Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza legendy średniowiecznej

Znaczna część piśmiennictwa średniowiecznego miała charakter parenetycznyparenetycznyparenetyczny – przestawiała typowe dla tej epoki wzorce osobowe. Dzieła należące do niektórych gatunków pełniły przede wszystkim funkcję dydaktyczną. Dotyczy to np. kazań, moralitetówmoralitetmoralitetów oraz legendlegendalegend, które służyły propagowaniu idei związanych z religią chrześcijańską. Badacze piśmiennictwa folklorystycznegopiśmiennictwo folklorystycznepiśmiennictwa folklorystycznego – do którego zaliczana jest legenda – przypuszczają, że do przełomu IV i V w. utwory należące do tego gatunku funkcjonowały w obiegu ustnym. Za pierwsze dzieło literackie zawierające legendy uznaje się zbiór hymnów autorstwa PrudencjuszaPrudencjuszPrudencjusza. Jednak już wcześniej istniały teksty, które można uznać za poprzedników tej formy piśmiennictwa. Wszystkie one zawierały mniej lub bardziej dokładnie opracowane żywoty świętych. Taki charakter miały m.in. powstające od II w. Akta świadków (acta martyrum).

Ewa Kosowska Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej

Były to suche, bezpośrednie protokoły z procesów pierwszych chrześcijan, sporządzone zgodnie z procedurą rzymską i świadczące o odwadze i poświęceniu podsądnych. [...] Na podstawie wspomnianych protokołów i zeznań naocznych świadków (a czasem nawet listów z więzienia) powstała druga grupa tekstów, zwanych PassionesPassionesPassiones albo Martyria. Charakteryzują się one w przeciwieństwie do Akt świadków dość wyraźnymi ambicjami literackimi i nierzadko odznaczają się kunsztowną formą artystyczną. [...]

Trzecią grupę tekstów treściowo związanych z opisami męczeńskich śmierci stanowią legendy religijne. Tworzone [...] po opisywanych wydarzeniach, lekceważą zarówno szczegółowość źródeł historycznych, jak i klasyczną dbałość o piękno formy [...]. Na przełomie IV i V wieku temat ten wykorzystał także „chrześcijański HoracyHoracyHoracy”, Prudencjusz, tworząc poetycką wersję tego męczeństwa. [...] Prudencjusz nie posługiwał się terminem „legenda” i nie on stworzył kanoniczną postać tego gatunku. Zostawił natomiast 14 fabularyzowanych hymnów na cześć pierwszych męczenników, zwłaszcza hiszpańskich. Zbiór ten, zwany PeristephanonPeristephanonPeristephanon, określany jest powszechnie jako pierwsza próba wprowadzenia do poezji tematu hagiograficznegohagiografiahagiograficznego. Prudencjusz uważany jest więc za twórcę „legendy literackiej”.

Na równi z tak pojętymi tekstami elitarnymi legenda w wersji popularnej i niektóre wątki apokryficzneapokryfapokryficzne złożyły się na przedmiot zainteresowań późniejszych kompilatorów. Tworzyli oni zbiory zarówno w oparciu o istniejące już, gotowe wzory, jak i czerpali z tradycji ustnej czy wręcz z własnej wyobraźni. Ale te właśnie zbiory [...] stworzyły podstawy do wyłonienia nowego gatunku – legendy hagiograficznejlegenda hagiograficznalegendy hagiograficznej.

legenda1 Źródło: Ewa Kosowska, Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej, Wrocław 1985, s. 65–68.

Nazwa gatunku

Emil Kumka Gatunki literackie źródeł hagiograficznych

Legenda od łacińskiego legens, oznacza pismo przeznaczone do głośnego, publicznego czytania podczas liturgii godzin, podczas posiłków w refektarzu zakonnym, albo w innych oficjalnych okolicznościach związanych z bohaterem dokumentu. Nie była więc utworem nieprawdziwym czy fantazją literacką, ale oficjalnym pismem (od XIII wieku na potrzeby kanonizacji i rozszerzenia kultu nowego świętego), powstałym bardzo często z polecenia papieża, kurii rzymskiej czy wyższego przełożonego zakonu. Legenda średniowieczna przedstawiała czytelnikowi opis życia osoby świętej w sposób chronologiczny od narodzin po śmierć [...] i posiadała określone sekcje podporządkowane kanonom redakcyjnym.

1 Źródło: Emil Kumka, Gatunki literackie źródeł hagiograficznych, 2015 r., dostępny w internecie: https://www.franciszkanie.pl/artykuly/gatunki-literackie-zrodel-hagiograficznych [dostęp 7.01.2022 r.].
Marta Wójcicka Legenda

Określenie wywodzi się z kultury religijno‑literackiej średniowiecznych klasztorów, w których podczas posiłków lektor czytał duchownym opowiadania budujące, zwłaszcza żywoty świętych, rozpoczynając od sakramentalnej formuły w rodzaju „Hodie legenda est vita” („Dzisiaj należy odczytać żywot”) patrona czy patronki danego dnia. Wyraz „legenda” (w znaczeniu „rzecz do czytania przeznaczona”) usamodzielnił się jako nazwa historii budującej, poświęconej osobie obdarzonej zdolnością dokonywania cudów, apostołowi, pustelnikowi, wyznawcy, męczennikowi, ewentualnie  Chrystusowi i Matce Boskiej.

