Badacze dzielą twórczość Heideggera na trzy zasadnicze etapy. Pierwszy, nieoryginalny, to okres do publikacji pracy habilitacyjnej włącznie, czyli do roku 1916. Drugi etap, zwany fenomenologicznymfenomenologiafenomenologicznym, obejmuje tak wielkie dzieło jak Bycie i czas, które stało się przełomem w filozofii i ponownym odkryciem zapomnianej problematyki „bycia”. Trzeci etap to zainteresowanie poezją, między innymi HölderlinaFriedrich HölderlinHölderlina, RilkegoRainer Maria RilkeRilkego, TraklaGeorg TraklTrakla.
RkbO2Aw7JNCnL
Brentano
(1838‑1917) niemiecki filozof i psycholog; badania psychologiczne rozwijane przez Brentana i jego uczniów bywają nazywane psychologią aktów; w przeżyciach psychicznych wyróżniłał akt, czyli czynność psychiczna, oraz jego treść — to, co jest postrzegane; na pojmowanej empirycznie „psychologii aktów” opierał rozważania filozoficzne i logiczne; reprezentował stanowisko realizmu epistemologicznego, później odrzucił istnienie przedmiotów abstrakcyjnych i głosił nominalizm oraz reizm; Psychologia z empirycznego punktu widzenia (1874), O źródle poznania moralnego (1889).
Poglądy
Fenomenologia według Heideggera
Fenomenologia według Heideggera
Kiedy młody gimnazjalista otrzymał prezent w postaci książki F. BrentanaBrentanoF. Brentana, oprócz treści zainteresowało go motto książki: „Byt określa się na wiele sposobów.”
Po latach wspominał o swojej lekturze Heidegger:
1
W nieokreślony jeszcze sposób poruszyła mnie myśl: skoro o bycie mówi się w różnych znaczeniach, które znaczenie jest mu przewodnie, które jest znaczeniem podstawowym? Co to znaczy bycie?
R1ceU2U7rx4bn1
W dalszych badaniach filozoficznych autora Bycia i czasu pytanie: „co to znaczy być” zawsze było w jego centrum uwagi. Jednym z podstawowych dzieł, które studiował we Fryburgu Heidegger, były Badania logiczneHusserla – na podstawie tej lektury szukał on źródeł fenomenologiifenomenologiafenomenologii. Doszedł do wniosku, że samoujawnianie się fenomenówfenomenfenomenów Grecy nazywali aletheiaaletheiaaletheia – nieskrytość.Aletheia, według Heideggera, to tyle, co nieskrywanie tego, co obecne, odkrytość. W dalszej konsekwencji powstaje pytanie o doświadczenie „rzeczy samej”, w jaki sposób ujawnia się „rzecz sama”, skąd czerpie swe określenie i w jaki sposób określa się to, co wedle zasady fenomenologiizasady fenomenologiizasady fenomenologii winno być doświadczane jako „rzecz sama” – pisał. Czy nie jest tak, twierdził, że jest to bycie tego, co jest, w jego nieskrytości i skryciu?
Dochodzi w końcu do wniosku, że fenomenologia jest metodą prowadzącą do rozstrzygnięć ontologicznych. Husserl – według Heideggera – nie potrafił źródłowo uchwycić problemu bycia, ponieważ badał to, co jest, zapominając, że to przede wszystkim jest.
Ontologia fundamentalna
Ontologia fundamentalna
Heidegger twierdził, że należy wyraźnie oddzielić teologię od ontologii. W ontologii należy pytać: „czym jest byt jako byt”. Autor Bycia i czasu zauważył zapomniane słówko „jest”. Pytanie ontologiczne „czym jest byt jako byt” nie jest więc pierwotne, ponieważ zakłada, że byt jest. Pytaniem fundamentalnym dla Heideggera będzie nie „czym jest byt jako byt”, ale „czym jest bycie”, a o tym zapomniała tradycyjna metafizyka.
