Przeczytaj
Przebieg ciąży
Ciąża obejmuje pierwszy okres rozwoju człowieka, zwany prenatalnym (śródmacicznym).
Składają się na niego dwie fazy:
faza zarodkowa – od zapłodnieniazapłodnienia do 8 tygodnia życia (rozwijający się nowy organizm nazywa się zarodkiemzarodkiem);
faza płodowa – od 9 do 40 tygodnia życia (od 9 tygodnia rozwijający się organizm, coraz bardziej przypominający swoim wyglądem istotę ludzką, nosi nazwę płodupłodu).
Rozwój prenatalny człowieka
W pierwszych ośmiu tygodniach ciąży rozwój zarodka przebiega niezwykle szybko. Aby określić wiek zarodka, ocenia się jego długość, wygląd zewnętrzny (zawiązki kończyn, wygląd twarzy) oraz stopień rozwoju różnych narządów (głównie narządu wzroku) i układu nerwowego. Dokładna znajomość stadiów okresu zarodkowego oraz dokonujących się w nich zmian ma duże znaczenie praktyczne dla określenia czasu powstania wad rozwojowych poszczególnych narządów.
Trymestr ciąży – zmiany fizjologiczne u ciężarnej | Wiek nowego organizmu | Długość i waga nowego organizmu | Zmiany zachodzące w rozwoju nowego organizmu |
---|---|---|---|
I trymestr | 30‑36 godz. | 0,15 mm | Zapłodniona komórka w jajowodzie ulega podziałowi. |
3–4 dzień | 0,15–0,2 mm | Kolejne mitotyczne podziały zygoty, jej wędrówka przez jajowód. Zygota w stadium 4 blastomerów: Zygota w stadium 8 blastomerów: Zygota w stadium moruli: | |
5 dzień | 0,15–0,2 mm | Ok. 100‑komórkowy zarodek opuszcza jajowód i dostaje się do macicy. | |
6 dzień | 0,15–0,2 mm | Powstaje blastocysta, która następnie ulegnie implantacji w ścianie macicy. | |
9–12 dzień | 0,15–0,2 mm | Implantacja zarodka w ścianie macicy. Początek procesu gastrulacji - tworzenia się trzech listków zarodkowych: ektodermy, endodermy i mezodermy. Z zewnętrznych komórek powstają błony płodowebłony płodowe, łożysko i pępowina, a z centralnych formuje się ciało zarodka. | |
2 tydzień | 0,2 mm | Z listków zarodkowych różnicują się tkanki i narządy. | |
3 tydzień | 1,5–2,5 mm | Formuje się cewa nerwowa, z której powstaną mózg i rdzeń kręgowy. Powstają zawiązki kręgów. | |
4 tydzień | 2–3,5 mm | Pojawiają się zawiązki ramion i nóg, a także wątroby, trzustki, tchawicy i płuc. Serce zaczyna bić. Pojawiają się trzy pierwotne pęcherzyki mózgowe oraz zawiązki oczu i uszu. Zarodek ma ogon, który stopniowo będzie zanikał. | |
5 tydzień | 5 mm | Na końcach kończyn pojawiają się „płetwy” – przyszłe dłonie i stopy. Rozwijają się nerki i mózg. | |
6 tydzień | 10–15 mm | Zaczynają się rozwijać oczy i uszy. Tworzy się układ pokarmowy oraz chrzęstny szkielet (kręgosłup ma grubość szpilki, a żebra – włosa). | |
7 tydzień | 20 mm | Wydłużają się kończyny, głowa ma długość równą połowie długości ciała, zarysowuje się twarz. Zarodek różnicuje się zgodnie z kierunkiem genetycznie zdeterminowanym przy zapłodnieniu. | |
8 tydzień | 30 mm | Większość narządów jest już wykształcona (minęło niebezpieczeństwo powstania wad rozwojowych). Zarodek pokrywa się meszkiem płodowym (tzw. postać lanugo), zanikają ogon i błony między palcami, wątroba zaczyna produkować erytrocyty, rozpoczyna się kostnienie szkieletu. Zarodek wykonuje już pierwsze ruchy. | |
II trymestr | 3 miesiąc | 6 cm | Jelita przesuwają się z pępowiny do brzucha płodu, pracują nerki. PłódPłód rusza rękami i ustami. Na podstawie badania USG można określić płeć płodu oraz sprawdzić, czy jego rozwój jest prawidłowy (np. wykluczyć występowanie wad genetycznych). Do erytropoezy włącza się śledziona. |
