Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielość interpretacji

RbUCC8IYape8c1
Don Kichote
Źródło: Majernik Cyprian, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Don Kichot, najsłynniejsze dzieło Cervantesa, interpretowane jest na wiele sposobów, a jego główny bohater postrzegany bywa jako szaleniec lub idealista o cechach tragicznych. O wielości interpretacji tej powieści zdecydował m.in. sposób prowadzenia narracji i konstrukcja postaci. Narrator utworu, czerpiący rzekomo wiedzę o bohaterze i zdarzeniach z historycznych kronik, używa poważnego tonu, stosuje też humorystyczny komentarz do przedstawianych sytuacji. Tytułowy bohater ukazywany jest jako człowiek szlachetny, wierny wyznawanym wartościom, a jednocześnie bezrozumny i nieprzewidywalny szaleniec, którego postępowanie może budzić sprzeciw.

Wybór określonego kierunku interpretacyjnego zależał od postawy światopoglądowej danej osoby oraz od epoki, w której powstawała wykładnia, np. współcześni Cervantesa widzieli w jego powieści głównie parodięparodiaparodię romansów rycerskichromans rycerskiromansów rycerskich, a komentatorzy XIX‑wieczni odkryli jej wymiar mityczny i symboliczny.

Idealista

Powieść Miquela Cervantesa jest krytyką ówczesnego społeczeństwa. Autor w sposób karykaturalny przedstawił wady Hiszpanów doby baroku. Wytknął negatywny wpływ popularnej wtedy w całej Hiszpanii literatury rycerskiej. Podkreślić trzeba, że Hiszpania w XVII wieku była potęgą europejską, bastionem katolicyzmu i kontrreformacji. Jej szczególnym wyznacznikiem stała się żarliwość religijna.

Postawa Don Kichota nosi znamiona idealizmuidealizmidealizmu. Interpretatorzy XIX‑wieczni zaczęli zwracać szczególną uwagę na ten właśnie rys bohatera Cervantesa. Zaczął on być postrzegany jako symbol idealisty, człowieka niezłomnego, marzyciela, który dla realizacji swych wizji skłonny jest wiele poświęcić. Jego postawa stała się ważnym punktem odniesienia dla wielu innych bohaterów uznających ideał za wartość najwyższą.

1

IdealizmidealizmIdealizm Don Kichota zestawiany bywa często z realizmem Sancho Pansy. Komentatorzy powieści niejednokrotnie pytali, jaka jest relacja między przyziemnym światem giermka a marzeniami Don Kichota i dlaczego idealista, marzyciel wybiera na towarzysza swoich wędrówek trzeźwego racjonalistęracjonalizmracjonalistę. Ci dwaj tak różni bohaterowie mogą być postrzegani jako uosobienie dwóch odmiennych, wykluczających się postaw życiowych – idealizmuidealizmidealizmupragmatyzmupragmatyzmpragmatyzmu, możliwe jest jednak także interpretowanie ich jako nierozłącznych i dopełniających się pierwiastków – duchowego i cielesnego, które współistnieją w każdym człowieku.

Wartość marzeń

R1HbYACtdKqTW1
Don Kichot i Sancho Pansa
Źródło: Felixedmundo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wielu artystów w XIX i XX w. uważało, że marzenie jest wartością. W ich interpretacji Don Kichot był nie tylko błądzącym szalonym rycerzem, lecz także człowiekiem, który miał odwagę marzyć, przekraczać granice wyznaczane przez to, co większość ludzi nazywa zdrowym rozsądkiem, a w istocie jest lenistwem i lękliwością umysłu. Don Kichot poniósł klęskę, ale sprawdził, dokąd może sięgnąć wyzwolona wyobraźnia. Postawił światu niewygodne pytania, zakwestionował oczywistość niektórych ludzkich przekonań. Jego marzenia zestawiane bywają z marzeniami Ikara – obydwaj pragnęli osiągnąć bardzo wiele i obydwaj przegrali. Choć przeważnie widzi się w ich działaniach brak rozwagi i mądrości, to na ich zachowania można spojrzeć inaczej: bohaterowie ci przekraczali ustalone granice, a więc otwierali przed ludzką wyobraźnią nowe perspektywy, wyzwalali ją.

Słownik

błędny rycerz
błędny rycerz

rycerz wędrujący bez określonego z góry celu w poszukiwaniu przygód, podczas których najczęściej broni pokrzywdzonych na cześć wybranki swego serca

idealizm
idealizm

(gr. idea – wygląd) słowo ma wiele znaczeń:

  • wyznawanie wzniosłych, lecz nierealnych ideałów;

  • przedstawianie sobie świata lepszym niż jest w rzeczywistości, brak krytycyzmu w stosunku do otoczenia;

  • kierunek filozoficzny polegający na uznawaniu ducha za czynnik pierwotny w stosunku do materii;

  • kierunek w estetyce głoszący zasadę, że warunkiem piękna dzieł sztuki jest przedstawianie rzeczywistości w formie wyidealizowanej.

komizm
komizm

(z gr. kōmikós – komediowy) efekt komiczny uzyskany w utworze artystycznym poprzez sposób przedstawienia postaci, ich wypowiedzi, obyczajów lub sytuacji

parodia
parodia

(gr. parōidía od pará – poza, obok, mimo i ōidḗ – pieśń) świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), polegające na celowym wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej, prowadzi do efektów zabawnych, satyrycznych lub skłaniających do refleksji czy dyskusji; nieudolne naśladownictwo lub zdeformowana, wypaczona postać czegoś

pragmatyzm
pragmatyzm

(gr. pragmatikós – aktywny, czynny, energiczny) oparty na faktach, na logicznym związku rzeczy, praktyczny, rzeczowy; postawa polegająca na realistycznej ocenie rzeczywistości i podejmowaniu jedynie takich działań, które są praktyczne i gwarantują skuteczność

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum; rationalis – rozumny, rozsądny) przekonanie o sile i możliwościach poznawczych rozumu ludzkiego oraz o konieczności kierowania się nim we wszelkim działaniu

romans rycerski
romans rycerski

(franc. roman – opowieść, powieść, też: przygoda miłosna) wywodzący się ze średniowiecza gatunek utworów o tematyce bohaterskiej i miłosnej; dzieła tego typu były utworami narracyjnymi, a ich fabuła obfitowała w niespodziewane zwroty akcji, fantastyczne wydarzenia i heroiczne czyny. Romanse miały ustalony schemat fabularny: rycerz spotykał piękną kobietę, wyruszał dla niej na misję, pokonywał przeciwnika (smoka, giganta), zdobywał coś cennego i ofiarował to kobiecie, zyskując jej przychylność. Narracja romansów rycerskich koncentrowała się głównie na przygodach