Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Twórcy barokowi chcieli osiągnąć artystyczne cele przez odwołanie się do zmysłów, fantazji, szukali nowych rozwiązań. Renesansowe poczucie piękna zastąpili poszukiwaniem przeciwieństw. Pokazywali brzydotę, dziwność i niezwykłość świata, wszystko po to, aby zadziwić odbiorcę i skłonić go do refleksji. Szczególnie upodobali sobie kontrasty, dynamikę kompozycji, przepych, blask, patos. Świadomie zakłócali zasady harmonii i proporcji, wykorzystywali efekt złudzenia optycznego. Jedną z głównych cech sztuki barokowej był iluzjonizmiluzjonizmiluzjonizm.

Kościół, który stał się wzorem

R7iCotZM0x8mj
Wnętrze kościoła Il Gesù w Rzymie
Źródło: Fczarnowski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Po Soborze trydenckimSobór trydenckiSoborze trydenckim (1545–1563) Kościół katolicki powołał do istnienia m.in. zakon jezuitów, który był odpowiedzialny za reformę szkolnictwa, miał również ewangelizować i nawracać „zagubione dusze” - ludzi uległych reformacyjnym poglądom. Jezuici działali wielotorowo: nie tylko przez ekspresyjne kazania, ale także poprzez wspaniałe celebracje obrzędów kościelnych, których mocną stroną miał być czynnik wizualny. Była nim sztuka, która odwoływała się do emocji i uczuć wiernych. Monumentalna, bogata w detale architektura i przepych scenerii wnętrz kościelnych mówiły o potędze Kościoła, rozpowszechniały kult świętych, a przede wszystkim tworzyły tło dla rozbudowanych nabożeństw. Dotychczasowe budowle sakralne nie nadawały się do odprawiania pełnych przepychu liturgii, dlatego stworzenie odpowiedniego kościoła, w którym wszyscy zgromadzeni mogliby jak najpełniej uczestniczyć we mszy, stało się niezwykle ważne.

Budowla, którą uważa się za pierwowzór świątyni barokowej, to kościół zakonu jezuitów w Rzymie pw. Najświętszego Imienia Jezus, znany jako Il Gesù. Świątynia była właśnie odpowiedzią na potrzeby potrydenckiej sztuki, w tym architektury.

Kościół barokowy zniósł podział wnętrza na przestrzeń dla duchownych i osób świeckich. Wierni mieli być blisko ołtarza i w pełni przeżywać nabożeństwo. Dlatego twórca świątyni Il Gesù, Jacopo da Vignola (1507–1573), zaproponował jednonawowy kościół na planie krzyża łacińskiego, przecięty szerokim i krótkim transeptemtransepttranseptem, który nie wystaje poza bryłę korpusu, oraz z płytkim prezbiteriumprezbiteriumprezbiterium. Takie ukształtowanie przestrzeni sprawia, że ołtarz jest doskonale widoczny, a duchowny głoszący kazanie – słyszany z każdego miejsca we wnętrzu.

R1IGOcEuUE6LV
Ilustracja interaktywna przedstawia plan techniczny kościoła. Jest to zrzut z góry. Na planie zaznaczone są punktami elementy budowli. Opis punktów: 1. kopuła , 2. transept pozorny , 3. prezbiterium , 4. absyda , 5. nawa główna , 6. kaplica , 7. kaplica.
Plan kościoła Il Gesù, 1568
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dwukondygnacyjna fasada świątyni autorstwa Giacomo della Porta (1540–1604) jest harmonijna i symetryczna względem głównego wejścia. Została zbudowana z rytmicznie ułożonych elementów tworzących światłocień (pilastrypilasterpilastry, półkolumnypółkolumnapółkolumny, frontonyfrontonfrontony, nieduży łamany gzymsgzymsgzyms, nisze), który dodatkowo ją modeluje – okazałość architektury i bogate dekoracje miały stanowić odpowiednią oprawę miejsca kultu. Układ elementów skupia uwagę na drzwiach prowadzących do serca budowli, czyli ołtarza głównego, co było zgodne z założeniem, że architektura powinna równocześnie eksponować sacrum i podkreślać majestat samej przestrzeni religijnego kultu.

RdZzkCGnXpZO81
Ilustracja interaktywna przedstawia barokową, trawertynową fasadę budynku kościelnego. W fasadzie pojawia się sześć zdwojonych pilastrów. Na skrzyżowaniu nawy i transeptu zbudowano kopułę. Ma ona ośmiokątny bęben z prostokątnymi oknami na co drugiej powierzchni. Każde z nich ma kamienne obramowanie i fronton. Nad gzymsem, wokół kopuły znajduje się osiem mniejszych okien z małymi trójkątnymi frontonami. Opis punktów znajdujących się na zdjęciu: 1. kartusz z papieskim znakiem, 2. kapitel koryncki, 3. balustrada, 4. fronton ujęty w zwieńczenie zakończone łukiem, 5. kartusz, tutaj z monogramem JHS, będącym znakiem Towarzystwa Jezusowego, 6. półokrągłe zwieńczenie, 7. półkolumna, 8. trójkątny fronton, rozczłonkowany na trzy części, 9. spływy wolutowe, 10. pilaster, 11. podium
Fasada kościoła Il Gesù w Rzymie
Źródło: Alejo2083, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Założenia architektoniczne kościoła Il Gesù powielano w całej Europie. Wśród ówczesnych polskich realizacji tej koncepcji wyróżniają się: kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie, kościół Bożego Ciała w Nieświeżu oraz kościół św. Kazimierza w Wilnie.