R3Wsgun3ymb6a1
Dlaczego bycie zostało zapomniane już od starożytnej Grecji? Heidegger upatrywał przyczynę zapomnienia w jawności samego bycia. Według niego, bycie ujawnia się człowiekowi w nastroju trwogi – dokładnie analizuje tę problematykę w fundamentalnym swoim dziele Bycie i czas.
Odpowiedź na pytanie o bycie nie jest prosta, mamy wprawdzie przedpojęciową świadomość byciaprzedpojęciowa świadomość byciaprzedpojęciową świadomość bycia, natomiast trudność jest w samej definicji, ponieważ zakłada ona już użycie słowa „jest”. By wyjawić sens bycia, trzeba, według Heideggera, zapytać Dlaczego w ogóle jest byt, nie zaś raczej Nic?, a to implikuje pytanie o Nic – czym jest Nic?
Ważnym słowem w tej ontologii jest słowo Existenz – egzystencjaegzystencjaegzystencja. Autor Bycia i czasu przeciwstawia Existenz – Essenz (esencja). Egzystencja odnosi się do życia ludzkiego, do jego istnienia, natomiast esencjaesencjaesencja do przedmiotu, świata przyrody. Egzystencja jest specyficznie ludzkim sposobem bycia odnoszącym się do innych bytów.
Dasein
Dasein
Heidegger w Byciu i czasie pisał: Istota DaseinDaseinDasein leży w jego egzystencji, w innym miejscu „Dasein to byt, który w swym byciu do tego bycia rozumiejąco się odnosi.” Dasein byłby w tym rozumieniu, specyficznie ludzkim sposobem bycia‑w-świecie, bycia‑tu‑oto. Dasein rzuca projekty w świat i to rzucenie miedzy byty jest specyficznie ludzką formą wchodzenia w świat. Dasein – rozumiejąca egzystencja odnosi się do samej siebie, na tym polega jej sposób bycia. Człowiek rzucony w świat, między byty, musi się do nich jakoś odnosić; odniesienie to rzucenie projektu swoich możliwości, to rozumienie, że jest się między innymi. Dasein, rozumiejąc jako rzucenie między inne byty, jest otwarte na świat, pojawia się tu zdolność, którą filozof nazywa Befindlichkeit – nastrojeniem. Jaki jest powszechny sposób bycia? – według Heideggera, jest to „bycie potoczne” czy „bycie codzienne”. Jednak, gdy człowiek jest świadomy rzucenia w świat, jest świadomy swojego bycia, gdy jest otwarty na inne byty w świecie, to przechodzi z „bycia potocznego” w „bycie autentyczne”. Mówiąc inaczej, pytanie o bycie, szukanie sensu bycia jest już pewnym sposobem bycia tego, kto pyta. Co to znaczy dla pytającego pytać o własne bycie? To przecież wysiłek zrozumienia siebie samego, w jaki sposób jest sam pytający. Heidegger pisał:
1
Ten byt, którym (...) jesteśmy my sami i który między innymi ma bytową możliwość pytania, ujmujemy terminologicznie jako Dasein.
Zapytajmy jeszcze raz, co jest istotą bytu zwanego Dasein? Dla niemieckiego filozofa Dasein jest wyróżnionym bytem, bo ma możliwość pytania o bycie i istotą tego bytu, którym jest każdy z nas, jest takie lub inne rozumienie bycia.
R13v4XDGOCbiE
Heidegger mówi o potrzebie zatroskania – można troskać się zarówno o napotkane byty, jak i o własne bycie. Troska jest odpowiedzią na poczucie trwogi (Angst)trwogatrwogi (Angst). Trzeba tu od razu stwierdzić, że w filozofii Heideggera trwoga nie jest strachem, filozof wyraźnie odróżnia te pojęcia. Strach ma bowiem konkretny przedmiot, którego w swoim byciu się boję, natomiast trwoga odkrywa przede mną nicość. Człowiek wobec nicości zaczyna troszczyć się o własne bycie, o skończoność swego Dasein. Nastrój trwogi wyrywa ludzkie bycie‑przytomne Dasein z codzienności jego bycia.
