RGlBXQm1dBqCE1
Feliks Zabłocki według Ksawerego Pillati, Jan Kochanowski siedzący pod lipą, 1864
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Określenie „człowiek renesansu” używane jest w czasach współczesnych i oznacza osobę dysponującą wiedzą i umiejętnościami z różnych dziedzin wiedzy i kultury. Ale odnosi się ono do czasów odrodzenia, kiedy wyłonił się ideał osoby wykształconej, dysponującej wieloma talentami. Człowiek renesansu nie tylko posiada rozległą wiedzę, ale także mądrze z niej korzysta. Dąży do harmonijnego rozwoju osobistego, uwzględniając potrzeby ciała, ducha i umysłu, ceni wartości estetyczne i duchowe, urzeka go piękno, harmonia, wzniosłość. Jan Kochanowski był człowiekiem renesansu i pozostawił po sobie bogactwo gatunków, stylów, tematów, a także wzorców osobowych: szlachcica ziemianina, dworzanina, obywatela, patrioty.

Teresa Wilkoń Kultura wartości. Jan Kochanowski

Kochanowski (…) był miłośnikiem nie tylko poezji, ale także muzyki, interesował się filozofią, polityką, etyką, co w XVI wieku nie było zjawiskiem częstym. Chętnie zabierał głos na temat poezji, a szczególnie swoich „nieprzepłaconych” i „wdzięcznych” fraszek. Miał świadomość, że takiej poezji jak jego nie było przed nim i nie ma teraz. Pisał więc, posługując się przenośniami i alegorią. Badacze renesansu twierdzili często, że łączył epikureizmepikureizmepikureizm ze stoicyzmemstoicyzmstoicyzmem w okresie dworskim, ale nawet wówczas pojawiały się we fraszkach i w pieśniach akcenty wanitatywnewanitatywnywanitatywne i pesymistyczne. (…)

(…) Głównym podmiotem i przedmiotem poezji Kochanowskiego jest człowiek. (…) We fraszkach występują osoby konkretne; są to osoby, zwłaszcza kobiety, do których poeta kieruje poszczególne utwory. Można je określić adresatkami wypowiedzi. Utwory te są gęste od imion i nazwisk. Grupę drugą tworzą osoby prezentujące ogólne przymioty czy wady, określony zawód, wiek, mentalność, przynależność stanową itp. (…)

Jako wykształcony humanista poeta miał bardzo bogaty repertuar idei, zasad, przymiotów ludzkich. Wśród tych właściwości miejsce szczególne zajmowały wartości powiązane z filozofią, epikureizmem i ze stoicyzmem, z kulturą chrześcijańską i kulturą polską (jak na przykład gościnność, poczucie swobody i tolerancji). Nie był to jednak twórca „światów łagodnych” i nastawionych na dialog. Od czasu do czasu stawał się poetą krytycyzmu i gniewu, szczególnie jeśli chodzi o sprawy publiczne. Są obecne w jego poezji motywy egzystencjalne: śmierci, choroby, starości, pełne empatii i bólu, należące do świata wartości ze względu na ich konsolacyjną i współczesną funkcję. Stanowią one ten element humanizmu, który jest jedną z uniwersalnych wartości poety i jego utworów. Widać to w Pieśniach, których bohaterem jest człowiek i nieokreślona grupa ludzi. Mają one najczęściej charakter poważny, ponieważ przeważają w nich dywagacje, refleksje i pouczenia. Często są to fragmenty mające strukturę aforyzmów i przysłów, a dywagacje dotyczą trzech tematów: – epikurejskiej filozofii życia i postępowania, cieszenia się życiem i jego radościami; – postawy stoickiej, statecznej i, w razie złych „obrotów koła fortuny”, nastawionej na konsolacje i pouczenia; – motywów wanitatywnych, przewijających się stale, zarówno w pozornie beztroskim okresie dworskim, jak i pod koniec lat siedemdziesiątych – w okresie nieszczęść, które spadły na poetę i jego żonę. Nurt wanitatywny występował nie tylko w PieśniachTrenach, ale także (i to dość często) we Fraszkach. Motywy i drobne wątki przyrodnicze wiążą się w twórczości Kochanowskiego z trzema ważnymi wartościami: poezją – pięknem – miłością. Ma to też swoje powiązania z religią. Poszczególne wartości się zazębiają, przenikają i uzupełniają, dzięki czemu powstaje wrażenie bogactwa i otwarcia poety na świat. W kręgu wartości pojawiają się idee związane nie tylko z wartościami europejskimi, lecz także z tymi, które mają marginalne, drugorzędne znaczenie.

Świat wartości w poezji Kochanowskiego dzieli się na wartości uniwersalne i peryferyjne. Do tych pierwszych należą: humanizm, europejskość, cnota (stoicyzm i przymioty duchowe), szczęście (epikureizm). Wartości peryferyjne, drugoplanowe, to: skromność, gościnność, przyjaźń, przywileje młodości, skłonność do zabawy, relatywna wartość bogactwa, poczucie humoru, dbałość o zdrowie itp. Niektóre cechy uzupełniają wartości z kręgu centrum, stanowiąc zespół wzajemnie zależnych elementów poezji tego wielkiego renesansowego humanisty.

1 Źródło: Teresa Wilkoń, Kultura wartości. Jan Kochanowski, s. 102–105.

Słownik

epikureizm
epikureizm

prąd filozoficzno‑etyczny zapoczątkowany przez Epikura (w 306 r. p.n.e. założył szkołę w Atenach, zwaną ogrodem Epikura); w myśl tej doktryny w życiu powinno się zaspokajać tylko naturalne, niezbędne do życia potrzeby i tylko z nich czerpać przyjemność (tzw. hedonizm umiarkowany); według Epikura życie kończy się na ziemi, dlatego należy wyzbyć się lęków przed śmiercią oraz unikać cierpienia

stoicyzm
stoicyzm

(gr. he stoa he poikile) postawa życiowa i intelektualna rozpowszechniona przez szkołę stoików, którą założył Zenon z Kition; celem postawy stoickiej jest życie zgodne z cnotą, pojmowaną jako harmonia rozumnych działań człowieka, opartych na porządku racjonalnej natury; cechuje ją stała samoświadomość i odczuwanie siebie jako cząstki kosmosu, spokój wewnętrzny, opanowanie emocji, kierowanie się rozumem; nazwa nurtu pochodzi od greckiego określenia „brama malowana”

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas - marność) podkreślający ulotność, słabość ludzkiego życia, m.in. ze względu na przemijanie