4 miesiąc | 10–15 cm | Rozwijają się cechy płciowe, serce pracuje z szybkością 120–160 uderzeń na minutę. | |
5 miesiąc | 23–25 cm | Płód reaguje na dźwięki i zaczyna ćwiczyć odruch ssania (ssie swój kciuk). Pojawiają się u niego włosy, rzęsy i brwi. Jego skórę pokrywa maź płodowa, która chroni przed macerującym działaniem płynu owodniowego. Można zaobserwować regularny układ dnia płodu (porę spania i porę wzmożonej ruchliwości). | |
6 miesiąc | 30–35 cm | Płód zamyka i otwiera oczy. Pęcherzyki płucne rozpoczynają wydzielanie surfaktantu. W układzie nerwowym pojawia się osłonka mielinowa. Rozrastają się narządy wewnętrzne (głównie serce i wątroba). W tkance podskórnej formuje się brunatna tkanka tłuszczowa. | |
III trymestr | 7 miesiąc | 40–45 cm | Kształty płodu zaokrąglają się. Zachodzi intensywny rozwój mózgu. |
8 miesiąc | 45–50 cm | Intensywnie rozwija się podskórna tkanka tłuszczowa, która chroni płód przed utratą ciepła. Szybko rozwija się układ oddechowy. Płód w związku z brakiem miejsca przyjmuje pozycję embrionalną (pochylona głowa, zgięte kończyny przyciśnięte do tułowia). | |
9 miesiąc | 50 | Tęczówka oka ma zabarwienie niebieskie. Łożysko pracuje z maksymalną wydajnością (70% przenoszonych przez nie składników odżywczych trafia do mózgu). W jelicie nagromadzona jest smółka. Płód przyjmuje pozycję główkową - jest gotowy do porodu. |
Rodzaje błon płodowych
Rozwój organizmu w okresie prenatalnym związany jest z obecnością błon płodowychbłon płodowych: kosmówki, owodni, omoczni i pęcherzyka żółtkowego.
Pępowina i łożysko
Higiena ciąży
W czasie ciąży ważne jest właściwe odżywianie, dostosowane do zwiększonego zapotrzebowania organizmu na witaminy (niezbędna jest suplementacja kwasem foliowym. którego niedobory mogą skutkować nieprawidłowym rozwojem układu nerwowego zarodka) oraz składniki mineralne, m.in. wapń, fosfor, żelazo i jod. Nie oznacza to jednak objadania się, które u dziecka może w przyszłości skutkować otyłością, cukrzycą oraz chorobami sercowo‑naczyniowymi. Podobne problemy mogą spotkać objadającą się w ciąży kobietę. Lekarz ginekolog prowadzący ciążę powinien ustalić z ciężarną sposób odżywiania i zalecić ewentualną dietę uzupełniającą. Codzienny jadłospis powinien zawierać niskoprzetworzone, naturalne produkty. Należy unikać wysokokalorycznej, i wysokoprzetworzonej żywności oraz napojów gazowanych. Nie mniej ważne jest w ciąży prowadzenie higienicznego trybu życia:
unikanie przeciążeń i przemęczenia;
dostateczna ilość ruchu: spacery na świeżym powietrzu, lekkie ćwiczenia gimnastyczne (zalecane są odpowiednie ćwiczenia mięśni brzucha, przygotowujące ciężarną do jak najlepszego porodu siłami natury, ograniczające problemy z kręgosłupem, mdłości i obrzęki kończyn dolnych);
odpowiednia długość snu (od 8 do 10 godzin);
dbanie o higienę ciała;
odpowiedni, luźny strój dostosowany do sylwetki i pory roku;
pielęgnowanie piersi i hartowanie brodawek sutkowych;
regularne wizyty u stomatologa;
unikanie hałasu, zanieczyszczeń oraz źródeł promieniowania radioaktywnego;
ograniczenie spożywania kawy i mocnej herbaty,
wyeliminowanie alkoholu, papierosów i innych używek.
Uszkodzenia płodu i wady wrodzone
Brak właściwej higieny ciąży prowadzi do zaburzeń rozwoju płodu i powstania u niego wad narządowych.