Sein‑zum‑Tode (bycie‑ku‑śmierci)
Sein‑zum‑Tode (bycie‑ku‑śmierci)
Bycie nie jest izolowane w sobie, jest ono możliwe tylko jako działanie – egzystencja ujawnia przez to swoją czasowość. Człowiek, szukając rozumienia swojego bycia, dostrzega swoją skończoność. Jako istota skończona przesiąknięta jest troską o własne bycie, skazana, jak pisał Heidegger, na ciągłe upadanie, bycie w stronę śmierci.
R1cPLx0O4NzC11
Nasze życie umiejscowione jest w czasie, a jego czasowość (Zeitlichkeit) jest sferą, w której dzieje się nasze bycie – dramat naszego życia. Egzystencja „rzucona” w świat odnosi siebie do innych bytów. W języku Bycia i czasu troska o napotkane byty to: bycie‑już‑przed‑sobą‑w-(świecie) jako bycie‑przy (napotkanym bycie wewnątrzświatowym). Heidegger wyraźnie pokazuje, że rzucenie Dasein ma możliwość wykroczenia w świat i pozostaje jako bycie‑przy. Dasein jakby wychodzi przed siebie, a więc troska ukazuje czasowość.
RhrqHm4iwDAAE
Sposób bycia narzędzi (całość narzędzi z ich odniesieniami to świat) to nie ujawnianie się jako takie. Całość bycia narzędzia nie jest, według Heideggera przedmiotem, lecz jest zawsze obecna w używaniu narzędzia, narzędzie staje się bytem pierwotnie danym. Myśląc o narzędziu myślimy o fenomenie świata. Warunkiem napotkania świata jest „bycie‑w-świecie”, tak jak warunkiem napotkania narzędzia jest jego poręczność, warunkiem ontologicznym narzędzia jest przeznaczenie do czegoś. Warto zwrócić uwagę, że poręczność młotka odsyła do poręczności gwoździa, poręczność gwoździa do poręczności podłogi itd. Czy jest to łańcuch nieskończony? Nie, istnieje bowiem cel, a celem tym jest Dasein – przeznaczenie wszystkich narzędzi, natomiast Dasein samo jest dla siebie celem.
Friedrich Hölderlin
Friedrich Hölderlin (1770‑1843) niemiecki poeta, uznawany za jednego z prekursorów klasyki weimarskiej oraz romantyzmu. Studiował w Tybindze teologię, filozofię i filologię klasyczną. Przyjaźnił się z Georgiem Heglem. Porzucił karierę duchowną, aby poświęcić się poezji; pracował jako prywatny nauczyciel. Przeżył nieszczęśliwą miłość. Od 1802 r. walczył z chorobą umysłową, pod opieką rodziny i przyjaciół pracował początkowo jako bibliotekarz, tłumaczył też tragedie greckie.
Rainer Maria Rilke
Rainer Maria Rilke (1875‑1926) austriacki poeta, prozaik i eseista; wybitny reprezentant liryki symbolistycznej. W dzieciństwie przeżył rozwód rodziców. Ojciec, pracownik kolejowy, umieścił syna wbrew jego woli i uzdolnieniom w szkole wojskowej. Po pięciu latach chłopcem zajął się wuj, zapewnił mu prywatne kształcenie i umożliwił studia w Pradze i w Monachium. W 1897 r. Rilke nawiązał przyjaźń i romans z rosyjską pisarką Louise Andreas‑Salomé i w jej towarzystwie odwiedził Rosję, gdzie m.in. zawarł znajomość z Tołstojem. W 1901 r. poeta zawarł małżeństwo z rzeźbiarką Klarą Westhoff, ale po urodzeniu córki Ruth opuścił rodzinę. Zamieszkał w Paryżu, gdzie znalazł się w kręgu modernistów. Pracował nad monografią rzeźbiarstwa Auguste Rodina, fascynował się malarstwem Paula Cezanne’a, dużo pisał. Żył często w niedostatku, podróżował po Europie w poszukiwaniu źródeł utrzymania. W latach 1910‑1922 przeżywał kryzys twórczy. Pierwsza wojna światowa zastała go w Niemczech i uniemożliwiła powrót do Paryża. Po wojnie Rilke przeprowadził się z Monachium do Szwajcarii, znowu zaczął tworzyć i w 1922 r. wydał Elegie duinejskie.
Georg Trakl
Georg Trakl (1887–1914) — poeta austriacki, przedstawiciel ekspresjonizmu. Przedmiotem jego poezji jest sens istnienia, śmierć, zniszczenie i przemijanie. Reprezentował dekadentyzm i katastrofizm, przewidywał upadek Austro‑Węgier.
Franz Brentano
Franz Brentano (1838‑1917), niemiecki filozof i psycholog. W latach 1866–80 profesor uniwersytetu w Würzburgu i Wiedniu. Badania psychologiczne rozwijane przez Brentana i jego uczniów bywają nazywane psychologią aktów; w przeżyciach psychicznych wyróżniłał akt, czyli czynność psychiczną, oraz jego treść — to, co jest postrzegane; na pojmowanej empirycznie „psychologii aktów” opierał rozważania filozoficzne i logiczne. Reprezentował stanowisko realizmu epistemologicznego, później odrzucił istnienie przedmiotów abstrakcyjnych i głosił nominalizm oraz reizm; Psychologia z empirycznego punktu widzenia (1874), O źródle poznania moralnego (1889).
Paul Ricoeur
Paul Ricoeur (1913‑2005), francuski filozof, profesor m.in. uniwersytetów w Strasburgu, Paryżu i Chicago; działacz synodu francuskiego Kościoła ewangelicko‑reformowanego oraz Federacji Kościołów Protestanckich we Francji. Wychodząc od fenomenologii E. Husserla i filozofii egzystencji G. Marcela i K. Jaspersa, Ricoeur uprawiał hermeneutykę odrzucającą konstrukcję systemową, korzystał natomiast z dorobku fenomenologii religii, lingwistyki, psychoanalizy i egzegezy biblijnej.
Hans‑Georg Gadamer
Hans‑Georg Gadamer (1900‑2002), filozof niemiecki, uczeń P. Natorpa i M. Heideggera; od 1939 r. profesor (1946/47 r. rektor) uniwersytetu w Lipsku, od 1949 r. w Heidelbergu. Zaliczany do najwybitniejszych (oprócz Heideggera) współczesnych filozofów niemieckich i wybitnych myślicieli europejskich XX w. Współtwórca nowoczesnej hermeneutyki filozoficznej, która wywarła wpływ na całą współczesną humanistykę. Główne dzieło Gadamera, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej (1960), zalicza się do klasycznych dzieł filozofii. Centralną kategorią filozoficzną jest dla Gadamera rozumienie — pozwala ono odsłonić racjonalny porządek ludzkiego świata przez analizę rzeczywistości językowej, istniejących w niej sensów i kontekstów oraz komunikacji językowej wyznaczającej międzyludzkie porozumienie; tak rozumiana hermeneutyka próbuje dotrzeć do elementarnego sposobu bycia człowieka w świecie, inspirując badania w dziedzinie estetyki, historiozofii i myśli społecznej.
Emmanuel Lévinas
Emmanuel Lévinas (1906‑1995), filozof francuski pochodzenia żydowsko‑litewskiego; uczeń E. Husserla i M. Heideggera; od 1964 r. profesor uniwersytetu w Poitiers; od 1967 r. w Paris‑Nanterre, od 1973 r. na Sorbonie. Przyczynił się do wprowadzenia fenomenologii na grunt francuski. Wykorzystując metodę opisu fenomenologicznego głosił, że celem filozofii jest dotarcie do źródłowego doświadczenia, którym jest uznanie „Drugiego” (człowieka) jako „Innego”, jako zewnętrzności kwestionującej pierwszoplanowość sfery „Ja”.
Karl Jaspers
Karl Jaspers (1883‑1969), niemiecki filozof i psycholog, jeden z głównych przedstawicieli filozofii egzystencjalnej. Filozofia Jaspersa często jest porównywana z poglądami współczesnego mu Martina Heideggera, obaj bowiem zajmowali się badaniami bytu oraz egzystencji. Wpływ filozofii Jaspersa widoczny jest u dwóch głównych przedstawicieli fenomenologicznej hermeneutyki – Paula Ricoeura (studenta Jaspersa) i Hansa‑Georga Gadamera (następcy Jaspersa na uniwersytecie w Heidelbergu).
Edmund Husserl
Edmund Husserl (1859‑1938), filozof niemiecki, twórca nowoczesnej fenomenologii, z wykształcenia matematyk. Zapoczątkował fenomenologiczny ruch i stworzył jego podstawy teoretyczne; w ruchu tym współdziałali bezpośredni uczniowie Husserla w Getyndze i we Fryburgu Bryzgowijskim oraz tzw. grupa monachijska. Rozpoczynając oryginalne badania od filozofii matematyki, traktowanej pod wpływem F. Brentana w sposób psychologistyczny, Husserl już w latach 90. XIX w. zajął się głównie problematyką filozoficzną podstaw logiki; zaznaczył się przy tym przełom teoretyczny, który doprowadził do ostrej krytyki psychologizmu w logice. W przeciwieństwie do psychologizmu, który uważał twory logiczne (pojęcia, sądy, wnioski) za fakty psychiczne, Husserl widział w nich przedmioty idealne, pozaczasowe. W 1901–13 Husserl rozszerzył zakres badań na zagadnienia teorii poznania w ogóle (zwłaszcza doświadczenia) i zarysował koncepcję filozofii, która byłaby nauką ścisłą, w odpowiedzialny sposób wyjaśniającą podstawowe pojęcia i zasadnicze twierdzenia. Miała nią być czysta fenomenologia jako opisowo‑ejdetyczna nauka o czystych przeżyciach; środkiem do odkrycia dziedziny czystej świadomości miała być fenomenologiczna redukcja, polegająca na „zawieszeniu” lub zneutralizowaniu naturalnego przeświadczenia o istnieniu świata realnego i wszelkich innych przedmiotów poznania. Redukcja ta jest jednym z zabiegów metody fenomenologicznej w ogóle, która miała realizować hasło powrotu do rzeczy za pomocą opisowych analiz i rozróżnień mających za zadanie wykrycie istoty przedmiotu badanego w bezpośredniej naoczności.
Jean‑Paul Sartre
Jean‑Paul Sartre (1905‑1980) – francuski filozof, pisarz, krytyk literacki i publicysta, główny przedstawiciel egzystencjalizmu. Punktem wyjścia Sartrowskiej koncepcji człowieka była Hussserlowska teoria świadomości intencjonalnej. Dla Sartre’a świadomość jest zawsze świadomością czegoś (realnego bytu) i nie jest bytowo samodzielna.
Søren Aabye Kierkegaard
Søren Aabye Kierkegaard (1813‑1855) – filozof duński, prekursor egzystencjalizmu. Filozofia Kierkegaarda była nade wszystko gwałtownym protestem przeciwko systemom racjonalistycznym (zwłaszcza G.W.F. Hegla) i panteistycznym (romantyzm), w imię myślenia „egzystencjalnego”, które byłoby ekspresją doświadczenia jednostkowego, afirmowało wyjątkowość i niesprowadzalność indywidualnego, subiektywnego bytu, niemożność jego ujęcia w żadnym uniwersalnym systemie. Dla Kierkegaarda los człowieka był dialogiem człowieka z Bogiem, przy czym główną rolę odgrywała sytuacja odpowiedzialności, na którą każdy jest skazany, a dla której podjęcia nie ma nigdy dostatecznych wskazówek w kodeksach etycznych.
Blaise Pascal
Blaise Pascal (1623‑1662) – francuski filozof, matematyk, fizyk i pisarz. W 1646 Pascal pod wpływem lektur jansenistycznych zwrócił się ku kwestiom religijnym („pierwsza konwersja”). W 1654 przeżył gwałtowny wstrząs religijny, z którego pozostawił krótki Mémorial nakazujący mu wyrzec się „przywiązania do świata”. MyśliPascala prezentowały dwuznaczność losu ludzkiego w obliczu Boga, wyrażając ją w formie uderzającej swoim autentyzmem psychologicznym. Sytuację człowieka określa się przez alternatywne, a jednocześnie przyciągające się 2 skrajności, między którymi tkwi on niejako w zawieszeniu rozdarcia. Wprawdzie jest „trzciną najwątlejszą”, ale myślą obejmuje wszechświat. Życie jego jest szukaniem Boga, o którym z góry wiadomo, że nie może ujawnić się rozumowi. Władza praktyczna, serce, które „ma swoje racje, których rozum nie zna”, rozstrzyga sprawę istnienia Boga nie przez dowody i nie przez doświadczenie mistyczne, ale przez pari — ryzyko akceptacji, podjęte na mocy wyliczania nie racji rzeczowych, lecz racji praktycznych (tzw. zakład Pascala).
Fryderyk Nietzsche
Fryderyk Nietzsche (1844‑1900) – filozof niemiecki. Kategorią centralną filozofii Nietzschego jest filozofia życia, ujmowanie rzeczywistości, a więc także człowieka, jako życia. Prowadzi to do zanegowania istnienia ukrytego sensu i układu świata – esencji, rzeczywistość staje się wobec tego chaosem. Konsekwencję tego stanowi radykalna krytyka chrześcijaństwa oraz współczesnej autorowi zachodniej kultury, jako opartych na tym złudzeniu.
Gottfried Wilhelm Leibniz
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646‑1716) – niemiecki filozof i matematyk; jedna z najwybitniejszych i najbardziej wszechstronnych postaci w dziejach kultury umysłowej XVII w. Koncepcja filozoficzna Leibniza jest próbą koncyliatorskiego obrazu rzeczywistości, który mógłby pogodzić aspiracje racjonalnej myśli naukowej z doktryną teologiczną, usuwającą główne kontrowersje między różnymi wyznaniami chrześcijańskimi. Podstawą metafizyki (ontologii) Leibniza jest teoria monad (monadologia), tj. elementarnych i niepodzielnych substancji o charakterze niematerialnym i nieprzestrzennym; monady, nie mając części, są niezniszczalne; nie mogą wpływać na siebie ani komunikować się ze sobą; przysługuje im immanentna, spontaniczna aktywność, która jest też cechą uniwersalną świata. Mimo to, według Leibniza, działanie monad jest uporządkowane, zachodzi też odpowiedniość między treściami naszego umysłu a rzeczywistością — nie w wyniku wpływów wzajemnych, ale dzięki „harmonii wprzód ustanowionej”, którą stwórca świata założył w jego budowie; zjawiskowo Wszechświat zachowuje się więc tak, jak gdyby panował w nim ścisły determinizm, chociaż metafizycznie nie ma w nim oddziaływań sprawczych.
Źródła
Źródła myśli Heideggera można łączyć z jego nauczycielami, ale tylko do okresu, gdy sam tworzył podwaliny swojej filozofii. Oczywiście krytycznie czytał fenomenologię HusserlEdmund HusserlHusserla. Skupiał się jednak na dziele Badania logiczne i czynił to ku niezadowoleniu twórcy fenomenologii, który uważał, że w dalszych swoich pracach wiele rzeczy ukazał lepiej.
Heidegger zadawał pytanie, jak w ogóle możliwe jest poznanie, które odsłania sam byt? Również w swojej wersji fenomenologii, mimo że dużo zawdzięczał Husserlowi, podążył własną drogą. Wprawdzie pytał, podobnie jak Husserl, o warunki możliwości wszelkiej wiedzy, lecz „wiedzę” traktował znacznie szerzej. Dla Heideggera do „wiedzy” zalicza się przedpoznawcze zachowania człowieka, jak czynności praktyczne lub nastroje. Wśród inspiratorów myśli Heideggera podaje się także KierkegaardSøren Aabye KierkegaardKierkegaarda czy PascalaBlaise PascalPascala.
