Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Powinniśmy tak zaplanować eksperyment, żeby móc badać wartość siły elektrodynamicznej w zależności od niezależnie występujących zmian: natężenia prądu , długości przewodnika umieszczonego w polu magnetycznympole magnetycznepolu magnetycznym, wartości indukcji zastosowanego pola magnetycznego i kąta - pomiędzy przewodnikiem a liniami pola magnetycznegolinie pola magnetycznegoliniami pola magnetycznego.

Można oczywiście w kontrolowanych warunkach przeprowadzać badanie ilościowe, my jednak tutaj nie będziemy aż tak precyzyjni i poprzestaniemy na mniej szczegółowych badaniach jakościowych. Co to oznacza?

Będziemy badać jedynie relacje. Czyli na przykład zwiększamy natężenie prądu płynącego w przewodniku i spodziewamy się efektu działania większej siły elektrodynamicznej. Podobnie zmieniamy długość przewodnika poddanego działaniu pola magnetycznego i zauważamy odpowiednią zmianę wartości siły . Jeszcze możemy zmieniać wartość indukcji magnetycznej i kąt (zobacz Rys. 1.) i obserwować, czy kierunek zmian wartości siły elektrodynamicznej jest zgodny z przewidywaniami.

RnVTGsA8mc5Rs
Rys. 1. Zmiana kąta <math aria‑label=""> α pomiędzy przewodnikiem z prądem a wektorem indukcji magnetycznej <math aria‑label=""> B wpływa na zmianę wartości siły elektrodynamicznej

Wygodnie będzie użyć do naszych eksperymentów jednego przyrządu, tak aby zapewnić zmianę tylko jednego parametru przy stałości pozostałych. Wydaje się, że odpowiednim przyrządem będzie tu tzw. waga prądowa, która wcale nie będzie nam tu służyła do „ważenia” prądu.

Na Rys. 2. przedstawiono schemat takiego przyrządu.

Rj8q3BnfSDdAS
Rys. 2. Schemat wagi prądowej

Na fragment przewodnika z prądem (o długości ) znajdujący się w polu magnetycznympole magnetycznepolu magnetycznym będzie działała siła elektrodynamiczna skierowana w dół, tak jak siła grawitacji działająca na „konik” z drugiej strony ramki. Waga prądowa będzie pozostawała w równowadze – ustawiona w pozycji poziomej, wtedy gdy momenty siłmoment siłymomenty sił grawitacji i elektrodynamicznej będą się równoważyły, czyli:

Przez dobranie obciążnika („konika”) o odpowiedniej masie przyrównamy prawą stronę równania do lewej – zrównoważymy wagę. I to jest nasza sytuacja wyjściowa.

Doświadczenie I.

Jeśli zwiększymy natężenie prądu, nie zmieniając jego kierunku, to spodziewamy się zwiększenia wartości siły elektrodynamicznej. Lewa strona wagi, przy polu magnetycznym skierowanym jak na rysunku, powinna opuścić się w dół. Można to wywnioskować z zależności

Fed=IlB sin (l,B)

która w rozważanym przypadku przybierze postać: , bowiem kąt między kierunkiem prądu i liniami pola magnetycznego wynosi 90°.

Można by nawet zmierzyć, wykorzystując zapisany wyżej warunek równowagi, że wartość wzrośnie tyle razy, ile wzrosło natężenie prądu.

Doświadczenie II.

Teraz zastąpimy magnes „silniejszym”, czyli takim, który wytwarza pole magnetyczne o większej indukcji. Musimy tylko uważać przy tym, żeby nie zmienić parametru . Szerokość obszaru pola obejmującego swoim działaniem przewodnik musi być taka sama jak poprzednio. No i znowu, analogicznie jak w doświadczeniu I. spodziewamy się zwiększenia siły elektrodynamicznej i większego odchylenia w dół lewej części ramki wagi.

Doświadczenie III.

Tutaj z kolei pozostawiamy bez zmian natężenie prądu, powracamy do słabszego magnesu, tak aby uzyskać pierwotny stan równowagi wagi. I teraz dostawiamy drugi taki sam magnes obok pierwszego, tak aby zwiększyć – długość przewodnika, na który działa pole magnetyczne. Znowu powinniśmy spodziewać się zwiększenia siły elektrodynamicznej, co będzie skutkowało obniżeniem lewej części ramki.

Doświadczenie IV.

Wracamy do początkowych ustawień eksperymentu i przekręcamy magnes tak, aby linie pola nie były teraz prostopadłe do przewodnika, ale by tworzyły z nim pewien kąt . Na Rys. 3a. i 3b. pokazane są widziane „od góry” takie ustawienia magnesu użytego w naszej wadze prądowej z Rys. 2.

RnLQKpYV0BVY5
Rys. 3. Zmiana kąta <math aria‑label=""> α między przewodnikiem z prądem a liniami pola magnetycznego sprawia, że większa część przewodnika (l' > l) znajduje się w obszarze pola magnetycznego

Kąt jest teraz mniejszy niż 90° i sinus tego kąta będzie mniejszy niż 1. Ale uwaga, jeśli przekręcimy w ten sposób magnes, jak zostało to pokazane na Rys. 3b., to zwiększamy – długość przewodnika, na który działa pole magnetyczne. Zaznaczona zielonym kolorem odległość jest dłuższa niż . Z elementarnej trygonometrii wynika, że . Zatem

Nie należy w ogóle spodziewać się zmiany wartości siły elektrodynamicznej. A zatem tym razem waga prądowa powinna pozostać w równowadze. Jeśli tak się stanie, będzie to świadczyło o poprawności badanego przez nas wyrażenia opisującego wartość siły elektrodynamicznej ze względu na kąt występujący pomiędzy przewodnikiem a liniami pola magnetycznegolinie pola magnetycznegoliniami pola magnetycznego.

Słowniczek

Pole magnetyczne
Pole magnetyczne

(ang.: magnetic field) – stan przestrzeni charakteryzujący się działaniem siły, zwanej siłą magnetyczną (Lorentza) na poruszający się ładunek umieszczony w tej przestrzeni bądź na obiekt obdarzony momentem magnetycznym; wielkością charakteryzującą pole magnetyczne jest wektor indukcji magnetycznej B.

Linie pola magnetycznego
Linie pola magnetycznego

(ang.: magnetic line of induction) – poglądowy obraz tego pola. Przebieg linii odzwierciedla układ wektorów indukcji magnetycznej B w przestrzeni. W każdym, dowolnym punkcie linii pola zaczepiony jest wektor B, styczny do tej linii.

Moment siły
Moment siły

(ang.: torque, moment of force) – wielkość wektorowa, zdefiniowana jako:  M=r×F- iloczyn wektorowy wektora r łączącego oś obrotu ciała z punktem przyłożenia siły oraz wektora siły F.