Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Aby dowiedzieć się – co to jest centyl, poznamy najpierw równie dziwne pojęcie – mianowicie kwantyl.

Kwantyl – co to takiego?

Kwantyle to wartości cechy badanej zbiorowości, które dzielą uporządkowaną zbiorowość statystyczną na określone, równe części pod względem liczby jednostek statystycznych.

Kwantyl oznaczamy literą Q.

Kwantylem rzędu q, gdzie 0<q<1 nazywamy taką liczbę Q, że q·100% elementów danej zbiorowości statystycznej ma wartość nie większą od Q.

Niektóre kwantyle mają swoje nazwy, np.: kwantylem rzędu 12 jest mediana, kwantyle rzędu 1434 nazywają się odpowiednio kwantylem dolnymkwantylem górnym.

Przykład 1

W poniższym szeregu uporządkowanym, składającym się z 7 elementów, element czwarty, czyli 5 , jest elementem środkowym, zatem kwantylem rzędu 12 (po prawej i po lewej stronie liczby 5 znajduje się tyle samo elementów).

Zapisujemy: Q12=5.

R1elI5WxCyUxF

Jeśli liczba danych jest parzysta, to kwantyl rzędu 12 będzie średnią arytmetyczną dwóch elementów środkowych.

Przykład 2

Uporządkowany szereg statystyczny 1, 2, 4, 8, 10, 20 składa się z parzystej liczby elementów.

Kwantylem rzędu 12 (medianą) będzie więc średnia arytmetyczna liczb 48.

R1CY6SRXdWL3t

Odpowiedź:

Q12=6

Kwantyle rzędu 14, 24, 34 zwane są kwartylami.

Kwantyle rzędu 15, 25, 35, 45 to kwintyle, itd.

Kwantyle rzędu 110, 210, ..., 910 to decyle.

Kwartyl rzędu 14 dzieli zbiorowość na dwie części w ten sposób, że 0,25 25% jednostek tej zbiorowości ma wartości mniejsze lub równe wartości tego kwartyla, a 0,75 75% jednostek ma wartości większe od tego kwartyla lub mu równe.

Przykład 3

Dziesięciu uczniów zapytano: Ile razy dziennie myjesz ręce?

Oto zebrane dane: 1, 1, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 20.

Wyznaczamy kwantyl rzędu 14 i kwantyl rzędu 34 tych danych.

Dzielimy szereg na pół (liczby są już ustawione rosnąco) i w każdej „połówce” wyznaczamy wartość środkową.

R6s6I3RD5Fnch

Interpretacja wyników:

  • 0,25 25% wszystkich osób myje ręce co najwyżej 4 razy dziennie, a 0,75 75% wszystkich osób myje ręce co najmniej 4 razy dziennie,

  • 0,75 wszystkich osób myje ręce co najwyżej 12 razy dziennie, a 0,25 co najmniej 12 razy.

Odpowiedź:

Q14=4, Q34=12

Ważne!

Kwantyl rzędu 14 nazywany jest też kwartylem 1 (lub 1 kwartylem).

Kwartyl rzędu 34 nazywany jest kwartylem 3 (lub 3 kwartylem), itd.

Centyl – co to takiego?

Wiemy już, że kwantyle pomagają w ustaleniu miejsca interesującego nas wyniku w uporządkowanym szeregu statystycznym. Jednym z rodzajów kwantyli są centyle.

Centyle to kwantyle rzędu 1100, 2100, 3100, ..., 99100. Zamiast centyl rzędu np. 3100 mówimy często – 3 centyl.

CentylcentylCentyl to jedna z miar przeciętnych. Charakteryzuje zbiorowość statystyczną niezależnie od różnic występujących między jednostkami tej zbiorowości. Ponieważ centyl dzieli zbiorowość na 100 równych części, można więc dla każdego numeru obserwacji określić procent zbiorowości znajdującej się powyżej lub poniżej tej obserwacji.

