Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Firma Hootsuite w styczniu 2021 r. przedstawiła raport, który wykazał, że osoby między 16. a 64. rokiem życia spędzają w sieci średnio 6 godzin i 44 minuty. Z kolei portal DataReportal podaje, że na przeglądanie mediów społecznościowych poświęcamy średnio 2 godziny i 25 minut dziennie.

Badanie 1
R16kJiLJHq5OA
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Jednak biorąc pod uwagę fakt, że media społecznościowemedia społecznościowemedia społecznościowe coraz częściej powiązane są nie tylko z rozrywką, ale także z zakupami, pracą zawodową czy innego typu działalnością, można założyć, że będziemy poświęcać im coraz więcej czasu.

Ciekawostka

W sieci dostępne są programy, które po zainstalowaniu w telefonie sprawdzają, ile czasu spędzamy, korzystając z danej aplikacji. Często te same programy oferują możliwość ustawienia limitu czasu, jaki dziennie lub tygodniowo możemy spędzić w ten sposób.

Zanim przejdziemy do analizy zjawiska mediów społecznościowych, na początek warto zdefiniować, czym one właściwie są.

Słownik języka polskiego PWN: media społecznościowe

(ang. social media) [czyt.: soszial midia] technologie internetowe i mobilne, umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy

sm Źródło: Słownik języka polskiego PWN: media społecznościowe, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 24.03.2022].
Polecenie 1

1

Zapoznaj się z wykresem i tabelą, które przedstawiają średnią miesięczną liczbę użytkowników korzystających z popularnych mediów społecznościowych. Czy ty też z nich korzystasz?

R1E6Q0GOafBqT1
Poniżej zamieszczono dane w tabeli. Zapoznaj się z nimi.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z danymi , które przedstawiają średnią miesięczną liczbę użytkowników korzystających z popularnych mediów społecznościowych w danym roku. Czy ty też z nich korzystasz?

2005, użytkownicy YouTube 1946322.

2006, użytkownicy Reddit 248309. Użytkownicy YouTube 19878248.

2007, użytkownicy Reddit 488331. Użytkownicy YouTube 143932250.

2008, użytkownicy Facebook 100000000. Użytkownicy Reddit 1944940. Użytkownicy YouTube 294493950.

2009, użytkownicy Facebook 276000000. Użytkownicy Reddit 3893524. Użytkownicy YouTube 413611440.

2010, użytkownicy Facebook 517750000 . Użytkownicy Reddit 135786956. Użytkownicy Twitter 43250000. Użytkownicy YouTube 480551990. 

2011, użytkownicy Facebook 766000000. Użytkownicy Reddit 163346676. Użytkownicy Twitter 92750000. Użytkownicy YouTube 642669824

2012, użytkownicy Facebook  979750000. Użytkownicy Reddit 238972480. Użytkownicy Twitter 160250000. Użytkownicy YouTube 844638200.

2013, użytkownicy Facebook  1170500000. Użytkownicy Instagram 117500000.  Użytkownicy Reddit 297394200. Użytkownicy Twitter 223675000. Użytkownicy WhatsApp 300000000 Użytkownicy YouTube 1065223075.

2014, użytkownicy Facebook 1334000000. Użytkownicy Instagram 250000000. Użytkownicy Reddit 355000000. Użytkownicy Twitter 223675000. Użytkownicy WhatsApp 498750000. Użytkownicy YouTube 1249451725.

2015, użytkownicy Facebook 1516750000. Użytkownicy Instagram 400000000. Użytkownicy Reddit 163350000.  Użytkownicy Twitter 304500000. Użytkownicy WhatsApp 800000000. Użytkownicy YouTube 1328133360. 

2016, użytkownicy Facebook 1753500000. Użytkownicy Instagram 550000000. Użytkownicy Pinterest 143250000. Użytkownicy Reddit 238970000. Użytkownicy Twitter 314500000. Użytkownicy WhatsApp  1000000000. Użytkownicy YouTube 1399053600.

2017, użytkownicy Facebook 2035750000. Użytkownicy Instagram 750000000. Użytkownicy Pinterest 195000000. Użytkownicy Reddit 297390000. Użytkownicy TikTok 239142500. Użytkownicy Twitter 328250000. Użytkownicy WhatsApp 1333333333. Użytkownicy YouTube 1495657000. 

2018, użytkownicy Facebook 2255250000. Użytkownicy Instagram 1000000000. Użytkownicy Pinterest 246500000. Użytkownicy Reddit 355000000. Użytkownicy TikTok 500000000. Użytkownicy Twitter 329500000. Użytkownicy YouTube 1900000000.

