Przeczytaj
5 kwietnia 2022 roku miała premierę piąta odsłona popularnego silnika Unreal EngineUnreal Engine. Każda kolejna edycja wprowadza nie tylko technologiczne nowości, ale i ułatwienia, które mają przyspieszyć pracę projektantów oraz deweloperów.
Co ciekawe, silnik może być wykorzystywany do tworzenia gier na właściwie każdą platformę.
Historia silnika Unreal Engine
Jest to litera U w specyficznej czcionce wpisana w okrąg) Premiera silnika Unreal Engine Silnik ma swoją premierę wraz z grą Unreal. 4.7.2002 Ilustracja przedstawia Logo gry American's Army jest to prostokąt z wpisaną nazwą gry i skrótem AA3
Premiera silnika Unreal Engine 2 Silnik ma swoją premierę wraz z grą America's Army. 7.11.2006 Premiera silnika Unreal Engine 3 Silnik ma swoją premierę wraz z grą Gears of War. 19.3.2014 Premiera silnika Unreal Engine 4 Silnik ma swoją premierę wraz z grą Daylight. 2.3.2015 Uwolnienie silnika Unreal Engine 4 Silnik (oraz jego przyszłe aktualizacje) stał się darmowy dla wszystkich twórców. W przypadku produkcji komercyjnych, które zarobiły ponad trzy tysiące dolarów, twórcy zobowiązani byli do opłacania tantiem w wysokości pięciu procent zysków. 13.5.2020 Podwyższenie progu zysków Podwyższono próg, od którego twórcy gier mieli wypłacać pięć procent od zysków osobom odpowiedzialnym za silnik. Wynosił milion dolarów
Charakterystyka kolejnych wersji silnika UE
Unreal Engine 1

Najważniejsze funkcjonalności, jakie wprowadziła pierwsza wersja silnika, to wykrywanie kolizji, sztuczna inteligencja czy szczegółowe tekstury.
Jednak naprawdę przełomowym elementem był system skryptów, który umożliwiał tworzenie własnej treści, która następnie mogła stać się częścią gry – tzw. modów.
Unreal Engine 2

Druga wersja silnika wprowadziła poprawiony system renderowania. Dużą innowacją było wprowadzenie systemu Karma, który imitował stałe obiekty – wzbogacona fizyka świata została zaprezentowana w sieciowym odpowiedniku gry Unreal – Unreal Tournament 2003.
Unreal Engine 3

Istotnym elementem wprowadzonym przez trzecią wersję silnika był tzw. HDR Rendering. Była to mechanika odpowiedzialna za realistyczne oświetlenie. Pojawiły się również dynamiczne cienie – dzięki temu gry, które powstały z wykorzystaniem silnika UE 3 w tamtym czasie zachwycały graczy.
Przełomem był również debiut na platformach mobilnych – dostrzeżono potencjał, jaki drzemał w telefonach i grach projektowanych dla ich użytkowników.
Unreal Engine 4

Poza oczywistą zmianą, która wiązała się z podnoszeniem poziomu graficznego, silnik został również rozwinięty pod kątem funkcjonalności z poziomu twórcy. Ułatwiono wprowadzanie poprawek dla osób, które nie znają języka C++.
Ta wersja silnika wprowadziła również wiele funkcjonalności związanych z technologią VR (ang. virtual reality).
Unreal Engine 5
Silnik miał swoją premierę 5 kwietnia 2022 roku. Wprowadził pewne znaczące zmiany.

Nanite
Za nazwą skryje się zwirtualizowany system geometrii mikrowielokątów. System ten pozwala deweloperom stworzyć szczegółowe obiekty geometryczne. Twórcy mogą bezpośrednio importować pliki źródłowe o filmowej jakości; poziom detali jest automatycznie skalowany w czasie rzeczywistym. Utrata jakości jest (niemal) niezauważalna.
Lumen
System oświetlenia i generowania odbić, który bierze pod uwagę kąt padania światła czy liczbę źródeł światła. Technologia ta pozwala na uzyskanie fotorealistycznych efektów.
Ponadto wśród zapowiedzi pojawia się wiele informacji na temat poprawionych systemów fizyki postaci i świata.
Przyszłość
Każda osoba ciekawa tego, jakie konkretnie nowości wprowadza najnowsza wersja silnika, może skorzystać z witryny Unreal Engine Public Roadmap. Na podstawie publikowanych aktualizacji można również wysnuć wniosek co do kierunku rozwoju silnika.
W kolejnych częściach serii dowiesz się, jak stworzyć i edytować nowy materiał. Zaprojektujesz poziom gry, dodając do niego mapę, tereny i oświetlenie. W trakcie tworzenia gry dowiesz się, czym jest system Blueprint i jak za jego pomocą tworzyć obiekty i projektować ich interakcje z innymi elementami gry. Następnie dodasz do gry zróżnicowane przeszkody oraz reakcję postaci na zderzenie z nimi. Kolejno zaimplementujesz sekwencję zdarzeń, które muszą zajść po tym, jak bohater straci życie. Zaplanujesz także warunki zwycięstwa w grze. W ostatnim kroku poprawisz kilka funkcjonalności, a następnie wyeksportujesz grę tak, aby można ją było przekazać graczom.
Słownik
silnik gier komputerowych
gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję