Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biblijne księgi prorockie

Księgi Starego i Nowego Testamentu można, biorąc pod uwagę ich treść, podzielić na trzy główne kategorie.

Podział ksiąg biblijnych

historyczne

w Starym Testamencie to np. Księga Rodzaju i Księga Wyjścia, a w Nowym Testamencie – cztery ewangelie

dydaktyczne

w Starym Testamencie to np. Księga Hioba i Księga Przysłów, a w Nowym Testamencie – listy apostolskie

prorockie

w Starym Testamencie to np. księgi: Ezechiela, Izajasza oraz Daniela, a w Nowym Testamencie – Apokalipsa św. Jana

Rm7Qww7nkqWYs
Jedna z rycin w wydanej w 1558 r. Biblii Gutenberga przedstawia na Patmos św. Jana spisującego swoją Apokalipsę
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Księgi określane jako prorockie nazywa się też profetycznymiprofetycznyprofetycznymi. Łączy je podobny charakter – nastawione są na prorocze przewidywanie przyszłości, a dokonują tego przepowiadania jednostki powołujące się na dar dany przez Boga. Część biblijnych ksiąg profetycznych można też nazywać księgami apokaliptycznymi (apokaliptykąapokaliptykaapokaliptyką). Określenie to wywodzi się od greckiego słowa apokálypsis, czyli – odsłonięcie, objawienie. Księgi zawierały symbole, których odpowiednie odczytanie miało wyjaśniać sens dziejów i które zapowiadały zwycięstwo Boga nad złem. Szczególny rozwój apokaliptyki żydowskiej przypada na dwa stulecia przed narodzinami Chrystusa oraz dwa pierwsze wieki nowej ery. Był to bardzo trudny okres dla narodu wybranego, który znajdował się wówczas pod panowaniem Cesarstwa Rzymskiego. Dzieła zawierające objawienie wyjaśniały sens cierpienia i zapewniały o ostatecznej nagrodzie, którą Bóg obdarzy swych wyznawców.

Do ksiąg apokaliptycznych należą: starotestamentowa Księga Daniela oraz zamykająca Biblię Apokalipsa św. Jana.

Okoliczności powstania Apokalipsy

W tradycji utrwaliło się przekonanie, że Apokalipsa św. Jana powstała podczas jego pobytu na wyspie Patmos, na którą został zesłany przez władze rzymskie jako wyznawca religii uznawanej wówczas za herezję. Istnieje też teoria, że św. Jan udał się tam w ramach misji ewangelizacyjnej.

Nie ma pewności, kiedy św. Jan przebywał na Patmos: część historyków Kościoła sytuuje to wydarzenie w okresie panowania cesarza Nerona (56‑68 r. n.e.), część natomiast przesuwa je na ostatnie lata sprawowania władzy przez cesarza Dioklecjana (ok. 100 r. n.e.).

R1bPVaenT6UTe
Tak wygląda Patmos dzisiaj. W czasach, kiedy Jan udał się na wyspę, była ona niemal niezamieszkała
Źródło: kellinahandbasket, flickr.com, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Chociaż ustalenie daty powstania Apokalipsy św. Jana pomogłoby w poprawnym odczytaniu zawartych tam aluzji historycznych, to trzeba pamiętać, że cała druga połowa I stulecia była czasem prześladowań chrześcijan i przedłużającego się ich oczekiwania na paruzjęparuzjaparuzję, czyli ponowne przyjście Jezusa Chrystusa.

W interpretowaniu Apokalipsy trzeba brać pod uwagę wspomniane okoliczności – ostatnia księga Biblii została napisana dla pocieszenia chrześcijan w trakcie prześladowań i umocnienia ich w wierze. Nie oznacza to, że należy postrzegać tę księgę jako dzieło odnoszące się do stosunkowo krótkiego okresu historii wczesnego chrześcijaństwa. Święty Jan zastosował w swym dziele perspektywę eschatologicznąeschatologiaeschatologiczną i wpisał losy Kościoła funkcjonującego niedługo po śmierci Jezusa w dzieje świata oraz odwiecznej walki dobra ze złem.