2 Źródło: Marta Wójcicka, Legenda, dostępny w internecie: https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=237 [dostęp 7.01.2022 r.].

Cechy, typy i struktura legendy

Badacze wymieniają różne wyznaczniki, które charakteryzują legendę, w tym – legendę średniowieczną.

R1TFEIdyloUmi

Stosując różnorodne kryteria dokonywano też podziału legend na odmienne typy. Jeden z takich podziałów wyszczególnia teksty:

dotyczące świata naturalnego

wyjaśniające – zoomorficzne, antropomorficzne i przyrodoznawcze; opisujące gwiazdy, niebo, ziemię i wodę, ze szczególnym uwzględnieniem legend astralnych

dotyczące świata nadnaturalnego

o bogach, demonach i niezrozumiałych rytuałach, legendy o bohaterach i świętych

legendy historyczne

uniwersalne, lokalne i genealogiczne

legendy literackie

te, które stały się motywami literackimi

Indeks górny Źródło: Ewa Kosowska, Legenda. Kanon i transformacje. Św. Jerzy w polskiej kulturze ludowej, Wrocław 1985, s. 54–55. Indeks górny koniec

W średniowieczu szczególne znaczenie miała legenda hagiograficzna. Na podstawie zachowanych dzieł można dostrzec, że istniała charakterystyczna struktura fabularna tego typu legendy. Zawierała ona kilka głównych elementów narracji o świętym:

  • informację o jego pochodzeniu 

  • opis bogobojnego życia 

  • przykłady praktykowania zasad ascetyzmuascezaascetyzmu

  • opis dokonywanych cudów  

  • śmierć (np. męczeńską)   

  • narodziny kultu świętego ascety.

Złota legenda i polskie legendy średniowieczne

R1NS4hn0e8qII1
Fragment manuskryptu Złotej legendy Jakuba de Voragine'a, ok. 1290 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zdecydowana większość legend nie ma określonego twórcy. Są to teksty anonimowe, przekazywane przez tradycję. Zdarzały się jednak wyjątki, Jakub de Voragine (ok. 1228–1298), włoski dominikanin i kaznodzieja, napisał w języku łacińskim żywoty męczenników i świętych pod tytułem: Legenda aurea (Złota legenda). Tłumaczona i wydawana w rozmaitych wersjach wywarła wielki wpływ na rozwój literatury, sztuki i kultu świętych. W XV stuleciu przełożono ją aż 30 razy, zaś łacińskich wydań było ok. 70.

W Polsce także znano służącą katechezie i propagującą wzorcowy model życia chrześcijańskiego Złotą legendę. Zbiór dominikanina miał wpływ na rozwój gatunku w naszym kraju, do kanonu dopisywano opowieści o lokalnych świętych i błogosławionych. Prozatorskim legendom towarzyszyły także ich wierszowane odmiany. Za najciekawszy przykład tego typu dzieła uchodzi anonimowa XV‑wieczna Legenda o św. Aleksym, ale powstawały wówczas też inne legendy‑pieśni, np. o św. Dorocie, św. Stanisławie, św. Krzysztofie czy o św. Jopie (Hiobie). Ich zadaniem było w atrakcyjnej formie i w języku narodowym szerzyć wiedzę o świętych oraz dawać wiernym wzór do naśladowania.

Słownik

apokryf
apokryf

(gr. ápókryphos – ukryty, tajemny) – tekst związany tematycznie z Nowym lub Starym Testamentem, lecz nieuznany przez Kościół chrześcijański za kanoniczny legenda hagiograficzna – legenda przedstawiająca losy i czyny świętego

asceza
asceza

(gr. askezis – ćwiczenie) – dobrowolne wyrzeczenie się określonych wartości, takich jak dobra materialne czy przyjemności cielesne, w celu zapanowania nad ciałem i duchem, co ma zaowocować zbawieniem

hagiografia
hagiografia

(gr. hágios – święty, gráphein – pisać) – dział piśmiennictwa chrześcijańskiego, na który składają się żywoty świętych, legendy na ich temat oraz opisy cudów dokonywanych przez świętych

legenda
legenda

(łac. legere – czytać) – opowieść o świętych lub innych bohaterach, łącząca pierwiastki realistyczne z fantastycznymi i cudownymi. Nazwa wywodząca się z języka łacińskiego wskazuje na coś, co należy przeczytać, choć często treść legend była przez spisaniem przekazywana ustnie

legenda hagiograficzna
legenda hagiograficzna

legenda przedstawiająca losy i czyny świętego

moralitet
moralitet

średniowieczny utwór sceniczny z alegorycznymi postaciami personifikującymi walkę dobra ze złem

parenetyczny
parenetyczny

(gr. paraínesis – zachęcanie) – pouczający, zachęcający, charakterystyczny dla literatury, której zadaniem jest pouczanie i prezentowanie zalecanych postaw, wzorców

piśmiennictwo folklorystyczne
piśmiennictwo folklorystyczne

(ang. folk‑lore – wiedza ludu) – piśmiennictwo należące do kultury ludowej

Prudencjusz
Passiones
Horacy
Peristephanon