Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑gray3

Kilka słów o klastrach przemysłowych

Stopień rozwoju gospodarki pod względem techniczno‑innowacyjnym zależy w dużej mierze od liczby realnie funkcjonujących klastrów przemysłowych. Klaster przemysłowyklaster przemysłowyKlaster przemysłowy to inteligentna organizacja, która kreuje wokół siebie korzystny klimat biznesowy, wyzwalający zachowania innowacyjneinnowacjainnowacyjne znajdujących się w nim podmiotów. Klastry są tworem elastycznym, a ich działania ukierunkowane są przede wszystkim na podejmowanie nowych inicjatyw biznesowych. W związku z tym środowisko, w którym działają, jest tylko minimalnie zbiurokratyzowane, aby nie tworzyć barier prawnych i czasowych dla rozwoju przedsiębiorczości. Priorytetem jest bowiem szybkość i efektywność działań, co umożliwia m.in. dobrze rozwinięty networking, czyli kooperacja podmiotów w danej sieci powiązań.

Indeks dolny Źródło: S. Godlewska, Klastry jako katalizator rozwoju gospodarczego i myśli innowacyjnej, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2014, t. 4 (33), s. 50. Indeks dolny koniec

Do najważniejszych cech charakteryzujących klastry przemysłowe należą:
  • koncentracja geograficzna (klastry są ograniczone przestrzennie, a zasięg terytorialny klastra jest ograniczony przez: mobilność społeczeństwa, możliwości transportowe, mentalność i oczekiwania społeczne),

  • bazowanie na systemowych relacjach między firmami w zakresie wspólnych lub komplementarnych produktów, wspólnych procesów technologicznych i produkcyjnych, wspólnej bazie surowcowej, wspólnym popycie na kwalifikacje, wspólnym tworzeniu kanałów dystrybucyjnych,

  • relacje w ramach klastrów definiowane są raczej przez nieformalne niż sztywne struktury organizacyjne,

  • klastry tworzą tzw. korzyści zewnętrzne np. bardziej konkurencyjną sieć dostawców, podnoszą specyficzne kwalifikacje i jakość zasobów ludzkich, tworzą i dystrybuują nową wiedzę, wymieniając się informacjami,

  • przedsiębiorstwa w nich skupione konkurują ze sobą, ale jednocześnie współpracują w tych obszarach, gdzie możliwe jest wyzwolenie efektów synergicznychefekt synergiiefektów synergicznych wspólnych działań (np. wspólne prace badawczo‑rozwojowe).

Indeks dolny Źródło: M. Baran, Wpływ gron na konkurencyjność przedsiębiorstw, [w:] Przedsiębiorstwo i państwo – wybrane problemy konkurencyjności, T. Bernat (red.), Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007, s. 39–41. Indeks dolny koniec

bg‑gray3

O powstaniu Doliny Lotniczej

11 kwietnia 2003 roku powstało Stowarzyszenie Grupy Producentów Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza” z siedzibą w Rzeszowie – w stolicy województwa podkarpackiego. Długofalowym celem tego stowarzyszenia jest wspieranie rozwoju przemysłu lotniczego w południowo‑wschodniej części kraju i przekształcenie regionu w jeden z wiodących w Europie obszarów lotniczych, który będzie dostarczał różnorodne produkty i usługi z zakresu przemysłu lotniczego dla najbardziej wymagających klientów. Szczegółowymi celami Doliny Lotniczej są:

  • rozwój łańcucha dostawców,

  • rozwijanie współpracy między przemysłem lotniczym i nauką (szybszy transfer wiedzy do gospodarki),

  • dostosowanie systemu edukacji do potrzeb przemysłu,

  • wpływanie na politykę gospodarczą władz Polski w kwestiach związanych z przemysłem lotniczym,

  • zachęcanie nowych inwestorów,

  • promocja polskiego przemysłu lotniczego,

  • rozwój współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w ramach Unii Europejskiej.

