Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Romana Ingardena, zapoznaj się z poniższymi tematami:

Główne założenia i tezy estetyki Romana Ingardena

R1Z8SerjOr7l11
Portret Romana Ingardena z 1937 r. autorstwa wybitnego polskiego malarza, Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego). Wskaż przykładowe elementy podlegające konkretyzacji w tym obrazie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Roman Ingarden (1893‑1970) zastosował założenia analizy fenomenologicznejanaliza fenomenologicznaanalizy fenomenologicznej do badania dzieła sztukidzieło sztukidzieła sztuki na skalę wcześniej niespotykaną zarówno w obszarze tego kierunku, jak i nieporównywalną wcześniej z żadną inną szkołą filozoficzną. Poddał on refleksji status bytowy dzieła sztuki oraz naturę przeżycia estetycznego. Przeanalizował kwestie struktury tego dzieła i statusu ontologicznego świata przedstawionego w tym dziele, dokonał także analizy wartości estetycznych ujawniających się w dziele sztuki. Ingarden przyjmował w badaniach zasadę redukcji fenomenologicznej – odrzucania wszelkich ustaleń, które nie pochodzą wprost z bezpośredniego zjawiska, w jakim dzieło sztuki i jego wartości ukazują nam się w doświadczeniu (więcej na temat redukcji fenomenologicznej przeczytasz w materiale „Redukcja fenomenologiczna”). W wyniku analizy naszego aktu doświadczenia estetycznego – tego, co dane w nim z dzieła sztuki, które w tym doświadczeniu odbieramy – Ingarden formułuje kilka zasadniczych tez. Można je sformułować następująco:

Status bytowy dzieła sztuki

Dzieło sztuki ma swoisty status bytowy – jest tworem intencjonalnymintencjonalnośćintencjonalnym, tzn. przedmiotem dla świadomości. Nie jest bytem materialnym (jak wszystkie przedmioty fizyczne) ani idealnym (jak np. figury matematyczne), choć posiada materialny fundament bytowy. Jest nim np. papier, na którym wydrukowano tekst powieści czy partyturę dzieła muzycznego, albo płótno, na którym namalowano obraz. Przy tym nie ma ono charakteru psychicznego ani umysłowego (konceptualnego), tzn. nie jest treścią przeżycia psychicznego czy aktu refleksji. Posiada ono niezależną od świadomości odbierającego je podmiotu treść (niekoniecznie pojęciową, bo np. dzieło muzyczne nie mieści w sobie żadnych sensów pojęciowych). Nie jest także częścią aktu psychicznego twórcy. Po stworzeniu ma ono swój niezależny od twórcy byt. Jest więc tym, co dane świadomości odbiorcy. Trzeba zauważyć, że charakter taki mają wszelkie wytwory kultury, także takie, które nie mają funkcji estetycznej, np. wszelkie ludzkie wypowiedzi, ale także bardziej złożone elementy, np. instytucje.

Luki i miejsca niedookreślenia

Dzieło sztuki jest tworem schematycznym („szkieletem”) zawierającym „luki i miejsca niedookreślenia”, które w akcie odbioru uzupełnić musi odbiorca. Są to uzupełnienia obejmujące różne elementy dzieła – np. w dziele literackim zarówno brzmienia (np. ton, głośność, tempo wypowiedzi bohaterów powieści), jak i sensy (np. ujednoznacznienie wypowiedzi wieloznacznej, interpretacja metafor czy symboli), a także wyglądy przedmiotów (np. wyobrażenie sobie wyglądu postaci bohaterów jako „pełnych” osób, ludzi z krwi i kości) czy same przedmioty (np. uczucia przeżywane przez bohaterów). Akt tego uzupełnienia określa Ingarden jako konkretyzację. W przypadku dzieł muzycznych czy teatralnych między schematem dziełaschemat dzieła sztukischematem dzieła a jego konkretyzacją dokonuje się jeszcze realizacja dokonana przez wykonawców utworu. Konkretyzacja oznacza nie tylko sam proces, lecz także efekt procesu konkretyzacji, w wyniku którego konstytuuje się ostatecznie przedmiot estetycznyprzedmiot estetycznyprzedmiot estetyczny, efekt „współpracy” twórcy i odbiorcy.

