Przeczytaj
Aby dowiedzieć się – co to jest centyl, poznamy najpierw równie dziwne pojęcie – mianowicie kwantyl.
Kwantyl – co to takiego?
Kwantyle to wartości cechy badanej zbiorowości, które dzielą uporządkowaną zbiorowość statystyczną na określone, równe części pod względem liczby jednostek statystycznych.
Kwantyl oznaczamy literą .
Kwantylem rzędu , gdzie nazywamy taką liczbę , że elementów danej zbiorowości statystycznej ma wartość nie większą od .
Niektóre kwantyle mają swoje nazwy, np.: kwantylem rzędu jest mediana, kwantyle rzędu i nazywają się odpowiednio kwantylem dolnym i kwantylem górnym.
W poniższym szeregu uporządkowanym, składającym się z elementów, element czwarty, czyli , jest elementem środkowym, zatem kwantylem rzędu (po prawej i po lewej stronie liczby znajduje się tyle samo elementów).
Zapisujemy: .
Jeśli liczba danych jest parzysta, to kwantyl rzędu będzie średnią arytmetyczną dwóch elementów środkowych.
Uporządkowany szereg statystyczny , , , , , składa się z parzystej liczby elementów.
Kwantylem rzędu (medianą) będzie więc średnia arytmetyczna liczb i .
Odpowiedź:
Kwantyle rzędu , , zwane są kwartylami.
Kwantyle rzędu , , , to kwintyle, itd.
Kwantyle rzędu , , ..., to decyle.
Kwartyl rzędu dzieli zbiorowość na dwie części w ten sposób, że jednostek tej zbiorowości ma wartości mniejsze lub równe wartości tego kwartyla, a jednostek ma wartości większe od tego kwartyla lub mu równe.
Dziesięciu uczniów zapytano: Ile razy dziennie myjesz ręce?
Oto zebrane dane: , , , , , , , , , .
Wyznaczamy kwantyl rzędu i kwantyl rzędu tych danych.
Dzielimy szereg na pół (liczby są już ustawione rosnąco) i w każdej „połówce” wyznaczamy wartość środkową.
Interpretacja wyników:
wszystkich osób myje ręce co najwyżej razy dziennie, a wszystkich osób myje ręce co najmniej razy dziennie,
wszystkich osób myje ręce co najwyżej razy dziennie, a co najmniej razy.
Odpowiedź:
,
Kwantyl rzędu nazywany jest też kwartylem (lub kwartylem).
Kwartyl rzędu nazywany jest kwartylem (lub kwartylem), itd.
Centyl – co to takiego?
Wiemy już, że kwantyle pomagają w ustaleniu miejsca interesującego nas wyniku w uporządkowanym szeregu statystycznym. Jednym z rodzajów kwantyli są centyle.
Centyle to kwantyle rzędu , , , ..., . Zamiast centyl rzędu np. mówimy często – centyl.
CentylCentyl to jedna z miar przeciętnych. Charakteryzuje zbiorowość statystyczną niezależnie od różnic występujących między jednostkami tej zbiorowości. Ponieważ centyl dzieli zbiorowość na równych części, można więc dla każdego numeru obserwacji określić procent zbiorowości znajdującej się powyżej lub poniżej tej obserwacji.
–tym centylem w szeregu uporządkowanym nazywamy taką wartość, przed którą (czyli po lewej stronie) znajduje się (czyli ) liczb zestawu.
W różnych opracowaniach można znaleźć różne definicje centyla.
Zauważ, że mediana to centylcentyl (mediana to wartość, która znajduje się w połowie wyników).
Kwantyl to centyl, kwantyl to centyl, kwantyl to centyl.
Darek jest trzecią najwyższą osobą w grupie osób. Oznacza to, że osób jest nie wyższych od Darka.
Jeśli Darek ma wzrostu, to wartość centyla w tej grupie jest równa .
W pewnej klasie osób pisało klasówkę z matematyki. Aż osób uzyskało oceny nie niższe niż Marta.
Ponieważ liczba to liczby , zatem wynik Marty znajduje się na centylu.
Pokażemy teraz, jak interpretować centylcentyl w przypadku danych zgrupowanych.
Na konkurs plastyczny nadesłano wiele prac, ale tylko prac otrzymało najwyższą ocenę – Z (zachwycająca), ocenę S (super) otrzymało prac, ocenę W (wybitna) – aż i wreszcie P (przeciętna) otrzymało prac. Obliczymy, na którym centylu znalazła się praca Agaty, która otrzymała ocenę S.
Wiemy, że oceny gorsze otrzymało na pewno wszystkich prac.
Nie wiemy jednak dokładnie ile punktów otrzymała praca Agaty, ani nawet jaka była skala punktów dla każdej oceny. Zatem możemy tylko oszacować, w którym centylu znalazła się praca Agaty. W tym celu – postępujemy podobnie, jak szukając mediany – bierzemy tylko „połowę” wartości określającej procent ocen S.
Wynika z tego, że , czyli praca Agaty znalazła się mniej więcej na centylu.
Oznacza to, że około prac zostało ocenionych nie wyżej niż praca Agaty, a tylko około prac zostało ocenionych nie niżej.
Siatka centylowa
Siatka centylowa jest jedną z metod obiektywnej oceny rozwoju fizycznego dzieci. Lekarze pediatrzy kontrolują rozwój dziecka, porównując przebieg wzrostu, przybór masy ciała, przyrost obwodu głowy na tle danej populacji.
Dane umieszczane są w układzie współrzędnych – na osi poziomej zaznaczony jest wiek dziecka, na osi pionowej – dany parametr.
Na siatce zaznaczonych jest kilka krzywych – najwyżej położona jest linia centyla – oznacza ona, że u dzieci z danej populacji dany parametr ma nie większą wartość. Pięćdziesiąty centyl oznacza, że u połowy dzieci parametr przyjmuje wartości nie większe, a u drugiej połowy nie mniejsze.
Jako normę przyjmuje się obszar między a centylem. Ważne jest, aby krzywa rozwoju dziecka utrzymywała się na tym samym centylu.
Przykładowa siatka centylowa wysokości ciała dziewcząt.
Na podstawie siatki możemy stwierdzić na przykład, że centyl jest równy dla dziewcząt w wieku lat. Oznacza to, że wzrost dziewczynek w wieku lat nie przekracza . Natomiast połowa dziewcząt wieku lat jest nie wyższa niż .
Słownik
–tym centylem w szeregu uporządkowanym nazywamy taką wartość, przed którą (czyli po lewej stronie) znajduje się (czyli ) liczb zestawu