Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16UvGggEWgRN1
Husserl wiele swoich badań poświęcił intencjonalności. Uważał, że każde zjawisko psychiczne i każdy akt psychologiczny posiada treść nakierowaną na przedmiot.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Edmund Husserl stworzył nurt filozoficzny, który nazwał fenomenologią transcendentalną. Jego metoda badań miała skłonić badacza do skupienia się na podstawowych aspektach, które pozwalają przedmiotom ukształtować się w świadomości. Fenomenologia miała dostarczyć jakości doświadczenia, czyli jego szczególnej cechy, która wyraża aspekt psychologiczny podmiotu, taki jak osąd, pragnienie, nadzieja itp. Zadaniem analiz fenomenologicznych miało być ustalenie, jak wyglądają podstawowe relacji zależności egzystencjalnych między danym doświadczeniem, innymi doświadczeniami oraz szczególnymi cechami opisowymi tego doświadczenia. Husserl opracował metodę epoché, która zakładała, że każdy opis fenomenologiczny można i należy przeprowadzać z perspektywy pierwszej osoby. Takie podejście do badań pozwalało opisać przedmiot dokładnie tak, jak jest doświadczany przez podmiot poznający. Epoché skłania ten podmiot do skupienia się na tych aspektach i treściach aktów poznawczych, które nie zależą od sposobu istnienia przedmiotu.

Poniższy tekst jest wyborem fragmentów z tekstu polskiego filozofa, Krzysztofa Michalskiego, omawiającego najważniejsze idee fenomenologii Husserla.

Krzysztof Michalski Heidegger i filozofia współczesna

Doświadczając, wyobrażając sobie coś, myśląc czy mówiąc o czymś napotykamy różnego rodzaju przedmioty. Jak to się dzieje, że napotykają nas one w takim właśnie kształcie: jako rzeczy, ludzie, zdarzenia, wartości itd.? Oto pytanie fenomenologii. 

Metoda fenomenologiczna jest więc analizą i opisem samego procesu zjawiania się czegoś, badaniem stosunku różnych perspektyw i sposobów prezentacji do tego, co w nich dane, nie analizą przedmiotu, lecz analizą projektu wszelkiego możliwego spotkania z przedmiotem […].

R2f7QzEi2wMPs1
Sokrates tłumaczący coś Alcybiadesowi, przedstawiony na obrazie Szkoła ateńska Rafaela. „Zjawianie się” można wyobrazić sobie poprzez analogię do widzenia. Zjawiać się może jednak wszystko – nie tylko przedmioty fizyczne, ale również wartości, obrazy z przeszłości, wydarzenia, pojęcia. Istotny jest sposób zjawiania się tych rzeczy – czy pojawiają się w rozmowie, w lekturze, we wspomnieniu. To dzięki aktom świadomości przedmioty w ogóle mogą się zjawić.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Warto podkreślić, że tak pojęta propozycja fenomenologii nie jest po prostu propozycją wzięcia pod uwagę jakiegoś zaniedbywanego dotąd przedmiotu. Nie chodzi o zbadanie jakiejś dziedziny przedmiotowej, która dotychczas była dla nauki białą plamą. Sfera zjawiania się nie jest przecież przedmiotem takim jak inne: nie jest w ogóle przedmiotem. Może ujawnić się tylko za pośrednictwem tego, co się zjawia. Różnorodne perspektywy, sposoby, w jakich prezentuje się nam to, co jest – wszystko to, co obejmujemy wspólną nazwą „sfera zjawiania się” nie są przecież jawne jako takie […]. Chcąc […] wydobyć na jaw samą tę sferę zjawiania się […] trzeba „odwrócić uwagę” od tego, co się prezentuje, od rzeczy, ludzi, zdarzeń, z którymi mamy do czynienia […]. Odwrócenie uwagi czy „redukcja” (redukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologicznaredukcja fenomenologiczna) oznaczają tu jednak tylko zmianę stosunku do tego, co napotykamy, modyfikację ujęcia, a nie modyfikację treści. W opisie fenomenologicznym mamy do czynienia dokładnie z tym światem, z którym mamy do czynienia na co dzień – tyle, że ujętym z innego punktu widzenia: z punktu widzenia sposobów zjawiania się, a nie tego, co się w nich zjawia […].