Przeżycie estetyczne

Przeżycie estetyczneprzeżycie estetycznePrzeżycie estetyczne polega na odbiorze dzieła sztuki w sposób aktywny, konkretyzujący. Nie ma ono charakteru praktycznego, nie odnosi się do otaczającej rzeczywistości, ponieważ odnosi się ono do quasi‑rzeczywistości, czyli rzeczywistości udającej tylko rzeczywistość realną. Bez aktu przeżycia estetycznego, bez aktywnego udziału w ukonstytuowaniu się przedmiotu estetycznego w świadomości odbiorcy dzieło sztuki nie powstaje w pełni, nie ma możliwości, by ujawniły się w nim jakiekolwiek wartości.

Współpraca ze strony odbiorcy

Wartości estetycznewartości estetyczneWartości estetyczne ujawniają się dopiero w ukonstytuowanym przez odbiorcę, skonkretyzowanym dziele. Dzieło samo wprawdzie (jego schemat) zawiera w sobie przejawy sprawności artystycznych twórcy, ujawniające się jako wartości artystycznewartości artystycznewartości artystyczne, ale bez „współpracy” ze strony odbiorcy wartości te nie mają jak się ujawnić. Odbiorca bowiem, konkretyzując dzieło, sprawia, że pojawiają się w nim jakości (cechy), które maja znaczący wpływ na ukonstytuowanie się wartości estetycznych dzieła („jakości estetycznie doniosłe”). Wartości, których doświadcza ostatecznie odbiorca i które stają się dla niego przedmiotem oceny dzieła, ujawniają się więc dopiero w przedmiocie estetycznym, który jest efektem tego konkretyzującego dzieło przeżycia estetycznego.

Roman Ingarden: O estetyce fenomenologicznej

Studiach z estetyki Roman Ingarden pisał:

Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej

EstetykaestetykaEstetyka – jeżeli można tę nazwę zastosować do czasów, w których jej jeszcze nie używano w rozumieniu dzisiejszym – przeżyła szczególne losy. Od czasu jej pierwszych początków w starożytnej Grecji przebiegały jej badania na dwu równych torach, między którymi się wahała. Z jednej strony były to rozważania skierowane na to, co „subiektywne”, a więc na twórcze przeżycia i działania, z których rodzą się dzieła sztuki, albo też na odbiorcze przeżycia i zachowania się, na odnoszenie wrażeń, rozkoszowanie się lub zachwycanie się dziełem sztuki (lub czym innym), z których – jak się zwykle mniema – już nic się nie rodzi. Z drugiej strony skierowywały się jej dociekania na „przedmioty”, które mogą być jeszcze różnorodne. Są to bowiem albo po prostu pewne przedmioty w przyrodzie (góry, krajobrazy, zjawiska takie jak zachód słońca), albo też sztucznie wytworzone nowe przedmioty, zwane zazwyczaj „dziełami sztuki”. […]

Przede wszystkim trzeba podkreślić, iż nie jest słuszne uważać wszystkie przeżycia i zachowania się człowieka, z których wypływa dzieło sztuki, za aktywne, natomiast te przeżycia i zachowania się, w których dochodzi do estetycznego ujęcia czy też poznania dzieła sztuki, za bierne i czysto odbiorcze. W obu przypadkach występują fazy bierności i odbiorczości – doznania i przyjęcia – i fazy aktywności i wyjścia poza to, co już jest zastane, i wytworzenia czegoś nowego, czego jeszcze nie było i co jest rzetelnym wytworem czy to artysty, czy też obserwatora. W pierwszym przypadku proces nie wyczerpuje się w wytwórczym przeżywaniu artysty, lecz wyładowuje się niejako w czynnym cielesnym jego zachowaniu się, w którym zostaje ukształtowany fizyczny fundament bytowy dzieła sztuki. […]

