Przeczytaj
Motyw starości w literaturze
Przestrzenie starości w literaturze najnowszej – przekraczanie proguR1GlgXRyFwyou1 Starość jest etapem, w którym ludzka egzystencjaegzystencja odsłania swą podatność na zniszczenie, łączy się najczęściej ze słabością, bezradnością, cierpieniem, zamieraniem sił witalnychwitalnych – jednak obok wymiaru egzystencjalnego jej kulturowe obrazy mają także wymiar symboliczny i metaforyczny, poddają się też z reguły uniwersalizującymuniwersalizującym odczytaniom. Przestrzeń i starość łączą się w najrozmaitszych konfiguracjach uruchamiających różne znaczenia przypisywane obu tym kategoriom. Starość jest faktem z zakresu życia społecznego, przedmiotem badań demograficznychdemograficznych i medycznych, zaświadczającym o przemianach życia zbiorowego oraz ewolucji obyczajów i form funkcjonowania więzi międzyludzkich.
Przestrzenie starości w literaturze najnowszej – przekraczanie proguStarzy ludzie są uwięzieni w ciałach, budzących w reszcie świata najczęściej słabo skrywaną odrazę – a w najlepszym przypadku, zaledwie współczucie. Kontakt z innymi, dotyk, przestaje być aktem czułości, stając się jałmużną oferowaną z litości, poczucia obowiązku, z racji wykonywanego zawodu. Starość, a zatem i jej literackie wizje, wiążą się z problemem wykluczenia, naruszania intymności, odbierania prywatności. Z kolei wszelkie próby zmiany stereotypowego oglądu starości – tak w ramach egzystencji jednostek, jak i świecie przedstawionym utworów – łączyć się muszą z kategorią przekroczenia: granic społecznego tabu, kulturowych schematów, potocznych oczekiwań, a wreszcie także i literackich konwencji”.
Starość w twórczości Tadeusza Różewicza
ZwierciadłoRembrandt
w powijakach starości
bezzębny
przeżuwa mnie
śmieje się
odsłonięty
w Wallraf MuseumWallraf Museumczemu nie zostałeś
niemową malarzem
Nikiforem KrynickimNikiforem Krynickimwyniszczone przez czas rysy
rysują naszą wspólną
twarz
– pisał Tadeusz Różewicz (1921‒2014) w wierszu Zwierciadło (tom Zawsze fragment. recycling, 1989). Ostatni stworzony przed śmiercią autoportret starego mistrza Rembrandta, który opisuje poeta, łączy nierozerwalny splot starości i umierania. Starość jako motyw literacki często pojawiała się w jego twórczości, między innymi w dramatach Śmieszny staruszek (1965) i Stara kobieta wysiaduje (1969). Starzenie się i umieranie matki, Stefanii Różewicz, poeta upamiętnił w przepełnionym osobistymi zapiskami, przemyśleniami i wierszami tomie Matka odchodzi (1999). Boskość starych kobiet, które są matkami, jest natomiast tematem wiersza Opowiadanie o starych kobietach.
Wspólna twarz – Różewicz, Rembrandt i starośćRóżewicz [...] obnażył starczą cielesność w jej biologicznym aspekcie, fizjologicznych odruchach i trywialnych gestach, nie gardzi jednak ludzkim ciałem, nawet odrażającym i gnijącym, przeciwstawiając się bezkarnemu dyskryminowaniu go. Zwykle te groteskowe postacigroteskowe postaci naznaczone są bowiem dramatem niemożności, inności, pieczęcią wyobcowania i wykluczenia. Różewicz, oddając głos prowokacyjnie śmiesznym, zdegradowanym i odhumanizowanym bohaterom, przywraca starości jej wypierany przez kulturę somatycznysomatyczny wymiar, prawo do manifestowania naiwności i natręctw, słabości i grzechu.
Słownik
(gr. dḗmos - lud, gráphō - piszę) nauka zajmująca się badaniem rozwoju ludności zamieszkującej określony teren, jej struktury rozwoju w określonych warunkach historycznych, bada między innymi stan i zmiany w liczbie ludności na danym terenie, strukturę ludnościową według płci, wieku i niektórych cech społecznych
(łac. existentia) istnienie, byt; bytowanie
(łac. universalis - powszechny, ogólny) dający się dostosować do różnych celów, ogólny, powszechny, wielostronny
(łac. vitalis - żywotny) dotyczący życia, obdarzony siłą żywotną; żywotny