Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podobnie jak jego poprzednicy, Empedokles pragnął wyjaśnić, w jaki sposób powstał świat oraz jaka przyczyna rządzi tym procesem (gr. archéarchéarché). Tales uważał, że tym, co konstytuuje wszystkie rzeczy jest woda, natomiast Anaksymenes przyjmował za pierwszą przyczynę powietrze. Empedokles, inspirując się rozważaniami swoich poprzedników, postanowił powiązać je i rozwinąć.

R1KHVgChOqb03
Niemiecki poeta, Johann Christian Friedrich Hölderlin, zaczął tworzyć na przełomie XVIII i XIX wieku utwór pt. Śmierć Empedoklesa. Niestety poeta nigdy nie ukończył swego dzieła. Ilustracja przedstawia manuskrypt Hölderlina.
Źródło: domena publiczna.

Cztery elementy

Zdaniem filozofa pierwsza przyczyna nie ogranicza się do jednego elementu, lecz stanowi powiązanie czterech różnych, współdziałających ze sobą i stanowiących całość. To żywioły ognia, wody, powietrza i ziemi. Narodziny i śmierć rozumie Empedokles jako wyłanianie się i unicestwianie konkretnych bytówbytbytów: drzew, ludzi, zwierząt, gwiazd itp., co jest efektem nieustającego mieszania się wspomnianych czterech elementów. Historyk filozofii, Giovanni Reale, podsumowuje rozważania Empedoklesa następującymi słowami:

Giovanni Reale Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa

Narodziny, więc i śmierć, są odpowiednio mieszaniem się i rozpadaniem określonych substancjisubstancjasubstancji, [...] które trwają wiecznie jednakowe. Cztery są takie substancje: ogień, woda, eteretereter lub powietrzeziemia. Są to te substancje, które później zostaną nazwane „czterema elementami”. Empedokles określa je jednak poetyckim wyrażeniem „korzeni wszechrzeczy” i oznacza także imionami bóstw, aby podkreślić ich wieczność, a więc i  boski charakter.

1 Źródło: Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2005, s. 172.

Nienawiść i miłość

Proces wytwarzania się i zanikania bytów jest zatem konsekwencją mieszania się „czterech korzeni wszechświata”. Co jednak powoduje ruch samych żywiołów? Zdaniem Empedoklesa dokonuje się to za sprawą działania miłości (przyjaźni) i nienawiści (niezgody).

bg‑cyan

Na podstawie własnego doświadczenia zastanów się, czym są dla ciebie miłość i nienawiść. Następnie podejmij próbę opracowania definicji obydwóch pojęć.

Propozycja greckiego filozofia może sprawiać wrażenie naiwnej. Dziś, dzięki wiedzy z zakresu współczesnej fizyki, jest oczywiste, że woda lub powietrze stanowią przejaw złożonych procesów, które szczegółowo opisuje nauka. Miłość i nienawiść natomiast to emocje szeroko badane przez psychologię, coś, na co można wpływać i częściowo kształtować. W filozofii bywa jednak, że używane w niej pojęcia nie zawsze oznaczają to, co rozumie się w ich potocznym znaczeniu. Kiedy Empedokles twierdzi, że tym, co wprowadza w ruch cztery elementy, są miłość i nienawiść, nie ma na myśli jedynie wzniosłych lub nikczemnych uczuć. Filozof, stosując te pojęcia, wyraża boskie siły, które powodują nieustające przekształcanie się wszystkiego, co istnieje. Również cztery elementy przejawiają boską naturę i stanowią tworzywo wszelkich bytów.

R1RlXvOMSxK2W
W roku 1493 w Norymberdze została wydana tak zwana Kronika norymberska, do której tekst napisał Hartmann Schedel, niemiecki lekarz, humanista i historyk. Dzieło zawiera różnego rodzaju ilustracje, na jednej z nich przedstawiono wizerunek Empedoklesa.
Źródło: domena publiczna.

Sfajros i kosmos

Efekt mieszania się żywiołów poprzez działanie miłości i nienawiści to ludzki świat, określany przez Empedoklesa mianem kosmosu.