Z drugiej strony i obserwator (perceptor) nie zachowuje się wyłącznie biernie czy odbiorczo, lecz będąc na razie nastawiony na odbiór i odtworzenie samego dzieła, jest zarazem nie tylko aktywny, lecz i w pewnym przynajmniej sensie twórczy. Z początkowo odbiorczych faz jego przeżycia wyłaniają się fazy twórcze w chwili,  gdy już uchwycone i zrekonstruowane dzieło sztuki pobudza odbiorcę do przejścia od oglądania tej fazy przeżycia estetycznego, w której podmiot doznający wykracza poza sam schematyczny twór dzieła sztuki i w sposób twórczy je uzupełnia i obleka w sugerowane przez dzieło jakości estetycznie doniosłe, a następnie doprowadza do ukonstytuowania się jego wartość estetycznej. Jest to postępowanie twórcze, jakkolwiek jest nie tylko pobudzane, ale i kierowane przez to, co już zostało uchwycone w dziele sztuki, lecz wymaga inicjatywy twórczej perceptora, żeby nie tylko odgadnąć, jakimi jakościami estetycznie doniosłymi ma być wypełnione pewne miejsce niedookreślone w dziele sztuki, ale nadto naocznie sobie wyobrazić, jak będzie brzmiał zestrój estetycznie doniosły, powstały w ukonkretyzowanym dziele przez owo uzupełnienie nowymi, jeszcze w samym dziele nieucieleśnionymi momentami. I to doprowadzenie ukonkretnionego i nasyconego jakościami estetycznie doniosłymi dzieła sztuki do naocznego ukazania się obserwatorowi dokonuje się przy znacznej nieraz jego aktywności, bez której byłoby wszystko mdłe i pozbawione życia. Ta faza estetycznego kształtowania i żywego ukazania się estetycznej wartości doprowadza znowu do fazy ujmowania i uchwycenia istoty ukonstytuowanego wartościowego przedmiotu estetycznego, a postać rozkwitającego w tym uchwytywaniu przedmiotu pobudza perceptora do aktywnej odpowiedzi na uchwyconą już wartość i do dokonania oceny jego wartości.

cytat 1 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. 3, s. 18–27.
R9Gc6DCYLM7x91
Sztuka o sztuce: Thomas-Germain-Joseph Duvivier (1735-1814), Martwa natura z partyturą. Obraz przedstawia dzieła sztuki rzeźbiarskiej, graficznej, literackiej i muzycznej. Każde z nich wymaga konkretyzacji.
Źródło: domena publiczna.

Słownik

analiza fenomenologiczna
analiza fenomenologiczna

analiza tego, co naocznie, bezpośrednio dane w analizowanym zjawisku (fenomenie)

dzieło sztuki
dzieło sztuki

wytwór człowieka, zawierający funkcję estetyczną – nastawienie na wywołanie przeżycia estetycznego i ukonstytuowanie się w nim wartości estetycznych

estetyka
estetyka

(gr. aisthetikos – dotyczący poznania zmysłowego, wrażliwy) teoria piękna i sztuki

intencjonalność
intencjonalność

(łac. intentionalis – zamierzony) czynność umysłu polegająca na tym, że kieruje się on ku przedmiotowi; w fenomenologii cecha świadomości kierującej się na przedmiot – świadomość czegoś; jednoczesnie ujmowanie przedmiotu, myślenie o nim oraz nadawanie mu sensu

schemat dzieła sztuki
schemat dzieła sztuki

w teorii Ingardena – to, co dane w dziele w wyniku aktu twórczego artysty; „szkielet” dzieła do uzupełnienia przez odbiorcę w zakresie jego „luk i miejsc niedookreślenia”

przedmiot estetyczny
przedmiot estetyczny

przedmiot intencjonalny, ujawniający się świadomości odbiorcy w przeżyciu estetycznym

przeżycie estetyczne
przeżycie estetyczne

kształtowanie się estetycznego przedmiotu, którego nie można utożsamiać z niczym rzeczywistym; stan, który jest impulsem i regulatorem do postrzegania przedmiotu jako dzieła sztuki; w trakcie przeżycia estetycznego uchwycone naocznie jakości zostają uformowane a przedmiot przedstawiony w dziele sztuki zostaje „przeżyty” przez odbiorcę

wartości artystyczne
wartości artystyczne

wartości zawarte w schemacie dzieła sztuki, ujawniające się jako efekt sprawności twórcy

wartości estetyczne
wartości estetyczne

wartości natury i przedmiotów wytworzonych przez człowieka, aktualizowane w przeżyciu estetycznym – doświadczeniu jakości przedmiotów bez względu na ich użyteczność