Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat biografii poety, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Tadeusz Gajcy

RC5lCtaIv1ojh
Tadeusz Gajcy
Źródło: domena publiczna.

Tadeusz Gajcy (1922–1944) – polski poeta zaliczany do tzw. pokolenia KolumbówPokolenie Kolumbówpokolenia Kolumbów.

Dojrzewanie poety

Tadeusz Gajcy Curriculum vitae

Urodziłem się w roku, w którym zieleń była szczególnie zielona, a zapach wyjątkowo silny. W konsekwencji od tej chwili zaczęła się przewlekła choroba […]. Bakcyle poezji znalazły we mnie obiekt zadowalający, skoro niepokoją mnie do dziś. Jako dziecko objawiałem już zwyczaje odmienne i ambicje wysokie. Nazywałem przedmioty językiem wyrafinowanie poetyckim […]. Moje wyjątkowo nieracjonalne upodobania nie zadowalały rodziców, którzy obawiając się słusznie, że syn zostanie poetą, a zatem: nie ożeni się, będzie klepał biedę na czwartym piętrze i zemrze na suchoty – kazali:

a) złamać pióro […],

b) wziąć się do tzw. rachunków,

c) spalić korespondencję (miłosną naturalnie).

blok2 Źródło: Tadeusz Gajcy, Curriculum vitae, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 535–537.

Tadeusz Gajcy nakazów rodzicielskich – na szczęście dla literatury polskiej – nie posłuchał. Obawy co do jego przyszłości spełniły się częściowo, choć znacznie szybciej i w sposób nieporównanie bardziej tragiczny, niż to notował żartobliwie poeta w pisanym prawdopodobnie na początku wojny życiorysie.

Literacka droga Tadeusza Gajcego była krótka, jeśli mierzyć ją liczbą lat: tworzył od 1938 roku do nagłej śmierci w roku 1944. Była jednak zarazem długa, jeśli zważymy fakt, że literaturze oddał Gajcy ponad ćwierć swego życia i w ciągu tych sześciu lat przeszedł ewolucję artystyczną, która innym poetom zajmowała nieraz dziesięciolecia. Zaczynał jako poeta głęboko religijny, opisujący w skomplikowanych metaforach tragedię wybuchu wojny jako apokalipsę i poszukujący w niej mistycznego sensu.

Podjęcie studiów polonistycznych na tajnym Uniwersytecie Warszawskim stało się dla niego wydarzeniem przełomowym – wszedł do grona młodych poetów „szkoły warszawskiej”, nazwanego później pokoleniem Kolumbów i zaczął brać intensywny udział w życiu literackim Polski Podziemnej. Nowe lektury, dyskusje, redagowanie czasopisma „Sztuka i Naród”„Sztuka i Naród”„Sztuka i Naród”, a przede wszystkim pisanie poezji i artykułów krytycznych – wszystkie te zajęcia podejmowane w cieniu wojny szybko doprowadziły Gajcego do artystycznej dojrzałości. Poeta odszedł od tematyki religijnej. Głównym problemem jego wierszy stał się człowiek – jednostka w obliczu sił historii, szukająca w niej swojego miejsca i próbująca ocalić wartości humanistyczne przed zagładą; świadoma, że musi za nie zapłacić własnym życiem.

Tadeusz Gajcy O wawrzyn

Dwadzieścia lat […] i nic?

blok3 Źródło: Tadeusz Gajcy, O wawrzyn, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 516.

Tadeusz Gajcy i inni poeci z kręgu „Sztuki i Narodu” – Wacław Bojarski, Zdzisław Stroiński i Andrzej Trzebiński – zarówno w twórczości literackiej, jak i w wypowiedziach krytycznych (recenzjach i referatach) intensywnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie o to, jaka powinna być sztuka czasów wojny.

Lesław M. Bartelski Wstęp

Wojna jest dla wielu poetów pługiem, przeorywującym ich zagon psychiczny. Jest czynnikiem nastawiającym, kierującym i terroryzującym. Wywołuje pragnienie objęcia nowej rzeczywistości świeżym spojrzeniem.

blok4 Źródło: Lesław M. Bartelski, Wstęp, [w:] Tadeusz Gajcy, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 12.