Bogactwo formy

Rjp5z6qGlsC10
Świątynia na planie krzyża greckiego, pierwotny projekt Bazyliki św. Piotra na Watykanie autorstwa Donato Bramantego (1444–1514)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Świątynie, których przepych i bogactwo form fasady i wnętrz szczególnie zapadają w pamięć, to przede wszystkim budowle należące do okresu dojrzałego baroku. Zazwyczaj były wznoszone na planie zbliżonym do krzyża łacińskiego, z kopułąkopułakopułą na skrzyżowaniu płytkiego transeptu i nawy głównej, ale także na planie centralnym – krzyża greckiegokrzyż greckikrzyża greckiego lub owalu. Często rezygnowano z naw bocznych – ich miejsce zastępowały liczne kaplice, łączone z nawą główną zdobnymi arkadami. Układ okien i arkad akcentował kierunek prowadzący wzrok w stronę głównego ołtarza – sacrum świątyni.

RmFaGdXmXIDBy1
Andrea Pozzo, kopuła; S. Ignatio, 1695, fresk
Źródło: Anthony Majanlahti, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Dekoracja kontrreformacyjnych kościołów wpłynęła na rozwój iluzjonistycznych fresków, zacierających granice pomiędzy malarstwem, rzeźbą i architekturą. Powstawały wnętrza silnie oddziałujące na emocje i przeżycia estetyczne odbiorcy. Artyści tacy jak Pietro da Cortona czy Andrea Pozzo, tworząc freski, stosowali efekt bazujący na złudzeniu optycznym zwanym kwadraturą (quadratura). Termin ten określa symulację przestrzeni architektonicznej (np. na kopule czy sklepieniu świątyni), która miała się w sposób iluzjonistyczny otwierać ku niebu, wydawać się większa, bardziej monumentalna w swoim założeniu.

Sakralna architektura barokowa – cechy charakterystyczne

  • malownicze, monumentalne budowle, często zwieńczone kopułami

  • kościoły na planie centralnym lub na planie krzyża łacińskiego, ale jednonawowe, w których nawy boczne były zastępowane kaplicami

  • dynamizm architektury: „falujące” fasady, wypukłe i wklęsłe części budynków

  • dwukondygnacyjne elewacje

  • precyzyjna dekoracja rzeźbiarska, nisze na elewacji, w których umieszczano rzeźby

  • bogato zdobione portale, często z tympanonami

  • przepych wnętrz kościołów: marmury i marmoryzacjemarmoryzacjamarmoryzacje, złocenia, sztukateriesztukateriasztukaterie stiukowe, sklepienia pokryte freskami z wykorzystaniem malarstwa iluzjonistycznego (quadratura)

Pałace i rezydencje

Świecka architektura barokowa, w dużej mierze architektura rezydencjonalna, nie była tak widowiskowa jak budownictwo sakralne tego okresu – hołdowała symetrii, umiarkowaniu i klasycznemu porządkowi. Elewacje budynków zdobiono zdecydowanie skromniej, często rezygnowano nawet z rzeźbiarskiej dekoracji. Pawilony lokowane na planie w kształcie litery U, z bocznymi skrzydłamiskrzydło bocznebocznymi skrzydłami, otwierały się na wspaniałe ogrody o formowanych alejach. Przyroda była częścią założeń pałacowych – roślinność współistniała z elementami małej architektury: fontannami, altanami czy sztucznymi grotami.

Architektura pałacowa doby baroku była swego rodzaju metaforą władzy absolutnej. Styl architektury rezydencjonalnej często określany jest jako styl Ludwika XIV, zwanego Królem Słońce, panującego we Francji w latach 1643–1715. W tym kraju właśnie powstały największe założenia architektury pałacowo‑ogrodowej.

Jedną z pierwszych rezydencji zbudowanych zgodnie z wyznacznikami baroku klasycyzującego jest powstały w latach 1657–1661 pałac Vaux le VicomteMaincy projektu Louisa Le Vau (1612–1670) i Charles’a Le Bruna (1619–1690). Z zespołem tym należy wiązać pojęcie entre court et jardin (fr. między dziedzińcem a ogrodem), określające typ pałacu barokowego, który wraz z należącym do niego parkiem ma układ osiowy. Główny budynek pałacu jest usytuowany między dziedzińcem honorowym a ogrodem położonym na tyłach rezydencji. Typ założenia entre court et jardin realizuje także pałac w Wersalu.

