Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Historia idei jako terapia kultury

Należy podkreślić, że podstawowym orężem walki politycznej i ideowejideaideowej jest właśnie historia idei. Okazuje się, że ta dalece niedoceniana sztuka, odpowiednio uprawiana, posiada wielką i zadziwiającą moc. Nie trzeba oto przeciwstawiać różnym ideologiom i systemom szczególnie wyrafinowanej krytyki − zazwyczaj wystarczy poddać analizie ich założenia filozoficzne, przesłanki. Wnet okazuje się, że pełne są luk, nieuprawnionych założeń, domysłów, stereotypówstereotypstereotypów czy po prostu złej woli.

RanqXtLM80jvK1
Leszek Kołakowski w 1971 r.
Źródło: Fotograaf Onbekend / Anefo, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jako historyk idei Kołakowski oddał się więc z pasją śledzeniu, badaniu i punktowaniu tych luk w wielu intelektualnych przedsięwzięciach zachodniej kultury. Okazało się, że nawet jej najszlachetniejsze, zdawałoby się, przejawy i aspiracje, jak niektóre postaci myśli pozytywistycznej, pragnącej przecież jedynie odnaleźć prawdę i pewność, naznaczone są nieusuwalnymi sprzecznościami i przeskokami myślowymi.

Swego rodzaju wyznaniem wiary praktykującego historyka idei stała się książka Horror metaphysicus, w której autor, w duchu mocno egzystencjalistycznymegzystencjalizmegzystencjalistycznym, ujawnił fundamentalną niemoc ludzkiego rozumu wobec najważniejszych pytań, jakie sobie człowiek stawia. Czytamy więc na przykład:

Leszek Kołakowski Horror metaphysicus

Skoro pogoń za Prawdą i Rzeczywistością, pisanymi z dużej litery, przyjmuje się jako strukturalną część kultury bądź ludzkich umysłów, łatwo dostrzec, że nic jej zaspokoić nie może prócz Absolutu. Żadna poszczególna prawda, empiryczna czy matematyczna − a więc żadna prawda leżąca w naszym zasięgu − nie może być na wieki pewna i bezsporna, jeśli nie jest częścią prawdy całej. Po pierwsze bowiem nigdy nie możemy być pewni, jak owa cała prawda mogłaby zmienić sens prawdy szczegółowej bądź ograniczyć zakres jej ważności. Po drugie zaś dlatego, że nigdy nie dochodzimy do jakiejkolwiek szczegółowej prawdy bez odwoływania się do pewnych założeń bądź reguł, które zawiadują naszym rozumowaniem lub sposobem wyrażania naszego doświadczenia, a te z kolei, choćby nawet mogły sprawić wrażenie niepodważalnych, nie są same przez się ugruntowane; zawsze można pytać o stojące za nimi racje i pytanie o to biegnie w nieskończoność.

horrormetaphysicus Źródło: Leszek Kołakowski, Horror metaphysicus, tłum. M. Panufnik, Kraków 2012.

Tę starą sceptyckąsceptycyzmsceptycką zasadę, choć w nowej filozoficznie szacie, Kołakowski praktykował jako sposób wyleczenia kultury i filozofii z „uroszczeń rozumu”, które zdawały się gnębić człowieka w XX w. bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Patrząc z tej perspektywy, można powiedzieć, że filozofia Kołakowskiego to przede wszystkim wielka lekcja pokory.

Zło

I właśnie ten brak pokory ludzkiego rozumu wydaje się jednym z najoczywistszych źródeł zła. Można powiedzieć, że zdaniem Kołakowskiego, „ludzie ludziom gotują ten los”, bo wiedzą lepiej, jak ich wybawić z nieszczęść. Być może jednym z najważniejszych zdań pracy o marksizmie jest to:

Leszek Kołakowski Główne nurty marksizmu. Powstanie − rozwój − rozkład

Marks nie wierzył w fundamentalną skończoność i ograniczoność człowieka, nie wierzył w zasadnicze granice jego twórczości. Zło i cierpienie pojawiają się jako dźwignie przyszłego wyzwolenia, nie mają własnego sensu, nie są koniecznymi składnikami życia, są bez reszty faktami społecznymi.