Centyl
Definicja: Centyl

p–tym centylem w szeregu uporządkowanym nazywamy taką wartość, przed którą (czyli po lewej stronie) znajduje się p% (czyli p100) liczb zestawu.

Ważne!

W różnych opracowaniach można znaleźć różne definicje centyla.

Zauważ, że mediana to 50centylcentylcentyl (mediana to wartość, która znajduje się w połowie wyników).

Kwantyl 1 to 10 centyl, kwantyl 2 to 50 centyl, kwantyl 3 to 75 centyl.

Przykład 4

Darek jest trzecią najwyższą osobą w grupie 10 osób. Oznacza to, że 70% osób jest nie wyższych od Darka.

R1TsWrQ8OZxOS

Jeśli Darek ma 170 cm wzrostu, to wartość 70 centyla w tej grupie jest równa 170 cm.

Przykład 5

W pewnej klasie 20 osób pisało klasówkę z matematyki. Aż 16 osób uzyskało oceny nie niższe niż Marta.

Ponieważ liczba 16 to 80% liczby 20, zatem wynik Marty znajduje się na 80 centylu.

Pokażemy teraz, jak interpretować centylcentylcentyl w przypadku danych zgrupowanych.

Przykład 6

Na konkurs plastyczny nadesłano wiele prac, ale tylko 5% prac otrzymało najwyższą ocenę – Z (zachwycająca), ocenę S (super) otrzymało 20% prac, ocenę W (wybitna) – aż 60% i wreszcie P (przeciętna) otrzymało 15% prac. Obliczymy, na którym centylu znalazła się praca Agaty, która otrzymała ocenę S.

R9icuDd312qb7

Wiemy, że oceny gorsze otrzymało na pewno 15%+60%=75% wszystkich prac.

Nie wiemy jednak dokładnie ile punktów otrzymała praca Agaty, ani nawet jaka była skala punktów dla każdej oceny. Zatem możemy tylko oszacować, w którym centylu znalazła się praca Agaty. W tym celu – postępujemy podobnie, jak szukając mediany – bierzemy tylko „połowę” wartości określającej procent ocen S.

Wynika z tego, że 75%+10%=85%, czyli praca Agaty znalazła się mniej więcej na 85 centylu.

Oznacza to, że około 85% prac zostało ocenionych nie wyżej niż praca Agaty, a tylko około 15% prac zostało ocenionych nie niżej.

Siatka centylowa

Siatka centylowa jest jedną z metod obiektywnej oceny rozwoju fizycznego dzieci. Lekarze pediatrzy kontrolują rozwój dziecka, porównując przebieg wzrostu, przybór masy ciała, przyrost obwodu głowy na tle danej populacji.

Dane umieszczane są w układzie współrzędnych – na osi poziomej zaznaczony jest wiek dziecka, na osi pionowej – dany parametr.

Na siatce zaznaczonych jest kilka krzywych – najwyżej położona jest linia 97 centyla – oznacza ona, że u 97% dzieci z danej populacji dany parametr ma nie większą wartość. Pięćdziesiąty centyl oznacza, że u połowy dzieci parametr przyjmuje wartości nie większe, a u drugiej połowy nie mniejsze.

Jako normę przyjmuje się obszar między 397 centylem. Ważne jest, aby krzywa rozwoju dziecka utrzymywała się na tym samym centylu.

Przykładowa siatka centylowa wysokości ciała dziewcząt.

R1VrdbmPl3Plq
Źródło: dostępny w internecie: http://bi.gazeta.pl/im/8/1326/m1326948.jpg.

Na podstawie siatki możemy stwierdzić na przykład, że 10 centyl jest równy 105 cm dla dziewcząt w wieku 5 lat. Oznacza to, że wzrost 10% dziewczynek w wieku 5 lat nie przekracza 105 cm. Natomiast połowa dziewcząt wieku 13 lat jest nie wyższa niż 160 cm.

Słownik

centyl
centyl

p–tym centylem w szeregu uporządkowanym nazywamy taką wartość, przed którą (czyli po lewej stronie) znajduje się p% (czyli p100) liczb zestawu