Polecenie 2

Zastanów się, jak na zaprezentowane liczby mogła wpłynąć pandemia COVID19. Poszukaj aktualnych danych dla wybranych mediów społecznościowych.

Rodzaje mediów społecznościowych

Polecenie 3

Wymień typy mediów społecznościowych.

Kiedy mówimy o mediach społecznościowych, najczęściej mamy na myśli portale społecznościowe. To jednak duże uproszczenie. Poza portalami społecznościowymi możemy wskazać także blogi, fora dyskusyjne etc.

Podział mediów społecznościowych został zaproponowany przez Thomasa Aichnera i Franka Jacoba. Wyróżnili oni:

  • blogi,

  • mikroblogi,

  • sieci biznesowe,

  • projekty zbiorowe,

  • korporacyjne sieci społecznościowe,

  • fora,

  • portale służące udostępnianiu zdjęć,

  • serwisy służące do wystawiania ocen,

  • serwisy społecznościowe,

  • zakładki społecznościowe,

  • gry społecznościowe,

  • platformy służące udostępnianiu filmów,

  • światy wirtualne.

Obecność w serwisach społecznościowych i dane osobowe

Portale społecznościowe już dawno przestały być miejscem, gdzie kontaktujemy się wyłącznie ze znajomymi. Coraz częściej wchodzimy w interakcje również z osobami zupełnie obcymi, dyskutując z nimi w komentarzach czy poprzez wiadomości prywatne.

Czy jednak zawsze pamiętamy o tym, żeby chronić swoją prywatność?

Publikowanie zdjęć i postów dotyczących naszego życia może być ciekawe dla grona znajomych i rodziny, ale warto zadać sobie pytanie, co mogą z tymi informacjami zrobić osoby, które nas nie znają. Czy mogą wykorzystać je przeciwko nam? Wzbogacić się na nich?

Większość portali oferuje rozbudowane opcje ustawień prywatności. Warto tak zablokować swój profil, żeby był zamknięty dla osób spoza grona znajomych.

Więcej o ochronie danych osobowych i zagrożeniach związanych z ich udostępnianiem znajdziesz w e‑materiałach:

Media społecznościowe a prawo autorskie

Kiedy chcesz pokazać zabawny filmik z sieci osobie siedzącej obok, po prostu pokazujesz jej swój telefon. Co jednak zrobić, gdy chcesz się nim podzielić z szerszym gronem? Nawet wrzucając coś na swoją tablicę, należy pamiętać o odpowiednim oznaczeniu autora treści. Choćby twórcy memów to bardzo często osoby, dla których tworzenie tych treści to normalna praca zarobkowa. Dlatego twoje udostępnienie posta bezpośrednio ze strony twórcy może nie zmienić stanu jego konta, ale już być może sprawi, że jego twórczość trafi do znacznie szerszej grupy osób.

W 2018 r. dosyć głośna była sprawa pewnej rysowniczki, która na swoim profilu umieściła nagranie programu telewizyjnego, gdzie został wykorzystany jej rysunek bez jej zgody. Z jaką reakcją się spotkała? Osoba odpowiedzialna za social media rzeczonej stacji TV zgłosiła ten post administracji portalu jako… naruszenie praw autorskich stacji. Internet stanął murem za twórczynią, a stacja musiała mierzyć się z kryzysem wizerunkowym.

O tej sytuacji wiemy jednak tylko dlatego, że autorka ma wielkie grono fanów (113 885 użytkowników popularnego portalu społecznościowego) i udało jej się nagłośnić sprawę. Prawa autorskie mniej znanych twórców internetowych są jednak nagminnie łamane i często nie są oni w stanie nic z tym zrobić. Często jest tak, że twórcy nawet nie wiedzą o przypadkach kradzieży swoich prac.

Więcej o prawach autorskich przeczytasz w e‑materiale Prawo autorskieP1CgLb0DPPrawo autorskie.

Zagrożenia związane z mediami społecznościowymi

Choć media społecznościowe są bardzo przydatne i oferują nam wiele wspaniałych możliwości, nie możemy zapomnieć o ich ciemnej stronie.

Więcej na temat zagrożeń i problemów związanych z funkcjonowaniem w sieci znajdziesz w e‑materiałach:

Słownik

media społecznościowe
media społecznościowe

technologie internetowe i mobilne, umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy

FOMO
FOMO

(z ang. fear of missing out); lęk, że kiedy pozostajemy poza siecią, coś nas omija