RYjTodET6d4SD1
To zwykłe, proste kredki – złudzenie wynika z załamania światła. Zjawisko refrakcji było jednym z przykładów, którego używali starożytni sceptycy, by wykazać powszechną względność poznania. Postulowali w związku z tym, aby w każdej sprawie wstrzymywać się od sądu, co określali greckim słowem epoché. Husserl określał tym mianem redukcję fenomenologiczną, czyli wzięcie w nawias świata empirycznego.
Źródło: Ivicabrlic, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Jak z tego widać „metoda fenomenologiczna” nie jest metodą w sensie narzędzia; nie jest jednym z możliwych sposobów dostępu do rzeczy, sposobem, który można zastosować lub nie, zależnie od chęci i okoliczności. Jedną z metod umieszczenia gwoździa w ścianie jest wbicie go młotkiem, ale przecież wiadomo, że można to zrobić również innymi „metodami” (np. wstrzelić za pomocą specjalnego pistoletu). Fenomenologia jest „metodą” w całkiem innym sensie. Jest próbą całościowej zmiany sposobu widzenia, próbą otwarcia nowego horyzontu, który normalnie jest przed nami zakryty. […] „Metoda” jest tu nierozerwalnie związana z „rzeczą”; jest po prostu sposobem ujawniania się jej samej.

Opis tej sfery […] wymaga zmiany stosunku do świata i do siebie, wymaga poddania naszego doświadczenia procesowi redukcji (redukcja fenomenologiczna), który pozwoliłby za tym, co napotykamy, odszukać projekt wszelkiego możliwego spotkania, czyli sferę zjawiania się właśnie. Tak pojęty opis fenomenologiczny zakłada istotne odniesienie do jedynego w swoim rodzaju bytu: bytu, którego istotą jest projektowanie, konstytucja sposobów ujawniania się czegokolwiek [w świadomości].

[…] 

Nasza świadomość jest z istoty skierowana na przedmioty, jest zawsze świadomością czegoś, czy, jak powiada Husserl, „świadomością intencjonalną” (intencjonalnośćintencjonalnośćintencjonalność) i jako taka jest jedynym „miejscem”, którym ujawnia się wszelka przedmiotowość. Perspektywy, sposoby prezentowania się, sfera zjawiania się w ogóle to zatem, wedle Husserla, po prostu różne sposoby uświadamiania sobie czegoś, różne sposoby obecności czegoś w moim przeżyciu.

R1R2Z5LsVGYlf1
Koncepcję świadomości intencjonalnej zapożyczył Husserl od Franza Brentano (1838–1917), filozofa i psychologa. W przeżyciach psychicznych wyróżniał on samą czynność psychiczną (akt) oraz jej treść – to, co jest postrzegane.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Opis fenomenologiczny – opis tej sfery – powinien więc być, jego zdaniem, opisem świadomości intencjonalnej. Same przeżycia nie są jednak przedmiotami w pierwotnym sensie. Są dane w inny sposób: żeby je sobie uświadomić, trzeba wziąć pod uwagę samą czynność uświadamiania sobie czegoś, trzeba odwrócić wstecz (reflexio), ku sobie samemu, spojrzenie biegnące ku napotykanym przedmiotom. Zamiast uświadamiać sobie przedmioty, trzeba uświadomić sobie sam akt uświadamiania.

Fenomenologia powinna być więc, wedle Husserla, refleksją świadomości nad sobą samą, samowyjaśnieniem świadomości. Wymaga to zredukowania pola badań do samej – inaczej: „czystej” świadomości intencjonalnej, a więc wyłączenia wszystkiego, co znajduje się „poza” świadomością, wszystkiego, co względem niej transcendentnetranscendentnytranscendentne; „redukcji do czystej immanencjiimmanentnyimmanencji” (redukcja transcendentalnaredukcja transcendentalnaredukcja transcendentalna). Nie chodzi tu o abstrahowanie od wszelkiej rzeczywistości pozaświadomościowej. Świadomość jest przecież zawsze świadomością czegoś i bez przedmiotu jest nie do pojęcia.

Redukcja pozostawia bez zmian treść świadomości. Przedmiot, na który świadomość jest pierwotnie skierowana – a więc przedmiot transcendentny – powinien zostać jedynie przesunięty na drugi plan, by można było skierować całą uwagę na nowy przedmiot: przeżycie, w którym przedmiot transcendentny jest dany. 