Jeśli są one niewielkie, określa się je mianem anomalii rozwojowych. W przypadku ciężkich zmian czy też deformacji dzieci często umierają.
Na świecie wady wrodzone stwierdza się u 3 na 100 noworodków. Są to choroby związane z nieprawidłowościami w budowie lub zaburzonymi czynnościami życiowymi, które powstały na etapie zapłodnieniazapłodnienia bądź w późniejszych okresach rozwoju zarodkowego i płodowego.
Czynniki powstawania wad wrodzonych
Czynniki szkodliwie działające na płód
Niektóre z wad wrodzonych można skorygować operacyjnie, np. sześciopalczastość (nadliczbowy palec u rąk lub stóp), rozszczep wargi (tzw. zajęcza warga), rozszczep kręgosłupa, a nawet wodogłowie.
W przypadku ciężkich wad zarówno lekarze, jak i rodzina starają się zmniejszyć cierpienie chorego dziecka, zapewniając mu odpowiednie warunki do dalszego rozwoju i życia.
Do oceny stanu płodu i jego prawidłowego rozwoju służą badania prenatalnebadania prenatalne (diagnostyka prenatalna), przeprowadzane w pierwszym trymestrze.
Słownik
zaburzenia genetycznie programowanego rozwoju organizmu prowadzące do powstania niewielkich wad budowy
badania płodu pozwalające na ocenę jego rozwoju i wykrycie ewentualnych wad rozwojowych
błony otaczające zarodek takich kręgowców jak gady, ptaki i ssaki
wrodzone zaburzenie przemiany fenyloalaniny (niezbędnego aminokwasu egzogennego), w wyniku którego dochodzi do uszkodzenia układu nerwowego
dziedziczna skaza krwotoczna spowodowana niedoborem lub zaburzoną funkcją swoistych białek osocza, niezbędnych do prawidłowego krzepnięcia krwi
zarodek ssaka znajdujący się na takim etapie rozwoju, kiedy można już w jego budowie wyróżnić cechy charakterystyczne dla danego gatunku
czynniki środowiskowe wywołujące wady rozwojowe; działają na genom zarodka lub płodu, wywołując malformacje, zaburzenia wzrostu i rozwoju; do teratogenów zalicza się m.in.: alkohol, niektóre leki (np. izotretinoina, używana w kremach dermatologicznych, leki przeciwpadaczkowe), czynniki infekcyjne, wywołujące takie choroby jak: różyczka, cytomegalia, toksoplazmoza, ospa wietrzna
proces połączenia jąder komórki jajowej i plemnika, prowadzący do powstania zygoty rozwijającej się w nowy organizm
organizm we wczesnym stadium rozwoju, powstały w wyniku podziałów zygoty; etap ten obejmuje okres od momentu zapłodnienia do 8 tygodnia życia nowego organizmu
zespół zaburzeń związanych z fizycznymi, umysłowymi i behawioralnymi anomaliami; może spowodować narodziny dziecka z niską wagą, niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną (zwłaszcza głowy, twarzy, serca, kończyn i centralnego układu nerwowego), a ponadto zwiększa śmiertelność płodów; dzieci z zespołem FAS mają w późniejszym wieku kłopoty z nauką, właściwym zachowaniem, cierpią na problemy natury społecznej
zespół wad rozwojowych – trisomia chromosomu 21; został opisany w 1866 r. przez angielskiego lekarza Johna L. Downa; fizyczne cechy zespołu Downa to: wyraźne fałdy przyoczne, skośne ustawienie szpar powiekowych, płaska twarz, szeroki grzbiet nosa, zniekształcone uszy, zaokrąglona głowa, podniebienie o wysokim łuku, zakrzywiony piąty palec ręki, duży odstęp między pierwszym a piątym palcem stopy, charakterystyczne odchylenia w układzie linii papilarnych, niedorozwój narządów płciowych, czasem wady serca; objawem zespołu Downa jest też różnego stopnia niedorozwój umysłowy
schorzenie z grupy zaburzeń genetycznych, najczęstsza postać dysgenezji gonad; charakteryzuje się istnieniem niewykształconych prawidłowo gonad, nieprawidłowym rozwojem drugo- i trzeciorzędowych cech płciowych i występowaniem typowych zmian somatycznych (niski wzrost, krępa budowa ciała, płetwistość szyi, często koślawość łokci); przyczyną zespołu są aberracje chromosomalne