Przeczytaj
Racjonalizm oświeceniowy
Program oświecenia znalazł swój najbardziej charakterystyczny wyraz w artykule Immanuela Kanta (1724‑1804), wówczas młodego filozofa niemieckiego, który później stworzył oryginalny system filozoficzny, odległy od założeń oświeceniowych. Artykuł nosił tytuł Co to jest oświecenie. Pisał w nim:
Co to jest oświecenieOświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niedojrzałości, w którą popadł z własnej winy. Niedojrzałość to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niedojrzałość wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa. Sapere aude!Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem – tak oto brzmi hasło Oświecenia. Lenistwo i tchórzostwo to przyczyny, dla których tak wielka część ludzi, mimo wyzwolenia ich przez naturę z obcego kierownictwa, pozostaje chętnie niedojrzałymi przez całe swoje życie. Te same przyczyny sprawiają, że inni mogą tak łatwo narzucić się im jako opiekunowie. To bardzo wygodne być niedojrzałym. Jeśli posiadam książkę, która zastępuje mi rozum, opiekuna duchownego, który zamiast mnie posiada sumienie, […] nie muszę sam o nic się troszczyć. […] Dogmaty i formułki – owe mechaniczne narzędzia rozumnego używania, a raczej nadużywania swych naturalnych zdolności – to dzwoneczki błazeńskie wiecznie trwającej niedojrzałości.
Zabobony i fałszywa pobożność były krytykowane również w tekstach literackich, np. w bajkach i satyrach, czyli popularnych w oświeceniu gatunkach literackich. Jednym z przykładów jest bajka Ignacego Krasickiego Dewotka:
Ignacy Krasicki
DewotkaDewotceDewotce służebnica w czymsiś przewiniła
Właśnie natenczas, kiedy pacierze kończyła.
Obróciwszy się przeto z gniewem do dziewczyny,
Mówiąc właśnie te słowa: «…i odpuść nam winy,
Jako my odpuszczamy», biła bez litości.
Uchowaj, Panie Boże, takiej pobożności!
Autor krytykuje w niej pobożność, która ogranicza się tylko do biernej modlitwy i wyznawania dogmatów, nie ma natomiast przełożenia na życie.
Kant uznawał rozumrozum za środek dostępny każdemu człowiekowi i dla każdego odpowiedni w samodzielnym dochodzeniu do prawdy. Poznanie racjonalistyczne przestało więc być drogą dla wybranych, narzędziem filozofów, źródłem metafizycznej spekulacji, a miało służyć krytycznej refleksji na temat świata i wiedzy dostępnej każdemu człowiekowi. W ten sposób racjonalizmracjonalizm stał się pojęciem bardziej światopoglądowym niż filozoficznym. Racjonalistą był każdy człowiek myślący krytycznie, dążący do poznania prawdy o rzeczywistości, a nie tylko nieliczni adepci hermetycznej wiedzy filozoficznej. W tym sensie racjonalistami byli wszyscy najważniejsi filozofowie epoki oświecenia, w szczególnie twórcy Wielkiej Encyklopedii Francuskiej – dzieła, w którym oświeceniowy kult rozumu doszedł do głosu w najpełniejszy sposób. Wolter (właśc. François‑Marie Arout, 1694‑1778), Denis Diderot (1713‑1784), Jean d’Alembert (1717‑1783), Paul Holbach (1723‑1789) tworzyli Encyklopedię jako wyraz dumy z człowieka, który potrafi poznawać świat w sposób krytyczny, oparty na doświadczeniu i odwołujący się do faktów.
Oświeceniowy naturalizm
Oświecenie jako pierwsza epoka w historii kultury europejskiej podała w wątpliwość istnienie transcendencji (rzeczywistości metafizycznej), czyli świata pozaempirycznego. Filozofia okresu oświecenia negowała istnienie sfery metafizycznej – duchowej i boskiej, uznając przekonania jej dotyczące za przesądy i zabobony. Zainteresowania rzeczywistością ograniczały się do tego, co przyrodnicze, materialne i fizyczne, a zasięg ludzkiego poznania - do tego, co istnieje empirycznieempirycznie. To przekonanie o realnym istnieniu jedynie rzeczywistości przyrodniczej nazywane jest naturalizmem ontologicznymnaturalizmem ontologicznym (materializmem). W myśl tego poglądu istnieje tylko to, co empiryczne – doświadczalne zmysłowo, co daje się obserwować w doświadczeniu, oraz to, co materialne – co istnieje w czasie i przestrzeni i daje się mierzyć oraz opisać w kategoriach liczbowych. Do naturalistów należeli encyklopedyści, najsłynniejszym jednak oświeceniowym materialistą był Julien de La Mettrie (1709‑1751). Z naturalizmem łączy się ateizmateizm – przekonanie odrzucające istnienie Boga i jakichkolwiek bóstw oraz bytów metafizycznych, a także deizmdeizm uznający Boga jedynie za twórcę świata – wielkiego zegarmistrza, który stworzył zegar, ale potem nie ingerował już w jego działanie. Denis Diderot pisał w haśle zawartym w Wielkiej Encyklopedii Francuskiej:
ZabobonZabobon to kult religijny fałszywy, źle skierowany, pełen próżnej trwogi, przeciwny rozumowi i zdrowym myślom, jakimi powinniśmy otaczać najwyższą istotę. Albo, jeśli wolicie, zabobon to ów rodzaj gusełguseł albo siły magicznej, która oddziałuje na naszą zalęknioną duszę; lęk – płód nieszczęsnej imaginacji, by duszę porazić, używa zwidzeń, snów i upiorów […]. Przytłacza umysł, osobliwie wśród przeciwności albo w chorobie [...]. Kiedy zakorzeni się głęboko w jakiej bądź religii, złej czy dobrej, potrafi zgasić wrodzoną jasność umysłu i zamącić w najmocniejszych głowach. Krótko mówiąc, to najstraszniejsza plaga ludzkości. Nawet ateizm – a tu już więcej mówić nie trzeba – nie niszczy jednak uczuć naturalnych, nie godzi nigdy ani w prawa, ani w obyczaje ludu; ale zabobon to tyran despotyczny, który usuwa wszystko dla swoich chimer. Jego przesądy są wyższe nad wszelkie inne przesądy. […] Nieuctwo i barbarzyństwo wprowadzają zabobon, podtrzymuje go obłuda za pomocą czczych ceremonii, rozpowszechnia go fałszywie pojęta gorliwość, a prywata pozwala mu przetrwać.
Empiryzm oświeceniowy
Oświeceniowy empiryzm czerpie z długiej europejskiej tradycji filozoficznej, która głosi, że źródłem ludzkiego poznania jest doświadczenie, a najwartościowszym narzędziem tego poznania są zmysły. Program nowożytnego empiryzmu przedstawił XVI‑wieczny filozof angielski Francis Bacon (1561‑1626) w dziele Novum Organum (1620). Bacon zapisał w nim program aktywnego zadawania pytań naturze w postaci eksperymentu i zalecał łączenie poznawania racjonalistycznego z empirycznym – przetwarzania danych doświadczalnych za pomocą rozumu. Najważniejszym przedstawicielem XVII‑wiecznego empiryzmu był John Locke (1632‑1704), reprezentant oświecenia angielskiego, o półwiecze późniejszego od oświecenia francuskiego. Program empiryzmu Bacona i Locke’a stał się filozoficznym fundamentem nowożytnej naukinauki, a w XVIII stuleciu podstawą filozoficznego programu epoki oświecenia. W związku z ideą naturalizmu ontologicznego, za jedyną drogę poznania świata przyrody ludzie oświecenia uznali metodę empiryczną – doświadczalne badanie rzeczywistości. Stąd scjentystycznescjentystyczne konsekwencje myśli tej epoki – fascynacja możliwościami ludzkiego rozumu wykorzystywanego do poznania świata przy pomocy doświadczenia oraz wiara w naukę i postęp ludzkości dzięki nauce. W Encyklopedii Jean‑François Mormontel (1723‑1799) pisał:
Krytyka w naukachFakty czysto fizyczne tworzą historię naturalną, prawdę zaś wykazuje się tu na dwa sposoby: albo powtarzając obserwacje i doświadczenia, albo rozważając świadectwa, jeśli nie jesteśmy w stanie ich sprawdzić. To z braku doświadczenia poczytano za bajkę tysiące faktów, które podaje Pliniusz, a które potwierdzają się z dnia na dzień dzięki obserwacjom naszych naturalistów.