Jak jednak przeprowadzić taką redukcję? Nasza świadomość skierowana jest na przedmioty transcendentne; uświadamiamy je sobie, powiada Husserl, jako elementy stale obecnego, istniejącego niezależnie od nas świata. Przekonanie o niezależnym od nas istnieniu tego świata nazywa Husserl „generalną tezą nastawienia naturalnego”. Spróbujmy jednak – powiada – „wziąć w nawias”, „zawiesić” to przekonanie; nie zanegować go, lecz po prostu nie czynić z niego żadnego użytku. Nasze doświadczenie ulegnie wówczas swoistej modyfikacji. Na miejsce realnie istniejącego świata wejdzie świat jako pojawiający się w świadomości czy lepiej: pewien zawarty w świadomości sens postrzegany, przypominany itd.

[…] 

Redukcja ma za zadanie ograniczenie pola doświadczenia do […] stanu całkowitej bezpośredniości, braku jakiejkolwiek mediacji między przeżyciem a jego treścią. A stan taki jest możliwy tylko wtedy, gdy refleksja świadomości nad własnymi treściami jest zarazem konstytucją tych treści; gdy świadomość ustanawia sens świata, który jest jej dany. W rezultacie „redukcji do immanencji” (redukcja transcendentalna) napotykana przez nas w doświadczeniu postać świata – sens, jakim świat jawi się przed nami, okazuje się więc produktem „świadomości intencjonalnej”. Odsłania swą subiektywnąsubiektywizmsubiektywną genezę. Fenomenologia staje się czymś w rodzaju „archeologii świadomości”; próbą odnalezienia rodowodu uświadamianych przez nas sensów w ukrytym na pierwszy rzut oka życiu świadomości, próbą odsłonięcia tajemnej pracy świadomości (Husserl nazywa tę pracę konstytucją), której rezultatem są widziane przez nas postacie rzeczy. […]

RpZJSDbtkf4hn1
Zdjęcie przedstawia archeologów podczas wykopalisk. Archeolodzy odsłaniają z ziemi fragment ściany z malowidłem. Malowidło przedstawia wizerunek mężczyzny z aureolą.
Według fenomenologii przedmiot zjawia się w określony sposób, ponieważ świadomość ustanowiła jego sens. Zazwyczaj jednak nie zwracamy uwagi na działanie świadomości, koncentrując się na samym przedmiocie. W tym sensie dla fenomenologów praca archeologów jest odkrywaniem kolejnych warstw sensu ustanawianego przez świadomość.
Źródło: Tadeusz Biniewski, , Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RCtvNdu6dxr6q1
Według Kartezjusza myślenie było całkowicie niezależnie od ciała i zmysłowości. Na ilustracji możesz zobaczyć, jak bodźce zmysłowe przekazywane są przez szyszynkę do mięśni – myślenie nie pośredniczy w tym procesie. Idea czystego, niezależnego od empirii myślącego podmiotu, którą sformułował Kartezjusz, bliska jest w tym aspekcie koncepcji czystej świadomości Husserla.
Źródło: Wellcome Images, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Fenomenologia w ujęciu Husserla jest próbą […] radykalnego uzasadnienia ludzkiej wiedzy. Jeśli chce się adekwatnie opisać transcendentny przedmiot […] trzeba tę jego transcendencję przedstawić jako element immanentnego sensu przedmiotowego. Wiedza o transcendentnym świecie przedmiotowym możliwa jest tylko jako wiedza o ukonstytuowanym przez świadomość sensie tego świata. W celu uzyskania tej wiedzy trzeba więc przeprowadzić redukcję transcendentalną, redukcję do czystego, transcendentalnego ja. Dopiero wówczas […] świat pojawi się przed nami taki, jaki jest. Transcendentalne ja okazuje się zatem najpełniejszą realizacją ideału „niezaangażowanego obserwatora” […]. Redukcja transcendentalna okazuje się najbardziej radykalną próbą osiągnięcia „czystego”, wyzwolonego z wszelkich subiektywnych „przesądów” spojrzenia, najdalej idącym wysiłkiem przekształcenia naszego doświadczenia w pole obserwacji, a nie uczestnictwa. Fenomenologia okazuje się najbardziej konsekwentną próbą uzasadnienia obiektywności ludzkiej wiedzy w tradycyjnej, kartezjańskiej perspektywie.

2 Źródło: Krzysztof Michalski, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978, s. 12–19.

Po lekturze tekstu zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy znasz jakieś stanowiska w teorii poznania, które byłyby nie do pogodzenia z postulatami Husserla?