Indeks dolny Źródło: dolinalotnicza.pl Indeks dolny koniec

Tę historyczną decyzję podjęła grupa 18 firm i instytucji będących wiodącymi producentami i dostawcami w polskiej branży lotniczej. Podmioty te zatrudniały wówczas 9 000 osób. Główną motywacją powstania stowarzyszenia była postępująca globalizacja, chęć połączenia sił, wykorzystanie efektu synergii oraz bardziej efektywnego wpływu na tworzenie warunków prawnych, administracyjnych, finansowych oraz organizacyjnych dla rozwoju tej branży przemysłu. Datę tę należy uznać za powstanie Doliny Lotniczej (ang. Aviation Valley) – pierwszego innowacyjnego klastra przemysłowego w Polsce.

bg‑gray3

Dolina Lotnicza współcześnie

W 2020 roku w skład Stowarzyszenia Grupy Producentów Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza” wchodziło 158 podmiotów, a kolejni zainteresowani przechodzili proces aplikacyjny. O wstąpienie do stowarzyszenia może ubiegać się firma działająca w branży lotniczej, która została zarekomendowana przez przynajmniej dwóch obecnych członków grupy.

Spółki z Doliny Lotniczej osiągają łącznie 1,5 mld dolarów amerykańskich przychodów rocznie i zatrudniają ponad 23 tys. osób.

R1s2DVRKSUuU71
Dolina Lotnicza zlokalizowana jest w południowo-wschodniej części Polski. Cały obszar działania klastra rozciąga się od Bielska-Białej w województwie śląskim do Świdnika i Lublina w województwie lubelskim. Większość firm zaangażowanych w działania klastra zlokalizowanych jest w województwie podkarpackim, a serce Doliny Lotniczej leży w stolicy tego regionu – Rzeszowie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przedsiębiorstwa wchodzące w skład klastra można podzielić pod względem liczby pracowników. Duże firmy jak Pratt & Withney Rzeszów (WSK PZL Rzeszów SA), PZL Świdnik SA, Pratt & Whitney Kalisz, PZL Mielec, ZKM Grupa Ladish zatrudniają przeważnie kilka tysięcy osób, średnie przedsiębiorstwa – kilkaset osób, a małe – od kilkunastu do kilkudziesięciu. Główny ciężar działalności klastra spoczywa na dużych przedsiębiorstwach, a nie na małych i średnich (MŚP). Większość dużych firm lotniczych to byłe przedsiębiorstwa państwowe o długoletniej historii, które zostały przejęte wraz z infrastrukturą przez inwestorów zagranicznych (to tzw. inwestycje brownfieldinwestycje brownfieldinwestycje brownfield). Z kolei MŚP powstały np. poprzez wydzielenie się z dużych, państwowych firm na początku lat 90. XX wieku (proces prywatyzacji). Ich właścicielami są najczęściej byli pracownicy publicznych przedsiębiorstw lotniczych. MŚP lotnicze tworzą nie tylko Polacy, ale także cudzoziemcy z Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Firmy te, mając 100‑procentowy udział kapitału zagranicznego, musiały stworzyć zdolność produkcyjną od zera dzięki BIZ (to tzw. inwestycje greenfieldinwestycje greenfieldinwestycje greenfield).

Przedsiębiorstwa działające w ramach Doliny Lotniczej posiadają swoisty łańcuch powiązań, tj. ich działania opierają się na współpracy kooperacyjnej. Duże firmy zlecają mniejszym firmom wykonywanie pewnych prac i czynności, a te z kolei zlecają prace swoim podwykonawcom i poddostawcom. Spowodowane jest to coraz intensywniejszym procesem specjalizacji firm. Kooperacja ta wiąże się z transferem technologii, metod i systemów produkcyjnych oraz kontrolnych, co w sposób naturalny podnosi poziom technologiczny wszystkich podmiotów działających w łańcuchu powiązań klastra przemysłowego. Pomoc w uruchamianiu MŚP oferujących produkty i usługi z branży lotniczej oferują inkubatory technologiczneinkubator technologicznyinkubatory technologiczne, których w Dolinie Lotniczej jest kilka.

R38a7dlmfkwhm
Dolina Lotnicza znajduje się obecnie w dojrzałej fazie rozwoju (np. w zakresie produkcji). Ponad 100 przedsiębiorstw przemysłowych wytwarza ogromną ilość wyrobów lotniczych w formie części, podzespołów i zespołów do silników odrzutowych, płatowców i helikopterów dla najważniejszych światowych producentów sektora lotniczego. Firmy Doliny Lotniczej są również producentami wyrobów finalnych, takich jak samoloty Skytruck, Bryza, Orka, śmigłowce Black Hawk, Sokół, SW4, a także wielu lekkich i ultralekkich konstrukcji lotniczych. Firmy klastra współpracują ze sobą przy produkcji najbardziej zaawansowanych technologicznie wyrobów. Wiele przedsiębiorstw realizuje również cały proces wytwórczy dzięki własnym zasobom, produkując produkty przeznaczone bezpośrednio na rynek.
Źródło: A. Wilson, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.