Poglądy artystyczne całej grupy (której członkowie różnili się w kwestiach szczegółowych) jasno formułował w swoich szkicach Tadeusz Gajcy – w roli krytyka dosadny, nieskory do szacunku dla autorytetów, a trzeba dodać, że często również niesprawiedliwy. Sztukę czasu wojny i, co ważniejsze, sztukę, która nastanie po jej zakończeniu, Gajcy obwarował szeregiem warunków. Nie może ona być prosta i miła w odbiorze – tu autor Do potomnego jako negatywny przykład wskazywał skamandrytów i ich poezję codzienności, pozbawioną według niego „systemu wartości” i „podbudowy metafizycznej”. Z drugiej strony – poezja nie może być sztuką dla wtajemniczonych, niepotrzebnie skomplikowaną, odcinającą się od czytelnika – a taką z kolei postawę zarzucał Gajcy Awangardzie KrakowskiejAwangarda KrakowskaAwangardzie Krakowskiej, nazywając jej twórców snobami i kabotynamikabotynkabotynami, a ich dorobek – „tragicznym nieporozumieniem”. Można uznać, że celem ataków poety było niemal całe dwudziestolecie międzywojenne – okres darowanej na krótko wolności, który jego zdaniem twórcy zmarnowali.

Tadeusz Gajcy O wawrzyn

Obchodzi mnie przyszłość

blok5 Źródło: Tadeusz Gajcy, O wawrzyn, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L.M. Bartelski, Kraków 1980, s. 516.

Nie zbyt prosta, nie nadto skomplikowana – zatem jaka? Pozytywne warunki nowej poezji Gajcy formułował, inspirując się tymi, których w literaturze polskiej cenił najbardziej – romantykami (Juliuszem Słowackim, a przede wszystkim Cyprianem Kamilem Norwidem) oraz twórcami Drugiej AwangardyDruga AwangardaDrugiej Awangardy, szczególnie najważniejszym dla siebie poetą, czyli Józefem Czechowiczem (dla którego z kolei najważniejszy był Norwid).

Wojna sprawiła, że sztuka musi zachować ścisły związek z rzeczywistością – nie może być abstrakcyjna. Za Norwidem Gajcy powtarzał, że artysta jest organizatorem wyobraźni narodowej (nota bene to samo hasło znalazło się na okładce pierwszego numeru „Sztuki i Narodu”, jeszcze przed dołączeniem Gajcego do redakcji). Nie oznacza to jednak, że poezja ma popadać w łatwy patriotyzm i wznosić tyrtejskiepoezja tyrtejskatyrtejskie okrzyki. Jej zadaniem jest natomiast śledzenie i wyjaśnianie, w jaki sposób człowiek zmaga się z losem na arenie historii. Sztuka słowa nie może odcinać się od realizmu życia, ale winna poszukiwać jego metafizycznego uzasadnienia. Taka poezja musi być skomplikowana, ale jej trudność nie jest wymierzona przeciwko czytelnikom. Przeciwnie, działa na ich korzyść, dając wyjaśnienie własnej sytuacji i możliwość jej zmiany. Poeta i czytelnik zaczynają zatem od rzeczywistości, zgłębiając jej metafizyczne zagadki po to, by móc do niej wrócić i ją przeobrażać:

PROCES PRZEOBRAŻANIA RZECZYWISTOŚCI POETYCKIEJ

R1Hj0WcaoJu9o
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Jeśli pamięta się słynne utwory metapoetyckie Horacego, Jana Kochanowskiego czy romantyków, można się spodziewać, że Tadeusz Gajcy obszernie wykładał swoje poglądy na sztukę również w wierszach. Ale poeta pozostawił jedynie garść uwag na temat literatury rozproszonych w kilku utworach. Swoich idei w poezji nie analizował, tylko je realizował – jakby w przeczuciu, że ma na wykonanie zadania niewiele czasu, że wojna najpierw odbierze mu dar słowa, a potem życie, o czym przejmująco pisał w poemacie Do potomnego:

Tadeusz Gajcy Do potomnego

W tym kraju smutnym pełnym gwiazd
samotne trwanie, młodość chrobra […]
Dalekie niebo się nachyla
i ufnie błyska lot motyla
lecz człowiek ręce nie jak skrzydła,
a broń śmiertelną z sobą dźwiga.
I nigdy ust nie zmieni w skrzypce,
a oczu w światło.

blok6 Źródło: Tadeusz Gajcy, Do potomnego, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 304–305.