glownenurtymarksizmu Źródło: Leszek Kołakowski, Główne nurty marksizmu. Powstanie − rozwój − rozkład, Paryż 1978.
Rk7FjuKx0od3i
Ludzką przygodność, cierpienia i krzywdy Marks chciał leczyć innymi cierpieniami, a nawet okrucieństwami. I wszystko w imię pewnej racjonalnej wizji, opartej na bardzo wątpliwych przesłankach. To niezwykle charakterystyczna cecha ludzkości. Cóż zatem? Nie ma wybawienia?
Eugène Delacroix, Barka Dantego, 1822
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kołakowski zwracał uwagę, że historia kultury zachodniej poucza bardziej niż dobitnie o pluralizmiepluralizmpluralizmie ludzkich ideałów i wartości, pluralizmie, który wykazuje zadziwiającą odporność na wszelkie próby syntezy i ujednolicenia.

Mała etyka

Skłócenia dotyczące celów, ostatecznych wartości i miar słuszności są rzeczywiste, a ludzka skłonność do narzucania innym, środkami przemocy, jeśli inaczej nie można, własnych systemów wartości jest tak potężna, że nadzieja na moralną harmonię ludzkości wynikłą z postępów edukacji ma nadzwyczaj wątłe podstawy.

malaetyka Źródło: Mała etyka, [w:] Leszek Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn 1984.

Takimi wypowiedziami Kołakowski wpisał się w nurt pesymistycznypesymizmpesymistyczny. Gdzie indziej pisał nawet:

Leszek Kołakowski Bóg nam nic nie jest dłużny. Krótka uwaga o religii Pascala i o duchu jansenizmu

Wypada nam raczej uznać, że nie ma takiej idei, jakkolwiek by była ponętna i obiecująca, którą sama jej treść uodporniłaby na działanie zła i która nie mogłaby paść łupem mrocznych stron ludzkiej natury. Odnosi się to do pelagiańskiego humanizmuIndeks górny 11 Indeks górny koniec w stopniu nie mniejszym niż do konserwatywnej, pesymistycznej mądrości AugustyńskiejIndeks górny 22 Indeks górny koniec. Moce piekielne mogą zawładnąć wszystkim, co wielkie, święte i szlachetne.

bognamnicniejestdluzny Źródło: Leszek Kołakowski, Bóg nam nic nie jest dłużny. Krótka uwaga o religii Pascala i o duchu jansenizmu, tłum. I. Kania, Kraków 2001.
1
2

Te „moce piekielne” czają się więc w samej naturze ludzkiej, a mianowicie w pragnieniu przezwyciężenia przygodności i niedoskonałości ludzkiej egzystencji. Konstatacja ta sprawiła, że Kołakowski zaczął sympatyzować z filozofami takimi jak Blaise Pascal, który podkreślał niedoskonałość ludzkiego rozumu. Wydaje się więc, że o złu Kołakowski mówił na trzech różnych poziomach:

  • zło przygodności – życie ludzkie jest przemijające, narażone na cierpienia, niepewność i niespełnienie;

  • zło jako zaślepiona wiara w rozum, niosąca oszukańcze złudzenie wyzwolenia mocą własnych działań;

  • zło jako narzucanie (przymus, przemoc i tego okrutne konsekwencje) swojej wiary innym.

Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie, gdzie, według Leszka Kołakowskiego, leży źródło zła?

RCNaty5af6kNi
(Uzupełnij).

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme < łc. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej

idea
idea

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) myśl przewodnia wyznaczająca cel i kierunek działania, twórczości naukowej, artystycznej itp.

jansenizm
jansenizm

ruch reformatorski w Kościele katolickim w XVII i XVIII w.

pesymizm
pesymizm

(łac. pessimus — najgorszy) pogląd filozoficzny głoszący, że na świecie jest więcej zła niż dobra, a życie ludzkie jest bezustannym cierpieniem

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis — mnogi) w ontologii: pogląd głoszący, że istnieje wiele rodzajów substancji lub zasad rzeczywistości

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos — wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

stereotyp
stereotyp

(gr. stereos — stężały, twardy + typos — odcisk) funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości