Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pytanie o pierwszą przyczynę

Początki filozofii, formującej się w starożytnej Grecji, wiążą się ściśle z pytaniem o pierwszą przyczynę, powodującą powstawania i ginięcia świata lub, jak uważali niektórzy myśliciele, wielu światów.

RLxCcRcvWDlUx1
Anaksymander z Miletu, jeden z przedstawicieli jońskiej filozofii przyrody, jest autorem pojęcia apeiron, które możemy przetłumaczyć na język polski jako „bezkres”. Zdaniem tego myśliciela z apeironu, nieskończonego w każdym możliwym aspekcie, wyłania się wiele światów, a cykl ten trwa nieprzerwanie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RNVEn8c4ZS7E21
Stanowisko Heraklita z Efezu, czyli uznawanie powszechnej zmienności wszystkiego, co istnieje, określa się jako wariabilizm. Nazwa tego nurtu filozoficznego wywodzi się od łacińskiego słowa variabilis, które tłumaczymy jako „zmienny”. Heraklit spisywał swoje rozważania w postaci zawiłych aforyzmów oraz krótkich sentencji, mających za zadanie wyrażenie określonej myśli. Najbardziej znana formuła tego filozofa, wyrażająca uznawanie przez niego powszechnej zmienności, brzmi: „wszystko płynie”. Odnosi się ona do sytuacji rzeki, która płynąc, podlega nieustającej zmianie.
Źródło: Pexels, domena publiczna.

Jońscy filozofowie przyrody byli pierwszymi, którzy na drodze rozumowania postanowili odkryć, dlaczego świat istnieje w taki, a nie inny sposób. Tales z Miletu, uznawany powszechnie za pierwszego myśliciela, twierdził, że wszelkie byty powstają i giną z wody, a ściślej poprzez zmiany jej stanu skupienia. Jego następca, Anaksymander, wprowadził pojęcie archéarchéarché, oznaczające „pierwszą przyczynę, zasadę” i uznawał, że świat wyłania się z apeironu, czyli „bezkresu”, dającego początek wszelkim rodzajom bytów. Anaksymenes natomiast uznawał, że przyczyną powstawania zjawisk i rzeczy jest wszechobecne powietrze, które nieustannie się przemieszcza. Jak twierdził filozof, powstawanie i ginięcie bytów wiąże się ze zmianami stanu skupienia powietrza: przedmioty powstają, a następnie giną przez jego zagęszczanie i rozrzedzanie. Ostatni z przedstawicieli jońskiej filozofii przyrodyjońska filozofia przyrodyjońskiej filozofii przyrody, Heraklit z Efezu, wywnioskował, że zmienność wszystkiego, co istnieje, stanowi powszechną zasadę rządzącą całą rzeczywistością, zaś za jej manifestację uznał ogień.

Jak widzisz, dla pierwszych myślicieli powstawanie i ginięcie bytów wiązało się z działaniem arché – siły, która pozostawała niezależna wobec tworzonych przez siebie rzeczy. Być może jednak świat można pomyśleć inaczej niż poprzez aktywność pierwszej przyczyny?

Istnieje tylko jeden byt

Parmenides z Elei postanowił również rozwikłać zagadkę powstawania i ginięcia bytów. Odpowiedź tego filozofa na pytanie o to, co i w jaki sposób istnieje, była niezwykła, a zarazem zaskakująca. Eleata wyprowadził twierdzenie, które brzmi: „byt jest, a nie‑bytu nie ma”, a tym samym nie może on w jakikolwiek sposób istnieć.

R1akFCdq8xk1w1
Formuła Parmenidesa: „byt jest, a nie-bytu nie ma”, stanowi jeden z pierwszych przykładów zasady niesprzeczności, zgodnie z którą w przypadku dwóch zdań sprzecznych tylko jedno jest prawdziwe. Twierdzenie twórcy szkoły elejskiej stało się fundamentem logiki stworzonej w późniejszym czasie przez Arystotelesa.
Źródło: It Is Me Here, 26.01.2012 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Formuła zaproponowana przez Parmenidesa może sprawiać na nas wrażenie dość oczywistej, jednak konsekwencje, jakie na jej podstawie opracuje myśliciel, są znacznie bardziej kontrowersyjne. Twórca szkoły elejskiej twierdził, że skoro byt jest i nie może go nie być, to również zachodzenie procesów powstawania i ginięcia rzeczy należy co najmniej podać w wątpliwość lub uznać je za złudne. Wynika z tego, jak wnioskował Parmenides, że istnienie wielości rzeczy, które nieustannie się przekształcają, jest niemożliwe i stanowi jedynie błąd wynikający z ułomności ludzkiego poznania za pomocą zmysłów. Tym samym nie zachodzi też ruch, ponieważ nie ma rzeczy, które mogłyby się poruszać. Powstaje pytanie, co zatem istnieje – zdaniem Parmenidesa – i w jaki sposób? Filozof z Elei uważał, że z konieczności musi istnieć tylko jeden, niepodzielny i pozostający w bezruchu byt, doskonały, o kulistym kształcie, zaś poza nim nie istnieje nic więcej. Być może wnioski Parmenidesa, które wyprowadził ze swojego podstawowego twierdzenia, mogą ci się wydawać absurdalne, należy jednak pamiętać, że filozof ten oddzielał poznanie zmysłowe od poznania intelektualnego. Twórca szkoły elejskiej uważał, że tylko za sprawą rozumu możemy odkryć w pełni, czym jest świat, choć to, czego się w ten sposób dowiemy, może budzić w nas sprzeciw.

Atomy jako próba pogodzenia jedności i wielości

Zagadnienia rozwijane przez Parmenidesa i jego uczniów, a więc istnienie jednego, niepodzielnego bytu, podanie w wątpliwość powstawania i ginięcia rzeczy, a także ich ruchu, zainspirowało dwóch filozofów działających w Abderze. Leucyp wraz z Demokrytem opracowali niezwykłą koncepcję zwaną atomizmem. Myśliciele uznali, że jedno i wielość wcale nie muszą się wzajemnie wykluczać. Leucyp twierdził, że świat składa się z nieskończenie małych bytów, które jakościowo są identyczne, lecz mają odmienne kształty.

RdG225NiL3Tt31
Leucyp uważał, że opisywane przez niego byty są nie tylko nieskończenie małe, lecz także niepodzielne. Filozof nazywał je atomami, ponieważ greckie słowo átomos oznacza „niepodzielne”.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Koncepcja Leucypa i Demokryta stała się jedną z najważniejszych koncepcji filozoficznych, m.in. dlatego, że jej podstawowe założenie przyjęto również w fizyce. Jednak rozumienie pojęcia atomu przez myślicieli z Abdery oraz przez naukowców znacząco różnią się od siebie. Leucyp wyobrażał sobie atomy jako geometryczne bryły o zróżnicowanych kształtach, które łącząc się w grupy, powodują powstawanie rzeczy. Natomiast fizycy w XX w., rozwijając różne modele atomu, uważali, że jest to obiekt o bardzo niewielkim rozmiarze, składający się z określonych elementów (protonów, neutronów i elektronów).

Świat idei

Odmienny sposób objaśnienia zagadnienia istnienia świata przyjął Platon. Twórca Akademii wprowadził podział na dwie kategorie bytów: poznawalne za pomocą intelektu idee, byty doskonałe i wieczne, oraz materialne rzeczy, doznawane za pomocą zmysłów. Innymi słowy, Platon uznał, że istnieją dwa równoległe światy. Na gruncie rozważań tego filozofa powstaje pytanie o to, czy świat idei i świat rzeczy są ze sobą w jakikolwiek sposób powiązane. Być może sam Platon odpowiedziałby następująco: idee, jako byty wieczne i doskonałe, stanowią rodzaj matrycy czy też wzorca dla swoich materialnych kopii w postaci rzeczy, które przemijają. Jak widzisz, już w starożytności powstało wiele nurtów w obrębie filozofii, a każdy z nich stanowi inny rodzaj odpowiedzi na pytanie o to, czym jest otaczający nas świat oraz jak zachodzą jego przekształcenia.

Słownik

arché
arché

(gr. arché – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa do Arystotelesa

idea
idea

(gr. idein – widzieć) byt prawdziwy i niezmienny, poznawany za pomocą intelektu

idealizm platoński
idealizm platoński

(gr. idéa – kształt, wyobrażenie; łac. idealis – idealny) nurt myślowy opierający się na założeniu, że świat postrzegany jest zarówno za pomocą zmysłów, jak i intelektu; obiekty poznania zmysłowego uznawane są za niestałe i zmienne, natomiast idee poznawane za pomocą intelektu charakteryzuje stałość i niezmienność

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

nurt filozoficzny zapoczątkowany w starożytnej Jonii, krainie w Azji Mniejszej; jego przedstawiciele poprzez obserwację tego, co zmienne, starali się ustalić, czym jest pierwsza przyczyna

logika
logika

(gr. logike – umiejętność rozumowania) dyscyplina naukowa zajmująca się regułami poprawnego myślenia i wnioskowania

ontologia
ontologia

(gr. to on – byt, logos – nauka) dziedzina filozofii zajmująca się tym, co istnieje jako byt

wariabilizm
wariabilizm

(łac. variabilis – zmienny) stanowisko filozoficzne wywodzące się od Heraklita, przyjmujące nieustającą zmianę wszystkiego, co istnieje, proces stawania się; teoria ta wiąże się z przeciwstawną statyczności (Parmenides, Zenon z Elei), dynamiczną teorią bytu; stanowiska pokrewne: heglizm, materializm, bergsonizm

zasada niesprzeczności
zasada niesprzeczności

zasada, zgodnie z którą w przypadku dwóch zdań sprzecznych tylko jedno jest prawdziwe; stanowi fundament logiki stworzonej przez Arystotelesa

zasada tożsamości
zasada tożsamości

zasada sformułowana przez Parmenidesa, polegająca na założeniu, że każdy byt jest tym, czym jest