Klaster prowadzi szereg działań aktywizujących i wspierających. Należą do nich: targi, wystawy, spotkania, seminaria, spotkania biznesowe między podmiotami klastra i firmami z zagranicy, serie spotkań z liderami europejskich klastrów lotniczych. Ma tu miejsce rozwinięta współpraca międzynarodowa w licznych projektach, takich jak np. Cluster and Network Cooperation for Business Success in Central Europe, Rozwój i promocja transgranicznego polsko‑słowackiego klastra lotniczego, Foresight dla regionu. Rozwój klastra wspierają m.in. strategiczne firmy klastra. Otrzymuje on znaczącą pomoc finansową od firmy Pratt & Whitney, światowego lidera w projektowaniu, produkcji i obsłudze silników lotniczych, rakietowych systemów napędowych oraz przemysłowych turbin gazowych. Dolina Lotnicza bierze udział w European Aerospace Cluster Partnership, czyli europejskiej sieci współpracy zrzeszającej 30 klastrów lotniczych, w tym z Tuluzy (Francja) i Hamburga (Niemcy).

Indeks dolny Źródło: M. Krannich, S. Olko, Przesłanki rozwoju inteligentnych sieci logistycznych w europejskich klastrach lotniczych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2017, z. 100, s. 205. Indeks dolny koniec

RnSM9fyLDH5JS
Logistyka w obrębie podmiotów klastra Doliny Lotniczej odbywa się głównie transportem kołowym, a wysyłka do producentów zagranicznych – w dużej części drogą lotniczą (przez Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka).
Źródło: Michalooo24, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Klaster Dolina Lotnicza posiada rozwiniętą infrastrukturę: Park Naukowo‑Technologiczny Rzeszów‑Jasionka, Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji (otwarty w 2008 roku), Strefa Inwestycyjna „Dworzysko”. Najważniejszy jest jednak Podkarpacki Park Naukowo‑Technologiczny Aeropolis, który powstał 19 maja 2003 roku na mocy porozumienia, którego sygnatariuszami były następujące strony: Samorząd Województwa Podkarpackiego, Powiat Rzeszowski, Uniwersytet Rzeszowski, Politechnika Rzeszowska, Gmina Trzebownisko oraz Gmina Głogów Małopolski. Park ten zarządzany jest przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. To pierwszy park naukowo‑technologicznypark naukowo‑technologicznypark naukowo‑technologiczny w Polsce, który – podobnie jak inne tego typu – powstał dzięki środkom z Programu Operacyjnego „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”.

W Dolinie Lotniczej ma miejsce intensywny rozwój w zakresie badań. Wiadomo, że branża lotnicza, opierając się na rozwiniętych technologiach, wymaga szczególnie sprawnej współpracy z instytucjami naukowymi. Utworzono więc konsorcjum – Centrum Zaawansowanych Technologii „AERONET – Dolina Lotnicza”, w którego skład oprócz Stowarzyszenia „Dolina Lotnicza” wchodzi sześć politechnik, jeden uniwersytet i cztery instytuty naukowo‑badawcze. Głównym celem AERONET‑u jest zapewnienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynku światowym poprzez transfer wiedzy do przemysłu. Prace badawcze koordynuje Politechnika Rzeszowska, gdzie w ramach jednego z programów (dofinansowanego ze środków unijnych) powstało Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego, jedno z najnowocześniejszych w Europie.

Stowarzyszenie „Dolina Lotnicza” realizowała i realizuje wiele projektów edukacyjnych i szkoleniowych: Centrum Szkolenia Operatorów (CEKSO) dla szkół średnich czy „Otwórz się na Nowe Możliwości” – projekt kierowany do osób bezrobotnych. Projekty te – podobnie jak wiele innych – nie zostałyby wdrożone, gdyby nie finansowanie z funduszy europejskich oraz ze środków publicznych.