  • Czym opis fenomenologii różni się od idealizmuidealizmidealizmuempiryzmuempiryzmempiryzmu?

  • Na czym polega – krok po kroku – postępowanie fenomenologa?

  • Co właściwie powinien zredukować badacz przyjmujący nastawienie fenomenologiczne?

  • Wyobraź sobie, że badasz jakiś obszar rzeczywistości (pomyśl o różnych dyscyplinach naukowych). Czy nastawienie fenomenologiczne wpłynęłoby na sposób prowadzenia twoich badań? W jaki sposób?

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiros – doświadczony) stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym poznanie opiera się na doświadczeniu zmysłowym; Husserl używa określenia „empiryczny” (np. świat empiryczny) w znaczeniu czegoś, co znajduje się poza świadomością i brane jest za takie, jakim się podmiotowi wydaje uwarunkowane przez kontekst poznania

idealizm
idealizm

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) pojęcie określające wszystkie kierunki filozoficzne, które zakładają, że świadomość, myśl są pierwotne wobec zewnętrznych  świadomości bytów, rzeczy, zjawisk; idealizm teoriopoznawczy jest stanowiskiem w sporze o granice poznania i występuje w dwu postaciach: idealizmu immanentnego oraz idealizmu transcendentalnego; idealizm metafizyczny (ontologiczny) dotyczy problemu istnienia obiektywnej rzeczywistości; występuje w postaci idealizmu obiektywnego oraz idealizmu subiektywnego

immanentny
immanentny

(łac. immanere – pozostawać wewnątrz) zawarty w czymś, niewykraczający poza coś; tu w odniesieniu do przedmiotu poznania, oznacza, że jest on dany w świadomości i nie wykracza poza nią

intencjonalność
intencjonalność

(łac. intentionalis – zamierzony) czynność umysłu polegająca na tym, że kieruje się on ku przedmiotowi; w realistycznej filozofii scholastycznej intelekt łączył się w ten sposób z rzeczą poznawaną; według Husserla, intencjonalność jest własnością świadomości – jej akty ukierunkowane są na przedmioty, te jednak nie są wobec niej zewnętrzne, lecz stanowią treść samych aktów

psychologizm
psychologizm

(gr. psyche – dusza) XIX‑wieczne stanowisko filozoficzne uznające, że podstawą wszystkich dyscyplin filozoficznych jest psychologia; odnosiło się w szczególności do teorii poznania i logiki i traktowało procesy poznawcze jako zjawiska psychiczne, dające się w pełni wyjaśnić za pomocą teorii psychologicznej; wiedza okazuje się, w konsekwencji, odbiciem struktury ludzkiej psychiki

redukcja ejdetyczna
redukcja ejdetyczna

(łac. reductio – ograniczenie; gr. eidos – gatunek, istota) nastawienie pojawiające się w związku z redukcją fenomenologiczną, polegającą na bezpośrednim i intuicyjnym ujęciu w każdym przedmiocie tego, co stanowi o jego esencji, czyli istocie

redukcja fenomenologiczna
redukcja fenomenologiczna

(łac. reductio – ograniczenie) w fenomenologii Husserla jest ogólną nazwą metody polegającej na wzięciu w nawias przekonań o zewnętrznym wobec podmiotu świecie; składają się na nią: redukcja transcendentalna i redukcja ejdetyczna

redukcja transcendentalna
redukcja transcendentalna

(łac. reductio – ograniczenie; transcendentalis – przekraczający) w fenomenologii Husserla jest zabiegiem poznawczym polegającym na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subiectivus – podmiotowy) w teorii poznania subiektywizm neguje możliwość poznania rzeczywistości zewnętrznej wobec poznającego podmiotu lub postrzega poznanie jako uwarunkowane przez strukturę poznającego podmiotu; w znaczeniu używanym przez Husserla, subiektywnym jest każde stanowisko w teorii poznania, które utożsamia jego przedmiot z przeżyciami psychicznymi podmiotu (psychologizm) oraz które, w konsekwencji, uznaje treść i prawdziwość poznania za uzależnioną od kontekstu, w jakim się ono odbywa

transcendentny
transcendentny

(łac. transcendere – wychodzić poza granice) wykraczający poza, istniejący na zewnątrz czegoś; tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, jako znajdującego się na zewnątrz świadomości; idealizm transcendentalny (Husserl, Kant) odrzuca możliwość poznania przedmiotów transcendentnych; przeciwstawnym mu stanowiskiem jest realizm