Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Romana Ingardena, zapoznaj się z poniższymi tematami:
Roman Ingarden: ontologiaRoman Ingarden: ontologia
Estetyka Romana IngardenaEstetyka Romana Ingardena
Koncepcja sztuki i człowieka według Romana IngardenaKoncepcja sztuki i człowieka według Romana Ingardena
Główne założenia i tezy estetyki Romana Ingardena
Roman Ingarden (1893‑1970) zastosował założenia analizy fenomenologicznejanalizy fenomenologicznej do badania dzieła sztukidzieła sztuki na skalę wcześniej niespotykaną zarówno w obszarze tego kierunku, jak i nieporównywalną wcześniej z żadną inną szkołą filozoficzną. Poddał on refleksji status bytowy dzieła sztuki oraz naturę przeżycia estetycznego. Przeanalizował kwestie struktury tego dzieła i statusu ontologicznego świata przedstawionego w tym dziele, dokonał także analizy wartości estetycznych ujawniających się w dziele sztuki. Ingarden przyjmował w badaniach zasadę redukcji fenomenologicznej – odrzucania wszelkich ustaleń, które nie pochodzą wprost z bezpośredniego zjawiska, w jakim dzieło sztuki i jego wartości ukazują nam się w doświadczeniu (więcej na temat redukcji fenomenologicznej przeczytasz w materiale „Redukcja fenomenologiczna”). W wyniku analizy naszego aktu doświadczenia estetycznego – tego, co dane w nim z dzieła sztuki, które w tym doświadczeniu odbieramy – Ingarden formułuje kilka zasadniczych tez. Można je sformułować następująco:
Roman Ingarden: O estetyce fenomenologicznej
W Studiach z estetyki Roman Ingarden pisał:
O estetyce fenomenologicznejEstetykaEstetyka – jeżeli można tę nazwę zastosować do czasów, w których jej jeszcze nie używano w rozumieniu dzisiejszym – przeżyła szczególne losy. Od czasu jej pierwszych początków w starożytnej Grecji przebiegały jej badania na dwu równych torach, między którymi się wahała. Z jednej strony były to rozważania skierowane na to, co „subiektywne”, a więc na twórcze przeżycia i działania, z których rodzą się dzieła sztuki, albo też na odbiorcze przeżycia i zachowania się, na odnoszenie wrażeń, rozkoszowanie się lub zachwycanie się dziełem sztuki (lub czym innym), z których – jak się zwykle mniema – już nic się nie rodzi. Z drugiej strony skierowywały się jej dociekania na „przedmioty”, które mogą być jeszcze różnorodne. Są to bowiem albo po prostu pewne przedmioty w przyrodzie (góry, krajobrazy, zjawiska takie jak zachód słońca), albo też sztucznie wytworzone nowe przedmioty, zwane zazwyczaj „dziełami sztuki”. […]
Przede wszystkim trzeba podkreślić, iż nie jest słuszne uważać wszystkie przeżycia i zachowania się człowieka, z których wypływa dzieło sztuki, za aktywne, natomiast te przeżycia i zachowania się, w których dochodzi do estetycznego ujęcia czy też poznania dzieła sztuki, za bierne i czysto odbiorcze. W obu przypadkach występują fazy bierności i odbiorczości – doznania i przyjęcia – i fazy aktywności i wyjścia poza to, co już jest zastane, i wytworzenia czegoś nowego, czego jeszcze nie było i co jest rzetelnym wytworem czy to artysty, czy też obserwatora. W pierwszym przypadku proces nie wyczerpuje się w wytwórczym przeżywaniu artysty, lecz wyładowuje się niejako w czynnym cielesnym jego zachowaniu się, w którym zostaje ukształtowany fizyczny fundament bytowy dzieła sztuki. […]
Z drugiej strony i obserwator (perceptor) nie zachowuje się wyłącznie biernie czy odbiorczo, lecz będąc na razie nastawiony na odbiór i odtworzenie samego dzieła, jest zarazem nie tylko aktywny, lecz i w pewnym przynajmniej sensie twórczy. Z początkowo odbiorczych faz jego przeżycia wyłaniają się fazy twórcze w chwili, gdy już uchwycone i zrekonstruowane dzieło sztuki pobudza odbiorcę do przejścia od oglądania tej fazy przeżycia estetycznego, w której podmiot doznający wykracza poza sam schematyczny twór dzieła sztuki i w sposób twórczy je uzupełnia i obleka w sugerowane przez dzieło jakości estetycznie doniosłe, a następnie doprowadza do ukonstytuowania się jego wartość estetycznej. Jest to postępowanie twórcze, jakkolwiek jest nie tylko pobudzane, ale i kierowane przez to, co już zostało uchwycone w dziele sztuki, lecz wymaga inicjatywy twórczej perceptora, żeby nie tylko odgadnąć, jakimi jakościami estetycznie doniosłymi ma być wypełnione pewne miejsce niedookreślone w dziele sztuki, ale nadto naocznie sobie wyobrazić, jak będzie brzmiał zestrój estetycznie doniosły, powstały w ukonkretyzowanym dziele przez owo uzupełnienie nowymi, jeszcze w samym dziele nieucieleśnionymi momentami. I to doprowadzenie ukonkretnionego i nasyconego jakościami estetycznie doniosłymi dzieła sztuki do naocznego ukazania się obserwatorowi dokonuje się przy znacznej nieraz jego aktywności, bez której byłoby wszystko mdłe i pozbawione życia. Ta faza estetycznego kształtowania i żywego ukazania się estetycznej wartości doprowadza znowu do fazy ujmowania i uchwycenia istoty ukonstytuowanego wartościowego przedmiotu estetycznego, a postać rozkwitającego w tym uchwytywaniu przedmiotu pobudza perceptora do aktywnej odpowiedzi na uchwyconą już wartość i do dokonania oceny jego wartości.
Słownik
analiza tego, co naocznie, bezpośrednio dane w analizowanym zjawisku (fenomenie)
wytwór człowieka, zawierający funkcję estetyczną – nastawienie na wywołanie przeżycia estetycznego i ukonstytuowanie się w nim wartości estetycznych
(gr. aisthetikos – dotyczący poznania zmysłowego, wrażliwy) teoria piękna i sztuki
(łac. intentionalis – zamierzony) czynność umysłu polegająca na tym, że kieruje się on ku przedmiotowi; w fenomenologii cecha świadomości kierującej się na przedmiot – świadomość czegoś; jednoczesnie ujmowanie przedmiotu, myślenie o nim oraz nadawanie mu sensu
w teorii Ingardena – to, co dane w dziele w wyniku aktu twórczego artysty; „szkielet” dzieła do uzupełnienia przez odbiorcę w zakresie jego „luk i miejsc niedookreślenia”
przedmiot intencjonalny, ujawniający się świadomości odbiorcy w przeżyciu estetycznym
kształtowanie się estetycznego przedmiotu, którego nie można utożsamiać z niczym rzeczywistym; stan, który jest impulsem i regulatorem do postrzegania przedmiotu jako dzieła sztuki; w trakcie przeżycia estetycznego uchwycone naocznie jakości zostają uformowane a przedmiot przedstawiony w dziele sztuki zostaje „przeżyty” przez odbiorcę
wartości zawarte w schemacie dzieła sztuki, ujawniające się jako efekt sprawności twórcy
wartości natury i przedmiotów wytworzonych przez człowieka, aktualizowane w przeżyciu estetycznym – doświadczeniu jakości przedmiotów bez względu na ich użyteczność