Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

W przywołanych fragmentach Apokalipsy św. Jana odszukaj cztery symbole wymienione w multimedium i zanotuj, jakie jest znaczenie danego symbolu w księdze biblijnej.

RO2Be0bPC03FC
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Napisz krótki tekst, w którym odpowiesz na pytanie: Czy wszystkie symbole biblijne można odczytywać pozytywnie i negatywnie, czy też są takie, które mają wyłącznie pozytywne lub wyłącznie negatywne konotacje?.

RdcZP79EDYk6v
(Uzupełnij).
RSsKTCKhPhUX01
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy. Główne hasło schematu to symbolika biblijna. Od tego hasła odchodzi dziesięć bloków: liczby, litery, minerały i kamienie szlachetne, kolory, ciała niebieskie, uzbrojenie, budowle, zwierzęta, rośliny, figury. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Liczby. Zdjęcie przedstawia liczbę sześć. Tekst pod ilustracją: Dwa – ta liczba często występuje w Apokalipsie św. Jana; dwaj świadkowie prorokują, pojawiają się dwaj prorocy, dwa drzewa oliwne, dwa świeczniki. Tu może być symbolem symetrii albo ilości wystarczającej do działania;

Trzy – liczba święta; w judaizmie oznaczała świętość Boga; w chrześcijaństwie odnosi się ją do Trójcy Przenajświętszej; w Apokalipsie świat składa się z trzech elementów: nieba, ziemi i morza, pojawiają się trzy plagi (ogień, dym i siarka), które zabijają trzecią część ludzkości

Cztery – liczba związana ze światem materialnym i z kosmiczną całością (kierunki świata; pory roku; epoki w dziejach ludzkości: wiek złoty, srebrny, miedziany i żelazny; okresy w życiu jednostki: dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość; cztery rzeki w raju; cztery litery w imieniu Adam), ale też liczba ewangelii; Apokalipsa mówi o „czterech narożnikach ziemi”, czyli czterech stronach świata, oraz o czterech zwierzętach i czterech aniołach, którzy mogą rozciągnąć władzę nad światem;

Sześć – określa to, co zostało stworzone, a także ludzką niedoskonałość, sprzeniewierzanie się Bogu;

Siedem – liczba święta, oznaczająca pełnię, doskonałość; siedem wskazuje też na człowieka jako istotę złożoną z materii i ducha; siedem występuje w Apokalipsie najwięcej razy, gdyż jest to symbol Chrystusa i Boga; Baranek otrzymuje 7 darów, Chrystus posyła 7 listów do Kościołów, otwiera 7 pieczęci, Bóg poleca siedmiu aniołom, by zagrzmieli w 7 trąb;

Dziesięć – oznacza pełnię (10 przykazań, 10 plag egipskich), ale też ogół ziemskich spraw związanych z niepomyślnymi efektami, a także z działaniem sił związanych ze złem;

Dwanaście – liczba oznaczająca dopełnienie, np. 12 pokoleń Izraela, dwunastu starotestamentowych patriarchów, dwunastu apostołów, gwiazdy w koronie na głowie apokaliptycznej Niewiasty, dwunastu starców wokół tronu Bożego. Blok nr 2: Litery. Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę z dwoma aniołami i ornamentami, w które wpisana jest litera a. Tekst poniżej zdjęcia: Alfa – pierwsza litera alfabetu greckiego; oznacza początek, podstawę; w języku hebrajskim rozpoczyna np. imiona Adam, Abraham, Aaron;

Omega – ostatnia litera alfabetu greckiego; doskonałość wszystkich doskonałości. Blok nr 3: minerały i kamienie szlachetne. Zdjęcie przedstawia powierzchnię kamienia. Tekst poniżej zdjęcia:

Złoto – oznacza to, co najcenniejsze pod względem materialnym i duchowym (np. mądrość, przyjaźń); kolor złota symbolizował światło i przymioty Boga, ale złoto kojarzono też z chciwością;

Sól – znak trwałości, niezniszczalności; symbol wierności w dochowywaniu przymierza z Bogiem, ale też ufności człowieka w trwanie rzeczy materialnych i zapominanie o Bogu; rozsypywanie soli oznacza całkowite zniszczenie;

Diament – symbol odwagi, stałości i niezwyciężoności, ale może oznaczać też twardość serca i upór;

Srebro – czystość, jasność, prawdomówność, a także sam proces oczyszczania; w teologii chrześcijańskiej srebro łączono z Maryją;

Żelazo – siła, trwanie (w dobru i złu); mogło symbolizować odejście z drogi wyznaczonej przez Boga, a zarazem sąd i karę Boską;

Perła – oznacza to wszystko, co jest oderwane od sfery materialnej; królestwo Boże, tajemnica wcielenia – Jezusa jako Boga w ludzkim ciele; czystość, Blok nr 4: kolory. Zdjęcie przedstawia białe piórko. Pod zdjęciem tekst:

Biały – kolor doskonałej czystości, zwycięstwa i wiecznej chwały; niewinność, dziewictwo; radość, świąteczny nastrój. Biel jest barwą światła, to atrybut Boga oraz znak zmartwychwstania; w Apokalipsie pojawia się biały koń Słowa Bożego, Bóg zasiada na białym tronie, wybrani, którzy z doświadczeń wyszli zwycięsko, są odziani w śnieżnobiałe szaty. Ale trupia bladość koni, które pojawiają się po otwarciu pierwszej pieczęci, oznacza śmierć i zagładę;

Czarny – symbol nocy, zniszczenia, żałoby, śmierci, Szatana i grzechu. W Apokalipsie jest symbolem nieszczęścia i zagrożenia. Pojawiają się tu czarny koń klęski głodu i czarne słońce;

