Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kosmologia i kosmogonia

Kosmologia to dyscyplina nauki, której przedmiotem badań jest całość wszechświata. Ponieważ kosmologia interesuje się bytami materialnymi, bywa też nazywana filozofią przyrody nieożywionej. Empiryczny charakter dyscypliny sprawia, że za nauki z nią spokrewnione uznaje się przede wszystkim fizykę i astronomię, ale w jej zakres wchodzą także zagadnienia natury filozoficznej. W ramach kosmologii próbuje się ustalić strukturę i rozwój wszechświata. Obecny stan wiedzy pozwala przyjąć, że ewolucja kosmosu trwa od tzw. wielkiego wybuchu, który miał miejsce ok. 20 miliardów lat temu. Jednak wciąż pozostają otwarte pytania o tak fundamentalne sprawy, jak nieskończoność przestrzenna świata czy miejsce, jakie zajmuje w nim człowiek.

R17aCpuuqWG7F1
Źródło: domena publiczna.

Do najważniejszych tematów badawczych kosmologii należy pochodzenie i ewolucja kosmosu. Dział wiedzy, który bada te kwestie, nosi nazwę: kosmogoniakosmogoniakosmogonia (gr. kosmos ‒ wszechświat; gr. gone ‒ początek).

Opisy kosmogoniczne w mitach

Współczesne teorie kosmogoniczne odwołują się nie tylko do fizyki, astronomii i filozofii, ale również do teologii oraz naukowych badań nad mitologiami. Dzięki tym ostatnim wiadomo, że niemal wszystkie mitologie przedstawiały wizję powstania świata i jego elementów. Można w nich dostrzec powtarzający się schemat narracji:

Andrzej Szyjewski Kosmogonia

Proces kosmogonii przedstawiany w mitach rozumie się jako przechodzenie ze stanu chaosu do kosmosu i porządkowanie na wielu poziomach; stan chaosu charakteryzuje ciemność, pustka, brak wszelkich form, skupienie całej materii świata w jednym punkcie rozumianym jako kosmiczne jajo lub zarodek [...], otchłań wód [...] oraz brak upływu czasu, czyli brak wszelkich zmian [...], stan ten ulega następnie zmianie samorzutnej albo dzięki podjętej akcji istoty stwórczej [...]; w mitach zrodzenia potomstwo spłodzone przez pierwotną parę (Ojciec‑Niebo i Matka‑Ziemia, Słońce i Księżyc) oddziela od siebie rodziców, zdobywając przestrzeń dla pozostałego stworzenia [...]; akcją stwórczą może też być [...] nazywanie lub zaklęcie magiczne [...], rzeźbienie, lepienie lub tkanie.

1 Źródło: Andrzej Szyjewski, Kosmogonia, [w:] tegoż, Encyklopedia katolicka, Lublin 2002, s. 938–939.
deskrypcja

Kosmogonia biblijna

Księga Rodzaju zawiera dwa opisy stworzenia świata, przy czym „drugi” z nich„drugi”„drugi” z nich właściwie nie zawiera deskrypcjideskrypcjadeskrypcji struktury kosmosu, a koncentruje się na wyjaśnieniu genezy człowieka. Umieszczenie wersetów poświęconych początkowi świata wydaje się logiczne i uzasadnione. Należy jednak pamiętać, że Księga Rodzaju nie jest chronologicznie pierwszą księgą Biblii. Jej ostateczna redakcja nastąpiła dopiero po niewoli babilońskiej w VI wieku przed Chrystusem – z tego okresu pochodzi także sam poemat o stworzeniu kosmosu.

Michał Heller Nauka i Teologia – niekoniecznie tylko na jednej planecie

Znamienne, iż właśnie ten akcent otwiera księgi Starego Testamentu. [...] To, że całość rozpoczyna się od opisu stworzenia świata, jest niewątpliwie wynikiem redakcyjnego zabiegu, ale można się w nim dopatrywać głębokiego znaczenia teologicznego: refleksja nad losem człowieka już na wstępie powinna otrzymać kosmologiczny kontekst.

2 Źródło: Michał Heller, Nauka i Teologia – niekoniecznie tylko na jednej planecie, Kraków 2019, s. 57.
R1EDjZ2dANcV81
Giovanni di Paolo, Stworzenie świata i wygnanie z Raju, 1445
Źródło: licencja: CC 0 1.0.

Intencją osoby, która zadecydowała o takim układzie Pięcioksięgu MojżeszowegoPięcioksiągPięcioksięgu Mojżeszowego, było uwypuklenie podstawowej prawdy: wszystko, co istnieje, zostało stworzone przez jedynego Boga. Opis w postaci poematu złożonego z siedmiu części miał więc udowadniać, że konstrukcja świata nie jest przypadkowa. Wskazuje na to m.in. logiczny rozkład etapów jego powstawania. Jednak celem twórcy nie było zajmowanie się szczegółami dotyczącymi procesu kreacji, lecz podkreślenie roli tego, kto powołał z nicości wszelkie byty i kto nadał sens ich istnieniu. Na tym polega zasadnicza różnica między kosmogonią biblijną a analogicznymi opisami pojawiającymi się w różnych religiach i mitologiach.

Inne fragmenty Starego i Nowego Testamentu podejmujące temat genezy i konstrukcji świata, nawet jeśli nie są zależne od deskrypcji umieszczonej w Księdze Rodzaju, mają podobne teologiczne znaczenie: wskazują na mądrość Boga, który stworzył niebo i ziemię, oraz podkreślają, że Bóg jest tylko jeden.

Kosmogonia w mitologii greckiej

R1Bjqk0iIqEJY1
Gustave Moreau, Hezjod i muza Melpomena w lesie, 1891
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W starożytnej Grecji nie powstało dzieło o podobnym charakterze jak Stary Testament, czyli zawierające kanoniczny tekst religijny, którego nie wolno zmieniać. Wprawdzie mity opowiadały o bogach, ale żadnej z tych historii nie można potraktować jako wersji o prymarnym znaczeniu. Utwory literackie, przedstawiające m.in. opisy pojawiania się kolejnych bogów, różnią się między sobą w wielu szczegółach. Za najstarszą, ale nie jedyną znaną nam literacką realizację tego tematu, uchodzi dzieło HezjodaHezjodHezjoda TeogoniateogoniaTeogonia, czyli epos ukazujący narodziny bogów i herosów oraz walki między nimi, a także mówiący o związkach między istotami boskimi a ludźmi. Nie ma również w greckiej mitologii i literaturze jednej kanonicznej kosmogonii. Wśród licznych wersji kosmogonicznego mitu z czasem szczególnego znaczenia nabrała ta, którą podał rzymski twórca OwidiuszOwidiuszOwidiuszMetamorfozach ‒ poemacie, który opisywał początki bogów i świata:

Owidiusz Metamorfozy

Tak bóg – jakkolwiek by go nazwać – podzielił chaos i uporządkował  go według części. Naprzód więc ziemię skupił w ogromny okrąg […]. Potem rozkazał morzu rozlać się szeroko […] Uczynił źródła, stawy, rozległe jeziora, a spadające rzeki ujął w brzegi. […] Rozkazał, by się rozpostarły pola, obniżyły doliny, lasy pokryły zielenią, aby wzniosły się skaliste góry. […] Zaledwie wszystko w ścisłych rozmieścił granicach, gdy nagle gwiazdy, które z dawna kryły się w ślepych ciemnościach, błysły i roziskrzyły niebo. […] Lśniące ryby dostały wody na mieszkanie, a zwierzęta – ziemię, ptaki – lotne powietrze. Lecz brakło jeszcze istoty wyższej, obdarzonej rozumem, zdolnej przewodzić innym. […] Zaś syn Japetasynsyn Japeta zmieszał glinę z wodą rzeki i ulepił z niej człowieka na podobieństwo bogów, którzy wszystkim kierują. Inne stworzenia wzrok spuszczają w ziemię, człowiek jedynie otrzymał postać wzniosłą, miał nakaz patrzeć w niebo, twarz zwracać ku gwiazdom. Ziemia bezkształtna dotąd i surowa, tak przemieniona – odziała się w nieznany do tej pory gatunek ludzki.

owid1 Źródło: Owidiusz, Metamorfozy, oprac. S. Stabryła, tłum. A. Kamieńska, S. Stabryła, Wrocław 1995, s. 5–8.

Jednak również to dzieło literackie, do którego odwoływano się przez następne setki lat, by dowiedzieć się np. tego, jak powstał człowiek, nie miało takiej rangi, jak Księga Rodzaju.

„drugi”
Pięcioksiąg
Owidiusz
syn
Hezjod

Słownik

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos ‒ wszechświat, ład, porządek; gr. gónos ‒ pochodzenie) ‒ mitologiczne albo religijne wyobrażenie powstania wszechświata

monoteizm
monoteizm

(łac. < gr. mónos – jedyny; theós – bóg) – jedynobóstwo, wiara w jednego Boga

politeizm
politeizm

(gr. polýs – liczny, wiele; théos – bóg) – wielobóstwo, forma religii uznająca istnienie wielu bogów

teogonia
teogonia

(gr. theogonia) – pochodzenie bogów