Apokalipsa a Stary Testament

EgzegezęegzegezaEgzegezę symboli obecnych w Apokalipsie może ułatwiać fakt, że autor księgi bardzo często nawiązywał w niej do Starego Testamentu. Wprawdzie nie cytował tekstów należących do tej części Biblii, ale sięgał po słownictwo i frazeologię tam obecne, a przede wszystkim przedstawiał te same motywy, które występują w Starym Testamencie. Przykładem takich zależności jest np. wizja tronu Boga (4 rozdział Apokalipsy), obecna też w Księdze EzechielaKsięga EzechielaKsiędze Ezechiela (Ez 1,4‑10), Księdze Izajasza (Iz 6, 1‑5) i Księdze Daniela (Dn 7, 9) oraz wizja plag wywołanych złamaniem trzeciej pieczęci – widoczne są w niej aluzje do wizji czterech jeźdźców opisanych w Księdze Zachariasza (Za 1, 8‑11). Do takich wspólnych motywów należą również: pieczęcie, wizja orła i przepowiednia zburzenia Babilonu.

Te reminiscencje mają wskazywać na fakt, że zapowiedzi dotyczące przyszłości, a zawarte w Starym Testamencie, realizują się w czasach św. Jana, a wypełnią się ostatecznie przed końcem świata – wtedy zostanie pokonany AntychrystAntychrystAntychryst i wybrańcy zamieszkają w Nowej Jeruzalem.

Symbolika w Apokalipsie św. Jana

Autor ostatniej księgi biblijnej zredagował swoje dzieło w stylu charakterystycznym dla literatury apokaliptycznej. Cechą podstawową tego stylu jest stosowanie wizyjnej symboliki.

Marie-Émile Boismard L’Apocalypse

Gdy widzący opisuje jakąś wizję, przekłada na symbole idee podsunięte mu przez Boga [...]. Jego głównym celem jest przekazanie idei otrzymanych od Boga [...]. Jeśli mamy podążać bez zniechęcenia drogą, jaką nakreślił, musimy [...] przełożyć na idee opisane przez niego symbole, nie zaś niepokoić się ich brakiem spójności. Błędem byłoby więc usiłować sobie wyobrazić wizualnie Baranka z siedmioma rogami i siedmioma oczyma [...] oraz Bestię z siedmioma głowami i dziesięcioma rogami [...] i zastanawiać się, jak dziesięć rogów powinno być rozdzielonych pomiędzy siedem głów. Wizji tych nie można sobie przedstawiać plastycznie [...]. Trzeba się zadowolić intelektualnym rozumieniem symboli, ni zatrzymując się nad ich mniej czy bardziej dziwnymi szczegółami: Baranek cieszy się pełnią władzy i wiedzy; bestie reprezentują cesarstwo rzymskie z jego cesarzami [...] i królami wasalnymi [...]. Jeśli nie uwzględni się w pełni tej procedury – często niepokojącej – nie sposób zrozumieć Apokalipsy.

1 Źródło: Marie-Émile Boismard, L’Apocalypse, Paryż 1959, s. 8. Cytat za: Wilfrid J. Harrington, Klucz do Biblii, przeł. Józef Marzęcki, Warszawa 1984, s. 545–546.

Symbolika dotyczy niemal wszystkich elementów świata przedstawionego w Apokalipsie. Żydzi byli narodem, w którym symbole odgrywały wielką rolę. Przedmioty i czynności – poza swym naturalnym znaczeniem – miały ukryte znaczenie, przenośne, duchowe, czasem religijne. Interpretując tę księgę, trzeba brać pod uwagę, że charakter symboliczny mają m.in. pojawiające się w tym tekście liczbysymbolika numerycznaliczby, litery, kolory, figury geometryczne, rośliny, zwierzęta, kamienie szlachetne itd. Szczególnie dwie pierwsze z wymienionych kategorii były w starożytności traktowane jako ważne źródło wiedzy o świecie – zależności między nimi badała gematriagematriagematria, wykorzystująca fakt, że w języku hebrajskim i grece litery alfabetu mają określoną wielkość liczbową.  Zastosowanie tej metody pozwala np. na identyfikowanie numeru apokaliptycznej bestii (666) z cezarem Neronem – w języku hebrajskim nrwn qsrnrwn qsrnrwn qsr – ma wartość 666666666.

Dzięki wspomnianym metodom Apokalipsę św. Jana można postrzegać równocześnie jako dzieło prorockie, wyznaczające dzieje Kościoła i świata, oraz jako tekst alegoryczny.

666
nrwn qsr
Prolog
Ap 1, 1-2

1. 1 Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał Mu Bóg, aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem, a On wysławszy swojego anioła oznajmił przez niego za pomocą znaków słudze swojemu Janowi. 2 Ten poświadcza, że słowem Bożym i świadectwem Jezusa Chrystusa jest wszystko, co widział.

2 Źródło: Ap 1, 1-2, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1771.
Baranek otwiera sześć pierwszych pieczęci
Ap 6, 1-17

6. 1 I ujrzałem: gdy Baranek otworzył pierwszą z siedmiu pieczęci, usłyszałem pierwsze z czterech Zwierząt mówiące jakby głosem gromu: „Przyjdź!” 2 I ujrzałem: oto biały koń, a siedzący na nim miał łuk. I dano mu wieniec, i wyruszył jako zwycięzca, by [jeszcze] zwyciężać. 3 A gdy otworzył pieczęć drugą, usłyszałem drugie Zwierzę mówiące: „Przyjdź!” 4 I wyszedł inny koń barwy ognia, a siedzącemu na nim dano odebrać ziemi pokój, by się wzajemnie ludzie zabijali – i dano mu wielki miecz. 5 A gdy otworzył pieczęć trzecią, usłyszałem trzecie Zwierzę, mówiące: „Przyjdź!” I ujrzałem: a oto czarny koń, a siedzący na nim miał w ręce wagę. 6 I usłyszałem jakby głos w pośrodku czterech Zwierząt, mówiący: „Kwarta pszenicy za denara i trzy kwarty jęczmienia za denara, a nie krzywdź oliwy i wina!” 7 A gdy otworzył pieczęć czwartą, usłyszałem głos czwartego Zwierzęcia mówiącego: „Przyjdź!” 8 I ujrzałem: oto koń trupio blady, a imię siedzącego na nim Śmierć, i Otchłań mu towarzyszyła. I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta. 9 A gdy otworzył pieczęć piątą, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, jakie mieli. 10 I głosem donośnym tak zawołały: „Dokądże, Władco święty i prawdziwy, nie będziesz sądził i wymierzał za krew naszą kary tym, co mieszkają na ziemi?” 11 I dano każdemu z nich białą szatę i powiedziano im, by jeszcze krótki czas odpoczęli, aż pełną liczbę osiągną także ich współsłudzy oraz bracia, którzy, jak i oni, mają być zabici. 12 I ujrzałem: gdy otworzył pieczęć szóstą, stało się wielkie trzęsienie ziemi i słońce stało się czarne jak włosienny wór, a cały księżyc stał się jak krew. 13 I gwiazdy spadły z nieba na ziemię, podobnie jak drzewo figowe wstrząsane silnym wiatrem zrzuca na ziemię swe niedojrzałe owoce. 14 Niebo zostało usunięte jak księga, którą się zwija, a każda góra i wyspa z miejsc swych poruszone. 15 A królowie ziemscy, wielmoże i wodzowie, bogacze i możni, i każdy niewolnik, i wolny ukryli się do jaskiń i górskich skał. 16 I mówią do gór i do skał: „Padnijcie na nas i zakryjcie nas przed obliczem Zasiadającego na tronie i przed gniewem Baranka, 17 bo nadszedł Wielki Dzień Jego gniewu, a któż zdoła się ostać?”

