnażanie się traktują jako sprawę religijną, mającą na celu dobro państwa, a nie jednostek. W tym względzie należy władzom okazywać posłuszeństwo. Nasze zaś twierdzenie, że mężczyzna z natury dąży do posiadania własnej żony, domu i dzieci, aby znać i wychowywać swe potomstwo, Solariusze odrzucają utrzymując, że rozmnażanie się służy zachowaniu gatunku.

przecz3 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 44.

Campanella opisuje także formy kultu, zwłaszcza składanie ofiar oraz spowiedź, która ma charakter powszechny i państwowy i dzięki której – jak ponoć zapewniali autora Solarianie – władza dysponuje niezbędną wiedzą o różnych niedostatkach i ułomnościach państwa.

Organizacja społeczeństwa

R1OdBUwMeaB191
Wyobrażenie Miasta Słońca
Źródło: domena publiczna.

Formą organizacji życia w Mieście Słońca jest wspólnota w zakresie posiadania dóbr materialnych. Własność prywatna była traktowana przez Campanellę jako źródło zła i konfliktów:

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Rozdział dóbr jest w ręku funkcjonariuszy; jednakże wiedzę, zaszczyty i rozkosz uważają za wspólne w takim stopniu, że nikt w tej dziedzinie niczego nie może sobie przywłaszczyć. Wszelka własność, jak twierdzą, powstaje i umacnia się dzięki temu, że każdy z nas ma swoje własne domostwo, własną żonę i dzieci. Stąd pochodzi samolubstwo (…) ale gdy wyzbędziemy się samolubstwa, zostaje w nas tylko umiłowanie wspólnoty.

przecz4 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 26.

Wspólnota posiadania nie oznaczała jednak demokratycznej wspólnoty politycznej, władza w Mieście Słońca jest scentralizowana i powierzona ludziom, którzy, zgodnie ze znaczeniem, jakie przydaje Campanella wiedzy, dysponują najlepszym wykształceniem. Ustrój Miasta Słońca łączy cechy sofokracjisofokracjasofokracjiteokracjiteokracjateokracji. Władcą naczelnym, mędrcem i głównym kapłanem jest Metafizyk, następnym poziomem władzy jest władza triumwirów, czyli postaci uosabiających Moc, Mądrość i Miłość. Pierwsza z nich włada rzemiosłem wojennym, druga wiedzą i umiejętnościami, trzecia procesem prokreacji.

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Metafizyk zaś czuwa nad tym wszystkim za pośrednictwem wspomnianych już trzech współwładców; bez jego wiedzy nic się nie dzieje. Wszystkie sprawy rzeczypospolitej są roztrząsane przez te cztery osoby i zdanie Metafizyka wszyscy zgodnie przyjmują.

przecz5 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 19.

Tak rozumiana władza nie może być, zdaniem Campanelli, opresywna wobec obywateli, ponieważ jej źródłem jest naturalnie akceptowana hierarchia wiedzy i umiejętności. Istnieją w Mieście Słońca także skromne elementy bezpośredniej demokracji, obejmujące decydowanie przez wszystkich obywateli o wojnie i pokoju oraz współdecydowanie wraz z kapłanami/urzędnikami o wyborach na stanowiska państwowe. Oparcie zarządzania państwem na wiedzy ma gwarantować racjonalny charakter wychowania i pracy, produktywność oraz właściwy poziom moralny obywateli.

Tommaso Campanella Miasto Słońca

Obowiązki i zajęcia nakłada się na wszystkich, tak że każdemu wypada pracować zaledwie cztery godziny dziennie; pozostały czas obywatele mogą obrócić na przyjemną naukę, dysputy, czytanie, opowiadanie, pisanie, spacery, na rozwijanie ducha i ciała, czemu się też z radością oddają (…) Wspólnota dopiero czyni wszystkich bogatymi i biednymi zarazem; bogatymi – ponieważ wszystko mają, biednymi – gdyż na własność niczego nie posiadają; i dlatego nie oni służą rzeczom, lecz rzeczy im.

przecz6 Źródło: Tommaso Campanella, Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Warszawa 1994, s. 47–49.

Podsumowanie

Campanella pragnął w swojej wizji znieść sprzeczności między perspektywą wiary i perspektywą wiedzy, między dobrem jednostkowym a dobrem wspólnym, czy między wolnością obywatela i wolnością państwa.

RONKuDjwoGCjy
Narzędzie tego widział w wiedzy zdobywanej przez człowieka, regulującej całość życia i likwidującej źródła potencjalnych konfliktów, takich jak na przykład dążenie do indywidualnego bądź rodzinnego mnożenia dóbr. Czy jego obraz szczęśliwej społeczności jest przekonujący?
Źródło: domena publiczna.

Z dzisiejszej perspektywy trzeba w nim zobaczyć przede wszystkim próby przekroczenia horyzontu kultury średniowiecznej, rozbicia sztywnych reguł poznania i życia dekretowanych w scholastyce oraz kultywowanie nadziei na trwałe doskonalenie ludzkiego życia przy pomocy rozumu. Trudno natomiast zaprzeczyć, że społeczeństwo Solarian ostatecznie przypomina wielki mechanizm bądź organizację życia właściwą pszczołom lub mrówkom, z ich automatyzmem i uniformizacją, w obliczu których bardzo skromne miejsce zajmuje to, co w dalszym rozwoju kultury nowożytnej będzie miało znaczenie zasadnicze– indywidualna autonomia i prywatność.

Słownik

Tomasso Campanella
sofokracja
sofokracja

(gr. sofos – mędrzec i kratos – władza) rządy mędrców

teokracja
teokracja

(hierokracja) (gr. theos – bóg i kratos – władza) rządy kapłanów

utopia
utopia

(gr. ou – ‘nie’, topos – ‘miejsce’; nie‑miejsce, miejsce nieistniejące lub od eutopia ‘dobre miejsce’) od czasu wydania XVI‑wiecznego dzieła Tomasza Morusa Utopia słowo to oznacza projekt dobrego społeczeństwa, wcielającego w życie najistotniejsze wartości: dobro, sprawiedliwość, równość, wolność itp.; motyw utopii pojawia się w różnych formach twórczości – literackiej, filozoficznej, filmowej; do utopii renesansowych zaliczamy, oprócz Miasta Słońca, Nową Atlantydę Francisa Bacona oraz Utopię T. Morusa