5 kwietnia 2022 roku miała premierę piąta odsłona popularnego silnika Unreal EngineUnreal EngineUnreal Engine. Każda kolejna edycja wprowadza nie tylko technologiczne nowości, ale i ułatwienia, które mają przyspieszyć pracę projektantów oraz deweloperów.

Co ciekawe, silnik może być wykorzystywany do tworzenia gier na właściwie każdą platformę.

Historia silnika Unreal Engine

R1WcSTpJjOINI1
22.5.1998 Ilustracja przedstawia logo Unreal Engine
Jest to litera U w specyficznej czcionce wpisana w okrąg) Premiera silnika Unreal Engine Silnik ma swoją premierę wraz z grą Unreal. 4.7.2002 Ilustracja przedstawia Logo gry American's Army jest to prostokąt z wpisaną nazwą gry i skrótem AA3
Premiera silnika Unreal Engine 2 Silnik ma swoją premierę wraz z grą America's Army. 7.11.2006 Premiera silnika Unreal Engine 3 Silnik ma swoją premierę wraz z grą Gears of War. 19.3.2014 Premiera silnika Unreal Engine 4 Silnik ma swoją premierę wraz z grą Daylight. 2.3.2015 Uwolnienie silnika Unreal Engine 4 Silnik (oraz jego przyszłe aktualizacje) stał się darmowy dla wszystkich twórców. W przypadku produkcji komercyjnych, które zarobiły ponad trzy tysiące dolarów, twórcy zobowiązani byli do opłacania tantiem w wysokości pięciu procent zysków. 13.5.2020 Podwyższenie progu zysków Podwyższono próg, od którego twórcy gier mieli wypłacać pięć procent od zysków osobom odpowiedzialnym za silnik. Wynosił milion dolarów
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Charakterystyka kolejnych wersji silnika UE

Unreal Engine 1

ROdAZxblDws9H1
Screenshot przedstawiający grę Harry Potter i Kamień filozoficzny stworzoną za pomocą silnika Unreal Engine 1.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org [dostęp 12.05.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Najważniejsze funkcjonalności, jakie wprowadziła pierwsza wersja silnika, to wykrywanie kolizji, sztuczna inteligencja czy szczegółowe tekstury.

Jednak naprawdę przełomowym elementem był system skryptów, który umożliwiał tworzenie własnej treści, która następnie mogła stać się częścią gry – tzw. modów.

Unreal Engine 2

R50lMZgSxe9kn1
Screenshot przedstawiający grę Harry Potter i Więzień Azkabanu stworzoną za pomocą silnika Unreal Engine 2.
Źródło: dostępny w internecie: oldpcgaming.net [dostęp 12.05.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Druga wersja silnika wprowadziła poprawiony system renderowania. Dużą innowacją było wprowadzenie systemu Karma, który imitował stałe obiekty – wzbogacona fizyka świata została zaprezentowana w sieciowym odpowiedniku gry Unreal – Unreal Tournament 2003.

Unreal Engine 3

R1N37rC3uqMat
Screenshot przedstawiający grę Life is Strange stworzoną za pomocą silnika Unreal Engine 3.
Źródło: dostępny w internecie: pcgamer.com [dostęp 12.05.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Istotnym elementem wprowadzonym przez trzecią wersję silnika był tzw. HDR Rendering. Była to mechanika odpowiedzialna za realistyczne oświetlenie. Pojawiły się również dynamiczne cienie – dzięki temu gry, które powstały z wykorzystaniem silnika UE 3 w tamtym czasie zachwycały graczy.

Przełomem był również debiut na platformach mobilnych – dostrzeżono potencjał, jaki drzemał w telefonach i grach projektowanych dla ich użytkowników.

Unreal Engine 4

R1EHkgNDC3v1q
Screenshot przedstawiający grę It Takes Two stworzoną za pomocą silnika Unreal Engine 4.
Źródło: dostępny w internecie: ea.com [dostęp 12.05.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Poza oczywistą zmianą, która wiązała się z podnoszeniem poziomu graficznego, silnik został również rozwinięty pod kątem funkcjonalności z poziomu twórcy. Ułatwiono wprowadzanie poprawek dla osób, które nie znają języka C++.

Ta wersja silnika wprowadziła również wiele funkcjonalności związanych z technologią VR (ang. virtual reality).

Unreal Engine 5

Silnik miał swoją premierę 5 kwietnia 2022 roku. Wprowadził pewne znaczące zmiany.

R1d6m0rnGNfvd
Aktorzy znani z serii filmów Matrix promowali projekt prezentujący możliwości technologiczne silnika – The Matrix Awakens. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że sami zostali wymodelowani z wykorzystaniem ww. silnika.
Źródło: PlayStation.Blog, dostępny w internecie: blog.playstation.com [dostęp 12.05.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Nanite

Za nazwą skryje się zwirtualizowany system geometrii mikrowielokątów. System ten pozwala deweloperom stworzyć szczegółowe obiekty geometryczne. Twórcy mogą bezpośrednio importować pliki źródłowe o filmowej jakości; poziom detali jest automatycznie skalowany w czasie rzeczywistym. Utrata jakości jest (niemal) niezauważalna.

Lumen

System oświetlenia i generowania odbić, który bierze pod uwagę kąt padania światła czy liczbę źródeł światła. Technologia ta pozwala na uzyskanie fotorealistycznych efektów.

Ponadto wśród zapowiedzi pojawia się wiele informacji na temat poprawionych systemów fizyki postaci i świata.

Przyszłość

Każda osoba ciekawa tego, jakie konkretnie nowości wprowadza najnowsza wersja silnika, może skorzystać z witryny Unreal Engine Public Roadmap. Na podstawie publikowanych aktualizacji można również wysnuć wniosek co do kierunku rozwoju silnika.

Nauczysz się

W kolejnych częściach serii dowiesz się, jak stworzyć i edytować nowy materiał. Zaprojektujesz poziom gry, dodając do niego mapę, tereny i oświetlenie. W trakcie tworzenia gry dowiesz się, czym jest system Blueprint i jak za jego pomocą tworzyć obiekty i projektować ich interakcje z innymi elementami gry. Następnie dodasz do gry zróżnicowane przeszkody oraz reakcję postaci na zderzenie z nimi. Kolejno zaimplementujesz sekwencję zdarzeń, które muszą zajść po tym, jak bohater straci życie. Zaplanujesz także warunki zwycięstwa w grze. W ostatnim kroku poprawisz kilka funkcjonalności, a następnie wyeksportujesz grę tak, aby można ją było przekazać graczom.

Słownik

Unreal Engine
Unreal Engine

silnik gier komputerowych

gry AAA
gry AAA

gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję