Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1UC0I2omfeJF
Obraz przedstawia mężczyznę z rozwianymi długimi włosami i brodą, siedzącego pomiędzy dwiema chmurami na tle słońca. Jest schylony - patrzy w dół. Prawa ręka skierowana w dół. Z dłoni odchodzą dwa promienie.

Kosmogonia biblijna i mitologiczna

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Theogonia Hezjoda, przedstawiająca wierzenia starożytnych Greków na temat początku świata i pochodzenia bogów, powstała w okresie VIII–VII wieku p.n.e. Kosmogonia biblijna, umieszczona w drugim rozdziale Księgi Rodzaju, została spisana około X wieku p.n.e. Przekazuje całość wyobrażeń o powstaniu świata, właściwych dla religii monoteistycznej, jaką jest judaizm. Tekst ten zawiera także opis stworzenia przez Boga człowieka – z prochu lub mułu ziemi. Tysiąc lat później poeta rzymski Owidiusz spisał mit, w którym pierwszy człowiek zostaje ulepiony z gliny i wody przez Japeta, jednego z Tytanów. Choć wizje politeistyczna i monoteistyczna różnią się zasadniczo, zauważalna jest paralelaparalelaparalela między opisami procesu stworzenia człowieka, który, jak podaje Księga Rodzaju, zostaje następnie ożywiony boskim tchnieniem.

paralela
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polega etyczna ocena poszczególnych elementów świata zawarta w Księdze Rodzaju.

  • Porównasz treść kosmogonii biblijnej i mitologicznej, by wyjaśnić genezę czasu świętego.

  • Porównasz treść kosmogonii biblijnej i mitologicznej, by wyjaśnić powody, dla których stworzono ludzkość.

  • Wymienisz epitety zabarwione emocjonalnie oraz neutralne, użyte w Mitologii Jana Parandowskiego.