RIEUtjeoxiU8W1
Ilustracja przedstawia wykres. jego głównym elementem są hasła miłość oraz nienawiść. pomiędzy tymi hasłami przebiega linia z napisem kosmos (rzeczy jednostkowa). Od miłości do nienawiści prowadzi strzałka z napisem rozpad (niszczenie). Od nienawiści do miłości strzałka z napisem wytwarzanie (powstawanie). Pod hasłem miłość widnieje jeszcze hasło sfajros (jedność, doskonałość).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Istnienie jest zatem efektem nieustającej dynamiki wynikającej ze współdziałania miłości i nienawiści. Kosmos, podobnie jak każdy inny byt, podlega ciągłym zmianom prowadzącym na przemian do jego rozpadu i ponownego wytwarzania. Zdaniem greckiego filozofa śmierć i narodziny napędzają dynamikę zmian: co powstaje – podlega zniszczeniu, jednak moment ten oznacza również początek czegoś nowego. Kosmos może istnieć tylko wtedy, gdy miłość i nienawiść znajdują się w stanie równowagi. Kiedy jedna z tych sił staje się dominującą, świat podlega zniszczeniu. Z pism Empedoklesa można dowiedzieć się, że w momencie, w którym miłość uzyskuje pełną przewagę nad nienawiścią, wydarza się coś nadzwyczajnego, tzn. dokonuje się stan doskonałej jedności wszechistnienia, nazywany przez filozofa sfajrosem.

Poznanie i narodziny

Pojawia się jednak pytanie o sposoby poznawania tego, co ludzi otacza. Empedokles sugeruje, że każda z rzeczy ma w sobie mikroskopijne otwory, poprzez które przenikają cztery elementy. Kiedy ktoś obserwuje jadący samochód, z jego oczu wypływa ogień i łączy się z ogniem zawartym w pojeździe, a tak dochodzi do poznania. Poznanie zachodzi zatem poprzez łączenie się ze sobą tego, co podobne: powietrze łączy się z powietrzem, woda z wodą itd.

Ostatnim z zagadnień, które interesuje Empedoklesa, jest cykl narodzin. Podobnie jak kosmos, ludzie są efektem nieustającej dynamiki przekształceń, dokonującej się pomiędzy miłością i nienawiścią. Jak pisze wspomniany już Giovanni Reale:

Giovanni Reale Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa

Człowiek, albo lepiej dusza ludzka, jest demonem, który z powodu pierwotnej winy został wygnany z Olimpu szczęśliwych, wrzucony w ciało i związany cyklem narodzin.

2 Źródło: Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2005, s. 177.

Wydawać by się mogło, że filozof sugeruje, iż życie, które ludzie wiodą, jest pasmem tragicznych wydarzeń, na które są skazani. Cykl wcieleń, pomimo tego że wynika z pierwotnej winy, ma swój kres, a to kiedy nastąpi ten moment, zależy od nich samych. Empedokles sugeruje, że u swoich początków ludzie byli boginiami i bogami pośród innych bóstw olimpijskich. Celem jest wieść życie coraz doskonalsze, dokonywać tego poprzez szlachetne czyny. Każdy gest, sposoby tworzenia relacji z otoczeniem prowadzą do upadku, wcielania się w niższe rangą istnienia lub do wzrostu, wcielania się w istnienia doskonalsze. Empedokles takimi słowami podsumowuje swoje rozważania:

Giovanni Reale Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa

Pod wpływem nienawiści (Kotos) wszystkie rzeczy przyjmują różne formy i są rozdzielone, a znów pod wpływem miłości łączą się razem i wzajemnie się pożądają. Z nich [tzn. z korzeni rzeczy] powstało wszystko, co było, co jest i co będzie: drzewa, mężczyźni i kobiety, dzikie zwierzęta i ryby, które zamieszkują wody, a nawet i długowieczni bogowie, najwyższą czcią otaczani. Bo tylko [elementy] naprawdę istnieją, a przenikając się nawzajem, przyjmują różne kształty; tyle zmian powoduje mieszanie się.

3 Źródło: Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej. Tom 1. Od początków do Sokratesa, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2005, s. 179.

Słownik

arché
arché

(gr. rhochiή – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa

byt
byt

to, co jest i istnieje jako całość lub jednostkowe istnienie

eter
eter

jeden z żywiołów, inne określenie powietrza

etyka
etyka

(gr. thetaomicronς, ethos – zachowanie) dziedzina filozofii zajmująca się rozważaniami dotyczącymi zasad i norm postępowania

monizm
monizm

(gr. mónos – jedyny) stanowisko filozoficzne przyjmujące istnienie jednej zasady, tworzywa wszystkich jednostkowych bytów

ontologia
ontologia

(gr. on óntos – będący, byt; óntos on – rzeczywiście będący, istniejący; lógos – słowo, nauka, teoria) podstawowy dział filozofii obok epistemologii i aksjologii, nauka o bycie

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis – mnogi) stanowisko filozoficzne zakładające istnienie wielu bytów niesprowadzalnych do siebie nawzajem mocą jednej zasady

substancja
substancja

(łac. substantia – podstawa, istota) jedno z podstawowych pojęć metafizyki i ontologii; każdy przedmiot, któremu przysługuje samoistne istnienie, posiadający podłoże, które kształtuje jego właściwości