3 Źródło: Ap 6, 1-17, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1780–1781.
Niewiasta i Smok
Ap 12, 1-5

12. 1 Potem wielki znak się ukazał na niebie: Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu. 2 A jest brzemienna. I woła cierpiąc bóle i męki rodzenia. 3 I inny znak się ukazał na niebie: Oto wielki Smok barwy ognia, mający siedem głów i dziesięć rogów – a na głowach jego siedem diademów. 4 I ogon jego zmiata trzecią część gwiazd nieba: i rzucił je na ziemię. I stanął Smok przed mającą rodzić Niewiastą, ażeby skoro porodzi, pożreć jej dziecię. 5 I porodziła Syna – Mężczyznę, który wszystkie narody będzie pasł rózgą żelazną. I zostało porwane jej Dziecię do Boga i do Jego tronu.

4 Źródło: Ap 12, 1-5, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1789–1790.
Smok przekazuje władzę Bestii
Ap 13, 1-2; 13, 18

13. 1 I ujrzałem Bestię wychodzącą z morza, mającą dziesięć rogów i siedem głów, a na rogach jej dziesięć diademów, a na jej głowach imiona bluźniercze. 2 Bestia, którą widziałem, podobna była do pantery, łapy jej – jakby niedźwiedzia, paszcza jej – jakby paszcza lwa. A Smok dał jej swą moc, swój tron i wielką władzę. […] 18 Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech liczbę Bestii przeliczy: liczba to bowiem człowieka. A liczba jego: sześćset sześćdziesiąt sześć.

5 Źródło: Ap 13, 1-2; 13, 18, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1791–1792.
Walka ostateczna i potępienie wrogów Boga
Ap 20, 1-3; 20, 7-8; 20, 9-14

20. 1 Potem ujrzałem anioła, zstępującego z nieba, który miał klucz od Czeluści i wielki łańcuch w ręce. 2 I pochwycił Smoka, Węża starodawnego, którym jest diabeł i szatan, i związał go na tysiąc lat. 3 I wtrącił go do Czeluści, i zamknął, i pieczęć nad nim położył, by już nie zwodził narodów, aż tysiąc lat się dopełni. […] 7 A gdy się skończy tysiąc lat, z więzienia swego szatan zostanie zwolniony. 8 I wyjdzie, by omamić narody z czterech narożników ziemi […], by ich zgromadzić na bój, a liczba ich jak piasek morski. 9 Wyszli oni na powierzchnię ziemi i otoczyli obóz świętych i miasto umiłowane; a zstąpił ogień od Boga z nieba i pochłonął ich. 10 A diabła, który ich zwodzi, wrzucono do jeziora ognia i siarki, tam gdzie są Bestia i Fałszywy Prorok. I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków. 11 Potem ujrzałem wielki biały tron i na nim Zasiadającego, od którego oblicza uciekła ziemia i niebo, a miejsca dla nich nie znaleziono. 12 I ujrzałem umarłych – wielkich i małych – stojących przed tronem, a otwarto księgi. I inną księgę otwarto, która jest księgą życia. I osądzono zmarłych z tego, co w księgach zapisano, według ich czynów. 13 I morze wydało zmarłych, co w nim byli, i Śmierć, i Otchłań wydały zmarłych, co w nich byli, i każdy został osądzony według swoich czynów. 14 A Śmierć i Otchłań wrzucono do jeziora ognia.

6 Źródło: Ap 20, 1-3; 20, 7-8; 20, 9-14, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1803–1805.
Nowe stworzenie ‒ Jeruzalem niebiańskie
Ap 21, 1-3; 21, 5; 21, 9-10; 21, 12; 21, 16; 21, 18-19; 21, 21-23

21. 1 I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. 2 I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. 3 I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: „Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni Jego ludem, a On będzie «BOGIEM Z NIMI»”. […] 5 I rzekł Zasiadający na tronie: „Oto czynię wszystko nowe”. […] 9 I przyszedł jeden z siedmiu aniołów […] 10 I uniósł mnie w zachwyceniu na górę wielką i wyniosłą, i ukazał mi Miasto Święte – Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, […] 12 Miało ono mur wielki a wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach – dwunastu aniołów […] 16 A Miasto układa się w czworobok […] 18 A mur jego jest zbudowany z jaspisu, a Miasto – to czyste złoto do szkła czystego podobne. 19 A warstwy fundamentu pod murem Miasta zdobne są wszelakim drogim kamieniem. […] 21 A dwanaście bram to dwanaście pereł: każda z bram była z jednej perły. I rynek Miasta to czyste złoto jak szkło przeźroczyste. 22 A świątyni w nim nie dojrzałem: bo jego świątynią jest Pan Bóg wszechmogący oraz Baranek. 23 I Miastu nie trzeba słońca ni księżyca, by mu świeciły, bo chwała Boga je oświetliła, a jego lampą – Baranek.

7 Źródło: Ap 21, 1-3; 21, 5; 21, 9-10; 21, 12; 21, 16; 21, 18-19; 21, 21-23, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół pod red. M. Petera, M. Wolniewicza, Poznań 2018, s. 1805–1807.

Słownik

Antychryst
Antychryst

przeciwnik (na co wskazuje cząstka: anty-) Chrystusa, utożsamiany z szatanem, duch pragnący pokonać siły Dobra z Jezusem na czele

apokaliptyka
apokaliptyka

(gr. apokalyptein – odkryć, objawić) – rodzaj literatury charakterystyczny dla późnego judaizmu i wczesnego chrześcijaństwa; jej głównym założeniem jest pełniejszy wgląd w objawione słowo Boże oraz poszukiwanie sensu historii świata i człowieka w kontekście wydarzeń historycznych

biblista
biblista

znawca Pisma Świętego, zajmujący się badaniem i interpretowaniem ksiąg biblijnych

egzegeza
egzegeza

(stgr. exḗgēsis – wyjaśnienie, wyprowadzenie) – z języka greckiego „wyjaśnienie”, analiza i interpretacja tekstu (np. Biblii), rozszyfrowywanie symboli i alegorii występujących w tym tekście

eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostatni; logos – słowo, nauka) – nauka o rzeczach ostatecznych, za które uznawano: śmierć, Sąd Ostateczny, niebo i piekło

gematria
gematria

(gr. geometria – mierzenie ziemi) – w tradycji żydowskiej metoda egzegetyczna zakładająca, że każdej literze alfabetu hebrajskiego odpowiada konkretna liczba, a słowa dają się zapisać przy pomocy sumy liczb przyporządkowanych składającym się na nie literom; słowa o tej samej wartości liczbowej pozostają ze sobą w istotnym związku

Księga Ezechiela
Księga Ezechiela

jedna z tzw. ksiąg prorockich, składających się na Biblię Hebrajską; jej autorstwo przypisywano prorokowi Ezechielowi. Księga napisana jest językiem pełnym symbolicznych obrazów, porównań, alegorii i przenośni. Zarówno pod względem struktury, jak i jej zawartości księga bywa porównywana do Apokalipsy św. Jana

paruzja
paruzja

(gr. parousia – obecność, pojawienie się) – ponowne przyjście na świat Chrystusa jako zwycięskiego Boga

profetyczny
profetyczny

(gr. prophētēs - prorok, wieszcz) – proroczy, przewidujący, przepowiadający

symbolika numeryczna
symbolika numeryczna

symbolika liczb, polegająca na przypisywaniu im nie tylko wartości matematycznych, ale także dodatkowych treści i znaczeń