Przeczytaj
O autorze
Juliusz Słowacki urodził się 4 września 1809 roku w Krzemieńcu na Wołyniu. W 1817 roku rozpoczął naukę w krzemienieckim gimnazjum, następnie uczył się w Wilnie, gdzie poznał Adama Mickiewicza. Słowacki kształcił się na Wydziale Nauk Moralnych i Politycznych na Uniwersytecie Wileńskim. Nie miał wielu przyjaciół, podczas wakacji podróżował przez ukraińskie ziemie, m.in. do Odessy. Czym dla Mickiewicza była Litwa, tym dla Słowackiego stała się Ukraina, ziemia rodzinna, stale obecna w jego pamięci i wyobraźni. W twórczości poety Ukraina zawsze będzie symbolem wolności oraz tego, co tajemnicze i mistyczne, uosobieniem narodowej tradycji i historii.
W 1830 roku Słowacki chciał ogłosić drukiem kilka swoich dzieł, ale przeszkodził mu wybuch powstania listopadowego. W tym czasie poeta przebywał w Warszawie, obserwując zamieszki z własnego mieszkania. Za pośrednictwem Adama Czartoryskiego zatrudnił się w Biurze Dyplomatycznym Rządu Narodowego. Jako autor zasłynął wówczas kilkoma wierszami patriotycznymi. W marcu 1831 roku opuścił Warszawę z misją dyplomatyczną. Po drodze zatrzymywał się na dłużej w Dreźnie, Paryżu i Londynie. Ostatecznie wybrał życie w Paryżu.
W 1832 roku wyszedł drukiem dwutomowy zbiór Poezji Słowackiego, jednak autor nie doczekał się wielu entuzjastycznych opinii. Były to zróżnicowane pod względem gatunkowym utwory, mocno już odbiegające od nurtu sentymentalnego, a wpisujące się w styl byronowski (powieści poetyckiepowieści poetyckie) i szekspirowski (dramaty historyczne, m.in. Maria Stuart).
Kolejne lata poświęcił Słowacki na podróże (Szwajcaria, Rzym, Grecja, Egipt, Ziemia Święta). Do Paryża powrócił na stałe w 1838 roku, gdzie zmarł w 1849 roku.
Romantyczne przeżywanie świata
Romantycy przeżywali otaczającą ich rzeczywistość na dwa sposoby: poprzez zmysłowy odbiór świata oraz odnosząc się do przeżyć wewnętrznych, polegając na własnej intuicji, uczuciach, emocjach. Często odwoływali się także do uniesień mistycznychmistycznych. Świat miał zatem dla nich dwojaki wymiar: materialny oraz duchowy. Mierzyli się z przeżywaniem spraw najwyższych – Boga i absolutu, ale też miłości i śmierci, relacji z drugim człowiekiem. Wszystkie te przeżycia były naznaczane wymiarem poznawczym, ale też estetycznym, a nawet egzystencjalnym.
Szczególnie ważne stało się dla romantyków przeżywanie natury, która często stawała się odbiciem ich uczuciowości, ale także np. tłem dla rozmyślań o charakterze religijnym. Ewa Kolbuszewska w książce Romantyczne przeżywanie przyrody opisuje wybrane przykłady „spotkań” człowieka z różnymi elementami świata oraz sposoby ich przeżywania. Między innymi pisze o mierzeniu się romantyków z potęgą górskich szczytów – niedostępnych, ale uwznioślonych, kojarzonych z wolnością i kierujących ku Bogu:
Romantyczne przeżycie szczytuRomantyczne przeżycie szczytu jawi się [...] jako zjawisko zróżnicowane i ciekawe zarówno z psychologicznego i estetycznego, jak i socjologicznego punktu widzenia. [...] Uwagę przyciągały te góry i wzniesienia, które dostarczały istotnych przeżyć estetycznych [...]. Regułą było, że góra stanowiła z racji swej względnej wysokości centralny punkt jakiegoś obszaru. Jednocześnie jednak w świadomości romantycznej szczyt jawił się przede wszystkim jako miejsce niezwykłe, podległe surowym prawom natury, dzikie niedostępne [...]. Szczyt mógł zatem pełnić rolę symbolu – łącznika między niebem a ziemią, dlatego w relacjach o bytnościna nim pojawiało się hiperbolizowane odczucie euforii, nieskrępowania, swobody
Philipp Otto Runge – przeżycie Boga w naturze
Niemiecki malarz Philipp Otto Runge (1777–1810) w każdym elemencie natury postrzegał emanację Boga. W jednym z listów do brata Daniela wykładał swoją mistyczną teorię pejzażu:
Do DanielaNiebo roi się nade mną od niezliczonych gwiazd, wiatr pędzi ze świstem przez szeroką przestrzeń, fala łamie się z hukiem wśród bezkresnej nocy; ponad lasem różowi się eter i słońce rozjaśnia świat; dolina paruje, a ja rzucam się w trawę wśród iskrzących kropli rosy; każdy liść i każde źdźbło trawy wibruje życiem, ziemia żyje i drga pode mną, wszystko zlewasię w jeden akord, a wtedy dusza rozbrzmiewa radością i wzlatuje krążąc w niezmierzoną przestrzeń wokół mnie i nie ma już dołu ani góry, ani czasu, ani początku, ani końca, czuję i słyszę żywe tchnienie Boga, który podtrzymuje i niesie świat, dzięki któremu wszystko żyje i działa: oto najwyższe, co przeczuwamy – Bóg!
Caspar David Friedrich – do Boga poprzez naturę
Na obrazach innego niemieckiego romantyka, Caspara Davida Friedricha (1774–1840), natura staje się przejściem ku Bogu, bramą do innego świata. Drezdeński malarz widział w naturze granicę między światem doczesnym a transcendentnym, subtelnie zarysowaną grą światła i barw. Natura stawała się dla niego swoistym medium między człowiekiem a Tajemnicą Nieskończoności. To emocjonalne i uczuciowe stapianie się z przyrodą wiązało się dla romantyków z umiejętnością dostrzegania wysyłanych przez nią znaków, poddawaniem się niekiedy jej potędze, ale też próbą przeciwstawiania się żywiołom.
Przykłady utworów poety
Słownik
(gr. mystikós) termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem
powieść poetycka gatunek poezji narracyjnej popularny w romantyzmie. Powieść poetycka powstała w Anglii, za jej twórcę uznaje się Waltera Scotta. Łączy elementy epickie i liryczne, a jej fabuła jest mocno udramatyzowana. Zbliżona treścią do współczesnej noweli lub powieści. Ma luźną, fragmentaryczną budowę, jest tajemnicza, zagadkowa, jej tok zaś pełen luk i zakłóceń w chronologii (inwersja czasowa). Tło wydarzeń jest często historyczne lub orientalne. Bohater powieści poetyckiej, zazwyczaj rozdarty wewnętrznie i zbuntowany przeciw światu samotnik, stanowi niejednokrotnie maskę, kryjącą ideową i liryczną osobowość twórcy