Purpurowy/Szkarłat – barwa święta, boska i królewska, symbol życia (krwi), a także gotowości przyjęcia śmierci męczeńskiej.
W Apokalipsie św. Jana kolory mają najczęściej znaczenie negatywne. Przeciwieństwem bieli jest czerwień, która tu jest symbolem ognia i rzezi. W starożytnym Rzymie purpura była także symbolem pychy, władzy i bogactwa. Nierządnica w Apokalipsie siedzi na Bestii przyobleczonej w purpurę i szkarłat, symbolizujące bogactwa nabyte krwią, brud nierządu;

Zielony – barwa symbolizująca naturę, a także nadzieję na miłosierdzie Boga;

Żółty – kojarzono go ze światłem, majestatem, bogactwem i potęgą, ale w tradycji utrwaliło się łączenie go z zazdrością i zdradą. Blok nr 5: Ciała Niebieskie. Zdjęcie przedstawia kosmos. Ukazana jest powierzchnia planety, mgławica i gwiazdy. Poniżej zdjęcia tekst:

Słońce – symbol Chrystusa (zmartwychwstałego) lub Kościoła

Księżyc – oznaczał zmienność człowieka, ale też Maryję lub Kościół, w których odbija się blask chwały Jezusa;

Gwiazda – symbol Jezusa (zwłaszcza gwiazda wschodząca), aniołów, Maryi, świętych.

Istnienie na nieboskłonie ciał niebieskich (Słońca, Księżyca, gwiazd) było symbolem stałej obecności i działania Boga, władcy natury. W Apokalipsie następuje seria wydarzeń, które mają wzbudzić przerażenie. Słońce staje się czarne. Księżyc jest krwawy. Gwiazdy spadają. Blok nr 6: Uzbrojenie. Zdjęcie przedstawia fragment fresku. Widnieje na nim postać skrzydlatego anioła z mieczem. Poniżej zdjęcia tekst

Miecz – wojna i śmierć; zniszczenie; słowo Boga; przenikliwość słowa;

Strzała – kara; wojna; przemijanie ludzkiego życia; słowo Boga; modlitwa;

Łuk – sprawiedliwość Boga; to, co przemijające i ziemskie; w ręku nieprzyjaciół oznaczał ukryte, przewrotne zamiary i moce grzechu;

Tarcza – opieka Boga; modlitwa; wiara. Blok nr 7: Budowle. Zdjęcie przedstawia niewielki kościół stojący na zielonej łące.

Świątynia – siedlisko zła (według Biblii pierwsze miasto założył Kain); królestwo Boże; Kościół jako wspólnota; niebo; w Biblii pojawia się wiele miast; niektóre mają swoją symbolikę, np. Rzym oznacza władzę, bogactwo, niemoralność, a Sodoma demoralizację. W Apokalipsie pojawia się miasto Har-Maggedon, które jest symbolem klęski Szatana i ludzi na jego usługach;

Kolumna – sakrament; dar Ducha Świętego; apostoł; wybraniec Boga; Kościół; głosiciel wiary;

Tron – godność Boga jako władcy; niebo; anioł; Maryja, Blok nr 8: Zwierzęta. Obraz przedstawia Jezusa Chrystusa trzymającego w ramionach małą owieczkę.

Orzeł – symbol odradzania się, nieśmiertelności; znak grzesznika dążącego do nieba; Jezus Chrystus;

Pelikan – symbol Chrystusa karmiącego swą krwią wiernych; Eucharystia; Maryja;

Baran (baranek) – oznaka Jezusa oddającego życie za ludzi; pokora i uległość;

Koń – anioł; natura ludzka; dążenie do zwycięstwa; dążenie do nieba; duma;

Lew – Bóg; Jezus; królewska władza; szatan; czujność i siła; waleczność i odwaga; gniew;

Smok – potęga szatana; każdy, kto sprzeciwia się Bogu; uosobienie zła;

Biały koń pierwszego z jeźdźców Apokalipsy symbolizuje Chrystusa, który przemierza świat, zwiastując Dobrą Nowinę. W tym przypadku biały koń oznacza niewinność, zerwanie z grzechem, czystość. Łuk w ręku jeźdźca jest interpretowany jako Pismo Święte, którego głoszenie – jak ostre strzały – trafia prosto w serce. Drugi jeździec, na koniu barwy ognia, trzymający w ręku miecz, oznacza przelew krwi, przemoc, wojnę. Trzeci jeździec, na czarnym koniu, z wagą w ręku, symbolizuje śmierć i głód oraz zapowiada nieszczęścia. Czwartemu jeźdźcowi Śmierci, na trupio bladym koniu, towarzyszy Otchłań – personifikacja piekła; niesie śmierć i zagładę, Blok nr 9: Rośliny. Zdjęcie przedstawia drzewo oliwne z zielonymi owocami. Figa – grzech, zatwardziałość w czynieniu zła, ale także symbol działania Ducha Świętego;

Oliwka (owoc i gałązka) – symbol pokoju, pojednania i przebaczenia; drzewo oliwne oznaczało pełnię błogosławieństwa lub człowieka sprawiedliwego i mądrego;

Palma – pełnia łaski, męczeństwo, krzyż, wzniosłość i doskonałość; symbol ostatecznego zwycięstwa;

Winogrono (krzew winorośli) – symbol narodu wybranego lub Jezusa. Blok nr 10: Figury. Zdjęcie przedstawia obraz z tak zwanym okiem Boga. W równoramienny trójkąt wpisany jest rysunek ludzkiego oka.

Kula (koło) – symbol wieczności Boga; obraz nieśmiertelności;

Trójkąt – znak Trójcy Przenajświętszej;

Czworokąt (kwadrat) – symbolizował stabilność, trwałość, fundament; oznaczał też cnotę sprawiedliwości.