R2CPwEVqMFKkn1
Pałac Vaux le Vicomte, arch. Louis Le VauCharles Le Brun
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Barokowe rezydencje

Dworska architektura barokowa – cechy charakterystyczne

  • budowle entre court et jardin – reprezentacyjne założenia dworsko‑parkowe w układzie osiowym, z dziedzińcem honorowym, centralnie położonym pałacem i ogrodami na jego tyłach

  • park/ogród zaprojektowany symetrycznie względem osi budynku, wyposażony w elementy małej architektury, np. gabinety, sztuczne groty, roślinne labirynty, kanały wodne, baseny, fontanny, geometryczne trawniki i żywopłoty

  • pałace na planie litery U –  otwarta forma z bocznymi skrzydłami, których pomieszczenia tworzą amfiladę

  • dynamiczna elewacja – wykorzystanie ryzalituryzalitryzalitu, czyli wystającego z bryły – zazwyczaj w centralnej części – fragmentu budynku

  • część środkowa z rozbudowaną, bogato dekorowaną klatką schodową – głównym wejściem prowadzącym do sali balowej, otwartej na ogród

  • budynki często wyposażone w wysokie okna, z francuska nazywane portfenetrportfenetrportfenetr, doświetlające wnętrze

Słownik

absyda
absyda

(gr. apsis – łuk, sklepienie) – część architektoniczna zamykająca prezbiterium, nawę lub transept, najczęściej okrągła lub na planie wieloboku

fronton
fronton

(łac. frons, frontis – czoło, twarz, przód) – inaczej przyczółek, element architektoniczny fasady w formie trójkątnego szczytu. Wewnątrz frontonu znajduje się pole, często zdobione, nazywane tympanonem. Terminy fronton i tympanon często są stosowane zamiennie

gzyms
gzyms

(z niem. Gesims[e]) – poziomy, wysunięty przed lico ściany pas muru, często zdobiony

iluzjonizm
iluzjonizm

(łac. illusio - złudzenie) dążenie do oddania możliwie najwierniejszego złudzenia rzeczywistości w dziele plastycznym, mające sprawiać złudzenie trójwymiarowości budynków, przedmiotów. Przykładem może być kopuła wykonana przez A. Pozzo w rzymskim kościele San Ignatio

kapitel
kapitel

(łac. capitellum/capitulum – rozdział, część) najwyższa część kolumny, filaru lub pilastra wieńcząca ten element

kartusz
kartusz

(franc. cartouche, od łac. c(h)arta – papier) – element dekoracyjny, popularny w architekturze baroku; ozdobne obramienie tarczy, tablicy inskrypcyjnej, płaskorzeźby lub malowidła

kopuła
kopuła

(wł. cupola, od łac. cupa – beczka) – półkulowe sklepienie zamkniętej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym)

krzyż grecki
krzyż grecki

krzyż równoramienny

marmoryzacja
marmoryzacja

dekoracyjna imitacja marmuru na elemencie architektonicznym, ale także na papierze, drewnie i tkaninie, polegająca najczęściej na powlekaniu powierzchni materiałem naśladującym naturalne użyłkowanie i kolorystykę marmuru

pilaster
pilaster

(fr. pilastre, od łac. pila – filar) – płaski, nieznacznie wysunięty przed ścianę filar przyścienny o funkcjach nośnej i jednocześnie ozdobnej

portfenetr
portfenetr

(fr. porte – drzwi, fenêtre – okno) – wysokie okno sięgające do podłogi, charakterystyczne dla architektury pałacowej XVIII–XIX wieku

półkolumna
półkolumna

element architektoniczny, kolumna wystająca ze ściany mniej więcej w połowie swojej grubości, o funkcjach podporowych i dekoracyjnych

prezbiterium
prezbiterium

(łac. presbyterium, od gr. presbytérion – starszyzna, rada starszych) – inaczej chór, część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa

ryzalit
ryzalit

(niem. Risalit, od wł. risaltare – wyróżnienie, podkreślenie) – fragment wystającego z bryły, zazwyczaj w centralnej części budynku

Sobór trydencki
Sobór trydencki

(ros. sobor – zbór, zgromadzenie) – zgromadzenie, narada przedstawicieli Kościoła katolickiego w obliczu zagrożenia reformacją; odbywał się w Trydencie w latach 1545–1563 (z przerwami); podczas soboru postulowano propozycje wewnętrznych reform w Kościele rzymskokatolickim i ustalono plan kontrreformacji; omówiono także dekrety wiary i moralności, a także dyscypliny kościelnej

skrzydło boczne
skrzydło boczne

boczna część budynku, często cofnięta lub ustawiona do niego pod kątem

spływy wolutowe
spływy wolutowe

detal architektoniczny w formie spirali, zwykle boczna, symetryczna część dekoracyjna szczytów budowli, harmonijnie łącząca węższy fragment szczytu z niższą kondygnacją budynku

sztukateria
sztukateria

gipsowa, rzeźbiona dekoracja ściany lub sufitu

transept
transept

(łac. trans- – za, przez + saeptum – ogrodzenie) – część architektoniczna budowli sakralnej, inaczej nawa poprzeczna, której oś jest prostopadła do osi głównej budowli