Łatwowierność jest udziałem nieuków, niedowiarstwo zdecydowane jest udziałem półuczonych; wątpliwości metodyczne są udziałem mędrców. W ludzkiej wiedzy filozof wykazuje to, co może wykazać, wierzy w to, co mu wykazano, odrzuca to, co sprzeciwia się rozumowi, a w innych sprawach powstrzymuje się od głosu.
Słownik
(gr. a - bez; theos - bóg) przekonanie, że empirycznie nie istnieje (ani nie przejawia się w rzeczywistości empirycznej) żaden Bóg, żadne bóstwo ani żadne byty metafizyczne oraz że w rzeczywistości empirycznej nie występują żadne zjawiska nadprzyrodzone
(łac. deus - bóg) przekonanie, że Bóg jest jedynie stwórcą świata, ale po jego stworzeniu nie ingeruje już w żaden sposób w świat
(gr. dógma, dógmatos - sąd, orzeczenie, ustalone mniemanie, nauka, prawidło filozoficzne) nienaruszalna podstawowa teza, twierdzenie przyjmowane za pewne i prawdziwe jedynie na mocy autorytetu osoby, która je wygłasza; w religii: teza podawana do wierzenia jako prawda, np. dogmat o Niepokalanym Poczęciu
(gr. empeiria - doświadczenie) kierunek filozoficzny, uznający doświadczenie jako jedyne wartościowe źródło poznania, a zmysły jako niezbędne narzędzie tego poznania; nowożytny empiryzm przyjmuje obserwację i eksperyment jako dwa podstawowe sposoby pozyskiwania wiedzy o świecie
pozadoświadczalny obszar poznania filozoficznego; nauka o podstawowych kwestiach istoty i przyczyny bytu; rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu
(łac. natura - przyroda; gr. onto - to, co jest) pogląd, który uznaje, że istnieje tylko rzeczywistość przyrodnicza (empiryczna), dostępna zmysłom rzeczywistość materialna
sposób poznawania świata charakteryzujący się wykorzystaniem rozumu jako jedynego narzędzia wnioskowania, uznający doświadczenie jako jedyne źródło poznania świata oraz korzystający z uzgodnionej metodologii jego badania i posługujący się precyzyjnym językiem opisu swych ustaleń
jedno z podstawowych narzędzi ludzkiego poznania; dzięki rozumowi możemy tworzyć świadomą refleksję oraz formułować myśli
(łac. ratio - rozum) kierunek filozoficzny uznający rozum za podstawowe narzędzie poznania; od czasów oświecenia pojęcie to ma charakter światopoglądowy i oznacza postawę polegającą na krytycznym, refleksyjnym stosunku do rzeczywistości i jej poznawania, odrzucający wiarę w jakiejkolwiek dogmaty i rozpowszechnione, ale nie dowiedzione empirycznie twierdzenia
(łac. scientia - wiedza) fascynacja nauką; pogląd uznający naukę za jedyny wartościowy sposób poznawania rzeczywistości i zarazem za narzędzie ludzkiego postępu