Słownik

efekt synergii
efekt synergii

proces współdziałania dwóch albo więcej czynników (np. przedsiębiorstw) z uzyskaniem większego efektu od łącznej interakcji niż od efektu ich pojedynczego działania; gdy dwie lub więcej firm decydują się na współpracę, przynosi im to efekty w postaci zwiększonego zasięgu rynkowego, ale także redukuje koszty w dziedzinie badań czy rozwoju; również wewnątrz firmy dochodzi do zmniejszenia wydatków poprzez łączenie wydziałów
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia Zarządzania Indeks dolny koniec

inkubator technologiczny
inkubator technologiczny

wyodrębniona organizacyjnie jednostka, która zapewnia początkującym przedsiębiorcom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (w tym założycielom start‑upów) pomoc w uruchomieniu przedsiębiorstw oferujących produkty lub usługi powstałe w wyniku opracowania i wdrożenia nowych technologii; jest rodzajem inkubatora przedsiębiorczości; przeważnie dysponują one laboratoriami badawczymi i zaawansowaną infrastrukturą techniczną
Indeks dolny Źródło: wikipedia.org Indeks dolny koniec

innowacja
innowacja

ciąg działań prowadzących do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów, procesów technologicznych lub systemów organizacyjnych
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia Zarządzania Indeks dolny koniec

inwestycje brownfield
inwestycje brownfield

rodzaj inwestycji realizowanych poprzez ponowne wykorzystanie terenów, budynków lub obiektów infrastruktury przemysłowej (często zdegradowanych), którym nadaje się nowe funkcje; inwestycje brownfield są bardziej preferowane niż inwestycje typu greenfield, ponieważ pozwalają na lepsze wykorzystanie zasobów (przede wszystkim przestrzeni), mają mniejsze oddziaływanie na środowisko, często wymagają mniejszych nakładów inwestycyjnych, a także pozwalają na szybsze rozpoczęcie działalności
Indeks dolny Źródło: Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku Indeks dolny koniec

inwestycje greenfield
inwestycje greenfield

inwestycje realizowane na terenie dotychczas niezabudowanym i bez infrastruktury, najczęściej dotychczas rolniczym, leśnym czy rekreacyjnym
Indeks dolny Źródło: wikipedia.org Indeks dolny koniec

klaster przemysłowy
klaster przemysłowy

grono lub kompleks przemysłowy; przestrzennie skoncentrowane skupisko przedsiębiorstw, instytucji i organizacji wzajemnie powiązanych siecią relacji o charakterze formalnym i nieformalnym, realizujących wspólny kierunek rozwoju (np. technologiczny, wspólne rynki docelowe itd.), jednocześnie konkurujących i współpracujących ze sobą w różnych obszarach działania
Indeks dolny Źródło: E. Radomska, Ocena funkcjonowania klastra Dolina Lotnicza, „Zarządzanie Zmianami” 2011, nr 1, s. 3. Indeks dolny koniec

park naukowo‑technologiczny
park naukowo‑technologiczny

także: park technologiczny lub technopark; zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, zarządzany przez wyspecjalizowanych profesjonalistów; utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii między uczelniami wyższymi, instytucjami badawczo‑rozwojowymi, firmami oraz rynkiem
Indeks dolny Źródło: wikipedia.org Indeks dolny koniec

Przemysł 4.0
Przemysł 4.0

także: czwarta rewolucja przemysłowa; zbiorczy termin dla technik i zasad funkcjonowania organizacji łańcucha wartości produkcyjnej łącznie stosujących lub używających systemów cyber‑fizycznych, internetu rzeczy i przetwarzania chmurowego; według takiego podejścia jest urzeczywistnieniem inteligentnej fabryki, w której systemy cyber‑fizyczne sterują procesami fizycznymi, tworzą wirtualne (cyfrowe) kopie świata realnego i podejmują zdecentralizowane decyzje, a poprzez internet rzeczy w czasie rzeczywistym komunikują się i współpracują ze sobą oraz z ludźmi, natomiast dzięki przetwarzaniu chmurowemu są oferowane i użytkowane usługi wewnętrzne i międzyoperacyjne
Indeks dolny M. Antonowicz, T. Gonsior, Rola innowacji w procesie zakupowym przedsiębiorstw, „Handel Wewnętrzny” 2018, nr 4, t. 1, s. 17. Indeks dolny koniec