Pamiętajmy, że filozof niemiecki poddał krytyce całą dotychczasową metafizykę i przypomniał wszystkim znaczenie presokratyków. Biorąc pod uwagę zainteresowania można wymienić takie jeszcze postaci, jak NietzscheFryderyk NietzscheNietzsche czy LeibnizGottfried Wilhelm LeibnizLeibniz, o których napisał Heidegger osobne prace. Istotni byli też dla niego poeci, tacy jak wspomniani już Hölderlin czy Rainer Maria Rilke, jednak zawsze trzeba pamiętać, że dla Heideggera czytać oznaczało interpretować.
Wpływ i recepcja
Filozofia Heideggera wpłynęła na szeroko rozumiany egzystencjalizmegzystencjalizmegzystencjalizm, zarówno jako inspiracja, jak i jako temat do dyskusji – z tym, że jego większy wpływ odnajdujemy w egzystencjalizmie ateistycznymegzystencjalizm ateistycznyegzystencjalizmie ateistycznym (m.in. Sartre’a, chociaż niektórzy twierdzą, że ten tworzył równolegle swoje prace).
Filozofia niemieckiego myśliciela, szczególnie fenomenologia hermeneutycznafenomenologia hermeneutycznafenomenologia hermeneutyczna czy jego rozumienie hermeneutykihermeneutykahermeneutyki, wpłynęła na rozwój i dyskusje właśnie w obrębie samej hermeneutyki – twórcy, tacy jak Paul RicoeurPaul RicoeurPaul Ricoeur czy Hans‑Georg GadamerHans‑Georg GadamerHans‑Georg Gadamer wielokrotnie się do Heideggera odnosili i nieraz z nim dyskutowali. Dialog Gadamera z Heideggerem wyraźny jest w dziele Prawda i metoda, istotnym dla współczesnej hermeneutyki. Również przedstawiciel filozofii dialogu, Emmanuel LévinasEmmanuel LévinasEmmanuel Lévinas, podjął tematy myśli autora Bycia i czasu. Karl JaspersKarl JaspersKarl Jaspers, który zajmował się nurtem psychoanalitycznym w filozofii, spierał się z Heideggerem, jednocześnie doceniał jego twórczość – „moce”, które inspirują myśli, nawet, jeśli są to myśli wrogie.
Słownik
aletheia
aletheia
(gr. to, co jawne, nieskryte) w starożytnej filozofii greckiej: prawda jako nieodparta oczywistość istnienia czegoś
Dasein
Dasein
(niem.) rozumiejąca egzystencja odnosząca się do samej siebie, na czym polega jej sposób bycia; istota Dasein leży w jego egzystencji, „Dasein to byt, który w swym byciu do tego bycia rozumiejąco się odnosi”; specyficznie ludzki sposób bycia‑w-świecie, bycia‑tu‑oto;Dasein jest specyficznie ludzką formą wchodzenia w świat
egzystencja
egzystencja
(łac. existere; ex – na zewnątrz i sistere – stać, znajdować się) u Heideggera: Existenz; byt, istnienie, warunki życia; odnosi się do życia ludzkiego, do jego istnienia; jest specyficznie ludzkim sposobem bycia odnoszącym się do innych bytów; „egzystencja jest możliwa tylko na gruncie zrozumienia bycia”, „istota bytu ludzkiego zawiera się w jego egzystencji”
egzystencjalizm
egzystencjalizm
(fr. existentialisme < łac. existere z ex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej; za właściwy przedmiot badań i punkt wyjścia analizy filozoficznej uznaje indywidualną egzystencję człowieka, jego miejsce i rolę w świecie; według egzystencjalizmu rzeczywistość jest rozdarta na sferę świadomości i sferę rzeczy
egzystencjalizm ateistyczny
egzystencjalizm ateistyczny
nurt egzystencjalizmu reprezentowany m.in. przez J.-P. Sartre'a i A. Camusa, którzy odrzucali istnienie Boga jako moralnego prawodawcy, a także opiekuna oraz sędziego ludzkich losów i postaw. Nie uznawali również wiary w sferę metafizyczną ani jakąkolwiek eschatologię – nadzieję na życie po śmierci. Tylko przy tych założeniach egzystencjalizm był według nich uprawomocniony do stawiania pytań o ludzkie istnienie, o najważniejsze ludzkie wybory, o sens wolności i odpowiedzialności