Słownik

Awangarda Krakowska
Awangarda Krakowska

ugrupowanie poetyckie okresu dwudziestolecia międzywojennego, aktywne w latach 1922–1928, stawiające poezji zadanie zajmowania się teraźniejszością (kult cywilizacji i postępu), postulujące zwięzłość i precyzję języka (hasło „minimum słów, maksimum treści”) oraz oddziaływanie na intelekt, a nie na emocje; jej czołowymi przedstawicielami byli Tadeusz Peiper i Julian Przyboś

Druga Awangarda
Druga Awangarda

zbiorowe określenie grup poetyckich aktywnych w drugiej dekadzie dwudziestolecia międzywojennego, skupionych zwłaszcza w Lublinie (awangarda lubelska i jej czołowy przedstawiciel Józef Czechowicz) i Wilnie (grupa „Żagary” – Czesław Miłosz); cechą wyróżniającą Drugiej Awangardy było pesymistyczne spojrzenie na rozwój cywilizacji (w odróżnieniu od Awangardy Krakowskiej) i katastrofizm

kabotyn
kabotyn

(fr. cabotin - komediant) – osoba usiłująca za wszelką cenę sprawiać określone wrażenie, działająca na pokaz

katastrofizm
katastrofizm

(gr. katastrophḗ - punkt zwrotny) – postawa światopoglądowa oparta na przekonaniu, że świat zmierza ku rychłej i nieuchronnej zagładzie, przede wszystkim w wymiarze cywilizacyjnym i moralnym. Myślenie katastroficzne ujawniało się w kulturze w przełomowych momentach historycznych, m.in. u schyłku wieku XIX (dekadentyzm), a także u progu II wojny światowej

metaliteracki
metaliteracki

(gr. meta - nad, przed + łac. literatura - zapisany, dotyczący liter) – epitet określający komentarze autorów na temat ich dzieł literackich, źródeł inspiracji, poglądów na cele sztuki; formułowane w postaci tekstów artystycznych, publicystycznych lub naukowych

poezja tyrtejska
poezja tyrtejska

poezja zagrzewająca do walki w sytuacji zagrożenia ojczyzny, wyrażająca przekonanie, że oddanie za nią życia stanowi najdoskonalszą formę patriotyzmu; nazwa pochodzi od imienia greckiego poety starożytnego Tyrtajosa (Tyrteusza), autora słynnych słów Piękne to jest dla dzielnego męża [...] polec w bitwie, gdy walczy za ten ojczysty swój kraj (Tyrtajos, Piękne to jest…, przeł. Z. Kubiak, [w:] tegoż, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 2003, s. 83.)

Pokolenie Kolumbów
Pokolenie Kolumbów

generacja twórców urodzonych ok. 1920 roku, których młodość przypadła na lata II wojny światowej i dla których wojna stała się wiodącym tematem twórczości. Nazwa pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego Kolumbowie. Rocznik 1920, wydanej w 1957 roku. Kolumbowie stali się odkrywcami świata okrucieństwa i zagłady; podkreśleniu losu członków generacji służą inne jej nazwy: „generacja meteorów”, „pokolenie spalonych”, „poeci apokalipsy spełnionej”

„Sztuka i Naród”
„Sztuka i Naród”

konspiracyjny miesięcznik literacki wydawany w Warszawie w latach 1942–1944; pierwotnie związany ze skrajnie prawicowym ugrupowaniem Konfederacja Narodu, dystansujący się jednak od jego poglądów; na łamach „SiN” publikowali m.in. Tadeusz Gajcy, Wacław Bojarski i Andrzej Trzebiński