esencja
esencja
(łac. essentia – istota, treść, część istotna) istota danej rzeczy dla Heideggera jest tym, co sprawia, że byt jest tym, czym jest – jest tym, co tożsame w zmianie. Egzystencja jest właściwością Dasein, czyli przynależy się bytowi rozumianemu jako człowiek, posiadającemu samoświadomość bycia tu i teraz, natomiast esencja jest istotą każdego bytu. Esencja różni się od egzystencji tym, że nie posiada rozumienia, samoodniesienia do swojego bytowania
fenomen
fenomen
(gr. phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje) wszelki fakt empiryczny, będący punktem wyjścia badań naukowych, w sensie węższym, określenie zjawiska fizycznego lub psychicznego, będącego przedmiotem postrzegania
fenomenologia
fenomenologia
(gr. phainomenon – to, co się jawi) kierunek filozoficzny polegający na opisie i oglądzie tego, co jest bezpośrednio dane; od tradycyjnych dociekań różni się porzuceniem wszelkich założeń, domysłów, teorii, spekulacji, nawołując do przyglądania się światu tak, jak się jawi; najbardziej znanym przedstawicielem szkoły fenomenologicznej był Edmund Husserl
fenomenologia hermeneutyczna
fenomenologia hermeneutyczna
nurt fenomenologiczny zainicjowany przez M. Heideggera. Związków fenomenologii z hermeneutyką należy szukać zwłaszcza w odniesieniu do problematyki namysłu (Besinnung) i redukcji. M. Heidegger argumentował, że szeroko pojęta hermeneutyka może stanowić uzupełnienie niektórych elementów postępowania fenomenologicznego
hermeneutyka
hermeneutyka
(gr. hermeneutikos — dotyczący objaśniania) podstawowa metoda rozumienia wytworów kultury przez duchowe zbliżenie się do nich; w filozofii dziedzina badająca sposób ustalania sensów polegający na uzgodnieniu ujęć obiektywnych z subiektywnymi za pomocą myślenia paradoksalnego (z pominięciem zasady niesprzeczności); jest różnie rozumiana, np. jako: 1) metoda interpretacji (rozumienia) ludzkich wytworów występujących poza psychiką, przeciwstawiana obiektywnej analizie zjawisk przyrodniczych (W. Dilthey); 2) refleksja filozoficzna dotycząca wszelkich form ekspresji, np. mitów, symboli religijnych, dzieł sztuki (P. Ricoeur); 3) analiza rozumienia egzystencji jako swoistego sposobu bycia człowieka w świecie (M. Heidegger, H.-G. Gadamer)
narzędzie
narzędzie
u Heideggera: Zeug; coś co napotykamy pierwotnie; połączone jakimś łańcuchem zależności, zawsze w relacji z czymś
przedpojęciowa świadomość bycia
przedpojęciowa świadomość bycia
cecha bytu dotycząca przedwyobrażeniowego, intuicyjnego rozumienienia samego siebie i świata
trwoga
trwoga
u Heideggera: Angst; trwoga nie jest strachem, strach ma bowiem konkretny przedmiot, którego w swoim byciu się boję, natomiast trwoga odkrywa przede mną nicość, w trwodze staję przed nicością i to właśnie stojąc wobec nicości jestem w stanie rozumieć bycie
zasady fenomenologii
zasady fenomenologii
zasady wynikające z przyjętej metody badania na gruncie fenomenologii, tzw. redukcji fenomenologicznej polegającej na wzięciu w nawias przekonań o zewnętrznym wobec podmiotu świecie; składają się na nią: redukcja transcendentalna i redukcja ejdetyczna. Redukcja transcendentalna jest zabiegiem poznawczym polegającym na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności. Z kolei redukcja ejdetyczna to nastawienie pojawiające się w związku z redukcją fenomenologiczną, polegające na bezpośrednim i intuicyjnym ujęciu w każdym przedmiocie tego, co stanowi o jego esencji, czyli istocie